Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av hedgehog » ons 08 feb 2012, 11:06

gungner skrev:jag tror inte att tempgivaren är där bara för att vi ska få veta vattentemperaturen, kan den ha en funktion för att kompensera djupangivelsen beroende på hur kallt vattnet är? hur påverkar det då när den inte ger rätt temperatur? Har ni med "trasig" tempgivning något fel på lodet?
Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter tempgivaren i logg-givaren, inte i lodet.
Ofta sätter man lodgivaren inombords (så har vi det) och då blir inte vattentempen riktigt rätt ändå även om givaren är hel!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av gungner » ons 08 feb 2012, 12:24

du har rätt, vid närmare eftertanke så är det bara en skärmad enkelledare mellan lod och instrument, mitt-åt. Min original raymarine slutade att fungera (lod) på förra båten och båten var precis sjösatt. Eftersom nästan alla använder sig av Airmar så köpte jag en från "Garmin" (som oxå är Airmar) för montage genom skrovet, den var 1000:- billigare än motsvarande Raymarine, http://www.tabykyrkby.se/?p=1225

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Anders S » ons 08 feb 2012, 12:59

gungner skrev:jag tror inte att tempgivaren är där bara för att vi ska få veta vattentemperaturen, kan den ha en funktion för att kompensera djupangivelsen beroende på hur kallt vattnet är? hur påverkar det då när den inte ger rätt temperatur? Har ni med "trasig" tempgivning något fel på lodet?
Variationen på ljudhastigheten i vatten är ca 4m/s per grad C (varmare=snabbare). Det betyder att ljudhastigheten skulle vara 4/1540-delar snabbare om vattnet är en grad varmare, dvs visa ungefär 0,2 % fel / grad. Nu krävs det mer indata, eftersom lodet rimligen mäter ytvattnets temperatur, och hur kallt det är mellan ytan och botten vet man inte utan får gissa. Jag tror att man skulle få en helt acceptabel noggrannhet bara genom att räkna med vattnets genomsnittstemperatur inom lodets arbetsområde. Skall vi hugga till med... 6,33 grader :D

Argumentet att tempmätaren sitter i loggen pekar ju också någon mån på att den parametern inte används, annat än för att (i ditt fall) lura skepparen om badtemperaturen. (För Den Riktigt Nördige: http://resource.npl.co.uk/acoustics/tec ... dseawater/ )
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Kalle Kula » ons 08 feb 2012, 14:00

Temperatursensorn för badvattnet till en ST60 sitter i loggivaren. Det är en liten termistor av usel kvalitet som så småningom ger upp..

Det är en bus enkel sak att permanentfixa detta problem, jag gjorde det själv för tre år sedan - funkar ypperligt fortfarande.

Tar en halvtimme och 20 kronor i material..helt seriöst!

Som bonus kan man på detta sättet även fixa tempvisning på en ST60 med den enkla givaren, alltså utan tempsensor...

Jag skall berätta hur man gör bara jag får formulerat mig färdigt och tagit ett foto på det hela!

/Ola

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Ridax » ons 08 feb 2012, 14:27

Kalle Kula skrev:Jag skall berätta hur man gör bara jag får formulerat mig färdigt och tagit ett foto på det hela!
Kan du samtidigt tala om hur man gör med en DST800-givare med integrerad elektronik och NMEA2000/STng utgång :wink:

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Segelbo » ons 08 feb 2012, 14:34

Är det ingen mer än jag som stoppar ned stortån i vattnet och känner efter om det verkar okej att bada...?

Analogt så det förslår visserligen, men ganska tillförlitligt.

