Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tordmulen
Platinamedlem

Re: Skadereglering hur länge innan besked? + div frågor

Inlägg av Tordmulen » tis 07 feb 2012, 15:58

Moogmannen skrev:Skaderegleraren har mailat idag och sagt att jag skall få ett beslut nästa vecka. Tyvärr verkar det som att han försöker hitta anledningar till att inte ersätta alla skador. Trots att besiktningsmännen ansåg att allt hängde ihop och att det inte fanns några tveksamheter.
Men tack för input så här långt, jag återkommer med hur det går..
Enda anledningen till att anlita en besiktningsman är för att skaffa sig själv bättre nattro vid ett eventuellt köp eller vid en skada om man själv är osäker på båtens skick, tyvärr tror jag själv att ett besiktningsdokument är värt noll och intet för ett försäkringsbolag vid en skada , även vid en eventuell juridisk tvist vid leveransfel mm.
Givetvis är besiktningsmän och övriga som lagt ner tusentalskronor på en besiktning av en annan uppfattning.

Moogmannen
Guldmedlem

Inlägg av Moogmannen » tis 07 feb 2012, 16:02

Tordmulen skrev:
Moogmannen skrev:Skaderegleraren har mailat idag och sagt att jag skall få ett beslut nästa vecka. Tyvärr verkar det som att han försöker hitta anledningar till att inte ersätta alla skador. Trots att besiktningsmännen ansåg att allt hängde ihop och att det inte fanns några tveksamheter.
Enda anledningen till att anlita en besiktningsman är för att skaffa sig själv bättre nattro vid ett eventuellt köp eller vid en skada om man själv är osäker på båtens skick, tyvärr tror jag själv att ett besiktningsdokument är värt noll och intet för ett försäkringsbolag vid en skada , även vid en eventuell juridisk tvist vid leveransfel mm.
Givetvis är besiktningsmän och övriga som lagt ner tusentalskronor på en besiktning av en annan uppfattning.
Besiktningsmännen som jag refererar till var valda av försäkringsbolaget...

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » tis 07 feb 2012, 19:13

Moogmannen skrev:
Tordmulen skrev:
Besiktningsmännen som jag refererar till var valda av försäkringsbolaget...
Det vore ju bra om jag har fel!!

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tis 07 feb 2012, 20:46

Hej,

Jag fick svar av If samma dag som jag anmälde skadan, över telefon trots att reparationen går på en bit över 100.000 totalt, vara jag förvisso får betala 50% i åldersavdrag på material, men allt arbetet inklusive ytterligare besiktning för att se om det var några andra skador på båten ersätts till 100%. Dessutom valde dom inte den billigare masten utan jag fick valet att ta en Seldén mast. Att sedan båten blev kvar lite längre än tänkt på varvet beror på leveranstider på ny mast, något som inte försäkringsbolaget råder över, och då betalar dom merkostnaden för uppläggningen över vintern minskat med min ordinarie uppläggningskostnad.

Det är förvisso den första skada jag haft av sådan dignitet att jag anmält, så mina övriga referenser är begränsade, men jag är mycket nöjd med hur mitt försäkringsbolag behandlade min skada.

Mats
Scanner 391 nr 142

Moogmannen
Guldmedlem

Inlägg av Moogmannen » tis 14 feb 2012, 13:26

Jag fick besked av Folksam idag. Jag får ersättning och de skrotar båten. Är mycket nöjd med detta. Men, jag kommer att sörja båten, har lagt ned otroligt mkt jobb och pengar på den. Jag började känna att nu kan jag inte förbättra så mycket mer. Och så skrotas båten...Fan!

Men som sagt väldigt nöjd med att (äntligen) få ett beslut. Har haft mycket ångest för det här....

Skriv svar