Septitankskonstruktion

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Septitankskonstruktion

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 07:11

AndersGustafsson skrev:Jag förstår att det finns upprörda känslor, men det är inte heller rätt mot dem som vill diskutera tekniska frågor kring septiktankar att "kapa" tråden. Det finns redan femtioelva trådar om detta på klotterplanket. Bäst är ifall moderator skulle flytta de meddelanden som är "off-topic" dit.

Litet mera info om tekniken hittar du här:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=4782&lan=sv
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=4744&lan=sv
http://www.hallskargardenren.fi/?l=sv&s=76
Moderatorshatt på: /Moderator har funderat på saken. Men eftersom frågan om hur man gör? oundvikligen hamnar i frågan varför då?, så blir det här närmast ogörligt. Det står ju var och en fritt att starta en tråd i ämnet. Dessutom brukar rösterna mot alla former av tråddelning fördela sig ungefär 3:1, så länge det handlar om samma skit, sas. Utan någon särskild pekpinne; man kan anta samma syn på alla andra femtioelvatrådar som startas. /
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 07:55

Skilladen är måhända att denna tråd skapades för att inhämta kunskaper om konstruktion och jag finner de åsikter som framförs "on topic" som intressanta. Om en tråd däremot startas med rubriken "Fy fransson vad Transportsyrelsen är dumma som förbjuder tömning", eller "Varför kämpar SXK så hårt för att få fortsätta köra i fyllan och skita i sjön" är dessa enklare att ignorera, eller hur?
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 28 mar 2012, 08:01

Jag tror andersgustavsson, att du tycker illa om att vi uttrycker avvikande mening i "din" tråd.
Men i ett fritt samhälle med "högt i tak" är en av fördelarna med fri debatt att den ibland
tar egna vägar och inte håller sig till "makthavarnas spår".

Se det som en styrka, precis som den fria pressen kan avslöja fifflet inom försvaret.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 08:30

Nej, alla har rätt till sin åsikt och jag hade reagerat precis lika om någon som tycker lika som jag kapat tråden. Det har inget med att respektera åsikter att göra eller "högt i tak" utan är en fråga om sunt förnuft.

Jag har sett andra forum förfalla just pga att det till slut inte gick att diskutera någonting sakligt eftersom (ett fåtal) kapade trådar för sina egna syften. Ingen orkar till slut läsa igenom en massa meddelanden där samma personer ideligen upprepar samma sak. Vill man göra det eller diskutera annat finns klotterplanket.

Om jag ser en rubrik om septiktankskonstruktion, lanternor, solceller, bottenfärg etc så är det väl rimligt att anta att diskussionen även gäller detta och inte urartar. Är det för mycket begärt?

edit: Det är inte heller "min" tråd, den startades av sign "T" och denne verkar inte heller överförtjust i hur den utvecklat sig....
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Moderation, mina vänner!

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 08:52

/// Nu är jag inte totalt flexibel i detta! Att diskutera toatankar, teknik för sådana, lämpliga lösningar och möjligen, synpunkter på hur de kan användas i olika situationer kan vara rimligt. Diskussioner om yttrandefrihet och en metadiskussion om trådens tankar är inte lika OK. Sluta med det, tack. // MOD.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 28 mar 2012, 09:09

AndersGustafsson skrev:....
edit: Det är inte heller "min" tråd, den startades av sign "T" och denne verkar inte heller överförtjust i hur den utvecklat sig....
Jag är så van, så van... så jag bryr mig egentligen inte alls. Just i det här fallet blev jag bara lite irriterad på sign 'Maxi 33' som i tid och otid stoppar in sin eviga fråga om till vilken grad finnar och ålänningar efterlever dom bestämmelser som gäller i deras hemland. Men jag har bråkat med Håkan i 10 år snart och t.o.m träffat honom så det var för mig inte frågan om OM hans inlägg skulle komma, utan NÄR. Jag tycker han höll sig ganska länge. Det gjorde mig inte direkt upphetsad, om man säjer så, men han kunde gärna låtit bli helt och hållet.

Vad gäller yttrande- och alla andra möjliga och omöjliga -friheter tycker jag däremot att man ska diskutera dom för sig och inte ta dom som intäkt för att kunna diskutera vad som helst under vilken rubrik som helst. Det är att missbruka dem.

:o
/T

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 14:06

Anyway... Mn tank (som inte är färdig än) blir utan bafflar (den är såpass liten). Sitter mellan midskepps och skott på SB sida, under förpikskojen, så har ni en uppfattning om formen. Storlek, kanske 50-70l.

Inloppet är uppe till vänster. I framkant finns ett 19mm rör för avluftning. I högerkant går ett 38mm rör ned ända till botten (nästan) där det är snedkapat. Tömningsbeslaget sitter i däcket rakt ovanför så det blir en ca 1m slangbit dit.

I övrekant på tanken finns en bit rör svetsad, med gänga. Där passar en vanlig blindplugg. I denna, isolerat i mitten, sitter en bit 4mm syrafast gängstång som sticker ned en bit i tanken. Det är kontakten för nivågivaren.

Den svetsas i syrafast av en svetsare som förr arbetat på ett bolag som tillverkar bla vattenreningsanläggningar. Numera har han egen firma. Han kan sina saker, så jag lämnar detaljerna till honom.

Om jag hade kunnat, hade jag köpt en färdig tank, men det fanns inga med den formen....
/Anders G

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 28 mar 2012, 14:13

Tråden handlade om vilka normer för tankkonstruktion som eventuellt finns, AndersGustafsson, inte om egna tyckanden eller egna lösningar...
Detta sagt av en som just blivit ordentligt tillrättavisad och vill visa att han förstått.

Att trådskaparen själv kapar tråden och urartar för ett litet personligt tjyvnyp är väl acceptabelt eftersom det är hans tråd, även om jag själv hade använt klotterplanket för sådant, T.
Det finns ju några att välja på.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 17:22

Standarder säger bara så mycket så erfarenheter av vad som verkligen fungerar och med den utrustning som finns är något som jag iallafall välkomnar. Om nägon är intresserad så kan jag visa PDFen som länkades tidigare i denna tråd till han som svetsar min och höra hans åsikt som yrkesman med lång erfarenhet av syrafast och fekalier.
/Anders G

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tis 17 apr 2012, 08:52

En liten fråga bara...... MÅSTE det vara syrafast plåt till tanken? (med spolning av saltvatten)
Det kanske håller länge nog med "vanlig" rostfri kvalite?
Hade varit bra att veta, för det är dels stor skillnad i pengar, och syrafst är väl sprödare som material?

/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 17 apr 2012, 10:53

Tror det inte handlar om saltvatten, bl a urin är grymt frätande.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 17 apr 2012, 13:28

Syrafast.
/Anders G

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » fre 22 feb 2013, 21:48

T,
vad valde du för däcksförskruvning? Valde du enligt standard? Funkade den med de bajssugar som finns idag?

// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 22 feb 2013, 22:55

Ulf.Ason skrev:T,
vad valde du för däcksförskruvning? Valde du enligt standard? Funkade den med de bajssugar som finns idag?

// Ulf
Skam till sägandes, jag har så att säga, skitit i denna problematik tills vidare. Just nu är jag mer inställd på hur min rigg ska se ut när jag är färdig.

:o
/T

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » lör 23 feb 2013, 11:30

Jag funderar på att istället montera en mulltoa.
Tyvärr verkar det vara svårt att få tag i dessa i båtformat, men i USA verkar det vara lättare.
Varför är det inte nått företag som satsar på detta i Sverige?
Många fördelar tycker jag, vi har en separett i vår stora båt och det funkar utmärkt.
Ca 1 månad mellan byte av skithink. Så med 1 extra klarar man sig över 2 månader utan tömning.
Anledningen till att jag vill ha mulltoa är att det luktar ur ventilationsröret på separett( går att ha högt på storbåten).
Svårare på segelbåt.

Skriv svar