Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av dvraptor » sön 25 mar 2012, 23:58

Har planer på att installera en bogpropeller på min segelbåt, en Jeanneu 36i från -07.
Frågan är vilket fabrikat man ska satsa på? Verkar bara finnas två att välja på:

- RMC - Swing thruster RMC18530 (alt storleken större)
- Sleipners Side-Power sr80/185T

Någon som kan ge lite input på eventuella fördelar/nackdelar med respektive system?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 13:31

En ren reflektion: Fundera, länge och ordentligt på om du behöver en bogpropeller!
Detta sägas av en som har, men inte behöver, egentligen.

Om du vill ha en, så ställer den här konfigurationen till minst med seglingsegenskaperna. Vikten blir samma, men inga fula turbulensgeneratorer.
I så fall hade mina tankar gått åt Sleipnerhållet då jag tycker att Sleipner och SidePower förefaller vara en pålitlig leverantör och har varit i bogis-svängen länge. Om detta gäller även de nerfällbara vet jag förstås inte.
Anders S

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Piloten » mån 26 mar 2012, 14:05

Installerade en RMC år 2008. Överhuvudtaget inga problem med den.

Jag är glad att jag har den, men den har använts mindre och mindre efterhand som jag lärt mig köra båten. :D

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Ridax » mån 26 mar 2012, 16:07

Blir lite trött på att så fort någon undrar om bogpropeller så kommer alltid frågan upp om det VERKLIGEN BEHÖVS en bogpropeller. Man får ju anta att den som bestämmer sig för att installera en bogpropeller för dyra pengar redan har funderat över om han tycker att det är värt det och om det behövs. Det är ju inte så att det måste vara absolut helt omöjligt att hantera båten utan bogpropeller, utan det kan ju vara så enkelt att ägaren av båten helt enkelt tycker att fördelarna med en enklare hamnmanövrering överväger nackdelarna som det innebär med 0.x knop lägre fart och xx,xxx:- mindre i plånboken.

Om det är någon som kommer in i forumet och skriver att han funderar på att skaffa sig en segelbåt, så är det ju inte så att man genast kastar sig över denne och säger "Har du funderat över om du VERKLIGEN BEHÖVER en segelbåt" och är det inte så att du möjligtvis skulle klara dig UTAN en?

Varför måste man genast ifrågasätta de som tycker det är bra med en bogpropeller?

När det gäller val av märke, så har jag goda erfarenheter av Sleipner, både när det gäller själva utrustningen och när det gäller deras service. Lätta att nå på telefon och är hjälpsamma om man har något problem och tar sig tid på telefon.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 18:03

Ridax skrev: Varför måste man genast ifrågasätta de som tycker det är bra med en bogpropeller?
Ta det inte så.

En upp-nersvängbar propeller (som det handlar om här) är mycket dyrare än de vanliga och (precis som vanliga bogisar) är det också en grej som man knappast kan montera bort och realisera om man ångrar sig. Jag skulle säga precis detsamma om någon frågar "skall jag lägga till för att få rullmast."

Sedan är det min uppfattning, att många ser bogpropeller som en talisman, en garant för goda och förnämliga manövrer och något som tar bort alla problem vid tilläggningar. Så är det inte. Den är hjälpsam ibland, men ganska sällan. Har man den kan den komma till god nytta, men det går ofta lika bra utan den. 8 tjocka fendrar och litet förtänksamhet är MYCKET billigare, men alls icke lika fräckt.

Klart grabben skall ha en bogpropeller.
Anders S

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av dvraptor » mån 26 mar 2012, 19:17

Tack för alla synpunkter!

Är egentligen också av den uppfattningen att jag helst hade undvikit att installera en bogpropeller, men som jag ser skulle den verkligen komma till nytta.

Som ni kan se på bifogad bild så ligger min plats väldigt tight till, pågrund av att det är gästplatser på andra sidan kan de ibland ligga 45fotare med en gummibåt bakom som ger mig en båtlängd att manövrera på...

En stor brist på båtplatser med väntetider på minst 5 år ger mig inget alternativ, dessutom är det en fin plats i övrigt sett till kvällsol/avstånd arbete/hem etc.

Hamnade i lägen förra året då de inte gick att komma in trots upprepade försök (fick lägga mig tillfälligt på lediga gästplatser). Ligger vinden "fel" så känns det helt omöjligt. Hoppas nu att en bogpropeller kan vara till stor hjälp, genom att kunna gå in med lägre fart borde jag sedan kunna vrida in fören på plats.
Men det kanske är som Anders S säger, kanske inte ska hoppas på några underverk...

Just nu lutar de åt Slepiners alternativ trots att det verkar krävas en hel del extra sladdar och interface jämfört med Swing thruster, en dyr investering hur som helst...
Bilagor
hamnen.jpg

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av J@nne » mån 26 mar 2012, 19:56

Varför inte backa in på platsen istället? Fast om stenpiren är yttersta mot sjön kan det ju bli en del vind i sittbrunnen.

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av dvraptor » mån 26 mar 2012, 20:07

Har backat in flera gånger, fungerar bra i lugnt väder men blåser det från sidan drar fören snabbt iväg, med bogpropp hoppas jag kunna kompensera för det.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av oceansailor » mån 26 mar 2012, 20:35

Skulle rekommendera Side-Power eftersom de är marknadsledare trots allt.

Anders. Du får ändra den där bilden till "Grosse Besserwisser".

För 25 år sedan var attityden till rullfock ungefär samma som Du har till bogpropeller samt rullmast.

Har Du egen erfarenhet av något av detta? Eller är det hörsägen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Anders S » mån 26 mar 2012, 21:12

oceansailor skrev:Skulle rekommendera Side-Power eftersom de är marknadsledare trots allt.

Anders. Du får ändra den där bilden till "Grosse Besserwisser".

För 25 år sedan var attityden till rullfock ungefär samma som Du har till bogpropeller samt rullmast.

Har Du egen erfarenhet av något av detta? Eller är det hörsägen?
Jag har erfarenhet av såväl rullmast, rullfock som bogpropeller, både att ha och inte ha.
Min första rullfock var en Wykeham-Martin i brons, med tunn kätting i förliket på seglet för att få det vridstyvt nog.
Före det sov jag under ett skinn i sittbrunnen, drack mjöd och navigerade med solsten.

Så det så. :mrgreen:

Jag ber om ursäkt om jag lät dryg i mitt ifrågasättande, det var inte menat så. Men innan man pyntar 50 papp (jag har kollat priset) kan man gärna få höra djävulens advokat yttra sig.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Ridax » tis 27 mar 2012, 06:23

Anders S skrev:En upp-nersvängbar propeller (som det handlar om här) är mycket dyrare än de vanliga och (precis som vanliga bogisar) är det också en grej som man knappast kan montera bort och realisera om man ångrar sig. Jag skulle säga precis detsamma om någon frågar "skall jag lägga till för att få rullmast."
Men eftersom nu den nedfällbara bogpropellern är så dyr, så får man ju anta att TS (om han nu bestämmer sig för att köpa den) har funderat väldigt ordentligt över om den verkligen behövs (alternativt att han har väldigt gott om pengar) och kommit fram till att han tycker det är VÄRT den investeringen. Visst, de flesta manövrer GÅR ju att lösa på något sätt, mer eller mindre bra. Men varför skulle det ena sättet (det utan bogprop) vara bättre än det andra? Är det en tävling i vem som klarar sig med minst hjälpmedel och den som klarar att paddla sig fram med händerna vinner?

