Genuaskot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar

Hur fäster ni skotlinorna i genuans skothorn?

En lång skotlina med lärkhuvud (eller dubbelt d:o, dvs Prussikknop) på mitten i skothornet
3
14%
Två linor, fästa med pålstekar i skothornet
15
68%
Annan variant
4
18%
 
Antal röster: 22

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Genuaskot

Inlägg av Segelbo » tis 27 mar 2012, 13:27

Skall byta skotlinorna til genuan och funderar på om jag skall göra som med förrförra båten (alt. 1) eller med förra (alt. 2).
Vad tycker ni? Hur gör ni? För- och nackdelar?
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Genuaskot

Inlägg av Anders S » tis 27 mar 2012, 13:38

Motivet är ju först och främst att om något händer med skotet, så står man där, om man inte har ett skot till att ta hem i (eller gå över stag). Sedan är lärkhuvdet inte jordens bästa knop hållfasthetsmässigt, den deformerar seglets skothorn och omöjliggör sådana snåla knep som att vända skotet eller justera pålstekets storlek, för att flytta belastningspunkten en smula på skotet (i skotblocket). Jag tror att de som väljer en hel lina (lärkhuvudskolan) inte nänns dela skotet i två, och så tycker man kanske att pålsteken fastnar i riggen vid slagen. Det är väl kontraindikationerna i så fall.

Men man gör som man vill. Det kvittar ju i det galaktiska perspektivet.

(nu har jag bytt batterier i tangentbordet så att alla bokstäver kommer med)
Anders S

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Genuaskot

Inlägg av Perra » tis 27 mar 2012, 13:48

Jag använder ögonsplits i skoten och kopplar med ett softshackel. Fastnar inte i vanten och är lätt att byta.
Perra.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Genuaskot

Inlägg av Segelbo » tis 27 mar 2012, 13:50

Jag har inte haft några negativa erfarenheter av någondera varianten egentligen. Men visst är pålsteken väl en av de bättre knoparna vad gäller negativ påverkan på brottlasten, om man får tro senaste Yachting Monthly. Tror jag fortsätter med mina pålstekar, men jag vet att det finns de som gillar lång lina med lärkhuvud.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Genuaskot

Inlägg av Anders S » tis 27 mar 2012, 14:55

Segelbo skrev:Jag har inte haft några negativa erfarenheter av någondera varianten egentligen. Men visst är pålsteken väl en av de bättre knoparna vad gäller negativ påverkan på brottlasten, om man får tro senaste Yachting Monthly. Tror jag fortsätter med mina pålstekar, men jag vet att det finns de som gillar lång lina med lärkhuvud.
Det där är ju ingen viktig fråga, när vi har överstarka skot. Jag har ordnat dyneemaskot med två ögonsplitsar och sydd tagling för att förankra höljet på en kappseglare i hamnen. Där använder man en soft schackle och det verkar mycket bra. Men svagheten är även där att om softisen går upp så står man även då med ett fladdersegel utan tömmar... Så det får den inte göra.

(Problemet med lärkhuvud (som nog inte är en prussik, egentligen, skall inte prussiken slås mer än ett varv, vad säger våra klättrare?) är mest att den kan glida i ögat då det inte är drag i båda parter. Den kallas i en annan inkarnation för "Cow hitch" och anses underlägsen det dubbla halvslaget. Men gör man ett sådant och seglar i frisk vind, så kan man förmodligen inte lossa knopen utan verktyg...
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Genuaskot

Inlägg av Mackey » tis 27 mar 2012, 17:10

En skothake borde ju vara bra till skot, men den blir tung, skadar lätt annat och gör ont när seglen fladdrar.

Jag gillar egentligen att lätt kunna ta bort skotet så jag har använt ett lite lätt schackel som inte slår så hårt med fladdrande segel. I sommar ska jag testa mera med lärkhuvud för att se hur det funkar i praktiken, segelmakaren rekommenderade detta så jag har röstat på det.

