Stopp i gasolledningen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Stopp i gasolledningen?

Inlägg av LasseT » sön 10 jun 2012, 14:54

Hej,

Problem: gasolspisen går ej att tända, det luktar inte gasol.

Misstänkte att det var magnetventilen vid flaskan som inte öppnade, men efter lång felsökning har jag kommit fram till att den öppnar. Kopplade då loss
1) slangen som går till spisen (sitter på nippel med ventil ansluten till kopparrör)
2) slangkopplingen (gängad) vid magnetventil (slangen går till nippel som sitter på ventil ansluten till kopparrör) (allt detta sitter i ankarboxen, röret är korriderat på utsidan)

När jag blåser i slangen som suttit ansluten till magnetventilen så kan jag bara med stor ansträngning blåsa ytterst lite lyft. Bägge ventilerna som sitter på kopparrörets båda ändar är öppna. Stänger jag en ventil kan jag inte blåsa igenom något alls.

Ska det vara så högt motstånd här?

Jag antar att det inte ska vara så trögt att blåsa luft igenom systemet.
Kan det vara någon av ventilerna som inte öppnar?
Kan det vara stopp i röret?

Tacksam för råd, tror inte att familjen går med på att äta kallskuret o dricka iste hela semestern.

/Lars T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stopp i gasolledningen?

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 15:36

Blåser du i trumpet till vardags? Om inte, så kan du aldrig trycka på som en gasolflaska, så är det :D

Var sitter reduceringsventilen (regulatorklockan)? Den kan vara slut, och den är (såvitt jag vet) byggd för att vara fail-safe, dvs tätna då den slutar fungera (det omvända är farligt, ju)... Men en metodisk felsökning lär ju visa var problemet sitter. Komponenter att kolla: Ventilen på flaskan, magnetventilen, regulatorklockan, alla gummislangar och sedan alla kopparrör (kan något ha trillat på röret och plattat till det, till exempel...?). Att kopparrören skulle ha bulnat och täppts tror jag är längst bort i sannolikhetskalkylen. Utsidan, OK, men insidan kräver ju korrosiv miljö på INSIDAN av rören, rätt otänkbart över vintern.

Varje gång jag har tänkt, "Nu jädrar, så är det fel i systemet" så har, i mitt fall, förklaringen varit att gasolen är slut. en så genant enkelt kan det väl inte vara ? Jag har varit med om att det ibland (särskilt då systemet varit öppet, dvs tomt) tagit lång tid innan den luft som står i ledningarna ersatts med gasol och spis etc har tänts.
Anders S

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Stopp i gasolledningen?

Inlägg av LasseT » sön 10 jun 2012, 15:50

Hej,

Gasolen är inte slut, det kommer gasol ut efter magnetventil där jag tagit av slang 1.

Systemet är som följer.
Flaska
kombinerad ventil o reduseringsventil
magnetventil
slang 1 (kort)
ventil 1
rör
ventil 2
slang 2 (kort)
spis

Iofs, jag borde kanske ha bättre tålamod, gasolen kommer kanske till slut.

Men hur kan det vara så stort motstång is systemet att jag bar amed stora möda kan tryck aigenom lite luft (från slang 1 till ventil 2)?

/Lars

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stopp i gasolledningen?

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 16:04

Bra, då vet vi att de tekniska grejorna är hela. Att det är gasol i flaskan förvissar man sig om genom att lyssna efter vätskeskvalpet, är den "nästan tom" pyser det i alla fall, men blir inte tryck nog till spisen.

En sak du kan göra direkt är att byta slangarna (åtminstone, lossa och provblås). De skall (bör) ändå bytas med några års mellanrum, och du bör se på dem vilken ålder de har. Det kan ju tänkas att de "ruttnat" och täpper till systemet.
Sedan är det ventilerna som får kollas. Är de öppna ordentligt, och kan de manövreras fullt ut? Går de lagom lätt? Är det samma motstånd om du lossar på röret och konan ?
Och till sist, röret i sig, när det känns som att enbart röret utan anslutna grejor känns trögt, är det tillplattat någonstans?
Anders S

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Stopp i gasolledningen?

Inlägg av LasseT » sön 10 jun 2012, 16:35

Jo det skvalpade faktiskt i flaskan också, men jag ska ta med en våg ner o väga flaskan också. Hur mycket ska det vara kvar för att bli tillräckligt tryck tro?

Bytade slang2 innan cirkusen började. Får testa slang1 också genom att ta av den i andra änden också, den är 5 år o bör kanske ändå bytas.

Men hur kontrollera ventilerna? De går väldigt lätt. Vad menar du med ".... lossnar på röret o konan", är det den muttern som spänner fast röret på ventilen?

/Lars

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stopp i gasolledningen?

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 17:44

Skvalpar det i flaskan finns det tillräckligt.

Om din hypotes är det finns en förträngning så får man "kolla allt". Nu har jag ofta felsökt framgångsrikt efter principen "vad har jag fixat med sedan det fungerade förra gången" och har du bytt en slang, så... kolla där först. Lätt hänt med en liten flärp eller fnas på slangen som kanske blockerar. Sedan får man ta en sak i taget. Är gasolsystemet hopskruvad och med kopparrör (det bör dentvara) kan du slossa kopplingarna utan problem och byta ut alla delar om det behövs.

Ventiler kan gå sönder, det är i alla fall tänkbart, och havererar de i stängt läge lär de fortsätta vara stängda, rent principiellt. Men om de kärvar en smula kan man ju tro att man öppnat dem, fastän man kanske inte har gjort det. Har du skruv- eller snäpp-vrid-ventiler?
Anders S

Skriv svar