Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av Mackey » lör 07 apr 2012, 09:34

Nu är det dags att byga om toan för sugtömning och jag behöver lite tips på ventillösning.
Jag har tänkt mig en trevägsventil efter hålltanken så att man väljer antingen att sugtömma eller att pumpa skiten över bord (som ska användas mycket sällan).

Jag har hittat en typ av trevägsventil på båttillbehörsaffärerna.
Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter på denna ventil?
http://eline.erlandsonsbrygga.se/udn_py ... 2301=04272

Är det någon som har andra förslag eller lösningar?

Tack på förhand!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av Mackey » lör 07 apr 2012, 10:59

Varför krångla till det, skit i 3-vägs-ventilen.
Sätt bara ett T-rör mellan hålltanken och handpumpen och dra upp slangen till däcksgenomföringen.

Hålltank - slang - T-rör - slang - handpump - slang - kulventil - bottengenomföring.
. . . . . . . . . . . . . . \ - slang - däcksförskruvning.

Färdig!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av toaen » lör 07 apr 2012, 12:20

Jag har gjort enligt bifogad skiss
Bilagor
Tömmingsystem.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av Nautihamstern » lör 07 apr 2012, 16:05

toaen skrev:Jag har gjort enligt bifogad skiss
Jag röstar också för det där systemet. Ju färre delar, trevägsventiler och grejer, desto bättre. Förr eller senare börjar lukten tränga igenom plastdelarna och så blir det att byta ut igen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av Anders S » lör 07 apr 2012, 16:33

Man kan göra det enklare ändå.

Enklast: Ett T-rör mellan tak och skrovventilen. Tömningsbeslaget är tätt, och vid tömning stänger man mot sjön. Nackdel: Det står bajs i slangen om det finns bajs i tanken.

Näst enklast: En "L"-ventil mot sjön - rakt ut, alternativt mot sugslangen alternativt stängt. Tillåter att man sköljer ur sugslangen (den sköljer sig själv efterhand man seglar, om man låter det stå öppet mellan sugslang-hav - försök dock inte tömma då...). I rätt läge och om man gjort rätt är slangarna ut och till sugbeslaget tomma på bajs. Köp inte en T-ventil - då kan man inte T-otalstänga tanken.

Om man köper nytt: Eget utlopp för hav respektive sugtömning, men då krävs två utlopp från tanken och en "vanlig" sjöventil. Det brukar gamla tankar inte ha, men en ny tank skall man kolla upp så den är vettigt bestyckad på det viset.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av AndersGustafsson » lör 07 apr 2012, 17:03

Instämmer. I vår "nya" båt satt en "trevägsventil". Den såg helt OK ut från ovansidan. Då jag lossade den från skottet var den sprucken under. Ju mindre som kan krångla i den änden, desto bättre.
/Anders G

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av Mackey » lör 07 apr 2012, 18:46

Härligt att alla verkar tycka att min första tanke var skit.

toaen:s lösning verkar vara samma som jag tänkte vid andra försöket och de andra förslagen snarlika, det känns bra. Det får bli ett enkelt T-rör.

MAceky
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av SYBY » lör 07 apr 2012, 23:10

Fast är det inte en poäng att kunna "stänga till" mot tömningspumpen när man sugtömmer via däck? För att inte riskera att utsätta membranet för ett kraftigt vakuum.
Så resonerade i alla fall jag när jag installerade sugtömning förra året. Så förutom T-rör satte jag in två kulventiler, både mot tömningspumpen och mot däckstömningsbeslaget.
En bonus är att det blir möjligt att i en krissituation demontera pumpen även om tanken är full – otrevligt men hanterbart.

http://www.sailguide.biz/forum2/downloa ... ew&id=1794
Bilagor
T-koppling2.JPG

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av toaen » sön 08 apr 2012, 05:34

SYBY skrev:Fast är det inte en poäng att kunna "stänga till" mot tömningspumpen när man sugtömmer via däck? För att inte riskera att utsätta membranet för ett kraftigt vakuum.
Så resonerade i alla fall jag när jag installerade sugtömning förra året. Så förutom T-rör satte jag in två kulventiler, både mot tömningspumpen och mot däckstömningsbeslaget.
En bonus är att det blir möjligt att i en krissituation demontera pumpen även om tanken är full – otrevligt men hanterbart.

http://www.sailguide.biz/forum2/downloa ... ew&id=1794
Den tanken är nog inte fel.

