Ta bort gammalt kontaktlim?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 29 mar 2012, 21:09

Typ bostik efter att man rivit bort matta. Vad funkar bäst? Färgborttagare?
/Anders G

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av T » tor 29 mar 2012, 21:29

Endast hårt arbete funkar, dvs kontaktlimrester tas bort mekaniskt.
Vinkelslip med lamellskiva, slipmaskin, skrapa, kniv... lösningsmedel kan du glömma.

:o
/T

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av Minne » tor 29 mar 2012, 21:46

Det beror lite på varifrån du vill avlägsna limmet.

Är det från ett glasfiberlaminat i en båt? :
- försök försiktigt med aceton. Acetonet löser upp limmet. Men glöm inte att ha kolfiltermask på dig hela tiden. OBS ! Tyvärr så löser acetonet också upp plasten i glasfiberlaminatet så det är inte så bra. Stor brandfara!
- försök med xylen. Glöm inte masken. Inte lika illa för plastlaminatet.
- försök med T-röd. Dito om masken.
- lacknafta brukar inte gå så bra
- skrapa sedan loss med sikkeljärn eller Sandvik skrapa. Eller med tygbit el. dyl. Det blir ofta en klibbig gegga av limmet.
- om inget lyckas så skrapa och slipa såsom T föreslår.

Lycka till

Minne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av Anders S » tor 29 mar 2012, 21:56

Det finns ett tillbehör till vinkelslip man kan pröva - en slipskiva som säljs för att rensa färg, svetsar och sådant. Ex: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... are-20234/

Jag ger inga garantier, men det är verkligen ett syndastraff att rensa gammalt kontaktlim.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av toaen » tor 29 mar 2012, 22:07

Precis som Anders säger - Grovrengörare från Biltema och hårt arbete. :wink:
http://thallatha.blogspot.se/2010/02/fo ... ering.html
Bilagor
Slipverktyg.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av Anders S » tor 29 mar 2012, 22:30

toaen skrev:Precis som Anders säger - Grovrengörare från Biltema och hårt arbete. :wink:
http://thallatha.blogspot.se/2010/02/fo ... ering.html
Jag brukar inte ofta smöra eller fjäska, men för Toaen och framförallt bloggen om Thallatta får jag nog göra ett undantag. Jag finner den besynnerligt rogivande och lugnande, trots att den handlar om viktiga saker. Mycket trevlig. Tack.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 30 mar 2012, 08:34

OK. Tack. Funderade på vinkelslip med mjukisskiva, men de brukar klegga igen så fort.

Det som skall rengöras är en förpikslucka. Tankte ta bort all matta och sedan måla den på insidan i stället.

Edit: Har du artikelnumret på vidundret från Biltema?
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av thomask » fre 30 mar 2012, 08:41

Det finns ETT bra sätt att ta bort gammalt kontaktlim, Jag har just sanerat min båt invändigt, så jag har provat ALLT som finns som luktar gott.(Aceton/thinner/bensin/rödsprit mm.mm..........) och inget av det fungerar.

Köp nägra burkar kontaktlim på biltema, och smeta på en liten yta åt gången, och dra bort hela skiten medans det är lite vått. funkar perfekt,och helt fritt från limrester. och luktsinnet är borta det med sen. = använd mask!
(Lika löser lika eller va dom säger)


/Thomas

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av Segelbo » fre 30 mar 2012, 08:56

Anders S skrev:
toaen skrev:Precis som Anders säger - Grovrengörare från Biltema och hårt arbete. :wink:
http://thallatha.blogspot.se/2010/02/fo ... ering.html
Jag brukar inte ofta smöra eller fjäska, men för Toaen och framförallt bloggen om Thallatta får jag nog göra ett undantag. Jag finner den besynnerligt rogivande och lugnande, trots att den handlar om viktiga saker. Mycket trevlig. Tack.
Instämmer. Väldigt trevligt skrivet och informativt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av toaen » fre 30 mar 2012, 12:28

AndersGustafsson skrev:OK. Tack. Funderade på vinkelslip med mjukisskiva, men de brukar klegga igen så fort.

Det som skall rengöras är en förpikslucka. Tankte ta bort all matta och sedan måla den på insidan i stället.

Edit: Har du artikelnumret på vidundret från Biltema?
Det var det Anders S länkade till http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... are-20234/ 20234

Den kleggade nog inte igen i nån större omfattning. Men det avverkas en del skiva. Tyckte det fungerade perfekt.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av stangen » fre 30 mar 2012, 13:11

thomask skrev:Det finns ETT bra sätt att ta bort gammalt kontaktlim, Jag har just sanerat min båt invändigt, så jag har provat ALLT som finns som luktar gott.(Aceton/thinner/bensin/rödsprit mm.mm..........) och inget av det fungerar.

Köp nägra burkar kontaktlim på biltema, och smeta på en liten yta åt gången, och dra bort hela skiten medans det är lite vått. funkar perfekt,och helt fritt från limrester. och luktsinnet är borta det med sen. = använd mask!
(Lika löser lika eller va dom säger)


/Thomas
+1

Gjorde precis så förra året i stickkojen på min NF. Duttade med kontaktlim och det fastnade på sig själv, überlätt att ta bort. Ungefär som man tog bort klutt, den där grå häftmassan som användes i skolan. Oklart dock om det fungerer lika bra om rester från gammal matta sitter kvar. Klantigt nog smackade jag upp ny matta utan andningsskydd - blev rejält hög.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av Mats Brage » sön 01 apr 2012, 14:05

Hej,

Jag har använt Cascos Limborttagningsmedel som är oerhört bra och lätt att jobba med. Detär enligt minmening bättre än aceton mf l lösningsmedel då det inte lämnar några rester av limmet, dvs ingen kladdig yta som blir kvar. Det finns dock en nackdel och det är att du MÅSTE ha god ventilation och mask eftersom det är ett starkt medel. Använd också speciella kemihandskar (duger gott från Claes el Biltema).
Jag använde det när jag tog bort min gamla matta i ruffen, som var limmad med kontaktlim. Fungerade mycket bra.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av Minne » sön 01 apr 2012, 21:04

thomask skrev:Det finns ETT bra sätt att ta bort gammalt kontaktlim, Jag har just sanerat min båt invändigt, så jag har provat ALLT som finns som luktar gott.(Aceton/thinner/bensin/rödsprit mm.mm..........) och inget av det fungerar.

Köp nägra burkar kontaktlim på biltema, och smeta på en liten yta åt gången, och dra bort hela skiten medans det är lite vått. funkar perfekt,och helt fritt från limrester. och luktsinnet är borta det med sen. = använd mask!
(Lika löser lika eller va dom säger)

/Thomas

Tack thomask !

Ditt förslag verkar toppen! Skall göra så nästa gång jag skall fästa gummit runt drevet och det gamla limmet sitter kvar.(Casco Limlösaren är förstås ok det med så tack till Mats Brage med, men det finns ju förmodligen inte i varje affär, åtminstone inte i Finland)

Minne

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Ta bort gammalt kontaktlim?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 02 apr 2012, 07:45

Eftersom luckan var lös och ledig så använde jag en kombination av stämjärn, spackelspade och färgborttagningsmedel. Nitro-någonting, grön burk.
/Anders G

Skriv svar