Yrvind´s "nya"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Yrvind´s "nya"

Inlägg av Lasse L » mån 13 feb 2012, 16:29

Sven är på gång med nytt projekt på 3 m.
http://www.yrvind.com/
http://www.hamnen.se/nyheter/sven-yrvin ... -tre-meter
I hamnens text står att han är "världsomseglare" det är felaktigt.

goph
Platinamedlem

Re: Yrvind´s "nya"

Inlägg av goph » tis 14 feb 2012, 00:01

Räcker det inte med 2 meter?

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » tis 14 feb 2012, 22:20

Såg på nån kanal häromkvällen, en fransk bergsklättrare, som klättrade upp och ner i någon grotta, som en mänsklig Orangutang. De du Yrvind, där högg du i sten.

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » ons 15 feb 2012, 06:53

goph skrev:Såg på nån kanal häromkvällen, en fransk bergsklättrare, som klättrade upp och ner i någon grotta, som en mänsklig Orangutang. De du Yrvind, där högg du i sten.
Det ganska normalt att klättra ner om man har klättrat upp :wink:

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » ons 15 feb 2012, 21:40

funderar på möjligheten att få med sig tillräckligt med föda?
Man ska ju inte bara överleva. Man ska orka hantera båten i hårt väder med.
Annars så överlever man inte.

Gillar Yrvind stenhårt, då han kör sin grej oavsett vad han tycker.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 15 feb 2012, 22:01

sator skrev: båten
:?: Båt? Jag ser det dom "överlevnadskapslar!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 15 feb 2012, 23:30

I klass med att åka utför Niagarafallet i en tunna?
Om inte annat ungefär lika klokt.

:o
/T

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tor 16 feb 2012, 08:58

Utan att lägga några personliga aspekter på det så vet Sven vad han gör, det har han bevisat - det är hans liv och hans val.
Men det är starkt att vid hans ålder överhuvudtaget göra långseglingar på det sätt han gör det.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 16 feb 2012, 19:01

T skrev:I klass med att åka utför Niagarafallet i en tunna?

/T
Att åka utför Niagarafallet i en tunna är väl nåt som äventyrliga tokstollar med dödsförakt gör.

Svens båtar och hans färder är allt mer genomtänkta än så. Det var nog mer äventyrligt när han följde med killen från Hunnebostrand i en gammal Vega över Atlanten, än när han seglar över världshaven i sina egna båtar. Men som Lasse sa så är de ju överlevnadskappslar.

Å andra sidan diskuteras det ju jämt säkerhetsfrågor - med all rätt. Jag tror inte Sven diskuterar så mycket - han ser till att de båtar han bygger är säkra. Det värsta som väl skulle kunna hända är väl är att han blir allvarligt sjuk och inte dör direkt när han är ute och seglar.

Det var ju vid ett tillfälle en av de svenska Whitbread-/VOR seglarna och Sven var med i ett TV program. Kappseglarn försökte verbalt idiotförklara Sven för att han seglade så sakta. Det skulle han inte ha gjort. Den som närmast framstod som en idiot när Sven svarade var kappseglarn. Den duellen vann Sven stort på poäng.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 16 feb 2012, 19:17

toaen skrev:
T skrev:I klass med att åka utför Niagarafallet i en tunna?

/T
Att åka utför Niagarafallet i en tunna är väl nåt som äventyrliga tokstollar med dödsförakt gör.

Svens båtar och hans färder är allt mer genomtänkta än så. Det var nog mer äventyrligt när han följde med killen från Hunnebostrand i en gammal Vega över Atlanten, än när han seglar över världshaven i sina egna båtar. Men som Lasse sa så är de ju överlevnadskappslar.

Å andra sidan diskuteras det ju jämt säkerhetsfrågor - med all rätt. Jag tror inte Sven diskuterar så mycket - han ser till att de båtar han bygger är säkra. Det värsta som väl skulle kunna hända är väl är att han blir allvarligt sjuk och inte dör direkt när han är ute och seglar.

Det var ju vid ett tillfälle en av de svenska Whitbread-/VOR seglarna och Sven var med i ett TV program. Kappseglarn försökte verbalt idiotförklara Sven för att han seglade så sakta. Det skulle han inte ha gjort. Den som närmast framstod som en idiot när Sven svarade var kappseglarn. Den duellen vann Sven stort på poäng.
Ja, Bohuslänningar kan ju vara ganska slagfärdiga. Du råkar inte veta vad dom sa till varandra? Det kunde ju vara intressant.
Om Yrvind nu skulle segla jorden runt söder om Afrika och Sydamerika, tror jag inte att det är särskilt stor risk att han skulle drunkna eller slå ihjäl sig vid en ev strandning men desto större risk att han svälter eller fryser ihjäl.

