Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av HR312 » lör 28 apr 2012, 08:10

Med anledning av tråden om "Köpa båt - frågor" kom priser och VP upp.

Jag är väldigt intresserad av att slå till på en Solé när väl VP:n lägger av, vilket förhoppningsvis dröjer ett tag till.... Solé är egentligen en Mitsubishi som marinkonventerats. Vikten är ungefär som den nuvarande VP:n men motorn är 4 hk starkare. Dessutom ligger Dieselpower här intill. De som bytt till Solé verkar nöjda. Finns det någon som har hört något mindre bra om Solé? Är det värt att lägga ytterligare 20-30 tusen på en Yamnar och ytterligare lite till på en VP? Synpunkter?
Henric D

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av T » lör 28 apr 2012, 08:42

Jag vet ingenting om Solé-dieslar och har inte hört varken negativt eller positivt.
Nu bor du ju tydligen granne med generalagenten men hur är det med service och reservdelar i resten av landet? Slutar nåt att funka är det antagligen inte när man är hemma.
Själv slår jag, som vanligt, ett slag för Lombardini. Jag vet inte vad dom kostar numera. För 8 - 10 år sen var dom väldigt mycket billigare än VP och Yanmar och Rodahl är väldigt serviceminded, nästan i överkant...

:o
/T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av paliswe » lör 28 apr 2012, 08:50

Solé är det inget fel på, det är stabila motorer som funkar och går precis som många andra fabrikat. Har du generalagenten bredvid dig så lär det finnas reservdelar att tillgå också. Men de är äldre konstruktioner och som sådana för dom ett fasligt liv, de bankar och slår och knackar och står i, men dom funkar som sagt.
Lombardini är en modern konstruktion och som sådan är den mindre och mycket tystare. De surrar som en symaskin och med lite motorrumsisolering blir dom nästan helt tysta. Servicen från Rodahl är, som skrivs här ovan, mycket bra.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av Anders S » lör 28 apr 2012, 11:37

Mitsubishis små båtdieslar bygger på deras SL-serie. Det är inget större fel på dem, men räkna inte för mycket på vad det är värt med en generisk basmotor, om aldrig så välkänd. Vetus, Craftsman, Sole och Beta använder Mitsubishi som bas för sina mariniseringar, och då gäller det att känna till vad som skiljer mellan varianterna. Blocket må vara detsamma, men avgaslimpan, backslaget och sjövattenpumpen kommer med all sannolikhet inte att vara utbytbara. Likadant kan motorupphängningen se olika ut, men chansen är mycket stor att skillnader beror på hur bärarmar och stöd utformats och hur de skruvats i originalblocket.

Det som man då bör tänka på är att själva motorn brukar hålla bra, men det är de marinanpassade extradelarna som kräver utbyte med tiden. Särskilt vattenpumpen och avgassamlaren/värmeväxlaren är utsatta delar. Backslag finns ett par varianter av, där hittar man antingen delar eller ett nytt. Drifttiden på själva motorn är så liten att en motor som får rent bränsle och frisk olja "aldrig" kommer att slitas ut i båten, utan den kommer att rosta, murkna, packningar kommer att åldras, läcka och man kommer att byta den därför att det inte går att underhålla den längre, generalagenten har konkat och fabriken köpts upp av Microsoft. Men det kanske inte ens är vändkant i cylinderloppen för det...

Lombardini är naturligtvis heller inget större fel på :D . Sedan kan man alltid fundera på sådant som kamstyrda kombinerade insprutare och kamrem till kammen och om man vill ha det så i en motor som går få timmar men kommer att bli "gammal" i tid räknat. Jag har skrivit det innan; en Lombardini av modellen som har en kamrem som skall bytas är inget problem i sig, bara man kan montera den så man kan byta kamrem. Men frågan är generell; går det att montera en utbytesmotor så att man kan sköta (och reparera) den? Just Mitsubishi är förkammardieslar, så att de skulle banka och slå (som man kan märka, helt klart) i direktinsprutade dieslar tror jag inte stämmer. Snarare bör den gå mjukt, relativt sett. (Lombardini är också en förkammardiesel). Möjligen kan man fundera på hur det kan uppfattas att ta ut 40 hästar på 1400 kubik respektive 1800 kubik, respektive 3600 och 3000 varv. Jag hade inte brytt mig. Den motor som går att bygga in/byta ut med få ingrepp och med ett bra montage hade jag valt. Tre kamremmar och -byten under motorns livstid är inget problem, bara man som sagt kan byta.

Rent ekonomiskt vet jag inte om det någonsin går att räkna hem en Yanmar över en Sole (eller annan "prisvärd" motor). Det finns antagligen en sorts skamgräns för rykte och kvalitet, och är man bara på rätt sida om den gränsen är en ny eller gammal, fungerande motor värd ungefär lika mycket. Vi kör så litet att verklig livslängd på basmotorn spelar liten roll. En Kinadiesel av osäker härkomst hade jag i vart fall inte köpt om jag vill tänka framåt, mest därför att den skulle vara ett "sänke" vid försäljning.
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av HR312 » lör 28 apr 2012, 12:01

Den modell som är intressant är mini33, 32 hk ur 1,3 liter 3000 rpm (eller ungefär destsamma som VP2003 - 28 hk, 1,4 liter, 3200 rpm).
Henric D

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av Berra2 » lör 28 apr 2012, 12:14

Köpte en 27 hk Sole när min Yanmnar som satt i båten visade sig vara i mycket dåligt skick. Detta skedde för fyra säsonger sedan.
Är mycket nöjd med motorn. Lugn fin gång, lättservad. Allt fungerar.
Dessutom väldigt bra installation av Kjell Hedman, Sole i Sollentuna.
Avgaskröken är i brons - det ska vara bra.

Servicedelarna är litet knepiga att få tag på men bor man precis bredvid generalagenten så är väl det ok.

Min kalkyl byggde på att vi siktar på att ha båten i kanske 15 år till. Tar vi hand om motorn kommer den hålla hela den tiden men vilket märke den är av kommer inte påverka försäljningspriset då.

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av Neptun » lör 28 apr 2012, 16:51

Bytte 2007 ut en Volvo MD 17 3 cylindrig, mot en Vetus 4 cylindrig 42 hk. Är nöjd med motorn.
Motorn var 100 kg lättare och t.ex vattenpumpen hade en bättre placering i min båt. Just detta med placeringen av filter pumpar med mera bör kollas för att vara lättåtkomligt i den egna båten
Vissa servicedelar till Vetus finns hos Erlandsson och Hjertmans.
Hälsningar Magnus.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av HR312 » sön 29 apr 2012, 06:24

Vetus bygger också på Misubishi men är avsevärt dyrare än Solé utan att jag egentligen kan förstå anledningen.

Jag har hört en Solé mini33 och visst den låter lite "hårdare" än nuvarande VP:n. Men jag har en båtgranne som bytt till just en sådan på en HR312 och enligt honom passar motorn storleksmässigt fint i båten. Vid 1600 rpm gör båten i stilla väder 6,5 knop. Eftersom vi ska dra en gummijolle och dessutom ha kraft till dåligt väder låter det intressant.

Jag räknar kanske inte med att någon ny motor håller den "kvalitet" som äldre VP-motorer gör. På det stora hela, bortsett från reservdelspriserna, är jag mycket nöjd med VP2003. Men det är svårmotiverat att lägga kanske 120 000 kr när man kan få allt för 75 000 kr om man väljer en Solé.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av Anders S » sön 29 apr 2012, 07:26

HR312 skrev:Vetus bygger också på Misubishi men är avsevärt dyrare än Solé utan att jag egentligen kan förstå anledningen.

Jag har hört en Solé mini33 och visst den låter lite "hårdare" än nuvarande VP:n. Men jag har en båtgranne som bytt till just en sådan på en HR312 och enligt honom passar motorn storleksmässigt fint i båten. Vid 1600 rpm gör båten i stilla väder 6,5 knop. Eftersom vi ska dra en gummijolle och dessutom ha kraft till dåligt väder låter det intressant.

Jag räknar kanske inte med att någon ny motor håller den "kvalitet" som äldre VP-motorer gör. På det stora hela, bortsett från reservdelspriserna, är jag mycket nöjd med VP2003. Men det är svårmotiverat att lägga kanske 120 000 kr när man kan få allt för 75 000 kr om man väljer en Solé.
Det är ju frågan om tillgång på bytesdelar man skall överväga. En basmotor som sålts i många exemplar kommer att vara intressant för eftermarknaden under lång tid. Sedan är inte marndelarna som kommer från Vetus, Craftman eller Sole (för att välja tre av "Mitsubishis vänner") helt identiska, men frågan är egentligen bara om det finns en alternativ del om 10 respektive 20 år. Det är den typiska livslängden vi talar om för en segelbåtsmotor.

När det gäller teknisk kvalitet kan man gärna fråga sig vad det innebär. Det finns egentligen inget som talar för att en modern(are) industridiesel är det minsta sämre än en gammal Penta. Pentan, som är minst 30 år gammal i sin konstruktion har inte tillgodogjort sig ny teknik, bättre material och en bättre optimering var kostnaderna skall läggas för att större total livslängd. En motor som dör rost- och underhållsdöden har ju ingen som helst nytta av att man kan borra den två gånger och att vevaxeln aldrig slipats om och att kolvar finns i tre storleksklasser. Vi kör inte motorerna på det sättet. I en fiskebåt, lotsbåt eller annan bruksbåt kan sådant betyda något, men inte för oss - vad kör du (vi) på en säsong - 100-200 timmar?

En bra diesel (som Mitsubischi, Lombardini, Perkins, Shibaura, Kubota...) håller minst 5000 timmar innan den av mekaniska skäl behöver överhalas, och därefter 5000 timmar till, förmodligen i flera vändor. Dygnet runt, ett år blir ca 8700 timmar, och drifttider för kylaggregat, pumpanläggningar och generatorer kan ligga på sådana uttag. Fördelen för de applikationerna är att man kör dem "varmt" större delen av tiden, den som kör sin motor 30 minuter åt gången sliter mer på den, det bör man vara medveten om.
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av HR312 » sön 29 apr 2012, 09:51

Det är ju frågan om tillgång på bytesdelar man skall överväga.
Förvisso, man kan inte idag veta hur tillgången på reservdelar kommer att vara till Solé, Vetus, Lombardin mfl i framtiden. Marknaden för motorer till gamla segelbåtar torde vara rätt stor med tanke på att den stora volymen av 80-, 90- och för att inte tala om 70-talsbåtarna. I det segmentet gissar jag att VP och Yanmar har en ganska liten marknadsandel. Det som är ett "uddamärke" idag kan ses som ett etablerat märke om 10 år och tillgången på reservdelar vara god. Om nu inte kringutrustningen riktigt passar (om reservdelmarknanden inte fungerar på längre sikt) kan man ju låta en mekanisk verkstad göra anpassningarna om man inte själv klarar det. Det blir ändå rätt mycket arbete för 45 000 kr.

En jämförelse med bilmarknaden haltar, bl.a. men hänsyn till volymerna är så olika, men jämför man idag med hur bilmarkanden såg ut för 10 år sedan skulle knappast någon gissa att en modell från KIA skulle vara Sveriges mest sålda bil till privatpersoner 2011.

Det förefaller rimligt att anta att Vetus, Beta, Nanni, Solé och allt vad de heter kommer att ha en stark position på motormarknaden för utbytesmotorer.
Henric D

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av Mats Brage » sön 29 apr 2012, 15:34

Hej,

Jag installerade en Mini 29 för 4 år sedan och den har fungerat u a. Bytte från en MD7A, som gett upp, och inte tycker jag att den är mer högljudd. Allt har fungerat kanonbra, och i mitt urval för 4 år sedan gick jag igenom samtliga av de "billigare" dieslarna (sole, Vetus, Lombardnin m fl) serviceställen utmed ostkusten och kunde konstatera att på ostkusetn var det inte speciellt långt mellan serviceställen.

Jag är mycket nöjd med min Sole men har inte någon jämförelse med övriga nya. Ska också säga att ett av min urvalskriterier blev att den nya motorn skulle passa till mitt bef drev, då det var helt ok och inte behövde bytas ut. Något som gjorde att skillnaden mot Yanmar blev än större. Det sista av mina urvalskriterier var att ha så lite elektronik som möjligt i motorn, allt för att minska riksen för fel.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av HR312 » sön 29 apr 2012, 16:45

Det sista av mina urvalskriterier var att ha så lite elektronik som möjligt i motorn, allt för att minska riksen för fel.
Det är jätteviktigt för mig också. Därför faller Lombardini bort även om det säkert är en fin motor, den har för "hög" teknisk standrad. Känns som om massor kan gå fel efter några år. Helst skulle jag nog satsa på en Beta Marin som bygger på Kubota, enligt uppgift bygger Kubota de rubustaste industrimotorerna. Men Beta Marin verkar inte riktigt ha etablerat sig som Solé och Vetus. Nanni är lite för dyra tycker jag.
Henric D

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 29 apr 2012, 19:39

Jag måste säga att vi är imponerade av vår Nanni, mest för att vi fick ta en ordentlig titt på den då vi tog ut den och monterade den rätt (vilket inte orginalinstallatören gjort)....
/Anders G

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av paliswe » mån 30 apr 2012, 06:54

Lombardini FOCH-serie har inte en gnutta elektronik i sig! Det enda som finns som är lite elektriskt är avstängningsventilen men det torde de flesta motorer har idag.
Ang Nanni må den fungera väl men det finns inte ett standardmått i den. Avgasslang har specialmått och måste specialbeställas när de ska bytas.
Vi reparerade en Vetus och fick vänta 4 veckor på en packningssats från Holland. Så det där med reservdelsförsörjningen är viktigt. Lombardini har perfekt service genom Rodahl och dessutom finns även en svensk generalagent för deras entreprenadmarknad.

Vi körde ut en Vindö 50 efter sjösättningen igår med en nyinstallerad Lombardini. Gubbarna på kajen trodde båten var eldriven för de hörde inte motorn...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av Lasse L » mån 30 apr 2012, 07:12

[quote="paliswe"]Lombardini FOCH-serie har inte en gnutta elektronik i sig! Det enda som finns som är lite elektriskt är avstängningsventilen men det torde de flesta motorer har idag.
quote]

Har en Iveco / Lombardini, satt magnetventilen ur spel, bara att plocka isär den och avlägsna "ankaret".
Vill inte att ett eventuellt elfel skall stänga av motorn.
Monterat traditionell stoppwire
Ett elstopp skall ha funktionen, spänning på, motorn stoppar.
Det finns "lite" elektronik" glödautomatiken, men det är en standard"burk" från bilsidan.
Finess som jag uppskattar är att den är självluftande, samt att det finns en extra drivremsplats, som får driva generatorn till servicesidan.
Min motor är >10 år och har fungerat U.A.

Skriv svar