Soft schackel kanske blir en bra kompromiss av vikt, risk att haka i och lätthet att ta bort.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Genuaskot

Inlägg av MartinM » tis 27 mar 2012, 21:11

På genuan på vår x99a har vi kört med pålstek, men den fastnar så in i ...
Mitt under bohusracet förra året bytte vi till dubbelt halvslag, och slagen blev dubbelt så snabba samtidigt som det blev mindre vinschande.
Så när det blir nya skor blir det lärkhuvud eller ett dubbelt halvslag. Då det egentligen är för trångt för två dubbla halvslag.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Genuaskot

Inlägg av Perra » ons 28 mar 2012, 06:56

http://l-36.com/soft_shackle_intro.php
Läs och lär!
Körde med detta hela förra säsongen, inget mer strul med knopar som hakar i vanten.
Perra.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Genuaskot

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 07:24

Perra skrev:http://l-36.com/soft_shackle_intro.php
Läs och lär!
Körde med detta hela förra säsongen, inget mer strul med knopar som hakar i vanten.
Perra.
Om man överväger en skothake, så är detta en bra (bättre, tycker jag) lösning. Att se upp med (efter att ha vikarierat som akutriggare på en bekant X35:a) : om skotet (och softien) går över stagen vid stagövergången så kan man upptäcka att knopen på softien kan fastna. Då kan man säkra softien med en remsa kardborre, så att knopen kommer "rätt" i förhållande till skothornet (det kan variera). Har man Dyneemaskot finns det två sätt att göra splitsen; den som innebär att man gör en Brummelsplits på kärnan och syr/taglar fast skyddshöljet kräver att man tittar till och underhåller denna tagling, om den ligger vid ögat (och därmed skaver). Den andra, traditionella fungerar "sådär" på vissa Dyneemalinor (beror förmodligen på skillnaden mellan hölje och kärna). Men på den typen av lina är höljet inte bärande i alla fall.

En annan länk, där rigg och tågvirkesfrågor diskuteras ur ett transatlantiskt perspektiv: http://briontoss.com/spartalk/
Anders S

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Genuaskot

Inlägg av August » ons 28 mar 2012, 13:33

Förra året testade jag en ny variant för mig, en ögla genom hornet, genom med skotet och lås öglan med...buntband. Det funkade klockrent, minsta möjliga storlek på öglan, den kinkar aldrig när man behöver lossa skotet, skär loss buntbandet och öppna öglan.
Bär av, bär av, BÄR AV

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Genuaskot

Inlägg av sator » tor 29 mar 2012, 20:19

Anders S skrev:
(Problemet med lärkhuvud (som nog inte är en prussik, egentligen, skall inte prussiken slås mer än ett varv, vad säger våra klättrare?) är mest att den kan glida i ögat då det inte är drag i båda parter. Den kallas i en annan inkarnation för "Cow hitch" och anses underlägsen det dubbla halvslaget. Men gör man ett sådant och seglar i frisk vind, så kan man förmodligen inte lossa knopen utan verktyg...
Jag kan nog kalla mig fd klättrare numer. :D
Men lärkhuvud är ingen prussik. Lärkhuvud slår man om sig själv ett varv. Prussik slår man om sig själv minst 2 varv.
Det som är dumt med Lärkhuvud och Prussik (som skotknop) är att de lätt glider när de är obelastade. Använt mig av
Prussik många ggr. vid nedfirning från berg. Som nöd broms/back up. Eller vid repklättring. (man klättrar upp i ett redan befinltligt rep)

Själv har jag haft ett långt skot, som jag halvvägs, knopat in i skothornet med en åtta.
Glider aldrig, är lätt att få upp efter hård belastning. Kanske lite klumpig med 10-12 mm skot.
Men, inte fastnat (på grund av knopen) någon gång.

Skriv svar