Blanka skrovsidor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Blanka skrovsidor

Inlägg av saxofon » mån 30 jan 2012, 08:45

De mer "lyxorienterade" båtarna verkar nuförtiden ha extremt blanka skinande skrovsidor.
Har skrov-side-putsarnas timpriser gått ner? Har de "lyxorienterade" båtarnas ägare fått
massor mer med fritid som åtgår till skrov-side-putsning? Eller har det kommit något
koncept för att få så blanka skrovsidor som man missat?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Blanka skrovsidor

Inlägg av Lasse L » mån 30 jan 2012, 09:08

En snabbbehandling är att stryka på parafinolja.
Skrovet ser nytt ut på lite håll, blankheten håller nästan hela säsongen.
debutantenföre.jpg
Före
debutantenefter.jpg
Efter

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 30 jan 2012, 12:36

saxofon skrev:De mer "lyxorienterade" båtarna verkar nuförtiden ha extremt blanka skinande skrovsidor.
Har skrov-side-putsarnas timpriser gått ner? Har de "lyxorienterade" båtarnas ägare fått
massor mer med fritid som åtgår till skrov-side-putsning? Eller har det kommit något
koncept för att få så blanka skrovsidor som man missat?
Det är väl en kombination av att nyare båtar har bättre kvalitet i ytskiktet som tål lite väder och vind utan att oxidera alltför mycket och att det ju numera finns en uppsjö av sealers och vaxer.
Även om båten är ren och blank när man sjösätter så blir den ju ändå snart full med salt och på tex en blå båt så syns det ganska tydligt. Den mattas betydligt av ett saltlager.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 jan 2012, 19:11

Det är ingen konst att få blanka skrovsidor. Det som tar tid är att få de här vackert sidenmatta, blekta ytorna, så vanliga på 70-tals kulörta båtar. Lasse L:s tips har anor, att fräscha upp en målad båt med linoljetorkning gjorde även 1700-talets båtmäklare, de filurerna. Här ser man hur färgen återkommer, men jag vågar lova att glansen ändå inte är lika framträdande som då den var ny.

Det fungerar så här: Glansen bygger på att ytan är mycket slät. En lätt vaxpolering tar ner topparna och fyller ut i groparna, och sedan kan man få glans och färg en kortare tid. När vaxet tvättats bort av UV och vatten i oskön förening mattas såväl båten som ägaren igen. En hållbar glans får man med a) stark och UV-tålig gelcoat från början, b) stark och UV-tålig lackfärg från början eller c) genom att mekaniskt återställa den skadade ytan, givet att det finns material kvar. Därefter kan man vaxa av hjärtans lust, det är bara bra. Men är det vaxet som bygger glansen tar den slut, lagom till midsommar.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 30 jan 2012, 19:24

Anders S skrev:Det är ingen konst att få blanka skrovsidor. Det som tar tid är att få de här vackert sidenmatta, blekta ytorna, så vanliga på 70-tals kulörta båtar. Lasse L:s tips har anor, att fräscha upp en målad båt med linoljetorkning gjorde även 1700-talets båtmäklare, de filurerna. Här ser man hur färgen återkommer, men jag vågar lova att glansen ändå inte är lika framträdande som då den var ny.
Men på foto ser det bra ut. :wink:
Bilder långt ner på sidan.
http://lasselundell.se/page29.html

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 30 jan 2012, 22:20

Det finns ett polerset som heter Abralon, och består av superfint våtslippapper för excenterslip. När man gjort en körning med dessa på en i övrigt OK gelcoatyta så blir det som nytt igen. Även innan vaxningen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 30 jan 2012, 22:24

Seawolf skrev:Det finns ett polerset som heter Abralon, och består av superfint våtslippapper för excenterslip. När man gjort en körning med dessa på en i övrigt OK gelcoatyta så blir det som nytt igen. Även innan vaxningen.
Försökte med Abralonkuren på Debutanten, som visas tidigare här.
Men det fans ingen gelcoat kvar att fräscha upp.
Så där är det ommålning som gäller eller Parafinoljemetoden.
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 jan 2012, 22:28

Ska det bli riktigt högblankt så är grunden alltid ett flertal lager högkvalitativ lack.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 jan 2012, 08:23

bosseh skrev:Ska det bli riktigt högblankt så är grunden alltid ett flertal lager högkvalitativ lack.
Det går lika bra med ett gott lager gelcoat att jobba med. De riktiga glansnissarna (företrädesvis i bilsvängen) slutpolerar även väl sprutad lack för att få maximal ytfinhet. Problemet för oss (båtägare) är ju att den super-duperblanka båten sedan utsätts för sol (det önskar vi ju hela sommarn, litet obetänksamt ur lackskyddsperspektiv), kemikalier från atmosfär och omgivning, salt och fukt. Det bryter ner även de bästa ytbehandlingar med tiden. Personligen menar jag då (som Bosse nog är inne på?) att den bästa kompromissen mellan slitsamt arbete och glans är välmålad polyuretanlack. Denna håller glansen länge, men det blir inte mycket att polera på om man inte målar många, dyra lager. Mer än en ny båt tycks vara lackerad.

Lasses parrafinolja finns i en trimmad variant som säljs helt på "snygga-till-argumentet, en Owatrolprodukt som heter Polytrol. Någon som provat?
Anders S

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » tis 31 jan 2012, 10:45

Seawolf skrev:Det finns ett polerset som heter Abralon, och består av superfint våtslippapper för excenterslip. När man gjort en körning med dessa på en i övrigt OK gelcoatyta så blir det som nytt igen. Även innan vaxningen.
Vilken grovlek ?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 31 jan 2012, 11:08

Anders S skrev:[ De riktiga glansnissarna (företrädesvis i bilsvängen) slutpolerar även väl sprutad lack för att få maximal ytfinhet.
Jo men det är alltid ett antal lager lack under. Vaxet bevarar och är enkelt att byta ut när miljön mattat det.
--
Jag stod inomhus en vinter och där lackerade de upp en ca 6 m motorbåt så det gnistrade om den. Förvånansvärt hur lite lite arbete det egentligen var, han som lackade var där kanske en dryg timme. Några lager färg och några lager klarlack. Jag pratade både med billackeraren och båtägaren (som slipade) och fick mycket klart för mig att när båten börjar åldras och tappa lystern så är det ingen ide att lägga ner en massa jobb på att vaxa och stå i utan satsa på omlackering. Sen underhåller man med en enkel årlig vaxning. Det håller hyggligt i 7-10 år och kostnaden, utslaget per år blir ganska låg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 jan 2012, 11:45

bosseh skrev:
Anders S skrev:[ De riktiga glansnissarna (företrädesvis i bilsvängen) slutpolerar även väl sprutad lack för att få maximal ytfinhet.
Jo men det är alltid ett antal lager lack under
Poängen var att för maximal finish kräver även vackert lagd lack en ytpolering för att få "utställningsyta". Varje apelsinskalssprutmålaramatör vet detta bestämt... :D

Hakar för oss båtägare: Härdlack är inte bara svårsprutat, utan också farligt, utan friskluftsmask (övertryck). Sedan är det svårslipat, för det är så starkt och hårt. Det allra bekvämaste är därför att låta ett proffs spruta, om man kan ordna det. Inomhusplats med spruttillstånd är närmast ett krav, annars får man ha stor tur. Sedan kan man ta det lugnt. Även en normalblank båt ser mer OK ut i vattnet än på land pga reflexerna och det är inte så vansinnit många som simmar fram för att utröna om lacken är perfekt lagd. En professionell sprutlackering skall ge ett utmärkt resultat, annars är den inte... professionell.

Någon frågade om Abralon, jag minns det som att det (i våra sammanhang) handlar om slippapper helt nära grov rubbing och ger en yta som man sedan polerar upp till tokglans med polermedel. Länk: http://www.mirka.se/abralon_plast
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 31 jan 2012, 11:57

Grejen är att man ska anlita ett proffs som sprutar. Jag kan spruta hyggligt men till ett skrov skulle jag definitivt anlita ett proffs. Killen jag såg är billackerare som extra knäcker med att lacka båtar på fritid i vanliga lokaler. Man bestämmer kulör sen fixar han färg och alltihop. Jag vet flera båtar han lackat med utsökt resultat.
Allt behöver man inte kladda med själv.

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » tis 31 jan 2012, 13:11

bosseh skrev:satsa på omlackering. Sen underhåller man med en enkel årlig vaxning. Det håller hyggligt i 7-10 år och kostnaden, utslaget per år blir ganska låg.

Själv har jag båten lackad med AWL-grip och utslaget på 7-10 år skulle det bli cirka 10 papp om året, inte sådär jättelåg kostnad per år... Så även om lack har en del fördelar så är det rent för jäkligt dyrt, och repor syns, och det är svårt att bättra, och AWL-grip avråder bestämt från alla former av polering och vaxning.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tis 31 jan 2012, 18:27

Det går utmärkt polera upp en bra och superblank yta på ett gammalt skrov med polish och vax. Polermaskin bör eller rättare sagt ska användas för att få en hållbar vaxyta, inte en stor 198:- maskin med svag motor utan en som ser ut som vinkelslip med lite effekt, de billiga maskinerna är bara rent skräp och helt bortkastade pengar.
Vax håller betydligt längre än en kort tid som skrivits om båten underhålls på säsongen. Spola rent skrovet då och då med färskvatten och håll det rent, det gör underverk!
Några bilder före och efter behandling, länkar till inlägget:
http://www.maxi77tess.se/2011/08/fore-o ... dling.html
Båten upplagd för säsongen, och, mycket glans fortfarande kvar som synes av belysning från sidan:
http://3.bp.blogspot.com/-zCo9Ju4HRjU/T ... 736587.JPG

Ny lack ser jag knappast som ett alternativ om man inte har gott om pengar, det är dyrt. Jag fick prisförslag 120 000:- för min 8meters-båt från en firma, smakar det så kostar det.

Abralon finns vad jag vet i 2000 och 4000 storlek som finaste polering, jag använder båda flitigt när jag lägger hemmalack med vanligt sprayburk för att få tokblank yta. Det blir, spegelfinish utan några som helst defekter alls!
Bär av, bär av, BÄR AV

Skriv svar