Är detta vettigt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Är detta vettigt?

Inlägg av Lasse L » sön 22 jan 2012, 18:47


Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av T » sön 22 jan 2012, 19:32

Man kan ju fundera...

Men vad består i så fall det ovettiga i?
Att hon är (för) ung?
Att hon är tjej?
Att hon är för klen?
Att hon är för omogen?
Att hon är för oerfaren?
Att hon... (nånting annat)?

Vem ska i så fall sätta gränserna, på vilka premisser?
Antagligen är det väl åldern du närmast tänker på. Guinness rekordbok tänker ju inte godkänna seglingen som ett rekord med hänvisning till åldern... undrar var dom sätter gränsen? 18 år kanske? Vem blir världens yngsta 18-åring som seglar jorden runt?

Inte så enkelt, jag har ingen åsikt men uppenbarligen klarade hon av det.

:o
/T

makke_the_muss
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 17:26

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av makke_the_muss » sön 22 jan 2012, 20:30

Om jag inte kommer igåg fel så ställde hon upp i sydney hobart med. Det är ju också rätt krävande sträcka... Men lite väl ung kanske .

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av T » sön 22 jan 2012, 21:11

makke_the_muss skrev:Om jag inte kommer igåg fel så ställde hon upp i sydney hobart med. Det är ju också rätt krävande sträcka... Men lite väl ung kanske .
Det var en annan tjej, Jessica Watson, som seglade Sidney-Hobart (med besättning, förstås). Hon seglade runt jorden för två år sen men det var inte tillräckligt 'runt' så det blev aldrig godkänt som ett rekord. Hon är 18 nu, så hon borde varit 16 då.

:o
/T

makke_the_muss
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 17:26

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av makke_the_muss » sön 22 jan 2012, 21:17

Så hette hon ja :) Lätt att blanda ihop..

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av bosseh » sön 22 jan 2012, 21:46

Mycket rabalder när hon som 13-åring skulle segla jorden runt.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=7077

Undrar vad sådan här tilltag tillför världen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av Anders S » sön 22 jan 2012, 22:26

Det stora spektaklet är ju inte nu, utan tidigare, när hon var 13 år.

Vettigt är det inte nu heller, men det är ju en ren värdering. Det blir inte mindre ovettigt därför att det gick bra ( i alla fall rent tekniskt).
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av T » sön 22 jan 2012, 23:45

Anders S skrev:...
Vettigt är det inte nu heller, men det är ju en ren värdering. Det blir inte mindre ovettigt därför att det gick bra ( i alla fall rent tekniskt).
När blir det vettigt då? När man uppnått en viss ålder? Eller en viss längd? Kanske vikt?
Är det överhuvudtaget vettigt att segla ensam runt jorden?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av Anders S » mån 23 jan 2012, 07:52

T skrev:
Anders S skrev:...
Vettigt är det inte nu heller, men det är ju en ren värdering. Det blir inte mindre ovettigt därför att det gick bra ( i alla fall rent tekniskt).
När blir det vettigt då? När man uppnått en viss ålder? Eller en viss längd? Kanske vikt?
Är det överhuvudtaget vettigt att segla ensam runt jorden?

:o
/T
Det här fallet har åtminstone en obehaglig komponent, och det är en förälder (pappan) som antingen underblåst projektet av egenintresse eller kanske bara fallerat kungligt genom att "curla" sin dotters tonårsfasoner, samtidigt som mamman varit emot det hela. Jag anar ju att den formella möjligheten att stoppa Laura upphörde då hon uppfyllt skolplikten.

Men graden av vettighet är en komplex bedömning. En av faktorerna för beslutet att avsegla är personlig mognad och förmåga till konsekvensanalys - den brukar inte vara på topp när man är 13, och inte ofta på den som är 16 heller. Vi talar också om en omyndig person som i vår västerländska omsorgskultur inte skall betala ett lika högt som vuxna för sina misstag och felbedömningar, och det är ju frågan om hur samhället skall ingripa när föräldrarna går utanför de yttersta ramarna för vad samhället vill tillåta.

(Personligen anser jag att ensamsegling har potential att förvandlas från ett äventyr till dåraktighet efter ungefär 24 timmar, ge och ta några timmar. Det är då man somnar, vare sig man vill eller inte. Är man då inte på fritt vatten kan det snabbt bli obehagligt och farligt).
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av Maxi33 » mån 23 jan 2012, 10:15

Som svar på ursprungsfrågan, nej det är inte vettigt. Odiskutabelt nej, så länge man håller sig till logiskt resonemang, konsekvensanalys och statistisk riskanlys osv.

Ett mer allmängiltigt svar med inkluderande det där individuella och båtliv som livsstil, och liv överhuvudtaget för några, är omöjligt att ge för en utomstående, det är vars och ens ensak.

I fallet med en sextonåring, och definitivt för en trettonåring...är det dock inte barnet som bestämmer. Det är den vuxne, (endast fadern i detta fallet tycks det, modern ville säga nej) och just därför borde det vara självklart att säga nej - eftersom han är utomstående. Det är inte fadern som ska segla.

Det borde inte behöva påpekas men jag har deltagit i så många stora och små debatter så jag vet att det behövs, det gick bra denna gången men det bevisar ingenting, varken fram eller tillbaka.

Och slutligen, som ytterligare en orsak till nejsvaret och dess logiska orsaker och med hänvisning till vad Anders S påpekade om att sova - ensamsegling av det slag vi nu talar om är olagligt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 10:16

Anders S skrev: förvandlas från ett äventyr till dåraktighet efter ungefär 24 timmar, ge och ta några timmar.
Precis. Dessutom bryter man mot reglerna och inte minst mot gott sjömanskap.

Samhället har satt upp vissa regler för att skydda barn mot bla oansvariga föräldrar. Regler som vi i en demokrati fattat tillsammans.
Tex, en 14-åring får inte köra moped mm men att segla en stor båt är ok?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Är detta vettigt?

Inlägg av oceansailor » mån 23 jan 2012, 12:47

Eftersom hon är omyndig så är det föräldrarna som skall bedömma lämpligheten.

Men visst är det crazy. Tror inte att det är många av oss på forumet som släppt iväg sina egna barn på en sådan grej.
Finns ju hur många skäl som helst till varför det inte är lämpligt. Att hon är tjej har däremot inget med saken att göra.

Men det är klart kom min unge och insisterade på att detta var drömmen så hadde jag tagit mig en rejäl funderare på vad som låg bakom en sådan önskan. Tror nog att det oftast krävs ett ganska aktivt "föräldrarsupport" support för att någon 16 åring skulle komma på tanken.

Skriv svar