Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Moogmannen » mån 06 feb 2012, 14:24

Hej, jag har min (förra) båt försäkrad i Folksam. Jag tog första kontakten med Foksam i Oktober 2011. De bestämde besiktningsmän som skulle titta på skadan (grundstötning). De tyckte på plats att det inte skulle vara några problem, inga tveksamheter. Frågan var om det skulle vara lönt att laga, eller om jag skulle ersättas för förlust. Nu många månader senare har det inte hänt någonting. Jag ringde innan jul och fick beskedet att de skull ta tag i ärendet direkt efter helgerna. I januari mailade jag och han sa då att varvet hade haft semester och att han skulle ta tag i det så fort som möjligt. Jag har köpt ny båt och vill veta hur och på vilket sätt jag skall bli av med den gamla. Jag kan inte planera någonting innan jag fått besked. Mår dåligt av det här.

Hur lång tid är rimligt att det skall ta att få besked?

Om båten blir "utdömd" vad brukar hända då? Tar de hand om den, eller får jag några korvören och blir kvar med en båt jag inte kan bli av med?
Senast redigerad av 2 Moogmannen, redigerad totalt 0 gång.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Nautihamstern » mån 06 feb 2012, 14:36

Du kan ju berätta för dem på Folksam hur många båtägare per dygn som läser den här tråden och be dem multiplicera med antalet dagar de behöver för att få tummen ur arslet...

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av sator » mån 06 feb 2012, 22:29

Sitter i samma sits..
Det gick fort för varvet att hämta båten.
Nu verkar ingen ha bråttom... :?

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Moogmannen » tis 07 feb 2012, 07:27

sator skrev:Sitter i samma sits..
Det gick fort för varvet att hämta båten.
Nu verkar ingen ha bråttom... :?
Fast du väntar på att de skall laga den? Hur lång tid tog det innan du fick det beskedet?
Jag har ju inte fått veta om de skall hjälpa mig överhuvudtaget än, trots att besiktningsmännen inte tyckte att det var några konstigheter..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Anders S » tis 07 feb 2012, 09:43

Vad är orimligt? Eftersom du, Moogmannen, tycker det är "länge nu" så har väl den gränsen passerats?

Det är väl bara att ligga på, i synnerhet som du är i läget att om det blir reparation, så behöver du planera en försäljning, inte bara ha en båt klar till semestern, eller hur man nu tänker på försäkringsblaget. Ring, vet jag - berätta gärna hur det går!
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av stangen » tis 07 feb 2012, 10:19

Ordningen för hur man tacklar detta bör vara:
1. Kontakta föräkringsbolaget - försök att få direktkontakt med den som är handläggare av ditt ärende. Försök få ur dem ett datum/vecka/månad då de senast skall återkomma med information/besked. Om sedan detta datum passeras, fortsätt med punkt 2 och kanske 3 nedan. Eventuellt har bolaget en egen kundpanel eller ombudsman man även kan kontakta om du inte får nys på din handläggare eller om du inte upplever att denne är "motiverad".
2. Kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå för kompletterande hjälp. Meddela ditt försäkringsbolag om att så skett med hänvsining till att utlovat datum i punkt 1 passerats. I bästa fall kan detta vara tillräcklig motivation för ditt bolag och konsumenternas kan med lite tur ge dig info om vad som är rimliga tidsramar etc.
http://www.bankforsakring.konsumenternas.se/
3. Kontakta ARN. Detta är egentligen inget alternativ förrän du fått ett avgörande - som du inte är nöjd med. Men det är inte fel att underrätta dem i förhand att beslut släpar och också meddela ditt bolag om att så skett. Framförallt kan detta vara den blåslampa bolaget behöver - att minimera antal ärenden i ARNs statistik är en viktig mätvariablel för försäkringsbolag.
http://www.arn.se/

Återkoppla gärna här hur det går.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Moogmannen » tis 07 feb 2012, 10:26

Skaderegleraren har mailat idag och sagt att jag skall få ett beslut nästa vecka. Tyvärr verkar det som att han försöker hitta anledningar till att inte ersätta alla skador. Trots att besiktningsmännen ansåg att allt hängde ihop och att det inte fanns några tveksamheter.
Men tack för input så här långt, jag återkommer med hur det går..

