Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Inlägg av LasseT » sön 11 mar 2012, 20:03

Tänkte investera i AIS transponder (och VHF). Ser att det är ett erbjudande på Hjertmans på True Headings grejer. Försöker förstå om True Headings CTRX Carbon fungerar tillsammans med min plotter som är en Garmin 525. Tyvärr är det inte helt lätt med hjälp av manulerna. :( . Är det någon som provat eller kan tyda nedan?

Garmin har två NMEA portar. Som jag förstår det så supportar den NMEA 0183 v3.01. Det står också att den stödjer "NMEA, högfart - stödjer in o utdata av vanliga 0183-data för de flesta AIS -mottagare. Verkar inte som hastigheten ges av NMEA versionen.

True headings skriver så här i manualen: RS422 NMEA 38.4kBaud dubbelriktad. Jag har svårt att korrelera det mot Garmin!??!

Eftersom jag tänkte skaffa VHF också så tänkte jag att det är läge för att köpa "allt i ett packet" men det verkar inte finnas om man vill ha AIS transponder vilket jag vill. Om det är någon som har ett bra o fungerande packet med VHF + AIS transponder (+ plotter) så dela gärna med er av erfarenheter, det gäller även om någon har dåliga förresten så kanske jag kan undvika de grejerna.

Om någon vill tycka till om antennsplitter vara eller inte vara så kör på det också. Jag tänkte ta versionen med inbyggd antennsplitter och ha en VHF antenn monterade på pulpit (reserv) o en i masten (om jag orkar dra kabel i masten).

Oj det blev en del frågor..

/Lasse T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Inlägg av paliswe » mån 12 mar 2012, 09:34

Det finns NMEA 183 och det brukar vara 4800 eller 9600 baud med protokollet RS422. TrueHeading har NMEA 183 och stödjer hastigheten 4800 då detta är standarden, möjligvis också 9600 baud.
Nu har jag hört glunkas om att just Garmin på NMEA 183 och AIS inte fungerar så väldigt bra, vad som inte fungerar eller hur det yttrar sig har jag inte fått någon klarhet i. Vänd dig till återförsäljaren och kräv bestämda besked om att det *ska* fungera, inte bara ett besked om att det borde fungera.

Sedan finns det NEMA 2000 vilket är ett helt annat protokoll, dock har inte TrueHeading detta. Enligt rykten ska de komma med detta under denna säsong. Kanske därför de gamla säljs ut....

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Inlägg av peterh » mån 12 mar 2012, 10:54

LasseT skrev:Tänkte investera i AIS transponder (och VHF). Ser att det är ett erbjudande på Hjertmans på True Headings grejer. Försöker förstå om True Headings CTRX Carbon fungerar tillsammans med min plotter som är en Garmin 525. Tyvärr är det inte helt lätt med hjälp av manulerna. :( . Är det någon som provat eller kan tyda nedan?

Garmin har två NMEA portar. Som jag förstår det så supportar den NMEA 0183 v3.01. Det står också att den stödjer "NMEA, högfart - stödjer in o utdata av vanliga 0183-data för de flesta AIS -mottagare. Verkar inte som hastigheten ges av NMEA versionen.

True headings skriver så här i manualen: RS422 NMEA 38.4kBaud dubbelriktad. Jag har svårt att korrelera det mot Garmin!??!

Eftersom jag tänkte skaffa VHF också så tänkte jag att det är läge för att köpa "allt i ett packet" men det verkar inte finnas om man vill ha AIS transponder vilket jag vill. Om det är någon som har ett bra o fungerande packet med VHF + AIS transponder (+ plotter) så dela gärna med er av erfarenheter, det gäller även om någon har dåliga förresten så kanske jag kan undvika de grejerna.

Om någon vill tycka till om antennsplitter vara eller inte vara så kör på det också. Jag tänkte ta versionen med inbyggd antennsplitter och ha en VHF antenn monterade på pulpit (reserv) o en i masten (om jag orkar dra kabel i masten).

Oj det blev en del frågor..

/Lasse T
En garmin 525 kan ställa hastigheten per serieport, och att köra AIS i 38400 går bra.
( om man sedan vill använda en garmin 525 för att presentera AIS är en helt annan fråga)
Om en 525 sänder meningsfull information till en AIS transponder vet jag inte.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Inlägg av Jaramaz » mån 12 mar 2012, 10:54

Tog en snabbtitt på Garmin manual - förstår dig, den är på gränsen till värdelös. De menar nog att användarna inte skall bekymra sig om så triviala ting som teknik.

När datahastigheter anges för de gamla seriella interfacen ("snitt") som RS232 och RS422 så är det numera ofta den högsta hastigheten, och så anses det underförstått att de lägre hastigheterna nås via förhandling (som då är inbyggd). Så det borde gå ....

Det som kladdar till det hos Garmin är att de har flera olika protokoll som kan väljas. Det kan du se i manualen. Som de skrivit det så borde det gå, men Garmins implementering av NMEA 0183 brukar inte medge så mycket mottagande av data. Här kan det behövas lite handpåläggning. Det är nog detta som paliswe syftar på.


Allt-i-ett löser såklart just sammankopplingsproblemen, men sedan är man fast: viker sig en del så kan det bli problem med andra. Du har redan en bra plotter, den funkar fint (?). En VHF ... kostar nästan inget, själv kör jag med billigt skräp. Icom är hästlängder bättre - och dyrare.
Sammankoppling mellan VHF, AIS och splitter är inte svår. Hur pass mycket inbyggd splitter du vill välja (och var) är mer upp till dig, det är förvisso en fördel att minimera antennkontakterna som både skapar förluster och brukar vara de som åldras först (anslutningen inne i kontakterna). I just detta sammanhang föreslår jag att du skaffar förpressade kablar/kontakter så långt det går.

Avlsutningsvis återkommer jag till samma råd som i en annan tråd: Ta några Hof i handen på lördag, gå över till Anders S, och prata plotter och AISG (och de andra ämnena). Han köpte en Garmin plotter har jag för mig, och ville nog ha AISG. Så det finns en del gemensamma nämnare. Anders verkar dessutom vara sällsynt hjälpsam och tycks gärna dela med sig av sina kunskaper. (Hoppas nu att Anders inte blir sur på mig för detta, då raderar han väl mig ur Sailguide för evigt).

/J

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Inlägg av gungner » mån 12 mar 2012, 11:02

jag har kört "vanlig" NMEA AIS data 38400 in på Garmin 421 utan problem, allt visas som det skall. Man använder den sk. höghastighets data (38400). jag har ju bara en AIS mottagare och den är inbyggd i VHF mottagren så ingen splitter krävs, allt sitter i VHFen.

jappelino
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 15:00

Re: Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Inlägg av jappelino » mån 12 mar 2012, 11:24

Garmin kör inte riktigt med standard nivåer för sina serieportar.

Kolla : http://jappelino.blogg.se/2010/november/

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Garmin 525 vs AIS CTRX Carbon

Inlägg av gungner » mån 12 mar 2012, 14:57

på min 421 så har Garmin sparat in på kontaktstift/trådar, det finns bara en ingång på NMEA (RS422) istället för normalt 2. Jag har bara anslutut A(+) mellan sändaren och 421an, och det fungerar klanderfritt. Andra har jag hört har kopplar utgående B(-) till jord på sändarsidan om det inte skulle fungera. Jag vet inte hur drivningen ser ut så jag har ingen aning om det på något sätt påverkar lifslängden eller inte, eller ännu värre om drivningen kan gå sönder. Är man orolig kan man skaffa en RS422 buffer och ha imellan, lite krångligare förstås.

Skriv svar