Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av dvraptor » ons 28 mar 2012, 10:26

Det är nog inte direkt någon trollerifunktion jag är intresserad av.

En automatisk huvudströmbrytare är just vad det låter som, den är automatisk och fäller ned bogpropellern med en knapptryckning.
Med en manuell brytare sker detta i två moment: först slår man på huvudströmmen, sen fäller man ned bogpropellern innan den går att använda, dvs egentligen ännu mindre risk för att starta den av misstag.

Detta styrs allstå med en kombinerad touchpanel. Jag vill helst av allt ha en joystick, men svaret från Sleipner är att det inte finns någon sådan som fungerar ihop med s-link, dvs interfacet som krävs för att kunna ansluta en fjärrkontroll.

Vill jag ha en Joystick får jag antingen ha dubbla kontrollpaneler ( då fungerar joysticken som en "slav" efter att man sänkt ned bogproppen med huvudpanelen dvs touchvarianten... Med andra ord en lite krånglig lösning kan jag tycka.

De finns visserligen en joystick som passar till s-link men den är anpassad till styrning av effektkontroll och kostar därefter: 4600:-...
(för att dra nytta av den funktionen dvs steglös reglering så krävs dessutom en så kallad "effekt kontroll enhet" för den nätta summan av drygt 17.000:-, helt otänkbart såvida man inte kan låta tillverka en sådan styrning till en rejält lägre summa...)

Ett sista alternativ är att helt sonika skita i fjärrkontrollen och då behövs ej heller s-link interfacet, i så fall kanske möjligheten finns att koppla till en enkel 1-0-1 brytare i form av en joystick som Anders S föreskriver, tillverka en helt egen kontrollpanel med andra ord.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Ridax » ons 28 mar 2012, 10:47

dvraptor skrev:Slutligen: Behövs det en automatisk huvudströmbrytare, eller klarar man sig med en vanlig manuell?
Jag valde automatisk. Då finns den alltid till hands och bogpropen har inte ström i onödan. Hur skoj är det att gå in i hamn och räkna med att bogen fungerar och sedan komma på att man glömt slå på huvudströmbrytaren? Dock kör jag ju inte med S-link, så jag byggde en egen automatisk huvudströmbrytare, så kostnaden blev inte så stor.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 11:14

dvraptor skrev:Det är nog inte direkt någon trollerifunktion jag är intresserad av.

En automatisk huvudströmbrytare är just vad det låter som, den är automatisk och fäller ned bogpropellern med en knapptryckning.
Med en manuell brytare sker detta i två moment: först slår man på huvudströmmen, sen fäller man ned bogpropellern innan den går att använda, dvs egentligen ännu mindre risk för att starta den av misstag.

Detta styrs allstå med en kombinerad touchpanel. Jag vill helst av allt ha en joystick, men svaret från Sleipner är att det inte finns någon sådan som fungerar ihop med s-link, dvs interfacet som krävs för att kunna ansluta en fjärrkontroll.

Vill jag ha en Joystick får jag antingen ha dubbla kontrollpaneler ( då fungerar joysticken som en "slav" efter att man sänkt ned bogproppen med huvudpanelen dvs touchvarianten... Med andra ord en lite krånglig lösning kan jag tycka.

De finns visserligen en joystick som passar till s-link men den är anpassad till styrning av effektkontroll och kostar därefter: 4600:-...
(för att dra nytta av den funktionen dvs steglös reglering så krävs dessutom en så kallad "effekt kontroll enhet" för den nätta summan av drygt 17.000:-, helt otänkbart såvida man inte kan låta tillverka en sådan styrning till en rejält lägre summa...)

Ett sista alternativ är att helt sonika skita i fjärrkontrollen och då behövs ej heller s-link interfacet, i så fall kanske möjligheten finns att koppla till en enkel 1-0-1 brytare i form av en joystick som Anders S föreskriver, tillverka en helt egen kontrollpanel med andra ord.
Då hade jag, med tanke på den extra komplexiteten i en fällbar propeller kollat upp det andra alternativet också, och hur man kan göra där. Det vore ju trist om du får ett teknologiskt monster som man bara kan köra då man är i mental toppform, och där handgreppen för att köra propellern mest liknar en stresstest inför antagning till utlandsstyrkan. Särskilt när jag nu förutspått att du kanske inte ens kommer att använda propellern varje dag... :oops: (Jag har själv glömt huvudbrytaren till bogisen. Då hade jag seglat halva semestern, och fick för mig att den behövdes. Inget särskilt märktes, vare sig i (propellern) eller utanför båten)...

Är Sleipner komfortabla (mest garantifråga, väl?) med en lösning där du "osäkrar" propellern genom att fälla ner den med en knapp och sedan kör med enkel styrbord/babord-vippa, så är det kanske inga problem? Att den skall vara säkrad mot manöver i infällt läge verkar ju mycket vettigt.
Anders S

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av dvraptor » ons 28 mar 2012, 12:02

Ridax skrev:
dvraptor skrev:Slutligen: Behövs det en automatisk huvudströmbrytare, eller klarar man sig med en vanlig manuell?
Jag valde automatisk. Då finns den alltid till hands och bogpropen har inte ström i onödan. Hur skoj är det att gå in i hamn och räkna med att bogen fungerar och sedan komma på att man glömt slå på huvudströmbrytaren? Dock kör jag ju inte med S-link, så jag byggde en egen automatisk huvudströmbrytare, så kostnaden blev inte så stor.
Om man monterar en manuell brytare bredvid själva manöverpanelen borde de väl inte innebära något problem, eller bör brytaren sitta nära batteribanken?

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Minne » ons 28 mar 2012, 13:54

Beträffande manövreringen av bogpropellern.

Om din båt är rattstyrd så skulle jag av erfarenhet hålla för styrning av bogpropellern med fotkontakter i durken. Hade i för-förra båten en bogpropeller med manöverpanelen (SB /BB) på piedestalen framför ratten. Det visade sig snabbt att det var helt fel för jag behövde snurra på ratten samtidigt som jag använde bogpropellern.

Den nuvarande båten har fotkontakter, (trampa på kontakten till SB och båten åker ditåt och vice versa). Enkelt och billigt. Dessutom finns det på sidan av piedestalen en knapp (med röd lampa) där man kan koppla bort fotknapparna fastän bogpropellern är påkopplad från instrumentpanelen vid navigationsplatsen (och denhär knappen på sidan av piedestalen kunde enkelt för nedfällbar bogpropeller fälla ned bogpropellern). Med fotknapparna kan jag alltid fritt snurra på ratten medan bogpropellern används.

Keep it simple ... and economical.

Minne

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Ridax » ons 28 mar 2012, 14:29

dvraptor skrev:Om man monterar en manuell brytare bredvid själva manöverpanelen borde de väl inte innebära något problem, eller bör brytaren sitta nära batteribanken?
Den bör väl sitta så nära batteribanken som praktiskt möjligt, då den ju helst skall bryta så mycket kabel som möjligt. Därmed inte sagt att det skulle vara helt omöjligt eller förbjudet att ha den vid styrplatsen, men med tanke på grovleken på kablarna och att man försöker hålla nere avståndet så mycket som möjligt så är det kanske inte idealt även ur denna synvinkel att ha huvudbrytaren vid styrplatsen.

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av dvraptor » fre 30 mar 2012, 01:22

Ridax skrev:
dvraptor skrev:Om man monterar en manuell brytare bredvid själva manöverpanelen borde de väl inte innebära något problem, eller bör brytaren sitta nära batteribanken?
Den bör väl sitta så nära batteribanken som praktiskt möjligt, då den ju helst skall bryta så mycket kabel som möjligt. Därmed inte sagt att det skulle vara helt omöjligt eller förbjudet att ha den vid styrplatsen, men med tanke på grovleken på kablarna och att man försöker hålla nere avståndet så mycket som möjligt så är det kanske inte idealt även ur denna synvinkel att ha huvudbrytaren vid styrplatsen.
Kanske inte är så dumt med en automatisk brytare i alla fall. Ingen höjdare om man måste kuta ned i båten just när man behöver bogpropellern som mest, för man lär ju glömma att göra det i förväg...
Finns det några nackdelar annars med att göra det till en vana att slå på strömmen direkt man börjar segla? Dvs bara ha huvudbrytaren avstängd när man ligger i hamn?

