Tips på solcellsregulator?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Tips på solcellsregulator?

Inlägg av richardk » tor 10 maj 2012, 08:07

Just i färd med att installera solcell (35W) som ska försörja ett batteri men har ännu inte köpt nån regulator. Funderar lite på vad jag ska köpa, nån enkel som bara begränsar laddström eller ska man satsa på en regulator typ Maxpower..? Maxpowern har ju funnits några år, finns det några modernare alternativ som är bättre..?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » tor 10 maj 2012, 10:09

MaxPower är inte utan kritik (sök). Men oavsett, en MPPT-regulator (som MaxPower) ger i bästa fall i genomsnitt 15% mer energi än en enkel PWM-regulator. Skillnaderna mellan olika PWM-regulatorer är högst några procent.
Det är bättre att lägga pengarna på fler paneler än på dyra regulatorer om man behöver mer energi.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av paliswe » tor 10 maj 2012, 10:26

Har du en motor och separata batteribankar till den är det en god idé att använda Ctek D250S dual där du ansluter generatorn och solcellen till Cteken. Den ser sedan till att välja den källa som ger mest ström och optimerar laddningen till förbrukningsbatteriet.
Finns beskrivet på http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... re-2872354
Du behöver då ingen separat regulator till solcellen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Anders S » tor 10 maj 2012, 10:47

bosseh skrev:MaxPower är inte utan kritik (sök). Men oavsett, en MPPT-regulator (som MaxPower) ger i bästa fall i genomsnitt 15% mer energi än en enkel PWM-regulator. Skillnaderna mellan olika PWM-regulatorer är högst några procent.
Det är bättre att lägga pengarna på fler paneler än på dyra regulatorer om man behöver mer energi.
Det ligger något i detta, när priset på en solpanel har sjunkit till dagens nivåer. Det skulle väl vara om man har ont om (solpanel)plats ombord i så fall, men toleransen för solpanelstyltor och -vingar har ökat betydligt i takt med att de visat sitt värde. De är dock inte helt gratis, ett NOA-stativ lär väl fördubbla solpanelens egenkostnad, ungefär. Jag har visserligen en Maxpower utan problem, men också "bara" en 44W panel till ca 400AH+ batteribank. Då händer inget farligt, kanske inte ens utan regulator.

Pliswe:s "helhetslösnikng" med en laddfördelare och regulator i ett är i så fall inte så dum. För enbart slpanelen (utan tanke på vidareutveckling) är den kanske overkill, när en billig "anlig" regulator kostar någon hundralapp eller så i Kinaversion.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Peter_K » tor 10 maj 2012, 13:21

För oss som inte gillar att båten ser ut som en byggnadsställning med rör och paneler överallt gör man så att man klämmer på så mycket paneler man får plats med och det fortfarande ser snyggt ut. Sedan vill man ju att dessa paneler lämnar ifrån sig så mycket kräm som möjligt. Att då lägga pengar på mer/fler/större paneler som föreslås är inte ett alternativ.
Då är MPPT-regulatorn ett alternativ som är bra.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 10 maj 2012, 13:32

Håller med. Dessutom är en massa paneler i vägen då man seglar.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » tor 10 maj 2012, 15:38

En 35W panel med MPPT-regulator ger ungefär lika mycket ström som en 40W med PWM. Skillnaden i den fulheten är ganska liten. Är man känslig så är det bäst att inte förfula båten överhuvudtaget med solpaneler utan fortsätta med kylklampar, konserver och fotogenlampor. Det har ju fungerat förr. Min grannes Vega fick i alla fall en klart tuffare attityd med solpanel på pinne. Vill man försköna båten och få den att vara mindre lik en byggarbetsplats så kan man ta bort mantåg, det behövdes ju inte förr. För att inte tla om den fula rullfocken. Osv.
Med lite fantasi kan man få plats med en hel del paneler ganska diskret. Ett sätt kan vara att ha en lös panel att lägga ut när det behövs, ett annat att hänga i pushpit.
Men visst ser jag fram mot den dagen då man får tyg till sprayhooden, däcksfärg eller mast som genererar ström
Enklast och bäst är en targabåge, det kan faktiskt se riktigt bra ut. Man får hög effektivitet och den är sällan i vägen. Man behöver inte dyra NOA-beslag, det blir lika bra med kapellrör för några hundra.
Solpaneler är något helt fantastiskt och det kan vara värt att få till dem i tillräckligt antal. Jag är salig över att aldrig behöva köra den stinkande, bullrande motorn för att ladda batterier. Eller uppsöka platser med eluttag.
Har man segelbåt för att segla så blir oftast en fin Ctek-regulator overkill. En bra dag kör jag motor mellan 0 - 30 min, jag behöver inte motorns laddning. Dessutom, toppladdningen av batterierna ordnar solcellsregulatorn alldeles utmärkt. Varje dag.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Ridax » tor 10 maj 2012, 16:16

Jamen utgångspunkten är väl för många att man har en viss yta som man kan sätta paneler på. Då gäller det att göra det bästa möjliga av den ytan och då hjälper det inte att säga att man för si och så mycket pengar kan köpa större paneler.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Anders S » tor 10 maj 2012, 16:19

Jag har en litet större båt än till exempel PeterK, men jag tycker faktiskt inte att det finns hur mycket plats som helst för solpaneler i alla fall. Nu ÄR effektvinsten från en MPPT-regulator (som Maxpower) tämligen marginell, men den är mera rätt än en som inte ger effektivitetsökning. Att ha stolpar och än värre (Malövänner, förlåt mig genast) en targabåge för att kunna hänga på solpaneler låter som ett mycket mer strategiskt beslut än att mygla ut 5-10W ur befintliga paneler.
Kalkyl: MPPT-regulator (Ebay, Kina, 250 kronor) med frakt svarar mot 50kr/W. En billig panel kostar en tusenlapp (Ebay, Tyskland, med frakt) och en stolpe kostar väl i runda slängar 1500 spänn på Hjertman.

2500 kr för 50 W blir (tada... ) 50kr/w. Givetvis haltar jämförelsen, men det är inte osunt att köpa en MPPT-regulator om den ger samma payoff.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » tor 10 maj 2012, 16:23

Ridax skrev:Jamen utgångspunkten är väl för många att man har en viss yta som man kan sätta paneler på. Då gäller det att göra det bästa möjliga av den ytan och då hjälper det inte att säga att man för si och så mycket pengar kan köpa större paneler.
Visst, men storleksskillnaden mellan 35 och 40W panel är marginell.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Ridax » tor 10 maj 2012, 16:26

bosseh skrev:Visst, men storleksskillnaden mellan 35 och 40W panel är marginell.
Men har man inte plats för en 40W så spelar det ingen roll om storleksskillnaden är marginell.

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av richardk » tor 10 maj 2012, 16:31

Jag är lite känslig när det gäller hur saker och ting ser ut.. har haft svårt att ta steget till att skruva fast en 35w panel i mahognyrufftaket. Tror inte jag kan tänka mig att klämma dit fler eller större paneler i jakt på mer ström, kan man däremot maximera vad man kan få ut från panelen så är det såklart intressant. Fast är det på bekostnad av batterilivslängd så blir det mer tveksamt. Panelen är tänkt att försörja ett 100 Ah batteri avsedd för kyl endast, hoppas på att det ska kunna bli ett helt självförsörjande system. (kommer inte ha det kopplat till motorns generator alls, åtminstone inte till att börja med).

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » tor 10 maj 2012, 16:34

Ridax skrev: Men har man inte plats för en 40W så spelar det ingen roll om storleksskillnaden är marginell.
Nej, självklart, hänger det på millimetrarna så går det inte. Men då menar jag att det är vettigare att köpa en billig regulator och spara pengarna för att om det visar sig att 35W inte räcker till så får man se om man kan hitta plats för kanske ytterligare en 35:a. Med två paneler ska man ha två regulatorer, åtminstone om det är MPPT.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Berra2 » tor 10 maj 2012, 17:43

det är som att för många av oss har synen på solceller ändrats i takt med att de blivit billigare och den allmänna miljömedvetenheten gjort att vi mer accepterar olika ingrepp i vår utemiljö för att värna vår jord. T. ex. accepterar många vindsnurror i naturen för att de tycker att dessa generatorer gör gott.
dessutom finns ju numera mjukare solceller som t. ex. kan sättas upp på däck framför masten där de kan få stor solexponering, liknande kan ju också placeras hängande i mantåget vid sittbrunnen, förutom där man ska veva vinschar.
jag delar åsikten att det är väldigt skönt att slippa starta motorn eller söka sig till en gästhamn enkom för att få elenergi. och det känns gott i själen att utnyttja något som inte tar slut och som dessutom är gratis.
därför har jag en stång där bak med en 50 w solcell och sätter nog nästa år upp minst en till.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Anders S » tor 10 maj 2012, 18:27

Berra2 skrev:det är som att för många av oss har synen på solceller ändrats i takt med att de blivit billigare och den allmänna miljömedvetenheten gjort att vi mer accepterar olika ingrepp i vår utemiljö för att värna vår jord. T. ex. accepterar många vindsnurror i naturen för att de tycker att dessa generatorer gör gott.
dessutom finns ju numera mjukare solceller som t. ex. kan sättas upp på däck framför masten där de kan få stor solexponering, liknande kan ju också placeras hängande i mantåget vid sittbrunnen, förutom där man ska veva vinschar.
jag delar åsikten att det är väldigt skönt att slippa starta motorn eller söka sig till en gästhamn enkom för att få elenergi. och det känns gott i själen att utnyttja något som inte tar slut och som dessutom är gratis.
därför har jag en stång där bak med en 50 w solcell och sätter nog nästa år upp minst en till.
Det där med miljövinster skall man ta med en nypa salt. Att tillverka solpaneler är inte miljövänligt, och det kan visa sig att det dröjer länge innan man räknar hem elströmmen från flera solceller. Det räcker att solcellen balanserar dygnsförbrukningen, och sommartid i Sverige drar de flesta båtar inte så mycket ström på natten. Miljövinster kan man i så fall få enklare genom att byta till lågenergilampor (LED, eller lysrör) och optimera kylboxens isolering. Sedan ger stora batteribankar (relativt sett) en möjlighet att ta vara på spillenergi från motorn vid all körning och med stora batteribankar kan man dra ut på tiden mellan de tunga laddtillfällena. (Kan en solcell extra bytas mot en mindre batteribank är det förmodligen bra, batterier är miljödyra). Att ladda från nätet kan tom bli billigare än solceller, om man inte ständigt kan ta vara på (lagra) solcellsenergin från ett stort panelcluster.

Innan man späckar sin båt med stativ och solceller skall man förstår räkna litet, så man får nytta av investeringen. (Avgift för elström 10 nätter per semester = 250 kr; motsvararar kostnaden för en panel på stativ utslaget på 10 år.)

Man gör också många vinster med bara en mindre solcell, så att soceller är bra är alldeles klarlagt. Till exempel dröjer det inte länge innan urladdade batterier får laddning, och även en liten laddström hejdar sulfateringen som sker i urladdat läge. Sedan har oftast den ensamma solcellen lång tid på sig att ladda (mllan helgerna, utanför semestersäsong, t ex), och då är den låga effekten inte ett så stort problem.
Anders S

Skriv svar