Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! Igen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av BjörnS » sön 08 jul 2012, 08:45

Enligt dokumentationen som följer med flytvästen skall den kontrolleras vart år, vissa detaljer bytas vart tredje år och gångtiden är högst 12 år. Instruktioner om hur kontrollen går till finns på hemsidan http://www.baltic.se/flytvastservice/ under inspektion och service, en pdf på svenska. Inspektionen är ganska enkel att göra. Det finns t o m en instruktion för hur man skall vika västen efter kontrollen, något jag saknat.
Så, senast 2009 borde problemet ha uppmärksammats
//Björn

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av AndersGustafsson » tis 10 jul 2012, 07:50

Enligt dokumentationen som följer med flytvästen skall den kontrolleras vart år, vissa detaljer bytas vart tredje år och gångtiden är högst 12 år.
I dagans Nya Åland (www.nyan.ax) finns en artikel om sjöräddningen där den Tekniska chefen avråder från uppblåsbara västar, just av den orsaken. Dvs för mycket som kan krångla.
/Anders G

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av Segelbo » ons 08 aug 2012, 17:55

Erling Matz skrev för några år sedan en artikel om västar, där han provat i verkliga förhållanden, alltså inte i bassäng etc, utan ute till havs och försökt komma ombord.
Hans slutsats var, om jag minns rätt, har tyvärr inte referensen, var att uppblåsbara västar har en rad allvarliga nackdelar, även om de fungerar. De går inte att simma i, de går inte att klättra ombord i, de gör det utomordentligt svårt, näst intill omöjligt, för ombordvarande att bärga en person som ligger i vattnet.
Erlings slutsats blev att man skulle använda andra typer av västar.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av Anders S » tor 09 aug 2012, 06:18

Segelbo skrev:Erling Matz skrev för några år sedan en artikel om västar, där han provat i verkliga förhållanden, alltså inte i bassäng etc, utan ute till havs och försökt komma ombord.
Hans slutsats var, om jag minns rätt, har tyvärr inte referensen, var att uppblåsbara västar har en rad allvarliga nackdelar, även om de fungerar. De går inte att simma i, de går inte att klättra ombord i, de gör det utomordentligt svårt, näst intill omöjligt, för ombordvarande att bärga en person som ligger i vattnet.
Erlings slutsats blev att man skulle använda andra typer av västar.
Där är jag kluven. Den uppblåsbara västens syfte är att vara en räddningsväst OM man hamnar i vattnet, inte ett flythjälpmedel NÄR man hamnar i vattnet. Till exempel begriper alla att en uppblåsbar väst inte passar för jollesegling och att en klumpig väst är förödande om man förväntas komma upp i båten av egen kraft, man blir smidig som ett kassaskåp. De konventionella västar som håller måttet som räddningsväst är inte smidiga och jag har heller ännu inte sett någon sådan i skepparens viktklass/storlek som har en integrerad livsele, vilket i mina ögon är den viktigare biten. Det här är naturligtvis ett val mellan pest och kolera, antingen smidighet och sämre flytkraft eller en väst som man i sistaläget kanske måste punktera medvetet för att kunna klättra ombord.

Några exempel:
En räddningsväst med sele, men finns bara i barnstorlek: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 215-15.jpg
Baltic Offshore, en seglarväst, alltså ingen räddningsväst: http://www.happyyachting.com/baltic-off ... 70-kg.html
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av Segelbo » tor 09 aug 2012, 06:42

Anders S skrev: Där är jag kluven. Den uppblåsbara västens syfte är att vara en räddningsväst OM man hamnar i vattnet, inte ett flythjälpmedel NÄR man hamnar i vattnet. Till exempel begriper alla att en uppblåsbar väst inte passar för jollesegling och att en klumpig väst är förödande om man förväntas komma upp i båten av egen kraft, man blir smidig som ett kassaskåp. De konventionella västar som håller måttet som räddningsväst är inte smidiga och jag har heller ännu inte sett någon sådan i skepparens viktklass/storlek som har en integrerad livsele, vilket i mina ögon är den viktigare biten. Det här är naturligtvis ett val mellan pest och kolera, antingen smidighet och sämre flytkraft eller en väst som man i sistaläget kanske måste punktera medvetet för att kunna klättra ombord.

