Åke Mattson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Åke Mattson

Inlägg av toaen » fre 27 jan 2012, 12:08

Efter sin dramatiska enmanssegling över Atlanten slog Åke Mattsson igenom som seglarförfattare med boken VÅGSPEL. Sedan dess har han kommit ut med ett flertal uppmärksammade böcker. Med sin berättarglädje delger han oss sina strapatser och erfarenheter och låter oss samtidigt lära känna både kultur och historia från de platser han besökt. Åkes lätta berättarstil har alltid tilltalat mig. Han delar med sig av sina glädjeämnen, men också av sina svårigheter.

Så började jag ett inlägg i min blogg om en sammanställning om Åke Mattsons Böcker.http://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html

Det var länge sen jag hörd något om honom. Googlat lite efter spår om honom, sökt efter nåt telefonummer - msn inte hittat något. Hade tom en mailkontakt med kryssarklubbens kansli på Nacka Strand, men inte ens där visste de något om honom.

Fick för ett par veckor sen en kommentar till inlägget ovan i min blogg:

"Sorry for writing in English but I don't speak Swedish at all. I sailed with Ake from Kaliningrad to Stockholm in 1993 (Vänd och skota hem). Unfortunately we lost each other few years later. Does anybody know Ake's present contacts, I would like to say hello to him if he is stll alive.
Best regards
Andrey Kornilov,
Kaliningrad, Russia
tel. + 7 9118509705
e-mail: tango730s(snabel-a)mail.ru"

Är det nån som känner till något om Åke?

Lever han?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sator
Diamantmedlem

Re: Åke Mattson

Inlägg av sator » fre 27 jan 2012, 22:35

Fick 136 träffar på hitta.se
Borde gå att snäva in lite om man vet mer än bara namnet.

Annars är det bara att lyfta på luren och börja med nr.1 i listan.. :?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 27 jan 2012, 23:09

Hittar 281 Åke Mattsson i Sverige. Försökte ta reda på när han är född. Kan -24 stämma? Tyckte jag såg det nånstans och jag hittar bara en Åke Mattsson född -24. Skicka PM om du vill ha adress.
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 28 jan 2012, 00:56

Jag hittade en referens till att han skulle varit 81 år 2005 (88 nu, i så fall). 105-24 = 81... Kan stämma.

" Åke Mattson. Åke har skrivit bl a Transatlantic Race med Goodwin. Åke bor idag i Stockholm och är idag (2005) 81 år."
http://web.comhem.se/seglarsymposiet/se ... e1980.html
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 28 jan 2012, 01:09

OK, och den Åke M jag hittade bor i norra sthlm, så det stämmer ju bra så långt.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 28 jan 2012, 05:37

Eller ring den åke mattson som finns i stockholm med telnr som börjar på 72.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 28 jan 2012, 14:37

Seglaren skrev:Hittar 281 Åke Mattsson i Sverige. Försökte ta reda på när han är född. Kan -24 stämma? Tyckte jag såg det nånstans och jag hittar bara en Åke Mattsson född -24. Skicka PM om du vill ha adress.
Kan du maila mig på adressen; thallatha@hotmail.com (mailadressen som finns i Sailguides PM-funktion har jag inte fått att fungera sen ett par datorer tillbaka i tiden :( . När jag byggde min första segelbåt i slutet på 1960-talet, jobbade jag som hoppilandkalle på färjan Ägir som gick mellan Gravarne och Smögen. Skepparn sa ofta;" segla - det gjorde dom på 1800-talet. Du skulle varit född då". Han visste inte hur rätt han hade :mrgreen: )

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 28 jan 2012, 14:44

Ridax skrev:Eller ring den åke mattson som finns i stockholm med telnr som börjar på 72.
Tack
Har noterat din tanke.

Mailade också till Nordstedts förlag i frågan.

Hade varit kul att förmedla en kontakt mellan Åke och hans gamla seglarkompis, om det är möjligt.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 28 jan 2012, 16:09

OK, mejl skickat.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 28 jan 2012, 19:21

Kan rekommendera att söka eftr personer på www.ratsit.se
Man kan Personsöka på födelseår, datum, ort, namn, adress mm. Och genom att t.ex. finna ett lägenhetsnummer för någon, kan man sen se vilka övriga som är mantalsskrivna på samma lägenhet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 28 jan 2012, 22:41

Det kan man visst göra, Seawolf, men kan också låta bli. Snoka i var han bor och med vem - varför det?
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 28 jan 2012, 23:32

Anders S skrev:Det kan man visst göra, Seawolf, men kan också låta bli. Snoka i var han bor och med vem - varför det?
Tja, om man letar efter någon och denne har kontantkortstelefon, eller att man bara har en aning om åldern är Ratsit förnämligt. Ibland kan man då ha hjälp av att kunna ringa en sambo och rådfråga om det är rätt person.

Det föreföll som om efterfrågningen om Åke ovan inte resulterade, och Ratsit kan hjälpa betydligt. Ratsit brukar dessutom ha raderat en person inom bara några veckor efter att någon avlidit eller emigrerat, viket också kan vara bra att kunna konstatera.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 29 jan 2012, 02:02

jag kollade på birthday.se och då finns bara en Åke Mattson som föddes 1924

Jag hittade inget tel.nr men kollar man på personer som bo på samma adress och då i samma lägenhet får man fram ett nummer.

jag ser att samma får man fram via ratsit.se...
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Marie1
Rookie

Inlägg av Marie1 » fre 03 aug 2012, 09:28

Har den smärtsamma plikten att meddela att Åke Mattsson avled senaste helg.

Efter ett mycket händelserikt liv har Åke den senaste tiden drabbats av ålderskrämpor och har nu seglat i hamn.

En minnesstund planeras till i slutet av september då askan enligt Åkes önskan skall strös ut över havet.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » fre 03 aug 2012, 09:37

R I P Åke M.
Bjöd oss alla på många bra böcker om seglar-livet !

Skriv svar