Segelbåtskonstruktion

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
vonFersen
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 maj 2012, 10:23

Segelbåtskonstruktion

Inlägg av vonFersen » ons 20 jun 2012, 08:01

Hej, jag är lite intresserad av olika konstruktioner på segelbåtar.

Vilka egenskaper ger en rak stäv jämfört med en sned/lutande? Samma med akterspegeln. Vad är skillnaden på rak respektive sned?

Och kölen, vilka egenskaper ger en fenkölad respektive långkölad? Djup vs. Grund?

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 18:59

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av saxofon » ons 20 jun 2012, 19:11

De moderna rakare stävarna är väl till för att få så lång vattenlinje som möjligt (med samma totallängd alltså).
I princip går båten fortare ju längre vattenlinjen är. Folk ska ju framåt så fort idag... att det sedan blir
knöligare att lägga till vid en klippa tex verkar inte betyda lika mycket.

En djupare köl ger bättre grepp i vattnet så att avdriften inte blir så stor vid kryss. Samtidigt blir det ju
lite svårare att komma in överallt på de grundare vikarna.

Att konstruera en båt innebär ett stort kompromissande mellan olika fördelar/nackdelar, så den
som tänker sig göra den ultimata cruisern som också fungerar bra som familje/sällskapsbåt samtidigt
som den ska göra sig riktigt bra på kappseglingarna får allt att göra :-)

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av Archibald » ons 20 jun 2012, 21:05

saxofon skrev:De moderna rakare stävarna är väl till för att få så lång vattenlinje som möjligt (med samma totallängd alltså).
I princip går båten fortare ju längre vattenlinjen är. Folk ska ju framåt så fort idag... att det sedan blir
knöligare att lägga till vid en klippa tex verkar inte betyda lika mycket.
Eller också är det ett sätt för båtfabrikanterna att kunna konkurrera med en 37-fotare bland mer traditionellt designade 34-fotare genom framför allt större invändig volym, förpiksvolymen undantagen (där vistas ju ändå bara ungarna). Sedan kan det även ha att göra med att det knyter an till tuffa reportage om havsseglande regelbåtar i tv och tidningar.

Om man skulle ta en vanlig rakstävad familjeracer och byggde om denna med en lösnäsa på fören ovan vattenlinjen så att den får en mer traditionell form (och l.o.a). Vilka egenskaper skulle förändras på just den båten? Och hur? När får vi se de första lösnäseprojekten liknande alla, av större eller mindre grad, ombyggda aktrar?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1697
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av Seawolf » ons 20 jun 2012, 21:14

Den raka stäven gör att skrovsidorna blir vertikala.
En starkt fallande stäv gör att sidorna har en utfallande vinkel. När båten kränger på kryss i motsjö kommer de utfallande skrovsidorna nästan parallellt med vattenytan och slår stenhårt i vågorna.
Detta sker inte med en rak för.

PÅ den tiden mätreglerna gjorde att aktern var smal, blev de känsliga för vikt längst bak. För att få långt akteröverhäng gjorde man akterspegen "negativ"

Moderna båtar med bred akter behöver inte detta och då är aktern ofta rak.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

vonFersen
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 maj 2012, 10:23

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av vonFersen » mån 25 jun 2012, 07:28

Tack!

Okej, så kontentan av det här resonemanget måste bli att rak stäv ger en mer stabil konstruktion, emedan sned stäv och akterspegel ger längre båt vid krängning och därigenom mer fart?

Modernare båtar har ju ofta såväl rak stäv som akterspegel och är även breda, hur tänker båtkonstruktörerna där, jämfört med förr i tiden?

Djupare köl måste ju också ge möjlighet till att bära mer segel? Vad tänker ni angående fenköl och långkölad?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1697
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av Seawolf » mån 25 jun 2012, 08:22

vonFersen skrev:Tack!

Okej, så kontentan av det här resonemanget måste bli att rak stäv ger en mer stabil konstruktion, emedan sned stäv och akterspegel ger längre båt vid krängning och därigenom mer fart?

Modernare båtar har ju ofta såväl rak stäv som akterspegel och är även breda, hur tänker båtkonstruktörerna där, jämfört med förr i tiden?

Djupare köl måste ju också ge möjlighet till att bära mer segel? Vad tänker ni angående fenköl och långkölad?
Nej, tvärtom: Om man utgår från en viss total skrovlängd och att olika sådana båtar har ungefär samma bredd, vikt och költyp så har den med fallande stäv sämre toppfart och eventuellt sämre gång i motsjö. Sned (negativ) akterspegel kan vara en mycket marginell fördel, men det stjäl utrymme ombord.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av jaba » mån 25 jun 2012, 17:01

En rak stäv ger ju oxå sämre bärighet/reservdeplacement, vilket gör att båten går mer igenom sjöarna.

vonFersen
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 maj 2012, 10:23

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av vonFersen » tis 26 jun 2012, 22:03

Okej, rak stäv ger högre toppfart pga längre vattenlinje helt enkelt?

Jaba, varför ger en rak stäv sämre bärighet?

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av jaba » ons 27 jun 2012, 13:57

I ett utfallande förskepp är volymen ovan vattnet större = större bärighet.
De som sett Volvo ocean på tv..eller i verkligheten har kanske lagt märke till att båtarna tenderar att gå igenom
Sjöarna. Snabbt men blött.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av SWE54 » ons 27 jun 2012, 23:22

Men båtar med rak stäv har mer volym i vattnet redan från början dvs större bärighet i förskeppet. Om man ska jämföra så måste även segelyta, deplacement och längd tas hänsyn till.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av jaba » lör 30 jun 2012, 09:08

SWE54 skrev:Men båtar med rak stäv har mer volym i vattnet redan från början dvs större bärighet i förskeppet. Om man ska jämföra så måste även segelyta, deplacement och längd tas hänsyn till.
Båtar har den volym i vattnet som motsvarar deplacementet, sedan har de en volym ovan vattnet.
Om de har utfallande ändskepp är denna större än om de inte har det.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av SWE54 » sön 01 jul 2012, 06:50

Just det så jämför man två lika långa skrov, loa, så har skrovet med rak stäv mer bärighet. Båten ligger högre i vattnet redan från början. Att en VO70 blir blöt beror ju på en massa saker där farten är en av dom mest bidragande faktorerna.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2234
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av Peter_K » mån 02 jul 2012, 09:34

Båtar med moderna breda aktrar tycker jag tenderar att segla på näsan när det kryssar.
Alla borde ha skägg

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av jaba » lör 07 jul 2012, 09:24

SWE54 skrev:Just det så jämför man två lika långa skrov, loa, så har skrovet med rak stäv mer bärighet. Båten ligger högre i vattnet redan från början. Att en VO70 blir blöt beror ju på en massa saker där farten är en av dom mest bidragande faktorerna.
Att båten ligger högre i vattnet beror på att man bygger ett högre skrov.
En utfallande för har fortfarande störrebärighet/reservdeplacement.
Denna för lyfter mer i sjöar, och bromsar mer..... Gunghästtendenser.
Personligen tycker jag att man ska undvika ytterligheter :wink:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Segelbåtskonstruktion

Inlägg av Lasse L » lör 07 jul 2012, 10:58

Har alltid beundrat de spanska fiskebåtarnas utlagda förskepp
Där finns reservdeplacement.
fiske.jpg
fiske.jpg (10.12 KiB) Visad 2965 gånger

Skriv svar