VC17-användare - sträck på er...
VC17-användare - sträck på er...
...vi är de enda som kan ha riktigt gott samvete med avseende på det som skrivs i Göteborgs-Posten idag:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.941 ... digt-doda-
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.941 ... digt-doda-
Re: VC17-användare - sträck på er...
du menar att gifterna hamnat i havet istället för på uppställningsplatsen ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: VC17-användare - sträck på er...
ja Vc17 är en riktigt bra färg,bygger inga lager,släpper inte och tar man en svamp under sommaren o torkar botten med,växer det inget på den ,har haft den på alla mina båtar utom min senaste , Saknar den skall nog byta till nästa säsong ,men måste ju ta bort all gammal färg ,fär bli ettt höstjobb
//Johan
//Johan
Re: VC17-användare - sträck på er...
Tycker att de som hamstrat gammal VC17 som innehöll irgarol inte ska sträcka på sig om man läser artikeln i huvudinlägget, för naturligtvis läcker även VC17 gifter, även om blödande färger säkert läcker mer. Tror man annat försöker man lura sig själv.
Alla borde ha skägg
Re: VC17-användare - sträck på er...
Visst måste man resa sig och sträcka på ryggen om man skall slipa bort resterna av havstulpaner och ett antal lager VC17 pålaggda sen 1984 plus tjärepoxy, som släppte från underlaget när jag försökte spola bort havstulpanerna med högtryck. Att man skulle ha hamnstra gammal färg som skulle bli förbjuden och på det sättet bli hjälte (i vissas ögon) hade jag ingen aning om, utan gick och köpte VC17 i butiken som jag alltid brukade göra.
Båtbotten målad med VC17 2008 med den färgens som var laglig att sälja och använda då.
Båtbotten målad med VC17 2008 med den färgens som var laglig att sälja och använda då.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: VC17-användare - sträck på er...
Är det någon som kan ge ett realistiskt svar, dvs inte ett journalistsvar eller ett politiskt svar eller ett kommunaltjänstemannasvar, på frågan var TBT i dagvattenbrunnarna i GREFABs hamnar kommer från?
TBT är sedan 1993 förbjudet i all färg, också för handelsfartyg, så den "en eller annan båtägare" som enligt miljöingenjören målar med fartygsfärg kan inte vara orsaken.
Men varifrån kommer då TBT så att halten är upp till tvåhundratusen gånger över tillåtet, enligt artikeln?
MVH
Håkan
TBT är sedan 1993 förbjudet i all färg, också för handelsfartyg, så den "en eller annan båtägare" som enligt miljöingenjören målar med fartygsfärg kan inte vara orsaken.
Men varifrån kommer då TBT så att halten är upp till tvåhundratusen gånger över tillåtet, enligt artikeln?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: VC17-användare - sträck på er...
Den rimliga hypotesen bör ju vara att TBT och Irgarol verkligen kommer från båtarna som spolas på spolplattorna och från båtar som står på den hårdgjorda planen. Det är fullt tänkbart att många genom åren tagit bort TBT-haltig färg, som sedan transporterats till slamfickorna i brunnarna. Den som renslipar en båt som har sin innersta bottenfärg från före 1989 genererar med stor sannolikhet TBT-haltiga sliprester.Maxi33 skrev:Är det någon som kan ge ett realistiskt svar, dvs inte ett journalistsvar eller ett politiskt svar eller ett kommunaltjänstemannasvar, på frågan var TBT i dagvattenbrunnarna i GREFABs hamnar kommer från?
TBT är sedan 1993 förbjudet i all färg, också för handelsfartyg, så den "en eller annan båtägare" som enligt miljöingenjören målar med fartygsfärg kan inte vara orsaken.
Men varifrån kommer då TBT så att halten är upp till tvåhundratusen gånger över tillåtet, enligt artikeln?