Några exempel:
En räddningsväst med sele, men finns bara i barnstorlek: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 215-15.jpg
Baltic Offshore, en seglarväst, alltså ingen räddningsväst: http://www.happyyachting.com/baltic-off ... 70-kg.html
Du har en poäng som man inte ska glömma bort - ha alltid en kniv i en ficka. Med den kan man, om det behövs, punktera den uppblåsbara västen, när man väl klänger i stegen och ska ta sig ombord. Även bra till annat, kapa linor etc. Jag har en hopfällbar kniv med spets och tandat blad i en ficka.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av AndersGustafsson » fre 10 aug 2012, 08:43

Läste en Practical Boat Owner från 2007. Enligt RNLI är 40% av de uppblåsbara västar de kontrollerar defekta...
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2012, 09:13

Det där stämmer bra med vad jag fick höra från Baltic:

Det ena är att i proffs-sammanhang (yrkesbruk) kontrollerar man västarna oftare därför att de slits hårdare i sådant bruk. Det andra var att man nu rekommenderar en "pre-wear-check" även för fritidsbruk, vilket inte var fallet då jag köpte min väst. De nyare västarna har t o m ett fönster i höljet så man skall se att de tre indikatorerna för flaska, utlösare och säkring är "gröna".

Det kan ju också tänkas att det gängse, skandinaviska bruket av väst skiljer sig från det som är gängse i till exempel Storbritannien. Uppblåsbara västar är mer gångbart där än här, och då finns det (som här, fast då gamla Måsen korkvästar) en del gamla västar som helt enkelt är för gamla. 12 år är inte så länge, verkar det... Det jag dessutom misstänker är att medelbritten inte är ett dugg duktigare på att serva sin väst än vad jag var, som (rent faktiskt) dröjde längre än vad som påtalats.

Alltså, regelbunden tillsyn, enligt boken, skall ordna det här. Sedan kan man alltid fråga sig om det är rimliga krav att ställa på amatörer som också är sällanbrukare. Jag har INTE kasserat mina flytvästar, men jag har lärt mig en läxa.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av AndersGustafsson » fre 10 aug 2012, 11:41

Sedan kan man alltid fråga sig om det är rimliga krav att ställa på amatörer som också är sällanbrukare
Precis! Enligt mitt förmenande är det inte det.
/Anders G

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! I

Inlägg av Nautihamstern » fre 19 apr 2013, 08:03

Efter en myckenhet googlande och kollande på nätet om olika flytmojängers för- och nackdelar köpte jag för en vecka sedan Baltic Rib-västar till hela familjen (3 personer). Dyrt blev det och visst, de är en del tyngre än våra baltic Offshore-segelvästar men nu vet jag i alla fall att vi har nånting som garanterat håller oss flytande och som med största sannolikhet fungerar som räddningsvästar också. Offshore-västen börjar avrätta bäraren inom 30 sekunder efter att man har slutat röra sig aktivt.
Att det kan vara svårt att klättra upp för räddningsstegen med dem är säkert sant, men om man har tagit sig så långt, kan man ju släppa luften ur västen via blåsröret. Den relativa otympligheten jämfört med icke-hybridvästar ser jag som en motsvarighet till läderdräkt eller skyddskläder för motorcyklister. Otympligt, men nödvändigt.

NiklasE
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 11:12

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! Igen!

Inlägg av NiklasE » tis 18 aug 2015, 11:35

Hittade denna tråd, som i och för sig inte är speciellt ny.
Men tänkte ändå att jag skulle kommentera problemet med cylindrarna.
Att det är väldigt viktigt att känna efter att cylindern sitta på plats är ju självklart efter det som kommit fram här i tråden. Det som tyvärr kan hända på denna typ av utlösningsmekanismer där flaskan bara skruvas fast, är att vibrationer till sist kan få cylindern att gänga ur.
Till United Molders automatiken som Baltic använder finns det numera en platta som man monterar under automatiken. Sedan trär man en gummiring över cylindern och denna platta, vilket då gör det betydligt svårare för cylindern att gänga ur sig av vibrationer.
Självklart ska man ändå göra egenkontrollen.

Skriv svar