Utvärdering gummibåtsköp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av HR312 » fre 10 feb 2012, 08:15

Elsnurra är verkligen inget alternativ till en bensindriven snurra för de som vill använda gummiflotten till mer än att glida omkring i viken.

Jag instämmer till fullo i Anders S uppfattning att om man överväger att köpa en elsnurra kan man lämpligen lika gärna klara sig med att ro. Båtgrannen har en elsnurra, en Minnkoto (tror jag den heter), och när han kör på fullt med den går de flotten med lite last ungefär lika snabbt som 10-hästaren på tomgång eller strax däröver. Jag förstår verkligen inte vitsen med den och båtgrannen utnämnde den till sitt sämsta köp någonsin.

Om man bara vill röra sig i viken/hamnen klarar man sig gott med att ro. Vill man ha större nytta av flotten är dessvärre en bensinsnurra helt enkelt oslagbart. Åtminstone när det gäller effekt och prestanda.
Henric D

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Seglaren » fre 10 feb 2012, 09:03

HR312 skrev:Elsnurra är verkligen inget alternativ till en bensindriven snurra för de som vill använda gummiflotten till mer än att glida omkring i viken.
Jag instämmer till fullo i Anders S uppfattning att om man överväger att köpa en elsnurra kan man lämpligen lika gärna klara sig med att ro. Båtgrannen har en elsnurra, en Minnkoto (tror jag den heter), och när han kör på fullt med den går de flotten med lite last ungefär lika snabbt som 10-hästaren på tomgång eller strax däröver. Jag förstår verkligen inte vitsen med den och båtgrannen utnämnde den till sitt sämsta köp någonsin.
Om man bara vill röra sig i viken/hamnen klarar man sig gott med att ro. Vill man ha större nytta av flotten är dessvärre en bensinsnurra helt enkelt oslagbart. Åtminstone när det gäller effekt och prestanda.
Att din båtgranne utsett en elsnurra till sitt sämsta köp får väl ses som ett gravt underbetyg till honom som inte tänkt igenom sitt köp. Att det skulle vara Minn Kotas fel som tillverkat elutombordare sedan 1934 håller i alla fall inte jag med om :wink:
En elsnurra ersätter inte en bensinmotor avsedd för planande farter, det förstår väl vem som helst. Men ibland är det helt rätt med elsnurra tycker jag. Har en Zodiac 260 med åror och elsnurra. Tidigare en 6hk Tohatsu. Och Elmotorn är den som imponerat mest. Det är en fantastisk känsla att glida fram helt ljudlöst i vikarna en sen kväll eller tidig morgon och ta in alla intryck. Jag vet inte hur det är med er men själv finner jag det betydligt enklare och mer givande att sitta på ena pontonen snett framåtvänd, med båda händerna fria för kamera, kikare eller kaffekopp och på ett vettigt sätt kunna prata med andra i båten. Samma grej roendes i en liten gummibåt är inte en njutning - särskilt inte efter ett par sjömil.

Men visst behöver laddning lösas och nån större viktbesparing talar vi inte om. Men åror/el/bensin har alla sina för- & nackdelar. Och ska man vara kategorisk så vad ska vi väl med motor till över huvudtaget. Ro när det är lugnt, sätt segel och sticksvärd på jollen när det blåser så behövs ingen motor alls :roll:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Lasse L » fre 10 feb 2012, 09:15

[quote="Seglaren"]
Det är en fantastisk känsla att glida fram helt ljudlöst i vikarna en sen kväll eller tidig morgon och ta in alla intryck. Jag vet inte hur det är med er men själv finner jag det betydligt enklare och mer givande att sitta på ena pontonen snett framåtvänd, med båda händerna fria för kamera, kikare eller kaffekopp och på ett vettigt sätt kunna prata med andra i båten. Samma grej roendes i en liten gummibåt är inte en njutning - särskilt inte efter ett par sjömil.
quote]

Delar din uppfattning om elsnurran.
Har min på motorbåtens jolle och på min minsta segelbåt.
minkota.jpg
JOLLEKARRA.jpg

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av HR312 » fre 10 feb 2012, 18:06

Det handlar inte om att få upp en båt i planande fart utan att få den att röra sig över tre knop. Det är mycket trevligt att åka sakta men ibland har farten betydelse , tex. om man ska ta sig 4-5 sjömil till en affär eller badvik. Tre timmar i en gummiflotte är det inte många som uthärdar för en To R-resa. Det är utan tvekan så att en bensinsnurra ökar användningsområdet för jollen.

Det är jättetrevligt att med kameran om halsen ro en stilla morgon och sällskapet kan sitta och luta sig mot motorn som ett slags improviserat ryggstöd.

Det där med ljudnivån och att man inte kan prata när motorn är igång är dessuton inte helt sant. Moderna tvåcylindriga fyrtaktare är häpnadsväckande tystgående på låga varvtal och det går utmärkt att sitta och prata med varandra i normal samtalston.

Den som söker ett flexibelt jolleanvändande gör klokt i att stryka en elsnurra från inköpslistan och i stället skaffa en bensinsnurra.
Henric D

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av bosseh » fre 10 feb 2012, 19:37

Seglaren skrev:Och Elmotorn är den som imponerat mest.
Det här tycker jag man hör ofta från de som skaffat elsnurra.

Laddning är ju ofta inget större problem heller, med solpanelerna ha ju behovet att laddning från motorn minskat radikalt och generatorn kan få ladda snurrebatteriet istället. Dessutom gör en ihopvikbar solpanel i jollen underverk.

En bensinsnurra kräver ju bensin som man ska förvaras på moderskeppet, inte helt kul. Eller att behöva tanka bensin bland motorbåtsmänniskorna ...

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av TOR_A » fre 10 feb 2012, 20:45

Anders S skrev:
TOR_A skrev:Köpte en billig jolle med uppblåsbar v-botten för några år sedan. Redan då jag packade upp den så infann sig en känsla av badbåt gällande alla detaljer; ventiler, pump och durk. Provkörde med motor (6 hk Suzuki) och upplever ett instabilt uppförande vid planing. Fören rör sig oroligt fram och tillbaks som om skrovet vore asymmetriskt eller helt enkelt felkonstruerat. Då båten ligger på släp (helt tom och utan motor) så tycker jag den suger fast och släpar tyngre än förra jollen. Spiken i kistan var när jollen slogrunt bakåt då sonen var ute och körde i en lugn vik utan vågor. Vill inte hänga ut butiken här då de var schysta och tog tillbaks jollen utan krångel. Efter detta är jag verkligen övertygad om att man får vad man betalar för, vi kör vidare med vår gamla Achilles. Den är sliten och ful men som båt betraktat är skillnaden som natt och dag.
Men låt mig gissa (men inte på märket):

Det handlar om en kort (2.30, typ), bred jolle med relativt liten diameter på pontonerna. Botten är inte en uppblåsbar V-botten, utan en uppblåsbar, platt botten med en V-bildande korv under. Denna korv bygger en tydlig för, men "v-formar inte över hövan från midskepps och akteröver. Till jollen hör en billig fotpump, där man inte har en aning om när trycket är tillräckligt högt, och i övrigt med låg verkningsgrad och som inte inbjuder till att man pumpar alltsammans ordentligt. Till sist anar jag att pontonerna avslutas i klassiska "raketspetsar" i aktern, och akterspegeln är fäst långt bak, för att ge utrymme. Till detta en (över)stor motor, på gränsen till det tillåtna enligt den skylt som sitter i båten.