Jag har ganska nära till en sugtömmingspump, så i hemmafarvattnen blir det ju alltid det alternativet. När jag installerade systemet hade jag en pump liggandes som skulle passa. Första gången jag skulle töma låg jag i Lysekil. Den sugtömningsstationen fungerade inte, så jag försökte tömma direkt i havet - pumpen läckte. Fick sugtömma i Kungshamn innan jag bytte pump. En kran före pumpen hade i det fallet inte varit fel. Då hade jag kunnat köpa en ny pump och sluppit segla hem en dag tidigare. Den dagen jag låg i hemmahamnen var den enda riktigt fina dagen på den seglatsen. :(

Däremot kulventilen mot sugtömmningsutaget är väl lite i överkant!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av AndersGustafsson » sön 08 apr 2012, 18:21

En bonus är att det blir möjligt att i en krissituation demontera pumpen även om tanken är full – otrevligt men hanterbart.
Det är annars ett argument varför tömningsröret skall vara ett rör, uppifrån som går ned till botten av tanken. I det fallet står det inte svartvatten i några slangar och är inget tryck på nämningsventiler etc.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av bosseh » sön 08 apr 2012, 18:45

AndersGustafsson skrev: Det är annars ett argument varför tömningsröret skall vara ett rör, uppifrån som går ned till botten av tanken. I det fallet står det inte svartvatten i några slangar och är inget tryck på nämningsventiler etc.
Javisst, varför krångla till det med trevägskikar, T-rör, slangar mm. Ta hål, svetsa in ett separat rör så blir det bra. I helgen träffade jag en kille som till vardags svetsar rostfria rör i processindustrin. Med pinne. Han skulle gladeligen svetsa in ett rör på plats, han vill helst ha 20 cm space runt om men det går med 15 också.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av callisto » mån 09 apr 2012, 09:36

Har en trevägsventil av samma typ som på Mackey´s länk. Funkar bra.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av AndersGustafsson » mån 09 apr 2012, 16:38

Visar en ventil, androm till varnagel...
Skitventil.JPG
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av toaen » mån 09 apr 2012, 18:13

bosseh skrev:
AndersGustafsson skrev: Det är annars ett argument varför tömningsröret skall vara ett rör, uppifrån som går ned till botten av tanken. I det fallet står det inte svartvatten i några slangar och är inget tryck på nämningsventiler etc.
Javisst, varför krångla till det med trevägskikar, T-rör, slangar mm. Ta hål, svetsa in ett separat rör så blir det bra. I helgen träffade jag en kille som till vardags svetsar rostfria rör i processindustrin. Med pinne. Han skulle gladeligen svetsa in ett rör på plats, han vill helst ha 20 cm space runt om men det går med 15 också.
Var träffar man på såna av en händelse.

Jag höll på att rama i backen häromdan. Det stannade en pickupp ute på gatan när jag höll på att lasta i bilen. Det var en kille som jag beställde ett rostfritt beslag av för tre år sen. Han kom med det färdiga beslaget. Nu är jag inte den som är överdrivet jäktad, Har stött på några gånger under årens lopp och varje gång låg min ritning överst i hans korg på verkstadskontoret. Han hade alltid precis hittat den och skulle fixa beslaget. För en knapp månad åkte jag förbi verkstaden och gick in och bad att få tillbaka ritningen och den trasiga ankarulle som han skulle svarva en ny - var en del av beslaget. Ritningen låg på skrivbordet. Han hade som vanligt precis hittat den och bad att få fjorton dar till på sig. Av den anledningen blev jag ytterst förvånad när han kom hem till mig på sin middagsrast med det färdiga beslaget.

Var i Sveriges avlånga land hittar man en person som kan svetsa rostfritt och som kommer ut till båten och svetsar i ett dykrör i skittanken precis när man är i behov av det?

Tills det kommer en sån med svets och rör och erbjuder sig göra jobbet tror jag att min slang T-rörsanslutning får va kvar. Ev kanske jag sätter dit en kran före pumpen för tömning till havet nån gång när jag sugtömt. Det klarar jag att göra själv.

Det är kanske tur att jag inte kan svetsa. Tänk så mycket jobb jag skulle få. :?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Trevägsventil till hålltanken (snarare från tanken!)

Inlägg av AndersGustafsson » mån 09 apr 2012, 18:34

Jadu, alla killar häromkring som svetsar RF är helt nedlusade med jobb. Man skall helst beställa på hösten.
/Anders G

Skriv svar