Däcksrenovering, bra halkskydd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anders B
Guldmedlem

Däcksrenovering, bra halkskydd

Inlägg av Anders B » fre 10 feb 2012, 22:42

Ska renovera däcket på en glasfiberbåt. Ska spackla slät yta med polyesterspackel. Tacksam för tips om bra halkskydd. Har på tidigare båt provat sockermetoden (topcoat och sedan strösocker, ger en småknottrig yta). Men inte riktigt nöjd. Har nån fler ideer?

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Däcksrenovering, bra halkskydd

Inlägg av Mats Brage » fre 10 feb 2012, 23:01

Hej,

Jag har använt Interdeck som jag tycker fungerar bra se produktbeskrivning http://www.seasea.se/F%C3%A4rg/Lackf%C3 ... K_0_75_VIT. Min enda anmärkning är att inte lägga den på tofterna i sittbrunnen, även om det kan vara bekvämt när man kommer ned från däck, Anledningen är att det sliter på kläderna.

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 feb 2012, 23:51

Det finns också en annan magisk däcksfärg som heter Decolay. Den ger ett gott halkskydd och en hyfsad yta. Den kan ((c) Nautihamstern ) brytas med vanlig färgpasta till nyans.
Anders S

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » lör 11 feb 2012, 09:38

Jag körde med Hempel Anti-slip pearls och det gav ett bra resultat. Använd en 2-komponent färg, den håller och ger en fin yta. International Perfection är en sjyst och hållbar färg som fungerar även på däck och i sittbrunn trots att den är högblank. Pulvret lades i grundfärgen samt ett lager lackfärg, jag ville ha lite mer halkskydd. Resultatet blev mycket bra, bättre än förväntat.
[Edit]Ändrade lite i texten.
Senast redigerad av 1 August, redigerad totalt 0 gånger.
Bär av, bär av, BÄR AV

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 11 feb 2012, 17:47

Har använt Interdeck. Bra i sig,lättmålat, ser bra ut, men
- begränsad livslängd. Bör målas om efter 2-3år.
- Tillverkaren (International) tillhandahåller inte alla kulörer, det har minskat drastiskt. Bättre sortiment finns i Tyskland och UK, så det är den svenske importören som håller tillbaka.

Har hört bra om Hempels däcksfärg. Är det den som är gummiartad?

Varianten med tvåkomponent och blanda i Halkanix eller motsvarande är hyfsat bra. Det har jag provat på nergångstrappan (fernissa, men samma princip). Halkanixen skall då bara blandas i sista lagret, om flera lager har Halkanix blir resultatet sämre.
Tvåkomponent är svårare att måla med, men ett mindre bra resultat syns inte så tydligt om Halkanix är inblandat. Tänk på att röra om ofta! OBS att gaserna från lösningsmedlet inte är helt snälla.

/J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 11 feb 2012, 19:01

Jag har provat både Interdeck och Decolay, jag föredrar Decolay.
Interdeck är riktigt stygg mot kläder och annat medan det går utmärkt att måla bänkar med Decolay.
Decolay är gummiliknande och även tät vilket Interdeck inte är.
Båda är svåra att hålla rena och kan behövas övermålas med några års mellanrum.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 11 feb 2012, 19:11

Målade däcket i våras med De Ijsse Double Coat med inblandat halkskydd i båda strykningarna. Blev grymt bra och snyggt! Ska försöka lägga in bilder, men skriver just nu med telefonen så det funkar inte, så det får bli senare. Slipade av hela däcket och spacklade med Biltemas epoxyspackel, billigt, bra och lättslipat.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 feb 2012, 21:59

Peter_K skrev:Målade däcket i våras med De Ijsse Double Coat med inblandat halkskydd i båda strykningarna. Blev grymt bra och snyggt! Ska försöka lägga in bilder, men skriver just nu med telefonen så det funkar inte, så det får bli senare. Slipade av hela däcket och spacklade med Biltemas epoxyspackel, billigt, bra och lättslipat.
Håhå, han har målat med trollerifärg! Blev det sådär "sprutmålat" som de påstår i reklamen, och hur arbetsamt var det (jag nmenar inte halkskyddsdelen, utan partierna vid sidan) ?
Anders S

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » sön 12 feb 2012, 11:11

Tack för många svar. Om jag förstått det rätt, så handlar det om tre principiella alternativ: Färdig färg med inblandade partiklar (Interdeck), pärlor/partiklar som blandas in 2-komp polyuretanlack (Hempel Anti Slip Pearls eller Halkanix) och det tredje alternativet som är en "gummiliknande" färg Decaloy. Alla dessa alternativ skriver ni ska övermålas efter några år (för att det ska fräscht ut).
Mitt däck ska vara vitt (iallafall nästan). Vi ska spruta bordläggningen med polyuretanlack och då ligger det nära till hands att också spruta däcket. Finns det någon produkt man kan strö ut eller som ger ett mönster med upphöjningar med 1 - 2 mm mellanrum så att man kan skura rent det färdiga däcket ordentligt? Nån slags nabbar? Som en First 40,7 fast lite mindre avstånd mellan nabbarna.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 12 feb 2012, 11:17

Anders S skrev:
Peter_K skrev:Målade däcket i våras med De Ijsse Double Coat med inblandat halkskydd i båda strykningarna. Blev grymt bra och snyggt! Ska försöka lägga in bilder, men skriver just nu med telefonen så det funkar inte, så det får bli senare. Slipade av hela däcket och spacklade med Biltemas epoxyspackel, billigt, bra och lättslipat.
Håhå, han har målat med trollerifärg! Blev det sådär "sprutmålat" som de påstår i reklamen, och hur arbetsamt var det (jag nmenar inte halkskyddsdelen, utan partierna vid sidan) ?
Japp!
Det blev lika slätt som reklamen säger, de ojämnheter som finns beror endast på underarbetet.
Ska som sagt försöka ordna fram en bild.
Alla borde ha skägg

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 12 feb 2012, 13:29

Peter_K skrev: Japp!
Det blev lika slätt som reklamen säger, de ojämnheter som finns beror endast på underarbetet.
Ska som sagt försöka ordna fram en bild.
Väldigt intressant, jag har länge önskat måla om däcket men dragit mig för just för ovissheten angående resultatet på dom "blanka" ytorna.
Skulle vilja få bort all grå färg och måla hela däcket vitt istället, det blir tokvarmt med grått när solen ligger på. Det är ju dessutom snyggare till ett blått skrov.
Hur applicerade du färgen? Roller? dyna..?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 12 feb 2012, 14:16

Jo, så här gick det till...
När jag köpte min båt hade tidigare ägare lagt ett teakdäck som han skruvat med vanliga järnskruv, vilket (naturligtvis...) gjorde att däcket släppte. Förra ägaren rev då bort däcket och slipade av det och målade ytan grå med halkskyddspulver, utan att spackla och utan att ta ur de resterande avbrutna skruvstumparna.
Detta gjorde att båten fick jättekonstiga proportioner, så allmänt sunkig ut och att skruvarna orsakade rostgenomskag här och där i däcket.
01 Före.jpg
Bilden tagen när jag kikade på båten första gången, på land
Vintern efter gick jag loss med slipmaskinen.
Först 40-papper, sedan finare.
Skruvarna borrades ut, däcket bredspacklades två ggr (Biltemas epoxyspackel, kanonprodukt!).
Två lager epoxygrund (Biltemas, billigast!), sedan slipade jag det slätt.
02 Slipning.jpg
Slipning med dammsugare kopplad till maskinen
Målade med vita färgen först, två lager vitt med roller.
När färgen härdat maskade jag upp för det grå, la också på två lager, också med roller.
Ny maskering mellan varje strykning är viktigt!
Jag rycker tejpen medan färgen är blöt.
Annars bränner tejpen fast.
03 Nya.jpg
Nya däcksmönstret
Kulörskillnaden syns inte lika tydligt i solljus,
Men, så fort solen försvinner framträder skillnaden tydligt och jag är jättenöjd att jag tog mig den extra tiden att måla de vita ytorna.
04 I vattnet.jpg
Liten skillnad på det grå och vita
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 12 feb 2012, 21:45