Min fru väger ca 45kg och det är INTE 45kg muskler om man säger så och jag är inte precis hulken själv heller. Vi hade en 42-fotare (utan bogprop) förut och visst gick det, men ibland var det väldigt jobbigt. Jag vet inte hur ni fungerar, men i vår familj så blir det gärna grinigt när något är jobbigt och besvärligt så det är lite oskoj. För oss är båtlivet tänkt att vara ett nöje och inte en sport, så oskoj är inte bra.

Vi tyckte den blev för jobbig och dessutom fick 42-fotaren inte plats i vår hemmahamn så var tvungna att ta färjan och bilen/bussen till en annan hamn, vilket kändes dumt när man är på en ö, så vi sålde den och köpte (efter ett uppehåll med vår gamla Albin Viggen som vi haft parallellt hela tiden) en 35-fotare istället. Visserligen tung, men betydligt lättare att hantera seglingsmässigt för oss.

För oss spelar farten inte någon jättestor roll, så 0.x knop lägre fart för ett tunnelrör eller två spelar inte oss någon roll. Då är det betydligt väsentligare att vi känner att hamnmanövrerna numera har blivit betydligt lugnare inslag. Visst, vi hade klarat det utan fuskpropellern också. Men det blir ofta betydligt enklare med. Så jag ser ingen anledning till varför man inte skulle ha det, om man nu anser att kostnaden är försvarbar och man inte tycker att den lilla fartminskningen gör något.

När det gäller att "avinstallera" bogpropen så förstår jag inte vad du menar. Menar du om man själv ångrar sig, eller om efterkommande ägare inte önskar ha någon (så att man har "förstört" en båt)? I det senare fallet så finns det säkert tillräckligt många som tycker som jag som tycker att bogpropen är mer plus än minus, så att bogpropen inte är något minus vid en försäljning. Om man själv ångrar sig, så är det ju faktiskt inget större probem att montera av en traditionell bogprop och proppa tunnelröret, även om jag inte hört talas om någon som gjort det (kanske för att det flesta inte ångrar sig?).

Jag tycker att man får låta var och en avgöra vilken utrustning de tycker hjälper dem och om fördelarna överväger nackdelarna och så länge TS inte ber om en diskussion om fördelar eller nackdelar, utan som i det här fallet bara om köpråd mellan olika modeller, så är det ganska jobbigt att det alltid, i alla båtforum, skall komma någon som säger att det är onödigt och man klarar sig utan. Jag bor på en ö med färjeförbindelse, så i stort sett klarar jag mig utan båt överhuvudtaget. Det är inte det båtlivet går ut på att "klara sig" med minsta möjliga. För de flesta är det ett fritidsnöje och var och en får väl försöka förbättra nöjet efter sina omständigheter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Anders S » tis 27 mar 2012, 08:01

Ridax skrev:
Anders S skrev:En upp-nersvängbar propeller (som det handlar om här) är mycket dyrare än de vanliga och (precis som vanliga bogisar) är det också en grej som man knappast kan montera bort och realisera om man ångrar sig. Jag skulle säga precis detsamma om någon frågar "skall jag lägga till för att få rullmast."
Men eftersom nu den nedfällbara bogpropellern är så dyr, så får man ju anta att TS (om han nu bestämmer sig för att köpa den) har funderat väldigt ordentligt över om den verkligen behövs (alternativt att han har väldigt gott om pengar) och kommit fram till att han tycker det är VÄRT den investeringen. Visst, de flesta manövrer GÅR ju att lösa på något sätt, mer eller mindre bra. Men varför skulle det ena sättet (det utan bogprop) vara bättre än det andra? Är det en tävling i vem som klarar sig med minst hjälpmedel och den som klarar att paddla sig fram med händerna vinner?

Min fru väger ca 45kg och det är INTE 45kg muskler om man säger så och jag är inte precis hulken själv heller. Vi hade en 42-fotare (utan bogprop) förut och visst gick det, men ibland var det väldigt jobbigt. Jag vet inte hur ni fungerar, men i vår familj så blir det gärna grinigt när något är jobbigt och besvärligt så det är lite oskoj. För oss är båtlivet tänkt att vara ett nöje och inte en sport, så oskoj är inte bra.