Till sist; skyll inte enbart på båten om din son var liten och lätt, motorn stark och leklusten stor. Nu skall inte en flipp från stillastående vara sådär lätt ändå, men receptet är annars ungefär som jag beskrev. Du har säkert tänkt tanken redan nu, men det är inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle som kan göra 18-20 knop och som har 8-10 hästar på ett ekipage som tillsammans väger under 100 kg, inklusive befälhavare. Ändå ser man det hela tiden. Att det inte händer mer är kanske ett bevis på att gummibåtarna är stabilare än man kan tro. Det som känns litet kusligt är heller inte att junior hamnar i sjön - det händer även i Optimister, utan att det finns en vass propeller i full snurr alldeles nära den urkastade.
Jollen var godkänd för 10 hk. Sonen har kört den gamla jollen under två säsonger tidigare, godkänd för 6 hk. Helt enkelt en skitdålig jolle jag köpte, så jag tar fullt ansvar för den blundern. Ca 2,8 m lång.

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av TOR_A » fre 10 feb 2012, 22:16

Anders S skrev:
TOR_A skrev:Köpte en billig jolle med uppblåsbar v-botten för några år sedan. Redan då jag packade upp den så infann sig en känsla av badbåt gällande alla detaljer; ventiler, pump och durk. Provkörde med motor (6 hk Suzuki) och upplever ett instabilt uppförande vid planing. Fören rör sig oroligt fram och tillbaks som om skrovet vore asymmetriskt eller helt enkelt felkonstruerat. Då båten ligger på släp (helt tom och utan motor) så tycker jag den suger fast och släpar tyngre än förra jollen. Spiken i kistan var när jollen slogrunt bakåt då sonen var ute och körde i en lugn vik utan vågor. Vill inte hänga ut butiken här då de var schysta och tog tillbaks jollen utan krångel. Efter detta är jag verkligen övertygad om att man får vad man betalar för, vi kör vidare med vår gamla Achilles. Den är sliten och ful men som båt betraktat är skillnaden som natt och dag.
Men låt mig gissa (men inte på märket):

Det handlar om en kort (2.30, typ), bred jolle med relativt liten diameter på pontonerna. Botten är inte en uppblåsbar V-botten, utan en uppblåsbar, platt botten med en V-bildande korv under. Denna korv bygger en tydlig för, men "v-formar inte över hövan från midskepps och akteröver. Till jollen hör en billig fotpump, där man inte har en aning om när trycket är tillräckligt högt, och i övrigt med låg verkningsgrad och som inte inbjuder till att man pumpar alltsammans ordentligt. Till sist anar jag att pontonerna avslutas i klassiska "raketspetsar" i aktern, och akterspegeln är fäst långt bak, för att ge utrymme. Till detta en (över)stor motor, på gränsen till det tillåtna enligt den skylt som sitter i båten.

Till sist; skyll inte enbart på båten om din son var liten och lätt, motorn stark och leklusten stor. Nu skall inte en flipp från stillastående vara sådär lätt ändå, men receptet är annars ungefär som jag beskrev. Du har säkert tänkt tanken redan nu, men det är inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle som kan göra 18-20 knop och som har 8-10 hästar på ett ekipage som tillsammans väger under 100 kg, inklusive befälhavare. Ändå ser man det hela tiden. Att det inte händer mer är kanske ett bevis på att gummibåtarna är stabilare än man kan tro. Det som känns litet kusligt är heller inte att junior hamnar i sjön - det händer även i Optimister, utan att det finns en vass propeller i full snurr alldeles nära den urkastade.
Apporpå Anders S dryga inlägg om att jag är en oansvaig far osv (inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle ). Mitt tips är att använda dödmansgreppet, det tummar vi aldrig på i vår familj. Mitt enkla syfte med inlägget var att göra andra människor uppmärksamma på att man kan inte lite på de där billiga jollarna made in China.
/Erik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Anders S » fre 10 feb 2012, 23:47

