Åke Mattson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Re: Åke Mattson

Inlägg av fagusinsula » lör 25 nov 2017, 22:33

Hej Toaen,

Jag ser att du är 'gammal' Åke Mattsson läsare.
Jag har alla hans böcker - inklusive 'Vinnare, klassiker och hurtbullar'. Den senare ska jag ärligt medge att jag inte läst :)
Dock har jag med stor behållning läst alla hans böcker i den ordning de blivit utgivna - med hans deltagande i BOC i sin Havsfidra -
där han nesligen ströks ur slutlistan för att han fått dricksvatten nedsläppt i slutfasen vid New Foundland - tror jag.
Åke blev som undertecknad en Maxi 68 fantast och skaffade sin båt 1979 - sista året denna utomordentliga båt tillverkades.
Jag har troget återvänt till Maxi 68 och har nu min tredje ovh mänskligt att döma - min sista.
Jag har kommenterat den under signaturen Doc vid två tillfällen här på Sailguide - läs gärna mina hyllningar.
Jag har haft många och även seglat många båtar under mer än 50 år. Jag har tom på gamla dagar varit leverans skeppare åt Njad varvet vid ett par tillfällen 2014. Ena resan var från Orust till Västervik runt Skåne - den andra var en ny 42 fotare till flytande båtmässan på Akers Brygge i Oslo.

Men min egentliga fundering är vad som hände med den gode Åke och hans liv - både som seglare och människa - efter sista boken - med det
ödesdigra namnet 'Vänd och skota hem'. Alla Åkes böckers titlar skulle börja på V....
Vänd och skota hem, är ju utgiven 1993 - Åke var ju då 'endast' 69 år - dvs samma som undertecknad är i skrivande stund :lol: - och han blev ju 88 år.
Jag hoppas att han fortsatte segla sin Maxi 68 i många år till!

Lev väl

Fagusinsula alias Doc

Marie1
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 10:28

Re: Åke Mattson

Inlägg av Marie1 » ons 06 dec 2017, 19:53

Hej Doc
Jag har en hel del info. Åke levde med sin segling i många år. Vore kul att få kontakt med dig för att berätta mer.
Marie1

Skriv svar