hur stor är en spinnaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

hur stor är en spinnaker?

Inlägg av robban999 » tor 12 apr 2012, 12:50

Hur långt är ett snöre?

Nåja, kanske är frågorna av samma karaktär??

Men om min förtriangel är I x J och båten är masthead riggad hur stor spinnaker ska man då ha, dvs vad är SL, SF och SMG?

Behövs mer uppgifter?

Jag antar att en massa val av smak- och tyckekaraktär tillkommer men mellan tumme pekfinger, hur stor ska man ha?

mvh

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av T » tor 12 apr 2012, 16:06

robban999 skrev:Hur långt är ett snöre?

Nåja, kanske är frågorna av samma karaktär??

Men om min förtriangel är I x J och båten är masthead riggad hur stor spinnaker ska man då ha, dvs vad är SL, SF och SMG?

Behövs mer uppgifter?

Jag antar att en massa val av smak- och tyckekaraktär tillkommer men mellan tumme pekfinger, hur stor ska man ha?

mvh
Snöret är långt på mitten men kortare i ändarna...
SL brukar vara ungefär = I
SF ungefär 1,8 * J om spinnbommens längd = J
SMG inte kortare än SF
Kolla lite på SRS-båtadatablad för liknande båtar: http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist

:o
/T

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av HansH » tor 12 apr 2012, 22:45

Det är väl en fördel om spinnakern mäter in inom de max-mått för FL, AL och UL (För, akter och underlik - på en assy spinnaker så är FL=AL) samt 1/2 bredden som stipuleras om det är en standard/tabellbåt enligt SRS.
Om det inte är till en standardbåt, eller om du ämnar söka mätbrev alternativt bara cruisingsegla med den - då kan den vara "hur stor eller liten som helst". Beror helt på vilka vindstyrkor den skall användas i...
Som sagt - hur långt är ett snöre....
Finns inget entydigt svar.
SRS tillåter två spinnare på en tabell-båt (eller två gennakers , man får inte blanda utan att söka mätbrev).
Därför har vi två st med oss på tävling. En (stor) allround-spin och en lite mindre hårdvindsspin i kraftigare duk.

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av robban999 » tis 17 apr 2012, 18:05

Jag är kass på detta så var snälla... :oops:

Om en viss båt, mastheadriggad med given rigg som fabriken från början skickade med en spinnaker på säg 75m2. Hur varierar då en spinnaker från en annan? Är den bredare nertill, upptill bulligare eller vilka parametrar skruvar man på?

Varför alla dessa dummma frågor nudå? Jo, jag tänkte köpa en på blocket billigt bara för att testa, bara för cruising till Skagen eller Läsö. Vill veta hur jag avgör om en viss spinnaker passar helt enkelt. Alltså, inget tävlande eller finlir utan upp med den så den får mig till målet fortare än med genua och stor.

Hur fel kan det bli?

Ungefär...

mvh

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av Håkan » tis 17 apr 2012, 20:20

Vad är det för båt?
Vi har både spinnaker och bom som vi ej använder.
Jag kan kolla mått om du talar om vilken båt det gäller...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av T » tis 17 apr 2012, 20:24

robban999 skrev:Jag är kass på detta så var snälla... :oops:

Om en viss båt, mastheadriggad med given rigg som fabriken från början skickade med en spinnaker på säg 75m2. Hur varierar då en spinnaker från en annan? Är den bredare nertill, upptill bulligare eller vilka parametrar skruvar man på?

Varför alla dessa dummma frågor nudå? Jo, jag tänkte köpa en på blocket billigt bara för att testa, bara för cruising till Skagen eller Läsö. Vill veta hur jag avgör om en viss spinnaker passar helt enkelt. Alltså, inget tävlande eller finlir utan upp med den så den får mig till målet fortare än med genua och stor.

Hur fel kan det bli?

Ungefär...

mvh
Tyckte jag var snäll i mitt förra svar... det om snöret var bara en vidarespinn på din snörfråga...

Dom mått som jag angav (i förhållande till I och J) var dom vanliga på gamla mastheadriggade IOR-hojar från 70-talet.
SL kan kanske vara lite längre än I, säj upp till 1,1 * I. SF tror jag blir helt OK med 1,8 * J. SMW kanske lite större än SF, så blir den rundare och snyggare men kanske lite jobbig på brantare bogar.
Och som sagt... vad är det för båt?
:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av Anders S » ons 18 apr 2012, 07:15

Rent praktiskt, så kan man jämföra de två kritiska måtten I (ungefär "masthöjd") och J (ungefär "mast-förstag") mellan olika båtar. ( T har redan sagt detta).

Om de är nära varandra spelar det ingen större roll om den ena är masthad eller partialriggad, de fysiska måtten på seglet blir ändå nära varandra. Sedan kan formen variera mellan en ren länsblåsa (som skall bli rund och stor upptill) och en halvvindsspinnaker som skall kunna användas så nära vinden som möjligt (den blir plattare och mer trekantig, och får litet mindre yta) och allt däremellan.

En spinnaker från en "för hög" båt (I-måttet) släpar i vattnet eller blir omöjlig att skota väl därför att skothornen hänger för lågt, en för bred spinnaker kan bli svår att forma på slör och halvvind (aktern på båten, där man har skotet räcker inte till, vinkeln blir fel. Min tro är att en litet för stor (någon dm) eller en aning för liten (också dm, max en meter) inte blir problematisk. Vill man rejsa (om så bara hemma i klubbens torsdagssegling) kan man givetvis ha för liten segelyta utan problem, medan en för stor spinnaker väcker ont blod, särskilt om man skulle vinna. Men det var ju inte ditt bekymmer, i alla fall inte just nu. Denne gentleman --> :twisted: kan dock dyka upp närhelst (vanligtvis timida och vänliga) personer samlas i segelbåtar för litet samordnat tidsfördriv.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av stangen » ons 18 apr 2012, 10:08

Precis som stor, fock och genua kan undanvindssegel ha olika skärningar och dukvikter.
För att illustrera, se NorthSails schema för spinnare (mittersta diagrammet):
Bild

Vad man kan sikta på som förstagångsköpare (?) är en S2 som är ganska allround (eller motsvarande från andra tillverkare).
Kolla vad en sådan skulle få för mått för din båt så har du ett riktmärke.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av robban999 » ons 18 apr 2012, 18:01

Ni var snälla innan också, bad bara om extra tålamod för en bunt nya dumma frågor, vilket jag fick, tack!

Båten är en Maxi95. Fast tanken var ju att jag ville veta hur man resonerade, oavsett båt.

Bilderna var bra, allting blir tydligt på bild. S2 tycks motsvara "extra-putt-på väg-hem-från-Skagen".

mvh

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: hur stor är en spinnaker?

Inlägg av Håkan » tor 19 apr 2012, 07:28

robban999 skrev: Båten är en Maxi95.
mvh
Kan funka, spinnakern är till Mumm 36 som har 7/8-dels rigg.
Är det intressant så finns bilder och grejerna i Helsingborg.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar