LED-lanternor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: LED-lanternor

Inlägg av bosseh » ons 25 apr 2012, 15:46

Jaramaz skrev: - jag föredrar moderna metoder.
Det resonemanget har jag hört förr. Tex när jag inte ville köpa plastfärg till fönstren.
Men visst är pressade kontakter bra, det är dock bara så att i många fall duger lödning lika bra.
Att industrin pressar beror på att det är billigare och framförallt ger en jämnare produktionskvalitet. Det har inte mycket att göra med att skarva en kabel till en lanterna i en båt att göra.
Det finns mängder med tex lödda antennkontakter i masttoppen som lindats med vulktejp och de brukar hålla. När de byts är det ofta därför att kabeln vid däck slitis sönder. Men skär man upp kontakten vid antennen brukar den vara som ny under vulktejpen.
Sen har vi alla gamla apparater som inte var täta och med en mängd lödda kablar inuti. Osv.
Det finns gott om exempel där verkligheten är ett bra bevis på att det fungerar även med lödning.

Blåsut
Silvermedlem

Inlägg av Blåsut » ons 25 apr 2012, 17:00

Jag har Biltemas utmärkta LED-lanternor, som jag monterade för två år sedan. Förbindelsen med den sladd som följer med lanternan har jag gjort med vanliga skarvhylsor, som jag pressat med ett riktigt pressverktyg, ett så´nt där man inte kan släppa pressgreppet innan man har nått längst till botten i presstången. Innan jag pressade, trädde jag på en bit genomskinlig plastslang i lämplig dimension (två slangar, en till varje ledare). Dessa trädde jag sedan över de pressade styckena, och fyllde till sist hela härligheten med Sikaflex! Vattentätt och bra!! Vill man dölja hela härligheten för omvärlden, är det bara att vira isoleringstejp eller vulktejp runt omkring. Hittills har dessa elkopplingar, en belägen vid mastfoten och en annan i masttoppen, fungerat u.a.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 25 apr 2012, 18:09

hedgehog skrev:Usch nu gör ni mej förvirrad igen! Jag som kände mej så nöjd med lödning och vulktejp.
Börjar t.o.m. snart tro att ledlanternorna ska förstöra inte bara kabeln utan kanske hela semestern.
Så allvarligt får du inte ta det.

Om du lödar och isolera med vulktape så kommer det att fungera bra denna semestern och flera semestrar framåt o tiden. När det börjar krångla så får du åtgärda det problemet då. Nån vis man lär ha sagt; "Gör er inte bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga".

Sen är det ju vår uppgift att komma med olika vinklingar på problemen och därmed förvirra frågeställaren. Det blir alldeles för enkel om det vara fanns en lösning på varje problem.

Så om jag va som du skulle jag inte löda. Jag skulle pressa med en presstång med spärr som gör att pressningen får rätt presstryck. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12677/

Gör det som du tycker är bäst utifrån dina förutsättningar och se fram emot en mycket bra och avspänd semester.

När har du semester förresten? Jag kunde ju försöka lägga min segling till en annan tid. Det blir alltid skitväder när jag skall ut. :?

Sist jag hade bra seglingsväder en hel semeter var år 2002 och då fick det ändå åt Hälsingland. :wink:
Bilagor
SMALL29.JPG
SMALL29.JPG (66.02 KiB) Visad 2737 gånger
thallatha(alfakrull)hotmail.com

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » ons 25 apr 2012, 19:42

toaen skrev:
hedgehog skrev:Usch nu gör ni mej förvirrad igen! Jag som kände mej så nöjd med lödning och vulktejp.
Börjar t.o.m. snart tro att ledlanternorna ska förstöra inte bara kabeln utan kanske hela semestern.
Så allvarligt får du inte ta det.

Om du lödar och isolera med vulktape så kommer det att fungera bra denna semestern och flera semestrar framåt o tiden. När det börjar krångla så får du åtgärda det problemet då. Nån vis man lär ha sagt; "Gör er inte bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga".

Sen är det ju vår uppgift att komma med olika vinklingar på problemen och därmed förvirra frågeställaren. Det blir alldeles för enkel om det vara fanns en lösning på varje problem.