Anders B skrev:Tack för många svar. Om jag förstått det rätt, så handlar det om tre principiella alternativ: Färdig färg med inblandade partiklar (Interdeck), pärlor/partiklar som blandas in 2-komp polyuretanlack (Hempel Anti Slip Pearls eller Halkanix) och det tredje alternativet som är en "gummiliknande" färg Decaloy. Alla dessa alternativ skriver ni ska övermålas efter några år (för att det ska fräscht ut).
Mitt däck ska vara vitt (iallafall nästan). Vi ska spruta bordläggningen med polyuretanlack och då ligger det nära till hands att också spruta däcket. Finns det någon produkt man kan strö ut eller som ger ett mönster med upphöjningar med 1 - 2 mm mellanrum så att man kan skura rent det färdiga däcket ordentligt? Nån slags nabbar? Som en First 40,7 fast lite mindre avstånd mellan nabbarna.
Hej,

Nej, jag tror inte ett däck målat med två-komponent behöver målas om efter några år. Det håller nog bra i flera år.
Det finns dock ett "litet" problem: vad man än blandar i så resulterar det i att det blir upphöjningar (det ör ju det som är meningen), och färgen kommer att slitas mer på dessa toppar än i dalarna.
Det kanske man kan komma undan genom att ha anti-halkmedlet i det nästsista färglagret, dvs se till så att det blir två lager färg på mönstret.

Att strö ut något som skall ge ett jämnt mönster är nog inte så lätt (att få jämt och snyggt alltså). Det finns de som försökt med sand, socker eller salt - då kan man välja storlek på kristallerna. Ideen bakom Salt/Socker är att det sedan skall gå att skölja ur saltet / sockret, kvar är endast färgen!
Det fiffiga med att blanda ner medel i färgen är att man får en ganska jämn fördelning (förutsatt att man rör runt ofta). Sannolikt svårt att blanda ner socker / salt, de kanske löser sig i färgens lösningsmedel och då kan allt möjligt hända.

Ett däck vill man gärna ha matt, inte blankt. Till en del färger finns det speciella "mattmedel", en extra utgift!

När du nu väljer kulör så tänk lite på att många båtar tillverkas med samma färg på däck och skrov, något som många ägare försöker maskera bort med diverse stripes och annat. Nu när du har möjligheten ....

Peter K är helt klart en mästare i att snygga upp båtar. Bara tanken på att köpa en båt som har rester av järnskruvar i däcket .... och sedan få det så fint. Snyggt!

/J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 13 feb 2012, 09:27

Jag har däck målat med "sandad" färg. Det ser numera förskräckligt ut. Innan jag ger mig på att måla om tänker jag nog utreda vad det kostar med TBS, Treadmaster el liknande. Kanske kan man nöja sig med bara vissa ytor. Materialet är suveränt, i synnerhet numera när det inte finns riktig teak längre.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 13 feb 2012, 11:43

Anders S skrev:Det finns också en annan magisk däcksfärg som heter Decolay. Den ger ett gott halkskydd och en hyfsad yta. Den kan ((c) Nautihamstern ) brytas med vanlig färgpasta till nyans.
Jepp, den kan brytas. Problemet med Decolay är, enligt min erfarenhet efter en målad sittbrunn som såg helt ok ut i nästan en vecka är, att
a)första skedet av torkningen (tills man kan gå på den) tar över en vecka
b)andra skedet av torkningen (tills den inte suger i sej all smuts, handmärken, ludd, mm) tar ungefär en månad
c) tredje skedet av torkningen (tills den inte drar åt sej smuts mer än andra färger) är oändligt lång. Det har inte hänt än.

Problemet är garanterat inte att färgens egenskaper skulle ha ändrats pga brytningen, för vi satte bara i en liten, liten klutt brytpasta.

Jag var medveten om att den här färgtypen skulle vara lite svårare att hålla ren än en lackfärg, men detta är löjligt! Den suger åt sej *all* smuts som finns, och DET GÅR INTE ATT TVÄTTA BORT SMUTSEN eftersom den går in i färgen. Ett märke av en fettig, lite smutsig hand sitter där det sitter.
Att slipa bort mitt misstag kan jag heller inte göra eftersom färgen är för mjuk. Återstår alltså färgborttagningsmedel och trycktvätt, för den ska BORT! Jag ber moder jord om ursäkt för mitt nerskitande på förhand.

Sedan blir det vär en enkomponentstopcoat och halkskyddstejp där det behövs. Fejkteak av alla de slag går bort pga den sanslösa kostnaden för dessa material.

Det är allt tur att man inte räknar sina egna arbetstimmar. De tre överblivna burkarna färg som skulle till däcket åker till tippen, där de hör hemma. Pengarna för dem åkte väl till Hempel, där de inte borde få höra hemma.

Skriv svar