Raymarine Seatalk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Raymarine Seatalk

Inlägg av Aclei » ons 16 maj 2012, 08:53

Jag har Raymarine Seatalk ombord med diverse instrument. Autopilot med fjärrkontroll, tre st olika vid ruffluckan och ett instrument på masten som visar lite större siffror. När jag satte igång systemet första gången i år pep det ihållande från instrumentet på masten. Instrumentet visade inga siffror. När jag drog ut den kontakt som det står Seatalk på slutade pipet. Jag satte i kontakten igen utan att det pep, men instrumentet funkade fortfarande inte. Dessutom började autopiloten larma om att det var "Seatalk failure", och ett av instrumentet vid luckan (som visar vindstyrkan) funkade inte heller.

När jag drar ut Seatalk-kontakten från mastinstrumentet funkar autopilot och vindmätaren igen.

Vid nav.bordet har jag en laddkabel till fjärrkontrollen. Den funkade inte heller, så jag kan inte använda fjärren som är urladdad. Dock, när jag rotade lite bakom instrumentpanelen hittade jag en lös sladd, som var kopplad till samma sockerbit som den första laddkabeln. Den funkar att ladda med. På båda dessa laddkablar står det Seatalk.

Är det någon som har en idé på vad som kan vara fel? Vore tacksam för hjälp då min ekonomihjärna inte funkar som bäst när det gäller elektronik....
Aclei

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Raymarine Seatalk

Inlägg av peterh » ons 16 maj 2012, 09:28

seatalk använder 3 trådar : ( från http://www.thomasknauf.de/rap/seatalk1.htm )
SeaTalk uses three wires, connected in parallel to all devices on the bus:

1. +12V Supply, red
2. GND Supply, grey
3. Data Serial Data, yellow: +12V=Idle/Mark=1, 0V=Space/Data=0, 4800 Baud, pullup circuit in each device, talker pulls down to 0V (wired OR). For connection to a RS232 receiver voltage levels must be inverted.


dessa 3 kablar dras paralellt till all seatalk utrustning.
I ditt fall förefaller det som om mastinstrumentet har gått sönder ( och lastar / stör
de andra instrumentens trafik). Ta loss och lämna till service.

vad gäller sockerbitar så bör de ersättas med tillförlitliga don.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Re: Raymarine Seatalk

Inlägg av Aclei » ons 16 maj 2012, 16:21

Tack för det. Kanske är det så "enkelt" som att instrumentet är trasigt. Ska undersöka vidare.
Aclei

Skriv svar