TOR_A skrev:
Till sist; skyll inte enbart på båten om din son var liten och lätt, motorn stark och leklusten stor. Nu skall inte en flipp från stillastående vara sådär lätt ändå, men receptet är annars ungefär som jag beskrev. Du har säkert tänkt tanken redan nu, men det är inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle som kan göra 18-20 knop och som har 8-10 hästar på ett ekipage som tillsammans väger under 100 kg, inklusive befälhavare. Ändå ser man det hela tiden. Att det inte händer mer är kanske ett bevis på att gummibåtarna är stabilare än man kan tro. Det som känns litet kusligt är heller inte att junior hamnar i sjön - det händer även i Optimister, utan att det finns en vass propeller i full snurr alldeles nära den urkastade.
Apporpå Anders S dryga inlägg om att jag är en oansvaig far osv (inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle ). Mitt tips är att använda dödmansgreppet, det tummar vi aldrig på i vår familj. Mitt enkla syfte med inlägget var att göra andra människor uppmärksamma på att man kan inte lite på de där billiga jollarna made in China.
/Erik[/quote]

Fasiken, nu blev det litet besvärligt. Men, ja, dryg eller ej - det här tycker jag inte är okej resonerat. Jag tycker det låter som att du skyller på båten att din son flippade med den. Det är som att skylla på en dålig bil, om den går i diket. Det är din båt och din son, du bestämmer. Vi kan, om vi vill, kalla det för att "ha ansvaret." Förmodligen ger ingen vettig människa sin 8-10-åring en minicross eller liten fyrhjuling att leka med hur som helst, medan motsvarande inträffar i varje sommarvik. Ta det inte personligt.

Det här är inget konstigt: Lätt båt, stark motor och luft under skrovet samtidigt som motorn driver båten framåt/uppåt under ihärdigt gasande. Vridmomentet lyfter fören, l Luften kommer under botten, vattenfriktionen upphör, farten ökar snabbt. Flera kvadratmeter båtbotten (1.20 * 2.6 m) blir nu en markeffektvinge (specialfall aerodynamiskt, vingen stöder sas mot vattenytan. När båtar gör så (sett tävlingsbåtar?) blir de tokigt instabila), vindhastigheten bortemot 6-8 meter per sekund, kanske litet mer beroende på om det finns en liten grundvind att ta hänsyn till. Det är här det skiter sig, för det handlar om ett stort schabrak som väger ca 30 kg eller så, så den flyger så lätt, så lätt. Plaff, så står båten plötsligt rakt upp, motorn driver hela tiden, och så tippar hela klabbet bakåt.

Mycket bra att använda dödmansgreppet (-kontakten). Helt nödvändigt. En sådan jolle kan se så oskyldig och snäll ut, men det är som att köra en bustrimmad moped (för att ta något med en allmänt accepterad 15-årsgräns). Borde kanske vara det på snabba gummibåtar också.
Anders S

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av TOR_A » lör 11 feb 2012, 01:23

Anders S skrev:
Till sist; skyll inte enbart på båten om din son var liten och lätt, motorn stark och leklusten stor. Nu skall inte en flipp från stillastående vara sådär lätt ändå, men receptet är annars ungefär som jag beskrev. Du har säkert tänkt tanken redan nu, men det är inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle som kan göra 18-20 knop och som har 8-10 hästar på ett ekipage som tillsammans väger under 100 kg, inklusive befälhavare. Ändå ser man det hela tiden. Att det inte händer mer är kanske ett bevis på att gummibåtarna är stabilare än man kan tro. Det som känns litet kusligt är heller inte att junior hamnar i sjön - det händer även i Optimister, utan att det finns en vass propeller i full snurr alldeles nära den urkastade.
TOR_A skrev: Apporpå Anders S dryga inlägg om att jag är en oansvaig far osv (inte alldeles klokt att ge 8-10-åringar fri tillgång till en jolle ). Mitt tips är att använda dödmansgreppet, det tummar vi aldrig på i vår familj. Mitt enkla syfte med inlägget var att göra andra människor uppmärksamma på att man kan inte lite på de där billiga jollarna made in China.
/Erik
Fasiken, nu blev det litet besvärligt. Men, ja, dryg eller ej - det här tycker jag inte är okej resonerat. Jag tycker det låter som att du skyller på båten att din son flippade med den. Det är som att skylla på en dålig bil, om den går i diket. Det är din båt och din son, du bestämmer. Vi kan, om vi vill, kalla det för att "ha ansvaret." Förmodligen ger ingen vettig människa sin 8-10-åring en minicross eller liten fyrhjuling att leka med hur som helst, medan motsvarande inträffar i varje sommarvik. Ta det inte personligt.

