Tips på solcellsregulator?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 29 aug 2012, 07:17

placeringen av 35W solcellen mitt på rufftaket funkade så länge jag inte hade storseglet ihopvikt på bommen, när storseglet kom på plats skuggade det för mycket ( i hamn)och större delen av dagen var solcellen skuggad.
Precis vad jag alltid har hävdat. De flesta solceller är extremt känsliga för skugga. Har testat litet med min som är monterad i aktern och då jag ligger i hamn så faller uteffekten som en sten, bara av mastens skugga som kanske är ett band på 50mm över. Vad skall då inte skuggan av en bom med segel göra?
/Anders G

jappelino
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 15:00

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av jappelino » ons 29 aug 2012, 07:54

Även jag har min solpanel på rufftaket. Jag har loggat den under ganska lång tid och den ger ungefär lika mycket som kylskåpet drar dvs 10-12 Ah som tidigare nämts.
Den köptes för ca 10 år sedan och hade någon speciell finess som jag glömt bort.

Kanske ska jag akta mig för att byta ut den?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Lasse L » ons 29 aug 2012, 20:55

Har tvenne solpaneler som försörjer min 24 l kyllåda sen i våras Även "bilradio" och belysning.
Batteri 2x60Ah, en regulator, panelerna parallellkopplade via dioder.
Har alltid bom m segel riggade utanför panelerna.
Ligger normalt med fören mot norr.
Skall bli intressant och se om de klarar hösten med mera mulet och kortare dagar.
Knappen.jpg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av oceansailor » sön 02 jul 2017, 10:15

paliswe skrev:Har du en motor och separata batteribankar till den är det en god idé att använda Ctek D250S dual där du ansluter generatorn och solcellen till Cteken. Den ser sedan till att välja den källa som ger mest ström och optimerar laddningen till förbrukningsbatteriet.
Finns beskrivet på http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... re-2872354
Du behöver då ingen separat regulator till solcellen.
Funderar på att välja en CTEK D250S till mina nya 2 x 100W paneler. Den sägs ju funka som MPPT laddare för solpaneler.

Är det någon som har erfarenhet hur effektiv den är som solcellsregualtor? Vad är float spänningen?

Valet står mellan en ren MPPT solregulator och en CETEK. Har ingen användning av CETEK övriga funktioner. Kommer bara att hantera solpanelerna. Men en MPPT Solcellsregulator från en respektabel firma med temp. Sensor för batterierna kostar lika mycket om inte mer..

Skriv svar