Ny logg- och lodgivare med större diameter en föregående...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Ny logg- och lodgivare med större diameter en föregående

Inlägg av toaen » lör 02 jun 2012, 06:28

Ridax skrev:
toaen skrev: Har vi blivit så försoffade att vi inte kan vidga ett runt hål 3 mm med en halvrund rasp.

På den tiden det tar för er andra att bara börja fundera på hur ni skulle vidga hålet hade jag fixat det för hand. :?
Jomen, du kan väl inte förvänta dig att alla skall vara lika perfekta och duktiga som du? Du förstorar hålet för hand med rasp snabbare än vi andra dödliga har hunnit fundera ut hur i skall göra och du plastar igen ett hål snabbare än vi andra hinner skruva på ett täcklock...

Du är säkert duktig, men blygsamhet och realism är kanske inte din bästa sida?
Jag är varken perfekt eller speciellt duktig.

Din tolkning av blygsamhet får stå för dig.

Däremot är jag i högsta grad realist.

Jag vet inte om du kommer ihåg ursprungsfrågan. Trådskaparen skrev så här.
Magic Erik skrev:Hej

Byter ut mitt gamla system mot ett något fräshare. De nya givarna kräver 51 mm och är således 2-3 mm tjockare än de tidigare. Tyvärr utesluter den närmast obetydiga differensen att jag använder mig av hålsåg (känns som att det borde bli flis av allt). Någon som har tips på hur man får jämna och fina hål? Givetvis är handfil möjligt men tidskrävande och tröttsamt då laminatet är tjockt. Sliptrissor till borrmaskin kanske? Kanske om man hittar några som närmast överensstämmer med den gamla diametern?

Tips mottages tacksamt

Med vänlig hälsning
Erik
Vidgingen av hålet är alltså 1 till 1,5 mm åt alla hållen.

Du menar alltså att man varken är blygsam eller realistisk om man föreslår en enkel lösning på ett ganska enkelt problem.

Att hålet är exakt runt spelar ju egentligen inge större roll, fast någon vill påskina det.

Att jag föreslog rasp beror på att om man är osäker på handen, så går det inte lika fort att det går åt skogen som om man använder maskin.

För egen del hade jag ritat på en hjälplinje med tuschpenna och och slipat bort det överflödiga materialet med min toppslip. Men jag är mycket van att slipa och ganska säker på handen.

På den tiden jag jobbade som installationselektrier och vi hade en ackordsprislista så talades det om verktid och ställtid.
Ställtid var den tid man ängnade åt att röka, gå på dass, silpa stämjärnet, prata med arbetskompisarna om vilken häst som skulle komma först i mål på Solvalla eller kanske föra en sofistikerad diskussion om hur man vidgar ett stort hål 3 mm.

Verktid var närman jobbade med den arbetsuppgift man hade att utföra. I det här fallet ett stort hål 2 - 3 mm.

Men varför skall man göra nåt enkelt om det går att krångla till det.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 02 jun 2012, 06:49

toaen skrev:
Magic Erik skrev:Någon som har tips på hur man får jämna och fina hål? Givetvis är handfil möjligt men tidskrävande och tröttsamt då laminatet är tjockt.
Du menar alltså att man varken är blygsam eller realistisk om man föreslår en enkel lösning på ett ganska enkelt problem.
.
.
Att jag föreslog rasp beror på att om man är osäker på handen, så går det inte lika fort att det går åt skogen som om man använder maskin.
Nu var ju "din" lösning på problemet egentligen ingen lösning på frågeställningen eftersom frågeställaren redan i sitt inledande inlägg redan pekade på den lösning du föreslog men han ville ha tips på någon bättre (eller mindre tidskrävande/jobbig) lösning.

Jag menar vidare att dina påståenden om dina otroliga färdigheter är betydligt uppblåsta. Du skriver att du plastar igen ett hål snabbare än du tätar en genomföring med ett täcklock. Jag skruvar på ett täcklock på 1 minut. Om inte du är otroligt långsam på att skruva på ett täcklock, så antar jag att det i alla fall inte borde ta dig mer än 5 minuter i så fall. I det perspektivet var det inte ett dugg konstigt att någon ifrågasatte ditt igenplastningsarbete, om du då påstår att det är gjort på mindre än 5 minuter.