MVH
Håkan
I en tidigare tråd (där TBT var på tapeten) hänvisade jag till ett par vetenskapliga artiklar som visade rätt tydligt att de nedbrytningsmodeller som används inte stämmer när TBT ligger i skydd av ljus och i bottenslam. Här kan man mycket väl tänka sig att många års anrikning av TBT-haltiga slip- spol- och skraprester före 1989 fortfarande ger höga mätvärden, helt enkelt för att TBT bryts ner långsammare än man räknar med.
I den mån sedan olika "miljöhjältar" använt sparad eller medvetet hamstrad färg kan ju det här problemet accentueras.
Anders S
Re: VC17-användare - sträck på er...
Delvis rimliga funderingar, Anders S, men knappast att det på senhösten 2011 fortfarande skulle tillföras katastrofala halter av ett sedan 1993 totalförbjudet ämne genom att båtfolk skrapat bort bottenfärg som suttit på deras båtar sedan tjugo år eller mer.
För dagvattenbrunnarna samlar inte TBT i årtionden, inte ens säsongsvis, och inte många skrapar på hösten efter upptagning.
Vilka andra TBT-källor finns? Jag vet inget om detta.
MVH
Håkan
För dagvattenbrunnarna samlar inte TBT i årtionden, inte ens säsongsvis, och inte många skrapar på hösten efter upptagning.
Vilka andra TBT-källor finns? Jag vet inget om detta.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: VC17-användare - sträck på er...
En sak man inte vet (dvs, har mätt) är hur höga halterna har varit som högst, och förändringen över tid sedan 1989 (då förbjöds TBT i båtfärger). Att ett ämne påstås finnas i 200.000 ggr normalt eller förväntat betyder inte så mycket, innan man vet om detta enkelt uppnås i samband med att sliprester ansamlas. De allra flesta skrapar inte, men nästa alla spolar eller rensar bottnarna på hösten. Vad som sedan gömts i slamfickor i brunnarna (det lär ju inte vara dagvattenbrunnar vid spolplattor, till exempel) vet vi inte, och vi vet inte hur proverna tagits.Maxi33 skrev:Delvis rimliga funderingar, Anders S, men knappast att det på senhösten 2011 fortfarande skulle tillföras katastrofala halter av ett sedan 1993 totalförbjudet ämne genom att båtfolk skrapat bort bottenfärg som suttit på deras båtar sedan tjugo år eller mer.
För dagvattenbrunnarna samlar inte TBT i årtionden, inte ens säsongsvis, och inte många skrapar på hösten efter upptagning.
Vilka andra TBT-källor finns? Jag vet inget om detta.
MVH
Håkan
Däremot vet vi att giftfärgsrester är ett genomgående problem på båtuppställningsplatser och att det har spårats TBT i populära naturhamnar i närtid. En rimlig förklaring är att ämnet är mycket mer persistent än nedbrytningsmodellerna utgår från.
Anders S
Re: VC17-användare - sträck på er...
Kan hålla med, Anders S, och det är i så fall viktigt att tänka på en del gentemot de som anklagar båtfolk.
Dels det du nämner att vi inte vet hur proverna har tagits, dels att jämförelser med andra tider och platser saknas, och kanske viktigast att dagens båtfolk i stort sett är oskyldiga om det handlar om mycket gamla färgrester vars TBT finns kvar.
Men jag tvivlar ändå på att det finns en praktisk möjlighet att hitta tjugo år gamla sediment i dagvattenbrunnar i GREFABS hamnar, hur gärna än myndigheterna vill samla ammunition...
MVH
Håkan
Dels det du nämner att vi inte vet hur proverna har tagits, dels att jämförelser med andra tider och platser saknas, och kanske viktigast att dagens båtfolk i stort sett är oskyldiga om det handlar om mycket gamla färgrester vars TBT finns kvar.
Men jag tvivlar ändå på att det finns en praktisk möjlighet att hitta tjugo år gamla sediment i dagvattenbrunnar i GREFABS hamnar, hur gärna än myndigheterna vill samla ammunition...
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: VC17-användare - sträck på er...
varför skulle det inte kunna finnas färgrester och slam i brunnarna ? Så längeMaxi33 skrev:Kan hålla med, Anders S, och det är i så fall viktigt att tänka på en del gentemot de som anklagar båtfolk.
