Vattenlinje/snobbrand med laser?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Archibald
Guldmedlem

Vattenlinje/snobbrand med laser?

Inlägg av Archibald » lör 21 apr 2012, 17:25

Jag ämnar justera vattenlinjen och lägga till en snobbrand. Båten går relativt enkelt att rikta in i våg map tvärskeppsled. Svårare är det i långskeppsled. Jag har funderat/letat fram en metod mha två horisontella reglar och förbindande snöre. Men även tanken att använda en laser finns. Finns det bygglasrar som löser uppgiften? Dvs att undvika att rikta båten långskepps?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vattenlinje/snobbrand med laser?

Inlägg av Lasse L » lör 21 apr 2012, 18:33

Archibald skrev:Jag ämnar justera vattenlinjen och lägga till en snobbrand. Båten går relativt enkelt att rikta in i våg map tvärskeppsled. Svårare är det i långskeppsled. Jag har funderat/letat fram en metod mha två horisontella reglar och förbindande snöre. Men även tanken att använda en laser finns. Finns det bygglasrar som löser uppgiften? Dvs att undvika att rikta båten långskepps?
Vet inte så mycket om bygglasrar mer än att jag har sett att de "ritar" en linje.
Varför skulle man inte justera lasern, vinkla den, så att man kan se "linjen" i fören och i aktern på "rätt" höjd, då bör det stämma även på sidorna.
Ett slangvattenpass är enkelt göra.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=8354

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 21 apr 2012, 18:38

Med reglar och snöre behöver du inte rikta in båten i någon led överhuvudtaget. Man riktar in reglarna efter båten, som kan stå rakt eller ligga på sidan eller uppåner eller hursomhelst.
Jag har använt metoden åtminstone två gånger och kommer att använda den igen.
Jag har även sett på när någon försökte rikta upp båten och dra en vattenlinje mha av en vattenslang och teorin om kommunicerande kärl. Den metoden skulle jag aldrig använda mig av.

:o
/T

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 21 apr 2012, 18:46

De flesta bygglasrar (korslinjelasrar) är inom ett intervall om några grader självnivellerande så att den horisontella linjen förblir just horisontell även om lasern lutas en aning. Ofta säger lasern till om den lutas såpass att intervallet överskrids genom att laserstrålen börjar blinka.
Många lasrar kan låsas så att självnivelleringen blockeras och blinkningen upphör, just för att kunna projicera en linje i valfri vinkel.
Är det det du är ute efter?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 21 apr 2012, 19:12

Jag har slagit ut många vattenlinjer genom åren. Den metod jag brukar använda är två brädor en i fören och en i aktern. Ett snöre och två skiftnycklar nr 1 (för att få snöret lagom spänt) Föra in snöret till skrovet midskepps. sätta fast snöret med en tapebit och föra in snöret mot fören och aktern och tejpa fast det med 15 -20 cm avstånd.

När jag vill ha en bred vattenlinje (för mig är snobbrand något annat) bukar jag ta en 4 tums bräda. 95 mm kallas det visst idag. överkant på brädan sätter jag där överkanten på den breda vattenlinjen skall bli. När jag ska slå ut underkanten håller jag snöret i underkant brädan och lägger snöret ett varv runt brädan. Sen för jag in snöret på samma sätt.

Det var någon som föreslog att man skulle använda laser på nåt utav våra forum för ett antal år sen. Han blev genast helt idiotförklarad. Jag hade varit med svärsonen när han gjorde ett jobb hemma hos sig och han använde ett billigt laservattenpass. Jag köpte mig ett sån när jag skulle slå ut vattenlinjen på min bohusjulle (plast) efter att jag målat den. Den lilla båten var ju lätt att ställa i våg på alla leder. Linjen var lite ljussvag i dagsljus, men med punkten gick det med ett nödrop. Markerade en massa punkter. Var speciellt noga vid lanningarna, där det annars inte är så helt enkelt att få det bra. Vattenlinjen går ju i zikzak där.

Jag har aldrig haft en så rak vattenlinje på en båt med lanningar förut. Det fanns två små ställen där vattenlinjen avvek nån mm från absolut rak. Missade nog med maskeringen. Som den pedant som jag är när det gäller utfört arbete så kunde jag ju se avvikelsen. Vet bestämt att ingen annan någonsin kommer att se det.

I övrigt är jag långt ifrån pedant.

När det gäller slangvattenpass har jag försökt vid ett tillfälle men inte lyckats. Man måste nog va två.

Men det finns ju två bra metoder. Den traditionella med bräder och den med laservattenpass och det räcker för mig. "Abert" med laservattenpass är att det behöver va mycket gott om plats runt båten.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 21 apr 2012, 19:15

Enkla, roterande lasrar brukar inte vara självnivellerande så det funkar fint. Det går bra med ett laservattenpass (eller egentligen vilken laser som helst) men det blir en del skruvande innan man får linjen där man vill ha den, med en roterande ser man direkt resultatet.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 21 apr 2012, 19:46

Fast jag skulle ändå absolut rekomendera en korslinjelaser framför laserpass och roterande lasrar.
Bara att justera in höjd och vinkel så har du en fin linje utmed hela vattenlinjen.
Det kräver en del fritt utrymme men en bra laser ger en bred ljusvinkel, långt över 90 grader, och med en vridbart stativ täcker man lätt hela båten.
Är linjen svår att se på dagen är lösningen att göra det på kvällen :)
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » lör 21 apr 2012, 21:06

T skrev:Med reglar och snöre behöver du inte rikta in båten i någon led överhuvudtaget. Man riktar in reglarna efter båten, som kan stå rakt eller ligga på sidan eller uppåner eller hursomhelst.
Jag har även sett på när någon försökte rikta upp båten och dra en vattenlinje mha av en vattenslang och teorin om kommunicerande kärl. Den metoden skulle jag aldrig använda mig av.

/T
Just hemkommen efter att riktat båten i tvärskeppsled medelst vattenslang. Funkar kanon för den uppgiften. Jag har tidigare justerat vattenlinjen på en lättare daycruiser på trailer medelst vattenslang. Det blev mycket bra men var ganska arbetsamt och kräver två personer med mycket gott samarbete.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 21 apr 2012, 21:08

Archibald skrev:
T skrev:Med reglar och snöre behöver du inte rikta in båten i någon led överhuvudtaget. Man riktar in reglarna efter båten, som kan stå rakt eller ligga på sidan eller uppåner eller hursomhelst.

/T
Just hemkommen efter att riktat båten i tvärskeppsled medelst vattenslang. Funkar kanon för den uppgiften. Jag har tidigare justerat vattenlinjen på en lättare daycruiser på trailer medelst vattenslang. Det blev mycket bra men var ganska arbetsamt och kräver två personer med mycket gott samarbete.
Varför har du riktat upp båten? Hur ska du göra sen?

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 21 apr 2012, 21:16

T skrev: Varför har du riktat upp båten? Hur ska du göra sen?

/T
Det kan man fråga sig. Men jag har genom åren funnit det vara gott och förståndigt att försöka få båten rätt uppriktad i sida och längd, även om det inte är så enkelt alla gånger. I synnerhet vid arbeten i båten kan det vara praktiskt att kunna lita på lodstock och libell.

Vattenlinjen har jag aldrig haft problem med. Den slår jag ut som Toaen och du. Möjligen har jag haft problem med var den skall vara i höjdled. Det har väl med landhöjningen att göra, eller isen på Arktis - eller nåt...
Anders S

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » lör 21 apr 2012, 21:22

bosseh skrev:Enkla, roterande lasrar brukar inte vara självnivellerande så det funkar fint. Det går bra med ett laservattenpass (eller egentligen vilken laser som helst) men det blir en del skruvande innan man får linjen där man vill ha den, med en roterande ser man direkt resultatet.
Det kräver väl att man ordnar så att inriktningen av instrumentet sker kring en axel parallell med tvärskeppsaxeln?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » lör 21 apr 2012, 21:28

T skrev:
Archibald skrev:

/T
Varför har du riktat upp båten? Hur ska du göra sen?

/T
Ungefär som Anders S skriver. Dessutom är det nödvändigt för andra jobb på listan. Det lutar väl att jag kör med brädorochsnöre-metoden om inte lasern ger en enkel och fungerande genväg.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 21 apr 2012, 22:40

Archibald skrev: Det kräver väl att man ordnar så att inriktningen av instrumentet sker kring en axel parallell med tvärskeppsaxeln?
Jag är inte riktigt med men gör så här:
Ställ lasern "tvärs ut" vid halva båtens längd typ minst 5 m ut från båtens sida. Sen ska det bara vara att skruva lasern tills linjen ser bra ut.
Jag har riktat upp båtar för att underlätta arbeten ombord, det har jag gjort med avvägningsinstrument men en (självnivellerande i det fallet) laser hade varit mycket snabbare.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 22 apr 2012, 05:53

bosseh skrev:
Archibald skrev: Det kräver väl att man ordnar så att inriktningen av instrumentet sker kring en axel parallell med tvärskeppsaxeln?
Jag är inte riktigt med men gör så här:
Ställ lasern "tvärs ut" vid halva båtens längd typ minst 5 m ut från båtens sida. Sen ska det bara vara att skruva lasern tills linjen ser bra ut.
Jag har riktat upp båtar för att underlätta arbeten ombord, det har jag gjort med avvägningsinstrument men en (självnivellerande i det fallet) laser hade varit mycket snabbare.
Precis så gjorde jag när jag använde laservattenpass. Såg också till att passet satt på exakt samma höjd som den tänkta vattenlinjen, men det ger sig ju själv egentligen.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 22 apr 2012, 09:12

Vattenlinjegrek.jpg

Skriv svar