Vi tyckte den blev för jobbig och dessutom fick 42-fotaren inte plats i vår hemmahamn så var tvungna att ta färjan och bilen/bussen till en annan hamn, vilket kändes dumt när man är på en ö, så vi sålde den och köpte (efter ett uppehåll med vår gamla Albin Viggen som vi haft parallellt hela tiden) en 35-fotare istället. Visserligen tung, men betydligt lättare att hantera seglingsmässigt för oss.

För oss spelar farten inte någon jättestor roll, så 0.x knop lägre fart för ett tunnelrör eller två spelar inte oss någon roll. Då är det betydligt väsentligare att vi känner att hamnmanövrerna numera har blivit betydligt lugnare inslag. Visst, vi hade klarat det utan fuskpropellern också. Men det blir ofta betydligt enklare med. Så jag ser ingen anledning till varför man inte skulle ha det, om man nu anser att kostnaden är försvarbar och man inte tycker att den lilla fartminskningen gör något.

När det gäller att "avinstallera" bogpropen så förstår jag inte vad du menar. Menar du om man själv ångrar sig, eller om efterkommande ägare inte önskar ha någon (så att man har "förstört" en båt)? I det senare fallet så finns det säkert tillräckligt många som tycker som jag som tycker att bogpropen är mer plus än minus, så att bogpropen inte är något minus vid en försäljning. Om man själv ångrar sig, så är det ju faktiskt inget större probem att montera av en traditionell bogprop och proppa tunnelröret, även om jag inte hört talas om någon som gjort det (kanske för att det flesta inte ångrar sig?).

Jag tycker att man får låta var och en avgöra vilken utrustning de tycker hjälper dem och om fördelarna överväger nackdelarna och så länge TS inte ber om en diskussion om fördelar eller nackdelar, utan som i det här fallet bara om köpråd mellan olika modeller, så är det ganska jobbigt att det alltid, i alla båtforum, skall komma någon som säger att det är onödigt och man klarar sig utan. Jag bor på en ö med färjeförbindelse, så i stort sett klarar jag mig utan båt överhuvudtaget. Det är inte det båtlivet går ut på att "klara sig" med minsta möjliga. För de flesta är det ett fritidsnöje och var och en får väl försöka förbättra nöjet efter sina omständigheter.
Nu insåg jag ju att det lät mer drygt än hjälpsamt, och har bett om ursäkt för det. Vad menar du för övrigt med "om han nu bestämmer sig för att köpa den"? Tror du kanske (litet grann, innerst inne) att beslutet inte är/var skrivet i sten, och att frågan kanske ställts för att få litet input som inte bara handlar om vilken man skall välja? Svårt att veta.
Anders S

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av dvraptor » tis 27 mar 2012, 17:23

Jag har inga problem med att någon ifrågasätter ifall bogpropeller verkligen behövs, bara sunt med lite olika åsikter i frågan, så det är lugnt :)
Det är ett dyrt hjälpmedel, men i mitt fall så anser jag att det är värt det.

De blir troligtvis en Side-Power med en fjärrkontroll + s-link interface för ihopkoppling med ankarspelet (Power IL-1000).
Är det någon som har en liknande setup? Blir väldigt många s-link specialkablar innan det är klart...

Funderar även på valet av den fast monterade kontrollpanelen, verkar som att man bara kan välja en touchvariant ihop med s-link.
Hade hellre valt någon form av joystick för att få en "taktil" känsla och slippa titta på knapparna vid manövrering av bogpropellern.

Och var placerar man denna panel bäst, nere vid gasreglaget på babordssida eller på rattpidestalen?

