Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Inlägg av Brendan » ons 16 maj 2012, 08:45

Seawolf, om jag fattat rätt är det du kallar "kölvecket" = skarven mellan det nedbyggda skrovet och blyklumpen. I så fall överlappar inte mina bottenstockar kölvecket. Bottenstockarna är i sin helhet inplastade i "kölfickan" ("kölsvinet") en bra bit ovanför blykölen.

På filmen uppfattar jag det som att Moogamannens köl inte flexar i kölvecket utan högst upp i övergången mellan den vertikala och horisontella delen av skrovet.

dax
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 28 jan 2002, 12:38

Re: Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Inlägg av dax » ons 16 maj 2012, 12:18

Om det ser ut så här http://youtu.be/Nv2okiEKPrA så är det kanske dags att fundera över om inte båten ska stå på land över sommaren... :-)

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Inlägg av Brendan » ons 16 maj 2012, 14:14

dax skrev:Om det ser ut så här http://youtu.be/Nv2okiEKPrA så är det kanske dags att fundera över om inte båten ska stå på land över sommaren... :-)
Nej, nej, på den filmsnutt jag har fått se är "svajet" inte i närheten av det på ovanstående film. Det är betydligt beskedligare.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Inlägg av Seawolf » ons 16 maj 2012, 14:15

Brendan skrev:Seawolf, om jag fattat rätt är det du kallar "kölvecket" = skarven mellan det nedbyggda skrovet och blyklumpen. I så fall överlappar inte mina bottenstockar kölvecket. Bottenstockarna är i sin helhet inplastade i "kölfickan" ("kölsvinet") en bra bit ovanför blykölen.

På filmen uppfattar jag det som att Moogamannens köl inte flexar i kölvecket utan högst upp i övergången mellan den vertikala och horisontella delen av skrovet.
Se figuren. På min Ballad var det en fjädring pga. lossnad plastning respektive dåligt dragna huvudskottbultar med för små brickor för huvudskottet som gjorde att skrovsidorna kunde röra sig i förhållande till skotten. Laminatet i "kölvecket" var i mitt fall så väldigt grovt att där var det ofjädrande, det blev i stället skrovsidorna lite ifrån själva vecket som fjädrade.
köl.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Inlägg av Moogmannen » ons 16 maj 2012, 15:11

Hej alla snälla! Jag har idag pratat med Arne Olsén på plast & Marinteknik (tack Brendan för tipset!). Arne är en mycket trevlig herre som gav mycket lugnande besked och tips på hur jag kan förstärka kölen. Han har varit med och byggt ett 10-tal C-30 och gratulerade till valet av båt. Han såg inte svajet som speciellt allvarligt men tyckte absolut att det vore bra att åtgärda på sikt. Han har gjort kölförstärkningar på några C-30 och gav mig utförliga beskrivningar på hur jag skall gå tillväga.
Så jag seglar på i sommar och ser fram emot lite pyssel i höst.
Återigen tack alla att ni som tog er tid och gav mig fin input.

Trevlig sommar!

:D


Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Inlägg av Brendan » tor 17 maj 2012, 15:55

Seawolf skrev:
Brendan skrev:Seawolf, om jag fattat rätt är det du kallar "kölvecket" = skarven mellan det nedbyggda skrovet och blyklumpen. I så fall överlappar inte mina bottenstockar kölvecket. Bottenstockarna är i sin helhet inplastade i "kölfickan" ("kölsvinet") en bra bit ovanför blykölen.

På filmen uppfattar jag det som att Moogamannens köl inte flexar i kölvecket utan högst upp i övergången mellan den vertikala och horisontella delen av skrovet.
Se figuren. På min Ballad var det en fjädring pga. lossnad plastning respektive dåligt dragna huvudskottbultar med för små brickor för huvudskottet som gjorde att skrovsidorna kunde röra sig i förhållande till skotten. Laminatet i "kölvecket" var i mitt fall så väldigt grovt att där var det ofjädrande, det blev i stället skrovsidorna lite ifrån själva vecket som fjädrade.
köl.jpg
Nej, Seawolf, jag tror inte att det har att göra med skotten. Balladen är byggd på ett helt annat sätt. C30 har en innermodul som är plastad och bultad till skrov och skott till en homogen enormt stark enhet.

Tydligen missuppfattade jag ordet "kölveck", som jag inte hittar i något av mina många nautiska uppslagsböcker och som inte heller ger några träffar på internet. Förstår nu att du menar det som jag kallar övergången mellan den vertikala och horisontella delen av skrovet.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Svaj i kölen, vågar jag segla i sommar?

Inlägg av jaba » fre 18 maj 2012, 15:52

Fastspacklat basinrede är kanske inte optimalt, men plasttjockleken hjälper till...

Skriv svar