Balsamterpentin?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Balsamterpentin?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 13 apr 2012, 20:11

Vad katten är det? Jag vet vad Balsamvinäger är, men terpentin? I min barndom fanns det bara "terpentin". Den gjordes av tall. Senare kom "Mineralterpentin" som görs av olja. Så vad katten är Balsam och varför är det så viktigt att använda just det då man lackar?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av Anders S » fre 13 apr 2012, 20:27

Håhåhå! Google är din vän... Allt du vill veta (mycket mer än du vill veta?) om bla balsamterpentin: http://www.wibofarg.se/Linoljefarg/Terp ... smedel.pdf
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 13 apr 2012, 20:46

Hm.. Jo, detdär hittade jag med, men den säger inte så mycket... Så med andra ord, "Balsamterpentin" är bara ett fancy namn för "vanlig" terpentin, dvs inte mineralterpentin?

Sedan är det ju mahogny lag skall lacka, inte taket på det sixtinska kapellet :)
/Anders G

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av speed295 » fre 13 apr 2012, 23:01

Är inte lacknafta likvärdigt ?? :o
båda sorterna finns på B tema....
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av Anders S » lör 14 apr 2012, 07:31

Men... men... ? Allt står ju dokumentet? (Balsam)terpentin är alternativet till sk "bergolja", dvs mineralisk terpentin, bryggd på olja. Det som kallas balsamterpentin kommer från växtriket, dvs träd. Det finns GARANTERAT under detta namn i välsorterade färgaffärer.
Den som till äventyrs inte är ute efter balsamterpentinens oxiderings- och viskositetsförändrande egenskaper (de är litet annorlunda än vanlig "lacknafta" som också visar sig vara många olika produkter vid skärskådande) kan ju göra rätt i att använda lösningsmedel som lack/färg/fernisstillverkaren rekommenderar.

Annars brukar intresserade gds-ytbehandlare använda balsamterpentin tillsammans med linolja (riktig, förstås) för att få (ännu) bättre penetration och en snabbare oxidering (torkning). Balsamterpentin ger de egenslkaperna med mindre inblandning än "vannlig lacknafta" - eller det påstås åtminstone så. Debatten om rå vs kokt linolja som oljegrund i denna dekokt lämnar jag öppen men där finns också något att tänka på.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 14 apr 2012, 08:48

Men... men... ? Allt står ju dokumentet? (Balsam)terpentin är alternativet till sk "bergolja", dvs mineralisk terpentin, bryggd på olja. Det som kallas balsamterpentin kommer från växtriket, dvs träd. Det finns GARANTERAT under detta namn i välsorterade färgaffäre
Men.... I begynnelsen, när jag var barn, fanns det bara "Terpentin" och den var framställd av växter. Senare kom "mineralterpentin" som en (billigare) ersättare till denna. Varför inte då bara säga "Terpentin" och "Mineralterpentin"?

Jag skall kolla med den "välsorterade" färgaffären :) Jag skall ändå via i dag.

Se även:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mineral_turpentine
/Anders G

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av Mackey » lör 14 apr 2012, 08:54

Eftersom jag aldrig hört talas om "mineralterpentin" så jag googlar jag lite av eget intresse.

Började på Tullverkets sida för varukoder men hittar inget där, varan finns inte!
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi

Vidare till Nationalencyklopedin och där finns svaret;
mineralterpentin, lösningsmedel, detsamma som lacknafta.

På terpentin hittar jagg följande på NE;
terpentin (tyska Terpentin, av senlatin terebi´nthina (re´sina) 'terebint(kåda)', se vidare terebint), färglös, lättflyktig eterisk olja, destillerad från huvudsakligen barrträd, bestående av terpenkolväten och terpenalkoholer; se pinener.

Beroende på ursprung (land och träslag) och framställningsmetod erhålls olika terpentiner med varierande sammansättning, vilka fått olika benämningar, t.ex. balsamterpentin, citrusterpentin, fransk terpentin och sulfatterpentin. Den sistnämnda, som är vanligast, utvinns vid massaframställning enligt sulfatprocessen.