/T

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 16 feb 2012, 21:29

toaen skrev: Det var ju vid ett tillfälle en av de svenska Whitbread-/VOR seglarna och Sven var med i ett TV program. Kappseglarn försökte verbalt idiotförklara Sven för att han seglade så sakta. Det skulle han inte ha gjort. Den som närmast framstod som en idiot när Sven svarade var kappseglarn. Den duellen vann Sven stort på poäng.
Jag minns nåt caféprogram där Sven och Magnus Olsson båda satt och "tjötade" lite med glimten i ögat. Nån idiotförklaring handlade det knappast om. Mange Olsson skulle enligt mig knappast idotförklara nån som Sven, tvärtom. Mange är dessutom unik när det gäller kåren VOR-seglare, han är en ödmjuk extremt positiv själ
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 16 feb 2012, 22:20

Jag hoppas det inte blir en profetsia, men nog ser hans konstruktioner mer och mer ut som likkistor till utseende och storlek.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 17 feb 2012, 08:05

Seglaren skrev:
toaen skrev: Det var ju vid ett tillfälle en av de svenska Whitbread-/VOR seglarna och Sven var med i ett TV program. Kappseglarn försökte verbalt idiotförklara Sven för att han seglade så sakta. Det skulle han inte ha gjort. Den som närmast framstod som en idiot när Sven svarade var kappseglarn. Den duellen vann Sven stort på poäng.
Jag minns nåt caféprogram där Sven och Magnus Olsson båda satt och "tjötade" lite med glimten i ögat. Nån idiotförklaring handlade det knappast om. Mange Olsson skulle enligt mig knappast idotförklara nån som Sven, tvärtom. Mange är dessutom unik när det gäller kåren VOR-seglare, han är en ödmjuk extremt positiv själ
Bild
Så olika kan man ju se på samma händelse, om det var Magnus Olsson och det var samma program. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur orden föll, men kappseglarn tycket för sin del att det var hel meningslöst att ge sig ut på sjön om det skulle gå så sakta som det går när Sven är ute och seglar. Det Sven svarade hade en mycket stor poäng.

Nu ligger väl mina sympatier mer åt Sven Yrvind´s håll än åt dom tokstollarnas som riskerar liv och lem för att snabbast segla runt jorden i tex VOR till en kostnad av en massa miljoner
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 17 feb 2012, 09:11

När man ser bilden på Mange slås man av det som förenar Yrvind och Olsson:

Den totala bristen på hygien.

Mange FÅR inte ta med sig en tvål, den väger för mycket och Sven KAN inte ta med sig en tvål, den ryms inte.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 17 feb 2012, 09:52

toaen skrev:
Så olika kan man ju se på samma händelse, om det var Magnus Olsson och det var samma program. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur orden föll, men kappseglarn tycket för sin del att det var hel meningslöst att ge sig ut på sjön om det skulle gå så sakta som det går när Sven är ute och seglar. Det Sven svarade hade en mycket stor poäng.
Det måste ha varit samma program det är jag rätt säker på. Men som jag minns det var det ju liksom upplagt för att de skulle ha motsatta åsikter, det hörde liksom till formen på intervjun. Och visst är de på många sätt varandras motsatser. Vad jag mest vill få fram är nog att lika klurig och mycket "go gubbe" som Yrvind verkar vara, lika stor människovän verkar Mange vara - han är väldigt otypisk som representant för sin sport och inte den enkelsspåriga adrenalinjunkie man skulle kunna tro om man inte känner till hans rykte. Jag har haft förmånen att se honom hålla föredrag ett par gånger och jag har också haft nöjet att ha honom som lekledare på just en VO-båt där han med oerhörd entusiasm fick dryga 10 gubbar att helt själva segla en VO-båt. Det var nog bara jag och Mange på den båten som över huvud taget seglat innan och det var bara skratt, glada tillrop och jävlar anamma hela tiden. Kul att se om än lite nervöst när han fick oss att kryssa in i "hotellviken" i Saltsjöbaden bland alla båtar som ligger på svaj där :o
Kul var det i alla fall och jag hyser lika stor beundran och respekt för Mange som för Yrvind - de är båda riktigt härliga och färgstarka seglare.

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar