Bränsle till spritkök

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Bränsle till spritkök

Inlägg av Segelbo » tis 24 jan 2012, 11:15

Vad använder ni till era spritkök? T-röd (34,90 kr/l på Biltema) eller specialbränsle för spritkök (Origonol, 59 kr/l på Hjertmans)?
Luktar det värre med T-röd, eller finns det annars någon fördel med det dyrare bränslet?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: Bränsle till spritkök

Inlägg av Nautihamstern » tis 24 jan 2012, 13:52

99,4 % svagt denaturerad tvättalkohol (B-sprit) är jättebra. Luktar nästan ingenting och sotar inte så hiskeligt mycket heller. Kan drickas vid (stora och omvälvande) behov men smakar för jävligt. Kan vara svårt att få tag på om man inte jobbar på rätt ställe. Tuffast är ju att bränna sin egen spritkökssprit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 jan 2012, 14:14

Nautihamstern skrev:99,4 % svagt denaturerad tvättalkohol (B-sprit) är jättebra. Luktar nästan ingenting och sotar inte så hiskeligt mycket heller. Kan drickas vid (stora och omvälvande) behov men smakar för jävligt. Kan vara svårt att få tag på om man inte jobbar på rätt ställe. Tuffast är ju att bränna sin egen spritkökssprit.
Hm? Vid eftertanke, är det inte precis det man gör?

Jag tror att Biltema T-röd går utmärkt bra. Förr (då det var spritbrännaren och torrfoderpåsen som stod mellan svält eller något mindre svält, länge sedan) var tipset en halv tesked vatten i spriten, så fick man bort soten enklare från kärlet. Det trodde vi på, allihop.
Så litet vatten i spriten (helt litet, 1 % eller så!) kan vara en tanke att prova.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 24 jan 2012, 14:18

Jag använder T-Röd med en gnutta vatten i för att minimera sotning. Biltemas sotar väldigt lite redan från början och behöver nästan inget vatten alls. Jag kan inte jämföra med Origionol för det har jag aldrig provat.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 24 jan 2012, 14:58

SWE54 skrev:Jag använder T-Röd med en gnutta vatten i för att minimera sotning. Biltemas sotar väldigt lite redan från början och behöver nästan inget vatten alls. Jag kan inte jämföra med Origionol för det har jag aldrig provat.
Köpte en kartong Orginol vid nåt tillfälle. Har kvar flaskorna ännu. Brukar fylla dem med vattenblandad rödsprit. Tycker det är betydligt enklare att fylla Origokölet från en enliters flaska än från en större dunk.

Kan jag ha missuppfattat det där med vatten. Har för mig att den som tippsade mig om att blanda rödspriten med vatten sa 10% så jag brukar slå på en deciliter på flaskan och fylla resten med T-röd.

Det är kanske så Biltema redan har gjort med sin T-röd :wink:

Man kanske skulle bli lite sparsam och bara fylla i 1% vatten på sitt bränsle - vatten är inte gratis.

Det senare lärde vi oss på Färjestaden på Öland för en hiskelig massa år sen. Barnen tror jag var 6 och 8 år. Frugan hade tvingat med oss till Öland några dar. Ingen ville mer än frugan. Dessutom var det mer än olidligt varmt. När det äntligen va dags att åka hem stannade vi till vid en badplats vid Färjestaden. Det fanns en vattenrutschkana som ungarna snabbt klättrade upp i och åkte ner. Nere stod en man och krävde biljetten av de två helt oförstående barnen. Hans bästa argument var; "Vatten är inte gratis". Han tog den yngre dottern i beslag medan den äldre sprang och hämtade pengar. :mrgreen:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 24 jan 2012, 17:09

10% vatten låter mycket, man reducerar ju värmeenergin en del om man spär mycket. Jag har provat mig fram och till en liter Biltema T-röd så blir kanske någon enstaka cl. Jag använder en äldre sportflaska med slangpip, har ju det äldre köket som egentligen skulle fyllas med tratt men det är ju inte den bästa metoden direkt. Slangpipen kan man köra in i fyllhålet och så klämmer man bara lite på flaskan och bränslet trycks in i behållaren. Det kan söla lite om man klämmer lite för hårt men långt ifrån trattmetoden. Dessutom går det smidigt och fort.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » tis 24 jan 2012, 18:53

Vill man ha sotfritt så är det 10% som gäller.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 24 jan 2012, 19:05

Jag har bytt från rödsprit och kör numera med Origonol, jag tycker det fungerar bra, den ger schysst värme och sotar inte. 1-2 dunkar räcker normalt för min säsong, så jag är inte så priskänslig... Tidigare hade jag rödsprit med lite vatten i, men jag tycker att effekten minskar för mycket då (dessutom bränner det alltid till i hjärtat när man häller vatten i spriten).