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Seawolf » tis 07 feb 2012, 12:57

Ibland försäkringsbolagen tillhör Folksam den grupp som medger försäkringstagaren MINST inflytande (dvs inget) på: värdering av båtvärde, värdering av skadeomfattning, val av reparatör, val av ersättning eller reparation. Vidare har de ingen klausul som medger jämkningar av deras bedömningar från oberoende besiktningsmän.

Dessvärre är detta saker som bara är påverkbara INNAN man väljer bolag. Att stirra på premierna är ingen bra urvalsmetod. Läs försäkringsvillkoren, och först när dessa är acceptabla kan du se på premiens storlek.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Ridax » tis 07 feb 2012, 13:10

Jaha, då undviker jag Folksam då... vad tycker folk om Alandia?

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av gvs » tis 07 feb 2012, 14:21

Pantaneus (stavning?) ser inget alternativ till dem då de är de enda som ersätter gammalt med nytt utan åldersavdrag. Blir dyrt att tappa riggen annars...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Lasse L » tis 07 feb 2012, 14:35

gvs skrev:Pantaneus (stavning?) ser inget alternativ till dem då de är de enda som ersätter gammalt med nytt utan åldersavdrag. Blir dyrt att tappa riggen annars...
Har flera båtar försäkrade i Sv Sjö.
De har aldrig varit "knussliga" när jag varit tvungen att anlita dom (pga. stöld).
Saxat från Sv Sjö:

Svenska Sjö är båtorganisationernas egen försäkring. Vi är bland de största aktörerna i Sverige inom fritidsbåtsförsäkring. Svenska Sjö är inte bara oftast det billigaste alternativet till försäkra båten. Det är också den försäkring som betalar de högsta ersättningarna vid skador.

http://www.svenskasjo.se/pdf/villkor2010.pdf

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av seniorseglare » tis 07 feb 2012, 14:59

Har bytt från Atlantica till Pantaenius beroende på flera saker:
* Man kommer överens om ett skäligt försäkringsbelopp, det är den summa som utbetalas vid totalskada
* Inget åldersavdrag (känns väldigt b ra)
* Större seglingsområde, vilket är förhandlingsbart. Försäkringen gäller t.ex. norra Europa och inte bara öster om Lindesnäs.
* Båten kan ligga året runt i sjön utan tillägg

Har inte bytt för premiens storlek och har ingen negativ erfarenhet av andra bolag.

Som sagt, studera villkoren och se vad som passar just dig.

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Ulf.Ason » tis 07 feb 2012, 15:03

Jag utgick från vad försäkringen levererar, dvs villkoren när något händer och vilka undantag som eventuellt ingår. Valet var enkelt. Pantaenius. Annars skulle jag lika väl kunna nöja med en ansvarsförsäkring från vilket bolag som helst. Om jag hade ägt en ny båt så skulle kanske valet blivit ett annat.
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Calle C » tis 07 feb 2012, 15:34

seniorseglare skrev:Har bytt från Atlantica till Pantaenius beroende på flera saker:
* Man kommer överens om ett skäligt försäkringsbelopp, det är den summa som utbetalas vid totalskada
* Inget åldersavdrag (känns väldigt b ra)
* Större seglingsområde, vilket är förhandlingsbart. Försäkringen gäller t.ex. norra Europa och inte bara öster om Lindesnäs.
* Båten kan ligga året runt i sjön utan tillägg

Har inte bytt för premiens storlek och har ingen negativ erfarenhet av andra bolag.

Som sagt, studera villkoren och se vad som passar just dig.

Ska göra precis som du har gjort, fick offert ifrån dom igår och den var inte orimlig.
Calle

Se gla ut

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Moogmannen » tis 07 feb 2012, 15:51

Calle C skrev:
seniorseglare skrev:Har bytt från Atlantica till Pantaenius beroende på flera saker:
* Man kommer överens om ett skäligt försäkringsbelopp, det är den summa som utbetalas vid totalskada
* Inget åldersavdrag (känns väldigt b ra)
* Större seglingsområde, vilket är förhandlingsbart. Försäkringen gäller t.ex. norra Europa och inte bara öster om Lindesnäs.
* Båten kan ligga året runt i sjön utan tillägg

Har inte bytt för premiens storlek och har ingen negativ erfarenhet av andra bolag.

Som sagt, studera villkoren och se vad som passar just dig.

Ska göra precis som du har gjort, fick offert ifrån dom igår och den var inte orimlig.
Jag hade en längre tid tänkt byta/jämföra försäkringsbolag men det blev aldrig av. Den nya båten är försäkrad i Pantaenius.

Skriv svar