Men jag kanske bara är på grinigt humör idag...?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Ridax » ons 08 feb 2012, 14:57

Segelbo skrev:Är det ingen mer än jag som stoppar ned stortån i vattnet och känner efter om det verkar okej att bada...?
Stoppar du ner fingret i stekpannan för att se om det är tillräckligt varmt att bryna steken också? Man riskerar ju att få förfrysningsskador i stortån och dessutom är kanske inte känseln i stortån den bästa och om man gör en fatal misbedömning så riskerar man ju förfrysningsskador på hela kroppen.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Segelbo » ons 08 feb 2012, 15:17

Ridax skrev:
Segelbo skrev:Är det ingen mer än jag som stoppar ned stortån i vattnet och känner efter om det verkar okej att bada...?
Stoppar du ner fingret i stekpannan för att se om det är tillräckligt varmt att bryna steken också? Man riskerar ju att få förfrysningsskador i stortån och dessutom är kanske inte känseln i stortån den bästa och om man gör en fatal misbedömning så riskerar man ju förfrysningsskador på hela kroppen.
Tänkte inte på det... :o
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Anders S » ons 08 feb 2012, 15:46

Segelbo skrev:Är det ingen mer än jag som stoppar ned stortån i vattnet och känner efter om det verkar okej att bada...?

Analogt så det förslår visserligen, men ganska tillförlitligt.

Men jag kanske bara är på grinigt humör idag...?
Hihi. Hade du i stället använt pektån, så hade det varit... digitalt!
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Lasse L » ons 08 feb 2012, 16:16

Segelbo skrev: Tänkte inte på det... :o
tankte inte pa det.jpg
tankte inte pa det.jpg (13.67 KiB) Visad 6632 gånger

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Permanentfix ST60 Temperaturgivare

Inlägg av Kalle Kula » ons 08 feb 2012, 16:24

Slapp rita och skriva själv..
Någon hade gjort jobbet på Jeanneauklubbens hemsida.. :-)

http://www.jeanneauklubben.se/upload/in ... eratur.pdf

Jag gjorde detta för3-4 år sedan, tog 15 minuter. Liten avbitartång, lödpenna och tenn, krympslang och lite epoxi/kontaktlim. En dutt med skumisolering eller något att isolera sensorn från omgivningsluften, om det behövs..

Bästa av allt...det här funkar även om DU har en loggivare UTAN temp. sensor...som det var i mitt fall..

Det finns alltså två varianter av loggivare...en med en termistor för några få kronor och en version utan...instrumentet är det samma..
Har Du som i mitt fall ett instrument som bara visar -- när Du väljer temp.mode....gör som ovan!

Har man garanti kvar på sitt instrument kan man ju hävda sin rätt en stund till,annars...friskt kopplat hälften brunnet..

Tror nog inte att det är märkvärdigare än så här på någon nyare modell heller...det är ingen rocket science det här...men det är bara vad jag tror...kunskap och erfarenhet saknas!

Sedan, det där med att doppa tårna...kylan är väl en sak men skärskadorna man får från isflaken, det är jobbiga grejer!!
:-)

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av oceansailor » ons 08 feb 2012, 17:55

Har de bästa erfarenheter av den service som Raymarine erbjuder. Har varit kund hos dem i ca. 20 år. Just Stefan Berne har varit den som
gjort att jag fortsatt med deras produkter. Känns helt verklighetsfrämmande att han skulle ha hävt ut sig så som beskrivs. "It takes 2 to Tango".

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Permanentfix ST60 Temperaturgivare

Inlägg av Ridax » ons 08 feb 2012, 18:04

Kalle Kula skrev: Tror nog inte att det är märkvärdigare än så här på någon nyare modell heller...
Jo tyvärr är det mycket besvärligare på de nya modellerna som DST800 där instrumentet är inbyggt i samma enhet som givaren och det enda som kommer ut från givaren är nmea-data (nmea0183/nmea2000/STng eller annan variant av nmea2000). Du kommer inte åt trådarna att koppla in termistorn på.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av seniorseglare » tor 09 feb 2012, 08:45

Jag har en trasig vattentempmätare men det påverkar inte lodet, en ny givare kostar ca 1 000 kr

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av seniorseglare » tor 09 feb 2012, 08:54

Mittåt - det var ju loggen det gällde och inte lodet.
Kan man använda samma enkla installation med en termistor på ST50 också?

Skriv svar