En nackdel med Origonol är att det sticker väldigt i ögonen av "avgaserna". Ibland blir det väldigt besvärande att vara i ruffen samtidigt som man eldar i köket, trots god ventilation. Är det någon annan som har samma erfarenhet?
X-342 SWE 18 "Kexet"

evatellgren
Trogen medlem

Inlägg av evatellgren » tis 24 jan 2012, 20:11

Vi har renoverat och bytt till ett nedsänkt origokök i vår Shipman, mycket snyggt. Vi använder Origonol eller Tenol, ej T-röd. De andra bränslena luktar mindre men tveksamt om de sotar ner kastrullerna mindre, trots det som sägs i reklamen.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 24 jan 2012, 20:27

Att bränna sitt egna köksbränsle!
Gud i himmelen vilken fantastisk bra ide!! :o :lol:
Har en gammal puttrare som dammat i ett skrymsle i många år nu. Måste bara..för sakens skull!

När det gäller sprit, så har jag en del erfarenheter.. För vi tvättar mycket med det på jobbet.. :o :mrgreen:
99,6 är bäst. tveklöst. Renast helt enkelt. Tyvärr köper vi den inte till jobbet längre. För knöligt med tillstånd, dyra frakter
osv. (Igen, bränna själv...)

Kemyl T-röd, är den renaste jag hittat bland rödspriterna.
Jämför man Biltemas så är det betydligt mer förroreningar i den. Känns även på lukten.

Själv kör jag med orginol.
Sotar inte alls i princip. (iaf. i mitt kök) Dock håller jag med att
det sticker i ögonen och halsen om man är för nära. Troligen för att
den är baserad på etanol.

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » tis 24 jan 2012, 22:26

Det som sotar minst och även luktar minst är ren metanol. Jag har använt samma som till glödstiftmotorena jag har. Något lägre värmevärde än var T-röd har men minst lika bra som vattenspädd T-röd.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 25 jan 2012, 06:40

SWE54 skrev:10% vatten låter mycket, man reducerar ju värmeenergin en del om man spär mycket. Jag har provat mig fram och till en liter Biltema T-röd så blir kanske någon enstaka cl. Jag använder en äldre sportflaska med slangpip, har ju det äldre köket som egentligen skulle fyllas med tratt men det är ju inte den bästa metoden direkt. Slangpipen kan man köra in i fyllhålet och så klämmer man bara lite på flaskan och bränslet trycks in i behållaren. Det kan söla lite om man klämmer lite för hårt men långt ifrån trattmetoden. Dessutom går det smidigt och fort.
Nu är jag ju helt befriad från tävlingsinstinkt, så om min matlagning skulle ta några minuter längre tid än med outspädd T-sprit är inget som jag skulle reflektera över.

Nu säger ju Perra också att det är 10% som gäller om man vill ha sotfritt, precis som han som tipsade mig för si sådär en 20 år sen. Innan dess hade jag "riktiga" spritkök - såna som man värmde med rödsprit men vars bränsle var fotogen.

När jag fyller brukar jag ställa ut de två behållarna i sittbrunnen. Luta den ena genom att ställa ena sidan ovan på den andra burken och med en enlitersflaska slå på en halvliter och sen växla. Det går kanske inte så fort, men om man spiller hamnar ju rödspriten i sittbrunnen och dessutom är det ju inte så ofta man fyller på.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 25 jan 2012, 08:08

sator skrev:Att bränna sitt egna köksbränsle!
Gud i himmelen vilken fantastisk bra ide!! :o :lol:
Har en gammal puttrare som dammat i ett skrymsle i många år nu. Måste bara..för sakens skull!

Själv kör jag med orginol.
Sotar inte alls i princip. (iaf. i mitt kök) Dock håller jag med att
det sticker i ögonen och halsen om man är för nära. Troligen för att
den är baserad på etanol.
Egenputtrad borde funka. Med (inte) min gamla maskin, som (inte) står kvar i en källare klarade jag, tack vare mellankylning av kolonnen (inte) av att få ut snäppet över 82 volym-% från 15-% mäsk på en körning.

Om origonolen sticker i ögonen beror det väl knappast på att den är etanolbaserad? Det är ju den 99,6-%iga också och den sticker *inte* i ögonen.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 25 jan 2012, 08:24

Perra skrev:Vill man ha sotfritt så är det 10% som gäller.
100% vatten i spritköket ger ännu mindre sot! :wink:
Alla borde ha skägg

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 25 jan 2012, 08:47

Excel 319 skrev:Det som sotar minst och även luktar minst är ren metanol. Jag har använt samma som till glödstiftmotorena jag har. Något lägre värmevärde än var T-röd har men minst lika bra som vattenspädd T-röd.
Metanol är extremt giftigt, inte bara att drick utan även ångorna. Tom att
få det på huden är farligt !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar