Septitankskonstruktion

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Septitankskonstruktion

Inlägg av toaen » lör 23 feb 2013, 11:37

Ett stort märke i USA är en Svensk innovation, men det fanns ingen marknad för produkten här.

Milo Dahlman har ju en mulltoa i sin nya båt. Det lär ju fungera utmärkt. Fast det kräver att man har lite höjd, så man måste nog ha en lite större båt.

http://www.sun-mar.se/1.html
thallatha(alfakrull)hotmail.com

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » lör 23 feb 2013, 11:45

Den lilla båten är 34 fot, så det ska nog funka.
Men jag såg på länken att denna var inte mindre än mulltoa 10 på bauhaus, som kostar hälften!

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » sön 24 feb 2013, 20:35

toaen skrev:Ett stort märke i USA är en Svensk innovation, men det fanns ingen marknad för produkten här.

Milo Dahlman har ju en mulltoa i sin nya båt. Det lär ju fungera utmärkt. Fast det kräver att man har lite höjd, så man måste nog ha en lite större båt.

Om inte jag missminner mig så fungerade mulltoan bra med två ombord, men när Milo fick gäster under en lite längre tid så räckte den inte till.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 24 feb 2013, 22:19

toaen skrev:Ett stort märke i USA är en Svensk innovation, men det fanns ingen marknad för produkten här.

För en oceanseglare är mulltoa tämligen feltänkt. I världshaven råder allvarlig näringsbrist, med undantag för vissa ställen. Därför växer det extremt lite plankton och fisklivet blir utarmat. Det är även därför oceanernas vatten är så klart. Så vill man hjälpa biologin där så skall man absolut inte undanhålla oceanmiljön de näringsbidrag som man avvarar....
Det faktum att nordeuropa och en del andra områden som har grunda vatten i sin närhet samt stor befolkning med vattentoaletter, stort jordbruk mm, och därmed kraftigt övergöder dessa grunda vatten skall man inte likställa med att latrin i sig skulle vara något problem i oceanerna där det är brist på näring.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » lör 02 mar 2013, 14:08

Tyvärr seglar jag mest hemmavid, och där har vi problemet med toatömning...
Så vi jobbar på med beslutet... Stor septic eller mulltoa.

Skriv svar