När jag på 70-talet köpte en ny utombordsmotor, fick jag, förutom motorn, ett lånekit som bestod av två propellrar och en vibrationsvarvräknare. Propellrarnas stigning var 1" under resp. 1" över std.proppen som följde med motorn. Varvräknaren hölls mot motorkåpan och registrerade då motorvarvtalet. Har man rätt propeller skall motorn på full gas nå sitt maxvarvtal. Når den inte upp till maxvarv får man kanske byta till en prop med lägre stigning etc.
Min fråga är: Finns sådana vibrationsvarvräknare kvar på marknaden att låna eller hyra?
Små utombordare under 10hk har knappast anslutning för varvräknare som kan köpas till större motorer.
Staffan
Vibrationsvarvräknare
Re: Vibrationsvarvräknare
Kolla här: http://www.hyrservice.com/price.html Sedan tror jag att de flesta större utbordarverkstäder har en sådan, och man kan ju fråga snällt.naffatS skrev:När jag på 70-talet köpte en ny utombordsmotor, fick jag, förutom motorn, ett lånekit som bestod av två propellrar och en vibrationsvarvräknare. Propellrarnas stigning var 1" under resp. 1" över std.proppen som följde med motorn. Varvräknaren hölls mot motorkåpan och registrerade då motorvarvtalet. Har man rätt propeller skall motorn på full gas nå sitt maxvarvtal. Når den inte upp till maxvarv får man kanske byta till en prop med lägre stigning etc.
Min fråga är: Finns sådana vibrationsvarvräknare kvar på marknaden att låna eller hyra?
Små utombordare under 10hk har knappast anslutning för varvräknare som kan köpas till större motorer.
Staffan
Sedan tror jag att en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ser-15294/ kan fungera. Det bör ju gå att köra utan kåpa under provet, och den kan ju sedan användas till litet av varje (tja, kanske mest att mäta varvtal, trots allt, men med rätt propeller kan du ju rulla tummarna efteråt...)
Anders S