Slutligen: Behövs det en automatisk huvudströmbrytare, eller klarar man sig med en vanlig manuell?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Segelbo » ons 28 mar 2012, 07:30

Jag vill starkt rekommendera joystick framför knappar. På vår förra båt hade vi touch-knappar. Knappt ens upphöjda. Helt omöjliga att hitta utan att titta noga. Tittade man sedan upp och sedan försökte köra bogen igen, så kunde man ge sig fan på att man glidit av den förb...ade knappen och fick titta igen. Och titta ned på panelen är det man minst vill göra när man använder bogen; då är man fullt upptagen med att orientera sig i den knixiga situationen. Det är ju då man använder bogpropellern. I varje fall var det så för mig. En joy-stick hade förenklat livet betydligt kände jag då.
Min svåger har fotpedaler till bogen. Det är han väldigt nöjd med.
På vår "nya" båt har vi ingen bogpropeller alls. Långkölad till råga på allt. Hå hå, ja ja. Det blir som förr, när vi hade den gamla Vindö 30:an. Även den utan bog. Lika spännande varje gång man skulle backa.
Lekte med tanken att installera en bog nu redan från början i Monsunen, men beslöt att låta bli. Tidigare ägare har ju lyckats manövrera utan att ens skrapa friborden under 37 års tid, så jag ska åtminstone testa en säsong, innnan jag demolerar förpiken och trasslar in en bogtunnel bland genomföringar, vattentankar och fan och hans moster.
Under Vindö-tiden tänkte jag alltid som så, att vissa manövrer gav jag mig helt enkelt inte in på. Vissa lediga platser fick man bedöma som olämpliga med tanke på rådande vind och kanske framför allt, vindprognosen för nästa morgon, när man skulle iväg. Så, visst. Bogpropeller underlättar ibland, men inte ens den gjorde allt busenkelt när man skulle iväg från en kaj med stark pålandsvind från sidan, långsides förtöjd och med båtar i dubbla rader framför och bakom. Jag tror man blir mer eftertänksam och planerande utan. Jag minns att jag då och då försatte mig i onödigt nervpirrande situationer, tack vare att jag trodde att bogpropellern skulle hjälpa mig mer än vad den sedan i verkligheten visade sig förmå.
Slutligen: Ska man ha en, ska den vara stark. Ta hellre i med några "onödiga" hästkrafter. En tung båt med höga fribord och platt förskepp driver iväg med förskeppet snabbare en en smörklick i en het stekpanna om den blåser från sidan. Jag vet efter att ha skeppat ganska stora charterbåtar i Medelhavet några gånger...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 09:15

Segelbo skrev:Jag vill starkt rekommendera joystick framför knappar
Min lösning på detta är en enkel, återfjädrande 1-0-1 strömbrytare. (det är n joystick i en axel, kan man säga) Denna är monterad i en liten insänkt låda, så den skyddas mot oavsiktlig beröring. Styrbord = styrbord, så enkelt kan det göras.

Det dvraptor funderar på, installationsmässigt, är förmodligen någon sorts trollerifunktion, med försäkringar mot obehörigt användande, körning av misstag, värmesäkring, tidsspärr och annat fint.

Här är en reflektion om sådant: På motorbåtar, som ofta lyfter sin bogpropeller ur vattnet då de planar är det helt förödande om den skulle börja snurra "på tomme". Där är sådana här anordningar mycket motiverade. (Motorn är förmodligen serielindad, snurrar den fritt varvar den tills den kastar lindningarna eller smälter samman, litet överdrivet). I en segelbåt, som håller sig i vattnet för det mesta lär det märkas och höras om man skulle köra bogisen av misstag; där är de här anordningarna inte lika nödvändiga. Men det handlar om garantier och att skydda investeringen från onödiga skador, därför, gör installationen efter konstens alla regler!

Filosofisk reflektion: Om dragande av en sladd från för till akter tar all ens tid (jag kan relatera till detta), kan det inte ta mycket mer tid att samtidigt dra två eller tre...
Anders S

Skriv svar