Motor kylning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Motor kylning

Inlägg av alfp » fre 11 maj 2012, 19:02

Har en 2002 med färskvattenkylning, ser i dag (vi har sjösatt idag) att min sjövatenpump för motorkylning läcker, troligen vid packboxen mot motorn, locket till inpellernern läcker inte. Har någon bytt packboxen? är det möjligt att bussa om lagret, som jag förmodr är av typ glidlager?_? En ny pump torde kosta ca 2,5`
Alfp

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Motor kylning

Inlägg av Seawolf » fre 11 maj 2012, 19:22

http://www.keypart.com

Gå till deras webshop och handla. Jag har gjort det två gånger utan problem. Där finns följande, men kolla att din motor är 2002 och inte nån annan variant, kolla i så fall att det är samma reparationskit.

Vitsen med detta kit är att både lager och axel blir slitna och inte bara tätningarna, så om man bara byter de senare är risken stor att det inte blir tätt eller att det snart läcker igen.

Jag har tidigare använt detta reparationskit, men då köpt det dyrare i Sverige.

Seawater Pump Repair Kit
Part Ref: 875756
Ex. VAT: £66.56
Inc. VAT: £79.87
ren ov.jpg
ren ov.jpg (4.15 KiB) Visad 6050 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motor kylning

Inlägg av Ridax » fre 11 maj 2012, 19:24

Min Johnson sjövattenpump läckte vid axeln mot motorn redan efter 1 år. De har bytt ut packningarna på garanti nu, får se hur det ser ut efter sjösättning.

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Motor kylning

Inlägg av alfp » lör 12 maj 2012, 07:43

Tack Seawolf.
Jag köper delarna i Sverige om de finns på Tex Marinshopen i Stockholm (har lite brottom)
MVH
AlfP
:P
Alfp

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Motor kylning

Inlägg av Seawolf » lör 12 maj 2012, 08:54

Såhär säger Marinshoppen:

REP. SATS 875756 1698.00 kr Beställningsvara

Så vänta, det får du göra oavsett......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motor kylning

Inlägg av Ridax » lör 12 maj 2012, 09:18


Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Motor kylning

Inlägg av Perra » lör 12 maj 2012, 09:19

Segla vackert.

nielf001
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 09:29

Re: Motor kylning

Inlägg av nielf001 » lör 12 maj 2012, 21:40

Hej,

Hade samma problem med min 2002a för några år sedan. Tydligen ett relativt känt problem med detta läckage. Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa ett helt rep.kit för dryga 1600 kr. Troligtvis räcker det med att demontera pumpen och byta packningar (såna där med en liten spiral i) till impellerpumpems axel. De kostar inte många kronor. Har för mig att det är två såna packningar man byter, minns inte riktigt.

Niclas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motor kylning

Inlägg av Anders S » lör 12 maj 2012, 22:02

nielf001 skrev:Hej,

Hade samma problem med min 2002a för några år sedan. Tydligen ett relativt känt problem med detta läckage. Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa ett helt rep.kit för dryga 1600 kr. Troligtvis räcker det med att demontera pumpen och byta packningar (såna där med en liten spiral i) till impellerpumpems axel. De kostar inte många kronor. Har för mig att det är två såna packningar man byter, minns inte riktigt.

Niclas
Det kan man göra om det är packningarna som gått sönder, på egen hand, men det händer inte så ofta.

Om pumpaxeln kastar en smula är det däremot garanterat att de tar med sig tätningarna i fördärvet. Efter några timmars drift kommer läckaget i så fall tillbaka. (Är allt som det skall kan packningarna hålla i många, många år). Det är förstås korrekt att det är mycket billigare att nöja sig med att byta tätningarna (det är en, ibland två, mot havsvatten, och med en rostfri spiral, den tredje (eller andra, beroende på lösning) mot motoroljan och i en särskild, oljetålig kvalitet, men man får ju då fråga sig om det handlar om att hålla igång motorn tio timmar eller fixa den för en lång tid framåt.
Anders S

nielf001
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 09:29

Re: Motor kylning

Inlägg av nielf001 » lör 12 maj 2012, 22:31

Nja, Anders vet inte det. Att byta packningarna är ingen större, eller speciellt dyr operation. Väl värt att pröva. Och jag vidhåller att detta är ett ganska vanligt "fel" som ganska enkelt åtgärdas med packningsbyte.

Niclas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motor kylning

Inlägg av Anders S » lör 12 maj 2012, 22:51

nielf001 skrev:Nja, Anders vet inte det. Att byta packningarna är ingen större, eller speciellt dyr operation. Väl värt att pröva. Och jag vidhåller att detta är ett ganska vanligt "fel" som ganska enkelt åtgärdas med packningsbyte.

Niclas
Om du har erfarenhet av att detta löser problemet för det mesta, så tror jag det är ett rätt starkt argument att byta axel och lager också. Vi talar ju många års förväntad felfrihet om man gör en helrenovering.

Men var och med någon liten praktisk kunskap i detta kan lätt avgöra om man behöver byta axel,lager och/eller lock. Spel i lagret är en indikation, en annan är om axeln har frätningar vid tätningsläge, en tredje är slitspår i locket (man vänder det efter de första 10-15 åren, sedan yter man till ett nytt...). Man kan kanske byta axel utan att byta tätningar, men spelet måste mätas upp i så fall. Att brotscha nya bussningar är också enkelt, om man vet hur och har verktyget.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Motor kylning

Inlägg av omega » sön 13 maj 2012, 06:33

tyvärr blir sniklösningar sällan bra .tror det är bättre att köpa en renoveringssats
//Johan

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Motor kylning

Inlägg av Göran A » sön 13 maj 2012, 07:52

Min erfarenhet är att när jag bytt packningarna så har läckaget inte kommit tillbaka. Men tidsfaktorn är 3 år med måttlig motorgång, kanske 20-30 timmar/år.

/Göran

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motor kylning

Inlägg av Anders S » sön 13 maj 2012, 18:11

Göran A skrev:Min erfarenhet är att när jag bytt packningarna så har läckaget inte kommit tillbaka. Men tidsfaktorn är 3 år med måttlig motorgång, kanske 20-30 timmar/år.

/Göran
Fullt rimligt. Då är det ålder och "torrslitage" som dödat packningarna. Det är som sagt enkelt att avgöra om man behöver byta, radialspelet i axeln och skicket på axeln kan man kolla, t o m utan verktyg (om man har litet erfarenhet av sådant, typ "Kunnig på att trimma moped"). En vettig strategi i tidsnöd kan då vara att köpa på sig de packningar som behövs OCH beställa stora renoveringssatsen. Behövs den inte så returnerar man den, ofta kan man göra det mot en mindre returavgift.
Anders S

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Motor kylning

Inlägg av alfp » tor 24 maj 2012, 20:28

Ok nu har jag bytt radialtätningarna (en med rostfri spiralfjäder) och O ringen. 148 kr på Tools Momentum i Södertälje. allt blev tätt och bra.
MVH
AlfP
Alfp

Skriv svar