Den här gången skall du slipa bort 1.5mm på en sträcka av 16cm på ett laminat som kanske är runt 2cm tjockt (då det påstods vara tjockt), dvs nästan 5cm3 laminat snabbare än någon hinner säga "sätt i en träplugg och använd hålsåg" (ett svar som kom 12 minuter efter frågeställningen presenterades och jag betvivlar att alla dessa 12 minutrar användes till att fundera ut lösningen).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 02 jun 2012, 07:50

Ridax skrev: Jag menar vidare att dina påståenden om dina otroliga färdigheter är betydligt uppblåsta. Du skriver att du plastar igen ett hål snabbare än du tätar en genomföring med ett täcklock. Jag skruvar på ett täcklock på 1 minut. Om inte du är otroligt långsam på att skruva på ett täcklock, så antar jag att det i alla fall inte borde ta dig mer än 5 minuter i så fall. I det perspektivet var det inte ett dugg konstigt att någon ifrågasatte ditt igenplastningsarbete, om du då påstår att det är gjort på mindre än 5 minuter
Nu handlar inte tråden om att stänga ett hål, utan om att vidga det. Men du visar att du inte riktigt ser skillnaden på verktid och ställtid. Förutsättningarna kan nämligen vara rätt olika.

I fall A kan vi tänka oss att man är ägare till en grovrasp och kan hantera en sådan, och den ligger i verktygslådan i bilen. Då tar det kanske 20 minuter att fila, om man kommer åt, och det betyder sannolikt utifrån. Mot detta kan man då ställa (hypotetiskt) att a) hämta borrmaskinen hemma (biltid 20 minuter, resekostnader 30-40 kronor, en sväng till Biltema eller Jula för att köpa en hålsåg, hitta förlängningskabeln, som junior använt då han hjälpte till att klippa häcken (den ligger, visar det sig, i häcken...), skapa den här styrningen som är önskvärd etc etc etc. (Jag gillar skarpt att låta elektronerna jobba för mig, det är inte det, utan att man gärna glömmer bort realiteterna ändamålsenlighet och verkningsgrad när man söker funktion och elegans. Fritt efter Checkland, SSM).

När det gäller att plasta igen ett hål eller sätta på ett täcklock: Vill du bråka med Toaen om detta, gör då det i den tråden.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 02 jun 2012, 08:11

Anders S skrev:Men du visar att du inte riktigt ser skillnaden på verktid och ställtid. Förutsättningarna kan nämligen vara rätt olika.

I fall A kan vi tänka oss att man är ägare till en grovrasp och kan hantera en sådan, och den ligger i verktygslådan i bilen. Då tar det kanske 20 minuter att fila, om man kommer åt, och det betyder sannolikt utifrån. Mot detta kan man då ställa (hypotetiskt) att a) hämta borrmaskinen hemma (biltid 20 minuter, resekostnader 30-40 kronor, en sväng till Biltema eller Jula för att köpa en hålsåg, hitta förlängningskabeln, som junior använt då han hjälpte till att klippa häcken (den ligger, visar det sig, i häcken...), skapa den här styrningen som är önskvärd etc etc etc. (Jag gillar skarpt att låta elektronerna jobba för mig, det är inte det, utan att man gärna glömmer bort realiteterna ändamålsenlighet och verkningsgrad när man söker funktion och elegans. Fritt efter Checkland, SSM).
Och du visar att du inte riktigt kan läsa... Toaen skrev:
toaen skrev: På den tiden det tar för er andra att bara börja fundera på hur ni skulle vidga hålet hade jag fixat det för hand.
Vad har ställtid och verktid att göra med detta? Toaen skrev att han hade varit färdig innan vi andra ens börjat fundera på hur vi skulle göra. Den förste av oss var klar med funderandet inom 12 minuter (om vi antar att han läste frågan direkt när den publicerades, vilket jag inte tror var fallet, så i verkligheten tog det säkert mindre tid).

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 02 jun 2012, 08:59

Ridax

Jag förstår faktiskt inte varför du irriterar dig så fruktansvärt på mig.

Jag är mer praktiskt lagd än teoretiskt.

När det gällde att plasta igen den bottengenomföring som jag gjorde senast vid samma tid som frågan var uppe tog det ganska exakt en timme för mig att göra det, fördelad på fyra tillfälle. Nu måste den bottengenomföringen bort eftersom den satt ivägen för en ombyggnad jag håller på med, så jag hade inget annat val. Skulle jag satt på ett täcklock så hade det i stort sett inte tagit längre tid för mig än för dig att skruva dit det - om jag hade det i handen.

Men - skulle jag åkt och skaffat ett täcklock så hade det gått åt en hel del tid. Sannolikt lika lång tid som det tog för mig att plasta igen hålet. Sen var ju frågan om täcklock ett provisorium i väntan på att frågeställaren skulle sätta igen hålet permanent.

Det är i alla fall gott att se att Anders S förstår det här med ställtid och verktid.

