Lämna tillbaka nödraketer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av S-B A-son » ons 23 maj 2012, 13:02

I tidningen Roderbladet, en eminent publikation, finns i det aktuella numret en artikel som behandlar återlämnande och destruktion av nödraketer.

Om det inte går att lämna tillbaka där man köpt kan man, om man bor i Kungsbacka i alla fall, lämna dem på återvinningsanläggningarna där de låses in i en explosionssäker anordning. Detta är grundligt testat och provat av tidningens reporter. (Ja, jag känner honom)

Det är avgjort bättre att lämna tillbaka dem än att göra som stollarna på öarna, bränna iväg dem på för dem lämplig dag. (Källa GP)

mvh Sven-Barry som sparar sina utgångna av någon outgrundlig(!) anledning

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av jansan » ons 23 maj 2012, 19:08

Hmm...varför inte spara de utgångna???
Köp en ny sats men ha kvar de gamla som reserv så har man ju faktiskt mer.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av toaen » ons 23 maj 2012, 22:04

Jag har haft nödraketer i ner än 40 år. Hur skulle det se ut om man sparade alla gamla?

Jag brukar lämna de gamla till en kompis som packar om flottar när jag får ett antal nyare. Sen har jag faktiskt en inte allt för gammal "köpesats" också. Fast den börjar väl bli gammal den med. :wink:

Frågan var uppe på ett annat forum för ett tag sen och jag kom fram till att det är kommunens miljö o hälsoskydd som ytterst är ansvariga.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=435598
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av bosseh » ons 23 maj 2012, 22:39

För typ tre år sen var det en tråd om vad man skulle göra med gamla raketer. När man efter ett antal sidor inte kom fram till något mer än att det var förbjudet att skicka upp dem utom i nöd så kontaktade jag kommunens tekniska kontor som svarade att det var att lämna in på den komunala återvinningsstationen. Senare har jag fått höra att det är alla komuners skyldighet att ta hand om raketer mm.

Det är ju käckt att ha ett antal utgångna raketer ombord. Men, i händelse av brand så kan det bli fyrverkeri, ju fler rakter desto större fyrverkeri. Detta har livligt debatterats i engelsk båtpress efter ett par otrevliga bränder. För några år sen var det en katamaran som brann utanför Gotland och där raketerna formligen ven om öronen på besättningen, händelsen beskrevs i båttidningarna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av Anders S » tor 24 maj 2012, 08:11

Jag tillhör dem som sparar mina raketer en generation eller två (vid en storstädning på sådant efter ett par båtgenerationer var det äldsta blosset stämplat 1958, det är mycket överdrivet hamsteraktigt. Däremot (jag är djärv, men inte dum) fungerade blosset alldeles utmärkt. Grannarna undrade vad jag firade med bengal i trädgården. Där blev jag svaret skyldig. Raketer kan man, av förklarliga skäl, bara prova vid ett enda tillfälle och på lämplig plats, och man får egentligen inte heller. Men man är inte ensam om det i så fall. Men nyårsafton en bit från sjön går ju.

Frågan är ju vad som behövs i den vägen med tillgång till DSC, VHF mer allmänt och med såpass fina nödlarmradio (EPIRB) för seriösa seglingar. Man behöver liksom inte 20 raketer i timman i 24 timmar... Nu ligger det väl en 8-10 bloss och 4-5 raketer i båten, och de ligger TORRT. En bra behållare hjälper till med det, och med rätt materialval och placering så minskar brandrisken (brandförstärkningen) också. Men Bosse är en viktig grej på spåren - man kan ju gärna tänka igenom vad man har ombord som kan brinna och om man verkligen behöver det.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av AndersGustafsson » tor 24 maj 2012, 09:09

Men nyårsafton en bit från sjön går ju.
Ännu för 10 år sedan var nödraketer en vanlig syn på nyårsafton här, men de senaste åren har jag inte sett en enda. Det är absolut förbjudet och (talar av egen erfarenhet här) nödraketer är farliga saker i handen på en berusad.

Dvs tidigare såg sjöbevakningen mellan fingrarna på skjutande vid midnatt +/- 5 minuter, men för ett antal år sedan skärpte de reglerna. Nu brukar de ha tillfällen då man får skjuta övningsraketer i stället. Dagtid, i nyktert tillstånd.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av bosseh » tor 24 maj 2012, 09:40

Det går utmärkt om man vill träna med raketer, använd vita. Det är bara färgen som skiljer.
Trimaranen som brann upp: HÄR

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av coppertail » tor 24 maj 2012, 10:30

Att inte ha nödsignaler ombord pga, brandrisken är ju ett lite tragikomiskt argument med tanke på allt brandfarligt som folk tar ombord.
En burk hårspray har sprängverkan. Det har inte nödraketer.

Sen kan man ju rabbla upp fina elektroniska prylar härifrån till evigheten.
Efter en åsksmäll fungerar inget av det ändå.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av Anders S » tor 24 maj 2012, 10:39

AndersGustafsson skrev:
Men nyårsafton en bit från sjön går ju.
Ännu för 10 år sedan var nödraketer en vanlig syn på nyårsafton här, men de senaste åren har jag inte sett en enda. Det är absolut förbjudet och (talar av egen erfarenhet här) nödraketer är farliga saker i handen på en berusad.

Dvs tidigare såg sjöbevakningen mellan fingrarna på skjutande vid midnatt +/- 5 minuter, men för ett antal år sedan skärpte de reglerna. Nu brukar de ha tillfällen då man får skjuta övningsraketer i stället. Dagtid, i nyktert tillstånd.
Jag menade mest att det går att skjuta nödraketer runt midnatt, nyårsafton, om man inte är nära havet. Annars är det lika förbjudet här, men vi svenskar kanske är laglydiga med fler reservationer... Fem mil inåt land ser ingen kustbevakare eller kustbo raketen. Hos oss är den som skjuter nykter, annars blir det inget pangande. Vi har med åren skjutit allt mindre på nyår. :mrgreen:
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av bosseh » tor 24 maj 2012, 10:56

coppertail skrev:Att inte ha nödsignaler ombord pga, brandrisken är ju ett lite tragikomiskt argument med tanke på allt brandfarligt som folk tar ombord.
En burk hårspray har sprängverkan. Det har inte nödraketer.

Sen kan man ju rabbla upp fina elektroniska prylar härifrån till evigheten.
Efter en åsksmäll fungerar inget av det ändå.
Nja, ju fler brandfarliga saker man har desto farligare. En mängd gamla raketer ombord ökar risken. En sprayburk kan explodera men en antänd raket kan fara runt som en vettvilling. I något av de engelska fallen vågade man inte gå ner och försöka släcka pga raketerna, en raket for också iväg och såg till att branden spred sig. Men även en brandsläckare blir farlig om den hamnar i en brand. Det som det handlar om är en avvägning, behöver jag överhuvudtaget raketer och hur många? Hur och var förvaras de? En signalpistol kan tex i vissa fall vara väl så bra, i synnerhet om den finns i fickan på rorsman.
En hand-VHF bör som ska fungera i nöd bör förvaras i en plåtburk, då överlever den alla åskväder. Har man VHFen eller någon PLB i fickan så lär de överleva lika länge som innehavaren. EPIRB mm anses klara kraftiga EMP.
I värsta fall har man ju alltid tjärtunnorna som kan antändas eller skjuta enstaka skott med kanonen :D

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av AndersGustafsson » tor 24 maj 2012, 12:52

man inte är nära havet.
Med det är liksom vi :)
Nja, ju fler brandfarliga saker man har desto farligare
Jo och gamla raketer kan vara farligare än nya.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av Anders S » tor 24 maj 2012, 13:00

coppertail skrev:Att inte ha nödsignaler ombord pga, brandrisken är ju ett lite tragikomiskt argument med tanke på allt brandfarligt som folk tar ombord.
En burk hårspray har sprängverkan. Det har inte nödraketer.

Sen kan man ju rabbla upp fina elektroniska prylar härifrån till evigheten.
Efter en åsksmäll fungerar inget av det ändå.
Din avatar använder väl inte HÅRSPRAY ?

Man kan gott tänka igenom vad man tar med ombord, och som kan brinna. Jag anser inte att nödraketer ökar den risken i någon större grad (Jag har, ur minnet: Gasol (två flaskor), 200 liter diesel, två-tre liter bensin till utombordaren, två ggr 5 liter fotogen till vämarna (i deras tankar), 10 liter smörjolja, två burkar fernissa till ruffen, diverse fett och en sprayburk med kedjeolja, tändstickor, och en flaska lampfotogen att sätta futt på alltihopa med...

Om båten då mer eller mindre självmant börjar skicka nödraketer då branden nått deras stuvfack kanske till och med kan vara.... bra?

DÄREMOT, kan man fundera litet på om en uppsättning Gotlandrunt-raketer vart tredje år är ett bättre "säkerhetsköp" än en bra VHF eller tom en lågpris Epirb.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av toaen » tor 24 maj 2012, 13:48

Anders S skrev:
coppertail skrev:Att inte ha nödsignaler ombord pga, brandrisken är ju ett lite tragikomiskt argument med tanke på allt brandfarligt som folk tar ombord.
En burk hårspray har sprängverkan. Det har inte nödraketer.

Sen kan man ju rabbla upp fina elektroniska prylar härifrån till evigheten.
Efter en åsksmäll fungerar inget av det ändå.


DÄREMOT, kan man fundera litet på om en uppsättning Gotlandrunt-raketer vart tredje år är ett bättre "säkerhetsköp" än en bra VHF eller tom en lågpris Epirb.
Om man nu köper, eller (som jag) får en "uppsättning Gotlandrunt-raketer" vart tredje år och sparar alla gamla, så blir det ju på 50 år en ansenlig hög med gamla nödraketer. Det kan väl knappast va befogat att fylla ett ganska stort stuvfack med gamla nödraketer av varierande ålder. Om man har de nya och spara den näst nyaste omgången så borde det ju räcka länge. Får man inte lämna tillbaka de gamla när man köper nya, så är jag övertygad om att en kommunal återvinningsstation är skyldig att ta emot dem.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

kptn
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 17:35

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av kptn » tor 24 maj 2012, 16:52

Tänker också att det måste gå att bli av med dem på närmsta återvinningscentral. Det känns ju lätt märkligt om det rekomenderas (krävs?) nödraketer ombord och förbjuds uppskjutning i onödan men inte ordnas med rimliga sätt att bli av med dem.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka nödraketer

Inlägg av AndersGustafsson » fre 15 jun 2012, 13:08

En allmän reflektion bara. Köpte nyss nya (2+2) och betalade 65€. För fritidsbåtar är livslängden 5 år vilket betyder att årskostnaden blir 13€. Inga stora pengar således.
/Anders G

Skriv svar