Dels det du nämner att vi inte vet hur proverna har tagits, dels att jämförelser med andra tider och platser saknas, och kanske viktigast att dagens båtfolk i stort sett är oskyldiga om det handlar om mycket gamla färgrester vars TBT finns kvar.
Men jag tvivlar ändå på att det finns en praktisk möjlighet att hitta tjugo år gamla sediment i dagvattenbrunnar i GREFABS hamnar, hur gärna än myndigheterna vill samla ammunition...
MVH
Håkan
det inte blir översvämmning så rensas brunnar aldrig (numera) så det kan nog
finnas rester från tiden för brunnens installation.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: VC17-användare - sträck på er...
Om det verkligen är förklaringen, peterh, så borde en rensning av brunnarna där proverna tagits och en ny provtagning efter att alla båtar sjösatts i år ge en indikation, och ännu mer om nya prover tas på senhösten som förra året.
Men jag tror inte på att alla de brunnar man använt för provtagningen, i fyra hamnar som ägs av GREFAB, förblivit orensade i tjugo år.
Hittar man stora mängder TBT i dem kommer det från andra källor än bottenfärger.
MVH
Håkan
Men jag tror inte på att alla de brunnar man använt för provtagningen, i fyra hamnar som ägs av GREFAB, förblivit orensade i tjugo år.
Hittar man stora mängder TBT i dem kommer det från andra källor än bottenfärger.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: VC17-användare - sträck på er...
Är inte det lite långsökt?Maxi33 skrev:Men jag tror inte på att alla de brunnar man använt för provtagningen, i fyra hamnar som ägs av GREFAB, förblivit orensade i tjugo år.
Hittar man stora mängder TBT i dem kommer det från andra källor än bottenfärger.
Brunnar i fritidsbåtshamnar
där mäter man höga halter av TBT (sägs det)
TBT har i många år använts i båtbottenfärger
Då är den rimliga slutsatsen att TBT kommer från dessa båtbottenfärger.
Frågan är hur, och varifrån.
Det behöver inte alls vara nymålat (TBT är svårhittat numera, och få lär ha hamstrat för 20+ års konsumtion), eller ens nyslipat.
Att bara försöka slå ifrån sig hjälper ingenstans.
/J
Re: VC17-användare - sträck på er...
Jag håller med.Maxi33 skrev:Om det verkligen är förklaringen, peterh, så borde en rensning av brunnarna där proverna tagits och en ny provtagning efter att alla båtar sjösatts i år ge en indikation, och ännu mer om nya prover tas på senhösten som förra året.
Men jag tror inte på att alla de brunnar man använt för provtagningen, i fyra hamnar som ägs av GREFAB, förblivit orensade i tjugo år.
Hittar man stora mängder TBT i dem kommer det från andra källor än bottenfärger.
MVH
Håkan
Men faktum är att :
- vi vet inte om brunnarna har rensats under perioden
- vi vet inte om proverna tagits i rensade brunnar
-vi vet inte om ytbeläggningen är tät eller om det är t.ex. grusplaner där gifter kan
lagras under många år.
dessutom vet vi att gifterna från självpolerande färger hamnar i havet utan
möjlighet till insamling. För de "hårda färgerna" så kan man samla in slipdamm
och fägravskrap och lämna in detta till destruktion ( om det görs är en helt annan fråga).
Vidare vet vi att "regelbundning slamsugning av brunnar" hör till historien,
numera behövs det en översvämmning innan man ringer ragnsells.
Senast redigerad av 1 peterh, redigerad totalt 0 gånger.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: VC17-användare - sträck på er...
En annan bra fråga är hur brunnsbotten ser ut.
Den görs ofta otät, eller blir otät.
Åratal av sedimentslam rinner ner i backen, och även om brunnen rensas finns nog en risk för slammet lakas tillbaka s a s...
Den görs ofta otät, eller blir otät.
Åratal av sedimentslam rinner ner i backen, och även om brunnen rensas finns nog en risk för slammet lakas tillbaka s a s...
Alla borde ha skägg