Bränsle till spritkök

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Re: Bränsle till spritkök

Inlägg av Perra » ons 25 jan 2012, 11:54

Peter_K skrev:
Perra skrev:Vill man ha sotfritt så är det 10% som gäller.
100% vatten i spritköket ger ännu mindre sot! :wink:
Då blir det kallskuret & torrskaffning :wink:
Går ju att överleva på, men ger ju inte många kulinariska upplevelser :?
Segla vackert.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 25 jan 2012, 13:23

Förutom att metanol är giftigt så innehåller det förtvivlat lite energi. Endast ca 42% jämfört med gasol och 47% jämfört med fotogen.
Motsvarande för T-röd är: 54 resp 68%.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 25 jan 2012, 20:06

Tack för alla kloka tankar och synpunkter. Blir till att fundera. Har aldrig haft spritkök tidigare. Får testa i sommar och se om det är någe bra. Sämre energiinnehåll är det ju i sprit jämfört med fotogen och gasol.
Inte lätt att veta vad man ska har för spis.
Vad jag förstår, så är det inte ovanligt med olyckor med fotogenkök - i form av uppflammande låga när folk fyller fotogen i en het spis. Eller slarvar med förvärming. Brännskador lär vara vanliga med spritkök, eftersom lågan syns så dåligt. Gasol är explosivt och om inte anläggningen är i bra skick kan hela båten (och alla grannbåtarna) flyga i luften... Dieselspisar är hemskt dyra och det blir skitvarmt omkring dem.
Jag gillar att förenkla livet. Ett sätt är ju att bara ha ett bränsle ombord - diesel...
Fast inte till vilket pris som helst...
Kanske man skulle bli vegetarian och knapra på salladsblad hela semestern... Och mackor... Kanske smyga iland med grillen och fixa en saftig köttbit framåt aftonen.
Fast jag läste i bladet härom dagen att man får cancer på alla möjliga ställen i kroppen av rött kött.
Så man får väl grilla kyckling eller lax då...
Fast kycklingstackarna har ett jävla skitliv innan nån slår ihjäl dom och skär dom i stycken så att vi kan käka upp musklerna deras...
Och laxarna... dom matas med fiskmjöl som produceras av fisk som EU-fiskare tömmer havet utanför Afrikas fattiga länder på. Så att de stackars fiskarna som i generationer livnärt sig på ett ekologiskt hållbart kustfiske blir utan arbete och måste omskola sig till pirater. Som vi sedan skickar NATO-fregatter efter och skjuter ihjäl.
Så att vi kan fortsätta sno deras fisk och mata våra feta laxar med. Som vi kan grilla.

Fy fan - jag blir nog vegetarian i alla fall och slänger ut spisen...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » ons 25 jan 2012, 22:40

bosseh skrev:Förutom att metanol är giftigt så innehåller det förtvivlat lite energi. Endast ca 42% jämfört med gasol och 47% jämfört med fotogen.
Motsvarande för T-röd är: 54 resp 68%.
Energivärdet du angivit är väl för ren T-röd? Vad blir skillnaden om den blandas ut med 10% vatten, för att inte sota så mycket.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 25 jan 2012, 22:45

Jag hade spritkök under en kort period, det var inte kul. Tacka vet jag gasol - ska man lämna det jordiska så ska det ske med en smäll!
En variant är är ett sådant där kök med engångsgastuber. Finns både en och tvålågigt. Jag säger inte var man köper dem! Man kompletterar med en "Minibrännare, Gourmet" så kan man gratinera eller fixa till en crème brûlée. Köket är en bra reserv hemma när det snöar på elbolagen. Eller att hålla korvgrytan varm i trädgården.
Annars kan man ju klara sig någon dag på kallskuret typ hummer, kaviar och rökt renstek.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 jan 2012, 22:54

Segelbo skrev:Tack för alla kloka tankar och synpunkter. Blir till att fundera. Har aldrig haft spritkök tidigare. Får testa i sommar och se om det är någe bra. Sämre energiinnehåll är det ju i sprit jämfört med fotogen och gasol.
Vad jag förstår, så är det inte ovanligt med olyckor med fotogenkök - i form av uppflammande låga när folk fyller fotogen i en het spis. Eller slarvar med förvärming. Brännskador lär vara vanliga med spritkök, eftersom lågan syns så dåligt. Gasol är explosivt och om inte anläggningen är i bra skick kan hela båten (och alla grannbåtarna) flyga i luften... Dieselspisar är hemskt dyra och det blir skitvarmt omkring dem.
Jag gillar att förenkla livet. Ett sätt är ju att bara ha ett bränsle ombord - diesel...
Kanske man skulle bli vegetarian och knapra på salladsblad hela semestern... Och mackor... Kanske smyga iland med grillen och fixa en saftig köttbit framåt aftonen.
Fast jag läste i bladet härom dagen att man får cancer på alla möjliga ställen i kroppen av rött kött.
Fast kycklingstackarna har ett jävla skitliv innan nån slår ihjäl dom och skär dom i stycken så att vi kan käka upp musklerna deras...
Och laxarna... dom matas med fiskmjöl som produceras av fisk som EU-fiskare tömmer havet utanför Afrikas fattiga länder på. Så att de stackars fiskarna som i generationer livnärt sig på ett ekologiskt hållbart kustfiske blir utan arbete och måste omskola sig till pirater. Som vi sedan skickar NATO-fregatter efter och skjuter ihjäl.
Så att vi kan fortsätta sno deras fisk och mata våra feta laxar med. Som vi kan grilla.

Vad hette nya båten? M/S Antrop, eller...

Upp med hakan nu, och kör med sprit en sommar. Vuxna karln, skall väl kunna hålla såpass i huvet att inte bränna tassarna på köket! Men rådet om en spritflaska med en hällpip är inte dumt. Det minns jag från ett Origokök med två minor som brännare - de ser väl likadana ut nu för tiden. Själv hade jag utan tvekan satt in gasol - det tycker jag är bra. Men det är mycket pyssel med installationen om den skall bli bra.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » ons 25 jan 2012, 23:30

Om origonolen sticker i ögonen beror det väl knappast på att den är etanolbaserad? Det är ju den 99,6-%iga också och den sticker *inte* i ögonen.
Oj, felskrivning! :o :D

Metanol baserad tror jag.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » ons 25 jan 2012, 23:43

Segelbo skrev:Tack för alla kloka tankar och synpunkter. Blir till att fundera. Har aldrig haft spritkök tidigare. Får testa i sommar och se om det är någe bra. Sämre energiinnehåll är det ju i sprit jämfört med fotogen och gasol.

He, he!
Jösses va positiv! :lol:
Prova sprit köket. Jag har ett origo 3000. Enkelt och bra tycker jag.
Nu är väl jag ingen som äter kulinariska rätter på sjön. Möjligt vis grillar
jag på nån strand. Matlagningen på båten består mycket av uppvärmning av konserver osv.
Koka vatten osv. tycker jag går tillräckligt fort.

Fördelen med spritköket är enkelheten. Lite försiktig får man vara när man fyller på.

Annars håller jag med att man bör minimera alla olika typer av bränslen.
Diesel till allt vore smidigt .

Min bränsle lista är: Disel till motor, Camping parafin till värmaren. Orginol till köket. Ett ska bort. Disel värmare vill jag ha.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 26 jan 2012, 08:21

Fotogen i form av "förgasande brännare" aka origo/primus - det är grejer det
Effektivt säkert och med allbränsle-capacitet ( ja det går att kör på allt från
bensin till diesel)

Synd bara att de inte går att köpa med elektrisk förvärmning och start.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 26 jan 2012, 08:36

Anders S skrev: Upp med hakan nu, och kör med sprit en sommar. Vuxna karln, skall väl kunna hålla såpass i huvet att inte bränna tassarna på köket! Men rådet om en spritflaska med en hällpip är inte dumt. Det minns jag från ett Origokök med två minor som brännare - de ser väl likadana ut nu för tiden. Själv hade jag utan tvekan satt in gasol - det tycker jag är bra. Men det är mycket pyssel med installationen om den skall bli bra.
Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det inte ska sota. Fan tro´t.
Annars har jag fått tips på små fina gasolkök med två plattor utan ugn. Det är ju litet ont om köksskåp i Monsunen, så man vill inte offra ett bra förvaringsutrymme för att kunna knöka in en hel spis med ugn.
Vi får se hur det blir. Det är kul att gå och fundera och fnula på olika små projekt.
Man skall inte förhasta sig...
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 26 jan 2012, 09:06

