Kabeldragning i mast.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av toaen » tis 03 apr 2012, 17:52

Drog i nya kablar i masten för ett par år sen. Borrade upp ett hål i underkant på mastfoten så att muffen på ett 15 mm VP rör gick igenom. Gjorde som Gaidin och satte buntband som växelvis pekade åt tre olika håll. Skrev lite om det jobbet här bl.a. http://thallatha.blogspot.se/2010/06/mastjobb.html

Det fungerade bra, men med ett litet "aber". Alla fall gick lätt och fint, utom fallet till storen som måste ha snott sig på något sätt. Innan jag sköt i röret gick även storfallet lätt. Nu är det inte nån katastrof på min båt. Det går lätt att hissa och ta ner, men det trögar lite när jag skall ta ner seglet, så jag måste dra ner det. På min båt spelar det inte så stor roll då masten sitter i sittbrunnen och storseglet är minimalt. Nästa gång jag tar ner masten får jag försöka kolla på det. Dvs om ett par år, om jag inte kommer till nån mastkran före och kan se nåt när masten står rätt upp och ned.
Bilagor
B kabeldragning.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

kalle51
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 11:54

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av kalle51 » ons 11 apr 2012, 08:54

Man tackar för alla råd ang kabeldragning i masten :D, den delen kommer nog att lösa sig. Men min fundering var hur knaparna var infästa i masten med skruv och mutter eller gängade direkt i godset.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av bosseh » ons 11 apr 2012, 10:37

Enda sättet är ju att skruva bort och se?
Det går ju alltid att återmontera med plåtskruv eller nit.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av Perra » ons 11 apr 2012, 10:44

Antingen är det gängat direkt i godset eller så är det monterat med popmutter.
Gamla popmuttrar kan börja snurra med när man ska lossa. Då återstår bara bågfilen..
Gängat i gods brukar sitta så skruven går av..
Lycka till..
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av Anders S » ons 11 apr 2012, 10:48

bosseh skrev:Enda sättet är ju att skruva bort och se?
Det går ju alltid att återmontera med plåtskruv eller nit.
Nej, bättre att tänka sig för. Skulle knaparna vara monterade med skruv, bricka och mutter, på något konstfärdigt vis, så får man stora bekymmer om man lossar dem, och bara kommer en liten bit. Sedan kan man kanske varken lossa eller dra åt, och än mindre borra ut dem. Jag kan heller inte se någon anledning att lossa dem, för om fästelementen sticker ut inne i masten skulle fallen fastna(t) i dem för länge sedan. Jag tror att det är något annat som tar emot. Vid något tillfälle har jag använt avloppsrensare i st f kabeldragningverktyget, och den är mycket potentare om man måste tvinga sig fram.

Vad gäller knaparna kan de vara fästa på flera sätt: Plåtskruv, ingängad maskinskruv, monelnit eller skruv och mutter. Muttern kan vara på insidan (knepigt värre) eller en mutterinsats i ett hål. Jag skulle påstå att om det handlar om skruv i någon form, så kommer förbindningen att vara suspekt om den lossas och skruvas fast igen. Aluminium korroderar t o m mot rostfritt, monelnit är det som håller i längden.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av bosseh » ons 11 apr 2012, 12:24

Alternativet då? Endoskop?
Jag tror jag hade fått fram en kabel som jag beskrivit tidigare men jag vet ju inte hur denna mast ser ut.
Skulle det nu vara skruv och mutter som djävlas så är det väl bara skära sönder knapen och kapa skruvarna om man inte lyckas få bort skruvarna.
Är knapen bort kan man borra ett hål som hjälper till att få fram kabeln, hålet kan sen dölja med knapen.
--
Det finns USB-endoskop för några hundra, det finns tillfällen när det skulle vara grymt bra.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Kabeldragning i mast.

Inlägg av Nautihamstern » ons 11 apr 2012, 15:21

Jag försökte dra nya kablar i masten för några år sedan. De tidigare var urgamla och dragna tillsammans med ett otal fall utan skyddande rör. Jag försökte sätta in rör, men det var hopplöst, sedan prövade jag med buntbandsmetoden, men det var ju helt omöjligt att få in kablarna, för min mast har ingen skild kabelkanal och har dessutom ett inre skikt av syrox (frigolit, polystyren, whatever) som nån propellerhatt på Selde'n tydligen nån gång i tiden tyckte att master skulle förses med.
Det slutade med att jag sågade upp ett antal metrar 30 mm aluminiumrör på längden och limmade fast dem i 2-metersbitar (med rörelsesöm) på utsidan av masten med sikaflex och drog kablarna i den kanalen. Det funkade finfint och än har de inte trillat av.

Skriv svar