Terpentin används som lösningsmedel för målningsfärger och som råvara vid framställning av luktämnen m.m. I likhet med många andra lösningsmedel är terpentin skadlig vid inandning och kan ge upphov till allergiska hudreaktioner. Terpentin som färglösningsmedel har numera i stor utsträckning ersatts av lacknafta.

Kul att lära sig något om terpentin. Som barn tyckte jag bara att det lucktade gott...
...kan kan ske förklara ett och annat?

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 14 apr 2012, 18:20

Den välsorterade färgaffären hade:

- Mineralterpentin (Lackbensin, lacknafta....)
- Träterpentin (framställd av barrträd)
- Balsamterpentin, framställd av "diverse växter" och "passande till konstmålare"
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av Lasse L » lör 14 apr 2012, 18:38

Jobbade som målarlärling på 50-talet.
Då hade vi With Spirith och Amerikansk terpentin.
With Spirit var utspädning till linoljebaserade färger.
Färgerna var "torra" i pulver som rördes ut i linolja, WS, och Xerotin (torkmedel).
Vet inte skillnaderna men det var WS som jag fick pumpa upp ur 200 l fat till 5-litersdunkar.
Den Amerikanska tappades upp i småflaskor.
pappa.jpg
AVLKUVERT.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 14 apr 2012, 21:26

Jo, vitsprit heter det här. Besläktat med mineralterpentin. Används för att tvätta motordelar.
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av Peter_K » sön 15 apr 2012, 03:45

White Spirit är lacknafta.
Har fått lära mig att fördelen med balsamterpentin är att den inte lämnar föroreningar efter sig när den dunstar på samma sätt som t ex lacknafta. Dessa föroreningar kan påverka t ex fernissans egenskaper till det sämre.
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av Mats Brage » sön 15 apr 2012, 15:12

Hej,

Lite utanför båtlivet, men när jag för c:a 10 år sedan skulle måla om fönster på huset och ville ha "riktigt färg" dvs linoljefärg till karm och båge, var den gamle målaren helt bestämd på att färgen mådde bäst av om jag först had använt balsamterpentin (utblandad med linolja) för att färgen (slutskicket) skulle bli så hållbara och fina som möjligt och inte få utfällningar i färgen.

Av den anledningen har jag även till båten använt balsamterpentin (som skall vara "snällare" än den som kommer från barrträden). Dock har jag inte använt det när jag i min nuvarande båt gjort teakarbeten.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av S-B A-son » sön 15 apr 2012, 15:37

Mats Brage skrev:Hej,

Lite utanför båtlivet, men när jag för c:a 10 år sedan skulle måla om fönster på huset och ville ha "riktigt färg" dvs linoljefärg till karm och båge, var den gamle målaren helt bestämd på att färgen mådde bäst av om jag först had använt balsamterpentin (utblandad med linolja) för att färgen (slutskicket) skulle bli så hållbara och fina som möjligt och inte få utfällningar i färgen.

Av den anledningen har jag även till båten använt balsamterpentin (som skall vara "snällare" än den som kommer från barrträden). Dock har jag inte använt det när jag i min nuvarande båt gjort teakarbeten.

//Mats
Vi gjorde likadant när vi tog bort all gammal plastfärg från vårt hus byggt 1919 och bytte de fasadbrädor som inte klarat av det våtvarma omslaget som plastfärgen innebar.

En arkitektstuderande med specialintresse för historiska färger blandade åt oss och gav precis samma råd. (Han målade estniska hus och landshövdingehus här i Gbg som riksantikvarieämbetet anvisade metoder för). Vi grundade med balsamterpentin och rå kallpressad svensk linolja, sen en första strykning med balsamterpentinspädd färg och sedan slutstrykning med en vacker gul linoljefärg. Den tog lång tid på sig att torka men blev oerhört hållbar. Efter tjugo år har färgen tappat sin blankhet, men har inte kritad i nämvärd omfattning. Än behöver vi inte måla om. Fantastisk kvalitet.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av bosseh » sön 15 apr 2012, 16:48

Det går säkert att byta ut balsamterpentinen men varför utmana ödet?
Att byta fungerande metoder mot nya, obeprövade föregås ofta av politiska beslut.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Balsamterpentin?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 15 apr 2012, 20:33

Men nu skall jag inte måla ett hus med linoljefärg, utan lacka mahogny....
/Anders G

Skriv svar