Så om jag va som du skulle jag inte löda. Jag skulle pressa med en presstång med spärr som gör att pressningen får rätt presstryck. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12677/

Gör det som du tycker är bäst utifrån dina förutsättningar och se fram emot en mycket bra och avspänd semester.

När har du semester förresten? Jag kunde ju försöka lägga min segling till en annan tid. Det blir alltid skitväder när jag skall ut. :?

Sist jag hade bra seglingsväder en hel semeter var år 2002 och då fick det ändå åt Hälsingland. :wink:
Hehe, jag glömde en :) i meddelandet ser jag nu.
Jag har momenttång och bra hylsor, likaså kan jag löda och har gott om gammalt hederligt tenn kvar (fast säg inget!). En lödning går nog att få estetiskt snyggare fast jag tror också att pressningen är en bättre metod egentligen. Men mest hade jag kanske hoppas på att någon skulle tipsa om superskarvboxen Pandora, fullständigt vattentät , syrafast och nästan gratis! :) Fast såna finns väl inte...
Vad gäller semester försöker jag ta såpass lång att det alltid blir bra väder nån gång.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 25 apr 2012, 23:08

hedgehog skrev: Vad gäller semester försöker jag ta såpass lång att det alltid blir bra väder nån gång.
Det jag skrev om skitväder var egentligen ett försök till skämt. Fint väder är för många idag lika med solsken.

Som tur är har jag en annan definition. Dåligt väder är för mig när det blåser i överkant på kuling eller mer varje dag och när det ösregnar hela tiden. Allt annat är helt ok.

Sommaren 2002, när jag seglade Stockholm - Hudiksvall, var det solsken och lagom segelvindar var enda dag. Jag har aldrig varit så brun som jag var då.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 apr 2012, 07:31

hedgehog skrev: tipsa om superskarvboxen Pandora, fullständigt vattentät , syrafast och nästan gratis! :) Fast såna finns väl inte...
Vi kan komma nära: http://www.bellalite.se/anslutning-kopp ... rvbox-ip68 :mrgreen:

Baksida: kabeln måste vara lika tät, rund och i intervallet 6-12 mm och sedan storlek och vikt. Men "nästan gratis" kanske... (för klassningen, alltså 85 spänn + moms). Sådant här kan man spana efter innan man springer till båtaffärn och handlar på sig tveksamma skarvdon och anslutningsboxar. Jag har (passar inte för HH:s lanterna) använt Biltemas IP66 kopplingsboxar för att samla anslutningar, särskilt de som ligger under durkarna och på aviga ställen. Problemet blir hur man skall täta in- och utgångar om kabeln inte är rund, jag sätter en blobba med tätning. En sådan sitter stolt på mastens topp, så jag kan ta av lanternor och annat över vintern. OBS: på kabeländarna sitter pressae stift (pinnar) då kan man använda skruvplintar utan problem.
Anders S

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tor 26 apr 2012, 17:01

Är det någon som vet om man kan löda en MC4-kontakt i stället för att använda en svindyr crimptång?
http://www.innosund.se/popup_image.php?pID=403&image=0

Staffan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 26 apr 2012, 18:02

naffatS skrev:Är det någon som vet om man kan löda en MC4-kontakt i stället för att använda en svindyr crimptång?
Det brukar gå alldeles utmärkt att löda div konstiga crimp-kontakter. Pressa ihop så gott det går med en plattång och löd sen försiktigt. En förtent kabel underlättar.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » fre 27 apr 2012, 11:03

Jag vill undvika lödning av den enkla anledningen att kopparledaren blir mycket känslig för brott precis på det ställe tennet upphör. Koppar och tenn bildar en legering som är plastiskt och förlorar alla seghet. Av den orsaken ska man inte heller löda flertrådiga ändar för att hålla ihop kardelerna när man te x ska skruva eller pressa fast en kontakt. Sedan vill jag gärna ha ett öppningsbar kontaktställe. Det undrlättar mycket vid felsökning eller byte av komponenter, Jag har goda erfarenheter av flatstiftskontakter här på ostkusten men hur der på den "salta sidan" kan vara intressant att höra

Skriv svar