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Ridax » fre 30 mar 2012, 05:09

Den enda nackdelen med att slå på den när man börjar segla är väl att bogpropen har ström hela tiden, så större risk att något del inträffar. Antar att det är en något större risk att man glömmer bryta strömmen när man lämnar båten också. Men det är vl inga jätterisker något av dem. Antar att de flesta fel inträffar när man använder propellern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Anders S » fre 30 mar 2012, 06:03

Nu tror jag att de här infällbara propellrarna har någon spärr mot att kunna köras då de är infällda, det torde annars vara mycket lämpligt. På konventionella bogisar är det annars nödvändigt med en brytare PÅ LAND. Kör man propellern där förstör man lätt motorn och det är också mycket farligt om någon har händerna i tunneln (målning, till exempel). I sjön både hörs det och märks det när man kör den. Har man fotknappar eller en frihängande joystick (dvs risk för oavsiktlig manövrering) kan det väl vara vettigt att ha en säkring. Då behövs ju inget märkvärdigt, en strömbrytare som sätter manövern ur spel räcker ju, en sådan kan man ha lätt åtkomlig vid styrplatsen.

De flesta risker för båten i övrigt kan man nog hantera med en stor (riktigt stor) säkring, En sådan kan man lossa vid vintervilan, om man vill tänka så.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av Ridax » fre 30 mar 2012, 06:31

Jag tror den största anledningen till att man har huvudbrytare (med nödstopp) är ifall ett relä/kontaktor skulle bränna fast så att bogen går konstant. Med SidePowers manöverpanel och en automatisk huvudbrytare så bryter du helt enkelt huvudströmmen med OFF-knappen och om inte det skulle fungera av någon anledning så springer man till huvudbrytaren och trycker på nödstoppet). En säkring och hitta rätt skruvmejsel tar betydligt längre tid.

SidePowers paneler har ju ON/OFF-knapp (som styr en ev automatisk huvudbrytare men som måste användas även om man har en manuell brytare då manöverpanelen inte är aktiv om den inte slås på) så risken för oavsiktlig manövrering är inte så stor, speciellt inte som den slår av efter en tid. Då är risken för att bogpropen har slagit av (för timeout) just när man tänkte använda den större och har inträffat några gånger. Så man får lära sig att inte slå på bogpropen för tidigt. Efter att jag anslutit automatisk huvudbrytare så hör man ju ett ganska ljudligt klonk av reläet när det slår av också.

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Rekommendation nedfällbar bogpropeller?

Inlägg av cruisaren » fre 30 mar 2012, 15:56

Hej.
Jag har en 4 kW Swing Thruster till vår Faurby424. 7.5 ton båt, 12.6 meter lång, 3.4 m bred, 2 meter djup.Och Ja, bogpropeller "behövs" till denna storlek på båt. Grymt mycket enklare att manövrera i hamn när stäven inte faller med vinden....

Jag kan varmt rekommendera denna typ (utan att ha någon erfarenhet av alternativen). I valet mellan 3 och 4 kW var det bara motoreffekt och utväxling (och pris) som skiljde. 3kW är det som varvet installerar som standard men jag tog det säkra före det osäkra.
Proppen har funkat riktigt bra. Går förhållandevis tyst och skall vara betydligt effektivare än rörpropellrar pga av att flödet runt propellern blir effektivare och att proppen kan monteras längre fram än rörditos.

Kan f.ö. varmt rekommendera fotknappar för manövern. Man har tillräckligt att göra med händerna (styra, gasa, dra i ankartamp/trycka på fjärrkontroll till ankarspel, dricka pilsner) ändå.
Trevlig helg!

Skriv svar