VHF ANTENN/AIS/RADIO

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Darefelt
Guldmedlem

VHF ANTENN/AIS/RADIO

Inlägg av Darefelt » sön 08 apr 2012, 18:21

Är det någon som har någon enkel lösning på att splitta vhf antennen till radio och mottagande ais?
På blocket säljs de en splitter för 2500kr, tycker de är lite häftigt.......

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Re: VHF ANTENN/AIS/RADIO

Inlägg av tizian » sön 08 apr 2012, 19:11

En försäljare som jag pratade med på "Båder i Bella" tyckte följande; Att splittern tar någon dB från VHF:en och kostar pengar, alternativet är att köpa en billig VHF antenn och sätta inne i båten (ej metallbåt) typ på dass. Det skulle ge tillräcklig praktisk räckvidd på AIS:en (han pratade om mottagning tror jag) och dessutom har man en nödantenn klar om masten rasar. Stämmer detta så låter det som en billig och praktisk lösning.

Anders V

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 08 apr 2012, 19:19

Instämmer... I gamla båten hade jag dock en splitter, men det var för att koppla GSM-telefonen till samma antenn, dvs jag hade en GSM-antenn för både GSM och VHF. Fungerade busbra, men det var på den tiden mobiltelefoner hade antennanslutning.
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 08 apr 2012, 19:45

tizian skrev:En försäljare som jag pratade med på "Båder i Bella" tyckte följande; Att splittern tar någon dB från VHF:en och kostar pengar, alternativet är att köpa en billig VHF antenn och sätta inne i båten (ej metallbåt) typ på dass. Det skulle ge tillräcklig praktisk räckvidd på AIS:en (han pratade om mottagning tror jag) och dessutom har man en nödantenn klar om masten rasar. Stämmer detta så låter det som en billig och praktisk lösning.

Anders V
Haver kört AISen med reservantennen inombords.
Bilden: det är den gröna, det röda är GPS hållaren Lasse.
GPS Ketchup.jpg
http://lasselundell.se/ais.html

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 08 apr 2012, 20:16

Darefelt skrev:Är det någon som har någon enkel lösning på att splitta vhf antennen till radio och mottagande ais?
På blocket säljs de en splitter för 2500kr, tycker de är lite häftigt.......
Jag köpte ais-mottagare med inbyggd splitter ( icom mxa5000 ) vilket jag inte ångrat
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Darefelt
Guldmedlem

Inlägg av Darefelt » sön 08 apr 2012, 20:49

Försämras "täckningsområdet" till ais:en mycke om man lägger en lös antenn inne i båten, gent emot att ha den i masttoppen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 apr 2012, 21:28

Darefelt skrev:Försämras "täckningsområdet" till ais:en mycke om man lägger en lös antenn inne i båten, gent emot att ha den i masttoppen?
Hur mycket täckning vill du ha?

Min AIS har en liten (bokstavligen) antenn på akterpulpit. Det går att få in båtar från 25M, och det beror på att de stora fartygen har sin sändarantenn högt. Frågan här är ju vad man anser är "tillräcklig varning", men 10 M eller så borde ju kanske räcka. Vi kan ju anta att de båtar man är intresserad av (de stora, hårda och snabba, dvs fartyg) har sin antenn på 10 meters höjd (minst), den man har själv är på en meter. Då får vi en synrand om 2M (den egna antennen) + 7M den andra antennen) dvs 9 M. Hade båda antennerna suttit på 10 meters höjd hade vi haft 14M räckvidd.

Nu har nog många stora fartyg sin antenn högre, vilket förklarar att de anmäler sig på längre avstånd.
Anders S

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » sön 08 apr 2012, 22:52

Antennen skall inte inte läggas utan ställas. Man kan dessutom tillverka en nödantenn själv av rätt koaxkabel enligt en beskrivning jag inte hittar just nu men då blir det nästan gratis.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 09 apr 2012, 07:02

Jag har en AIS transponder. Med splitter och antennen toppen på masten så syns jag mkt. bättre än när den satt
i aktern med separat antenn. Även mottagningen är märkbart bättre. Höjden över vattnet är således en viktig faktor.
Men det funkar även O.K. med antenn på pulpit. Ingen har klagat på att VHF hörs dåligt efter att filtret monterades.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 09 apr 2012, 08:16

tizian skrev: Man kan dessutom tillverka en nödantenn själv av rätt koaxkabel enligt en beskrivning jag inte hittar just nu men då blir det nästan gratis.
Den nödantenn som brukar finnas beskriven ("SXK") är ganska dålig. Köp en riktig antenn, det är bara några hundralappar. Vilken som ska användas till AIS resp VHF kan man avgöra senare och kanske anpassa beroende på var man är.
En splitter stjäl alltid effekt/signal, en (dyr) aktiv själ minst men är också en potentiell felkälla.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 09 apr 2012, 09:51

tizian skrev:Antennen skall inte inte läggas utan ställas. Man kan dessutom tillverka en nödantenn själv av rätt koaxkabel enligt en beskrivning jag inte hittar just nu men då blir det nästan gratis.
Beskrives här: http://old.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 09 apr 2012, 13:27

Lasse L skrev:
tizian skrev:Antennen skall inte inte läggas utan ställas. Man kan dessutom tillverka en nödantenn själv av rätt koaxkabel enligt en beskrivning jag inte hittar just nu men då blir det nästan gratis.
Beskrives här: http://old.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm
Och här en som är nästa lika enkel att göra, men resultatet blir betydligt bättre:
http://www.hamuniverse.com/slimjim.html

Kryssarklubbens nödantenn har impedansen 75 ohm men VHF-stationen och slim jim antennen har 50 ohms impedans.

/j

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » tis 10 apr 2012, 15:29

Saluannons bortstädad.

// Hallå där! Att sälja köpa är inte meningen. Använd den eminenta köp/sälj-funktionen på sidan i stället. // MOD
Seglar Forgus 321 - 1992

batingenjorn
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av batingenjorn » fre 20 apr 2012, 11:07

Om det bara är en AIS-mottagare så kan du använda en billigare splitter. Tex Glomex RA201 ca: 700:- Det är bara om du har en transponder som det behövs en splitter för 2500.
Båtingenjörn - www.bati.se

Darefelt
Guldmedlem

Inlägg av Darefelt » fre 20 apr 2012, 17:28

Precis en sådan ja tänkt mig!! Tack för hjälpen!!

Skriv svar