Det här är inget konstigt: Lätt båt, stark motor och luft under skrovet samtidigt som motorn driver båten framåt/uppåt under ihärdigt gasande. Vridmomentet lyfter fören, l Luften kommer under botten, vattenfriktionen upphör, farten ökar snabbt. Flera kvadratmeter båtbotten (1.20 * 2.6 m) blir nu en markeffektvinge (specialfall aerodynamiskt, vingen stöder sas mot vattenytan. När båtar gör så (sett tävlingsbåtar?) blir de tokigt instabila), vindhastigheten bortemot 6-8 meter per sekund, kanske litet mer beroende på om det finns en liten grundvind att ta hänsyn till. Det är här det skiter sig, för det handlar om ett stort schabrak som väger ca 30 kg eller så, så den flyger så lätt, så lätt. Plaff, så står båten plötsligt rakt upp, motorn driver hela tiden, och så tippar hela klabbet bakåt.

Mycket bra att använda dödmansgreppet (-kontakten). Helt nödvändigt. En sådan jolle kan se så oskyldig och snäll ut, men det är som att köra en bustrimmad moped (för att ta något med en allmänt accepterad 15-årsgräns). Borde kanske vara det på snabba gummibåtar också.
Vart vill du komma Anders S. En jolle godkänd för 10 hk motor slår runt 180 grader med en 6 hk motor med en människa ombord (min son) som kört motsvarande jolle i två säsonger. Är det OK tycker du? Vad har du för egna erfarenheter av det här?

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av HR312 » lör 11 feb 2012, 06:33

Mycket viktigt är att akterspegeln inte sitter för långt bak utan att båten har ordentliga "trimplan". Med "trimplan" menar jag att avslutningen på tuberna ska fortsätta en bit från akterspegel och gärna vara i fullstorlek ända fram till avslutningen och inte avslutas i en klassisk konform. I vart fall ska i sådant fall konformen varit varit nedragen så att spetsen slutar i vattenytan. Så är det på YAM-båten. Inte snyggt men det fungerar som ett flippskydd,

Vi gar tidigare pratat om skrovform. En nackdel med Yam-båten är att durken i båten inte är plan utan följer skrovets form. Här tror jag att Honwaven är bättre, eller hur Anders S? Den har väl helt plan durk även med högtrycksdurken?

För övrigt hade jag svårt för högtrycksdurekn till en början då jag inte fattade hur hårt man måste pumpa den. På pumpen som man fick till finns två lägen, ett normalläge och ett högtrycksläge. Durken kan inte pumpas tillräckligt hård i normalläget. Detta gjorde att vi körde med durken i alldeles för mjukt skick. Det gjorde att durken rörde sig när man körde. Inte bra. Man måste strunta i anvisningen om tryck och helt enkelt pumpa så hårt man kan och inte glömma att växla till högtrycksläget på pumpen.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Anders S » lör 11 feb 2012, 08:51

TOR_A skrev: Vart vill du komma Anders S. En jolle godkänd för 10 hk motor slår runt 180 grader med en 6 hk motor med en människa ombord (min son) som kört motsvarande jolle i två säsonger. Är det OK tycker du? Vad har du för egna erfarenheter av det här?
Båten är godkänd för en maxlast OCH en maximalt stark motor, till att börja med. Tom båt (sånär på Junior) och 6 hk innebär att alla 30-40-kgsbåtar blir snabba små farkoster. (Jämförelse: en moped klass ett, på land med ålders- och kompetenskrav har mindre än 6 hk). Sedan måste var vuxen som sätter sådana här farkoster i händerna på barn faktiskt inse att det inte är eller kan vara riskfritt. Att skylla på båten tycker jag inte är relevant på något sätt.

Jag försökte förklara, litet drygt pedagogiskt sådär, vad man måste lära sig att se upp med när man kör med en mycket lätt, motorstark (relativt sett) båt. Var förlorade jag dig?
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Nautihamstern » mån 13 feb 2012, 12:25

HR312 skrev:Det handlar inte om att få upp en båt i planande fart utan att få den att röra sig över tre knop. Det är mycket trevligt att åka sakta men ibland har farten betydelse , tex. om man ska ta sig 4-5 sjömil till en affär eller badvik. Tre timmar i en gummiflotte är det inte många som uthärdar för en To R-resa. Det är utan tvekan så att en bensinsnurra ökar användningsområdet för jollen.

Det är jättetrevligt att med kameran om halsen ro en stilla morgon och sällskapet kan sitta och luta sig mot motorn som ett slags improviserat ryggstöd.

Det där med ljudnivån och att man inte kan prata när motorn är igång är dessuton inte helt sant. Moderna tvåcylindriga fyrtaktare är häpnadsväckande tystgående på låga varvtal och det går utmärkt att sitta och prata med varandra i normal samtalston.

Den som söker ett flexibelt jolleanvändande gör klokt i att stryka en elsnurra från inköpslistan och i stället skaffa en bensinsnurra.
Vi körde en säsong med elsnurra (Minn Kota 30) på liten gummiholle. Tysk och trevlig och rör på sej i roddfart med motorn på fullgas. Nu har vi en bensinsnurra istället.
Detta för att ett 60Ah batteri som inte ska tömmas mer än till 50 % för att inte ta skada driver jollen på full fart i ca. 40 minuter och allt utom full fart på en sån elsnurra är oanvändbart. Efter 40 minuter har man alltså använt upp batteriet. Då ska det laddas och där räcker solpaneler inte långt. Mina ger 6-7 A under några timmar vid molnfri himmel och batteriet behöver ca 40 Ah för att bli fullt igen. Bulkladdning med generator eller landströmsladdare i all ära, men har man sedan bara 80% i battriet när man ska ut och åka igen, räcker det kanske till 20 minuters jollande. Och sedan ladda igen... det är som att tanka en liten liten tank på en liten liten utombordare genom ett litet litet litet hål. Till råga på allt väger elsnurran och batteriet lite lite mer än vår lilla fyrtaktare som skjuter på jollen i 3-4 knop i en timme på en tank.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Seglaren » mån 13 feb 2012, 14:35

Vore det inte för de lokala utsläppen i vattnet och att en bensinmotor också förorenar ljudmiljön skulle inte jag heller ha elsnurran med på listan över motoralternativ. Elsnurra och bränslecell kunde kanske va nåt :roll:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 feb 2012, 10:59

Seglaren skrev:Vore det inte för de lokala utsläppen i vattnet och att en bensinmotor också förorenar ljudmiljön skulle inte jag heller ha elsnurran med på listan över motoralternativ. Elsnurra och bränslecell kunde kanske va nåt :roll:
Elsnurra och moderna batterier, LiPeFo eller nåt kunde väl funka om man har en generator ombord på hemmabas-båten att ladda dem med.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 feb 2012, 11:00

Seglaren skrev:Vore det inte för de lokala utsläppen i vattnet och att en bensinmotor också förorenar ljudmiljön skulle inte jag heller ha elsnurran med på listan över motoralternativ. Elsnurra och bränslecell kunde kanske va nåt :roll:
Våran Tohatsu 2 hk fyrtaktare förorenar vattnet lika mycket som ljudmiljön, dvs. knappt märkbart...

Skriv svar