Anders S skrev: Anledning två: En lätt tvåtaktare kan man plocka in i båten, och man slipper tänka på hur man lägger den, och risken för att oljan i vevhuset rinner fel och kräver åtgärder om man vill köra. Jag tror ju att motorn kommer att bo inne i båten för det mesta, har jag fel?
Jag vet inte varför den tidigare tanken med ett 1 KW elverk kopplat till elmotorn för "långmarsch" är nerlagd? Är det fel, opraktiskt eller omöjligt? Eller är det 220V i båten via laddaren, som spökar? Berätta!
Hej Anders
Kan du utveckla skillnaden mellan 2-takt och 4-takt när det gäller att lägga en motor ned.
Kan man inte lägga en 4-takters ned?
Först historik:
Vi har en elmotor på båten som vi nu har haft två säsonger.
År 1 hade vi inget hjälpmedel och seglade runt i i Öresund men även Bohuslän på semestern.
Vi gick för motor in/ut ur hamn + kanske en kvart i bleke på väg till Bohuslän
År 2 köpte vi en generator.
På semestern seglade vi mest i Öresund + Danmark och gick för motor i 2-3 timmar i mellanfart innan vinden kom tillbaka.
1 gång använde vi elverket på hösten och då över sundet i bleke till Mumm Stelton Cup.
Detta år har vi planer på Tjörn Runt efter semestern och då har vi kanske lite mer bråttom hem.
På semestern har man inte bråttom utan kan byta hamn om vinden skulle avta.
Det kan tilläggas att vår båt är lättdriven så vi behöver inte så mycket vind
Då kör vi ändå med mindre stor, hårdvindsfock & hårdvindsgennaker på semestern, de andra seglen är på tok för stora att ta med
Alltså; Motorn skall stå i garaget vår/höst för att hängas på som nöddrift vid transportseglingar till/från tävlingar.
Om vi ändå skaffar en så följer den säkert med på semestern också när vi ändå har en...
MEN motorn måste kunna läggas på bryggan under ett race 1-2 dagar utan att gå sönder/kräva åtgärd.
Motorn kommer aldrig ligga inne i båten men väl inne i en bil till/från hamnen.
Så elverket funkar OK, det förlänger motorgången men bullrar lite och har liten tank.
Bra som nöddrift på semestern MEN skall vi transportera båten 150 Nm till Tjörn vill man kanske att det går undan lite
Jag tror vi går betydligt (2knop) fortare med en 6-hästars utombordare än på mellanfart för elmotorn och jag tror utombordaren är tystare och tanken (extern) räcker längre än elverket.
En annan bonus är om motorn har generatorn kan vi köpa en autopilot och mata den direkt från motorn
Det är ju så himla tråkigt att gå för motor så då kan man lika bra skaffa en autopilot också...
Om nu någon undrar om vi är missnöjda och ångrar vårt väl så är svaret nej.
Visst skulle man någon gång vilja ha en urstark diesel men kanske ca 1-2 dagar/år...
Ungefär som med bilar, 1-2 dagar/år vill man ha en 4-hjulsdriven bil med dubbdäck men det motiverar inte köpet utan man nöjer sig med 2-hjulsdrivet och dubbfria...
Tex så är servicen simpel dvs ladda batteriet och fetta in propellern sen är man klar...
Förra årets bränslekostnad var 10kr + ett par liter i elverket. Det är allt.
Men valet av elmotor var kanske inte att spara pengar utan spara arbetsinsats och miljö
Hur smart det var får vi väl se den dagen vi skall sälja båten
Äntligen är båten i sjön, nu skall bara masten på