När det gäller att vidga ett hålet så skriver inte frågeställaren hur tjockt skrovet är, bara att det är tjockt. Mitt skrov är 15 mm i botten och det är ganska tjockt. Det var frågan om att vidga hålet 1 mm till 1.5 mm runt om. Även om skrovet är 20 mm tjockt så är det inget större problem att vidga ett hål på 48-49 mm till 51 mm med en halvrund rasp.

Å andra sidan är jag så urbota dum, så jag har alltid några olika filar i min verktygslåda. Fast jag har bara en bra hålsåg - Den har jag inte ha med mig, utan den ligger hemma i mitt garage. Köptes för ett speiellt jobb.

I regel när jag tar upp hål för bottengenomföringar ritar jag på en lämplig cirkel med tuchpenna och den aktuella bottengenomföringen. Borrar ett antal hål med ett mindre borr och fräser loss biten med det samma. Slipar upp hålet antingen med min Dremmel eller filar upp det med en rundfil, eller en halvrund vid större hål. Man behöver inte ha så mycket sofistikerade verktyg, men man får förstås inte var rädd för att arbeta för hand.

Förlåt att jag tänker som jag gör.
Förlåt mig också för att jag finns till.
Och sist men inte minst - tack och hej för mig.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 02 jun 2012, 09:35

Stå på dig, toaen. Du har helt rätt.

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves"

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 02 jun 2012, 10:19

bosseh skrev:Stå på dig, toaen. Du har helt rätt.

Jag hade inte för avsikt att gå in och delge mina åsikter på saiguide någonsin mer.

Jag har naturligtvis inte rätt i allt, men ibland blir man förvånad att människor inte kan göra den minsta grej utan ha sofistikerade maskiner för att göra ett jobb, när det är betydligt enklare och egentligen tar mycket mindre tid med handverktyg. Gör man ett arbete med den utrustning man har i verktygslådan så blir det mycket mindre ställtid och det är ställtiden som tar bort mycket tid. Dessutom lär man sig efterhand att jobba - just för hand.

Jag har svårt att förstå varför många blir så irriterad på mig. Jag har naturligtvis mitt sätt att uttrycka mig, men jag vill aldrig något ont, utan vill va bara hjälpsam. Det jag skriver bygger oftast på min egen erfarenhet.

De som ber mig om hjälp med båtjobb, och de är många, bruka aldrig va irriterade på mig. Fast de känner mig ju i regel, vet att det jag gör blir bättre än om de gjort det själv och att jag aldrig tar betalt för det jag gör.

som sagt - tack och hej från mig

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem

Inlägg av tompelompe » sön 10 jun 2012, 06:22

toaen skrev:

Jag hade inte för avsikt att gå in och delge mina åsikter på saiguide någonsin mer.

Jag har naturligtvis inte rätt i allt, men ibland blir man förvånad att människor inte kan göra den minsta grej utan ha sofistikerade maskiner för att göra ett jobb, när det är betydligt enklare och egentligen tar mycket mindre tid med handverktyg. Gör man ett arbete med den utrustning man har i verktygslådan så blir det mycket mindre ställtid och det är ställtiden som tar bort mycket tid. Dessutom lär man sig efterhand att jobba - just för hand.

Jag har svårt att förstå varför många blir så irriterad på mig. Jag har naturligtvis mitt sätt att uttrycka mig, men jag vill aldrig något ont, utan vill va bara hjälpsam. Det jag skriver bygger oftast på min egen erfarenhet.

De som ber mig om hjälp med båtjobb, och de är många, bruka aldrig va irriterade på mig. Fast de känner mig ju i regel, vet att det jag gör blir bättre än om de gjort det själv och att jag aldrig tar betalt för det jag gör.

Jag är inne på de flera båtrelaterade foum och läser det mesta då jag håller på att renovera en katamaran byggt i mitten av 70-talet och behöver tips och inspiration. I många trådar hittar man dig med kloka och hjälpsamma inlägg. I många fall erbjuder du en lösning på frågeställningen och i de flesta fall även skrivet på ett humoristiskt sätt som får mig att dra på smilbandet. Fortsätt med det tack.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 11 jun 2012, 09:23

tompelompe skrev:
toaen skrev:

Jag är inne på de flera båtrelaterade foum och läser det mesta då jag håller på att renovera en katamaran byggt i mitten av 70-talet och behöver tips och inspiration. I många trådar hittar man dig med kloka och hjälpsamma inlägg. I många fall erbjuder du en lösning på frågeställningen och i de flesta fall även skrivet på ett humoristiskt sätt som får mig att dra på smilbandet. Fortsätt med det tack.
+1

Alla sorter behövs =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tis 12 jun 2012, 20:31

Det bästa vore väl om endast de bra förslagen presenterades....dvs mina :lol:

Skriv svar