Segelbo skrev:
Anders S skrev: Upp med hakan nu, och kör med sprit en sommar. Vuxna karln, skall väl kunna hålla såpass i huvet att inte bränna tassarna på köket! Men rådet om en spritflaska med en hällpip är inte dumt. Det minns jag från ett Origokök med två minor som brännare - de ser väl likadana ut nu för tiden. Själv hade jag utan tvekan satt in gasol - det tycker jag är bra. Men det är mycket pyssel med installationen om den skall bli bra.
Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det ska sota. Fan tro´t.
Annars har jag fått tips på små fina gasolkök med två plattor utan ugn. Det är ju litet ont om köksskåp i Monsunen, så man vill inte offra ett bra förvaringsutrymme för att kunna knöka in en hel spis med ugn.
Vi får se hur det blir. Det är kul att gå och fundera och fnula på olika små projekt.
Du har så rätt. Varje genomfört projekt minskar möjligheten till tidsfördriv under de mörka vintermånaderna.

Jag gillar vårt gamla Nobö-spritkök. Det funkar minst lika bra som nyare spritkök och kostade ingenting eftersom nån båtägare hade hivat ut det ur båten i vredesmod efter en brand (man ska *inte* fylla på en varm brännare!) och det går alldeles utmärkt att kokasteka gourmetmat på det (var och en efter sin förmåga, förstås). Omniaugnen tar hand om pizzor o.dyl. Lika snabbt som gas är det ju inte, men om jag nån gång byter till gas blir det nog ett med engångspatroner. I utrymmet för gasflaskor i fören har vi 80 meter ankarkätting och motsvarande utrymme i aktern använder vi som sopcontainer och förvaringsplats för gasgrillens gaspatroner (den alldeles förb*nnat fantastiska Primus Vidar-grillen).

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 26 jan 2012, 12:45

Segelbo skrev: Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det ska sota. Fan tro´t.
Värmer du bara lite bröd så går det bra på ett spritkök med. Jag köpte ett stort pc-fläktgaller, böjde montageöglorna till ben och lade i botten på en kastrull. Bröden på gallret och så på lågan på medium-lågt ungefär, funkar fint. Nybakat bröd direkt på spisen. Man får ju passa det och vända bröden någon gång men det kan det väl vara värt.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 26 jan 2012, 14:06

SWE54 skrev:
Segelbo skrev: Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det inte ska sota. Fan tro´t.
Värmer du bara lite bröd så går det bra på ett spritkök med. Jag köpte ett stort pc-fläktgaller, böjde montageöglorna till ben och lade i botten på en kastrull. Bröden på gallret och så på lågan på medium-lågt ungefär, funkar fint. Nybakat bröd direkt på spisen. Man får ju passa det och vända bröden någon gång men det kan det väl vara värt.
Smart! Det skall jag prova.
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 26 jan 2012, 14:27

Jag jobbar på att montera en mikro i båten. Seglar man som jag, ofta själv och ligger sällan ute längre tider, så är nog mikron det smartaste man kan ha. Färdiga matlådor hemma i frysen, bara ta med. Ställ in i mikron när man kommer ombord och bara tryck igång när man börjar bli hungrig. Ingen passning. Minimalt med disk. Några minuters mikrande blir inte många Ah heller.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 26 jan 2012, 18:13

Sen kan man en burkugn och baka både bröd, äpplepaj och Jansons frestelse.

Seglar nästan alltid själv och har haft Origokök i mina fyra senaste båtar. Scones och äpplepaj har jag bakat samtidigt. Funderade ett tag på att låta svetsa in ett par mellanväggar i en av mina ugnar. då hadejag kunnat gjort jansons frestelse tilsammans med sconsen och äpplepajen. Utan täta mellanväggar kan det nog kanske bli lite taskig smak på två av rätterna. :mrgreen:
Bilagor
Burkugn.jpg
Burkugn.jpg (15.77 KiB) Visad 5415 gånger
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar