När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Någon som vet? Jag har inte lyckats identifiera den strandade femmastaren på bilden.
http://www.seniorseglarna.se/00-filer/1_2012.htm
http://www.seniorseglarna.se/00-filer/1_2012.htm
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Kan det vara det här.
Preussen var världens största segelfartyg utan hjälpmaskin och den då enda femmastade fullriggaren till skillnad från t.ex France II som var ett barkskepp. Fartyget var byggt i stål i Geestemünde 1902 för salpetertraden på sydamerikanska västkusten).
Fartyget tillhörde ett tyskt rederi, populärt kallat "Flying P. Line" eftersom alla deras fartygsnamn började med bokstaven "P": Pamir, Passat, Padua (numera ryska "Kruzensjtern"), Pommern m.fl.
Fartyget blev påseglat i Engelska kanalen den 20 november 1910 av ångaren "Brighton", varvid förseglen havererade och gjorde fartyget manöverodugligt, varvid det strandade och blev vrak vid engelska kusten.
//Jonas
Preussen var världens största segelfartyg utan hjälpmaskin och den då enda femmastade fullriggaren till skillnad från t.ex France II som var ett barkskepp. Fartyget var byggt i stål i Geestemünde 1902 för salpetertraden på sydamerikanska västkusten).
Fartyget tillhörde ett tyskt rederi, populärt kallat "Flying P. Line" eftersom alla deras fartygsnamn började med bokstaven "P": Pamir, Passat, Padua (numera ryska "Kruzensjtern"), Pommern m.fl.
Fartyget blev påseglat i Engelska kanalen den 20 november 1910 av ångaren "Brighton", varvid förseglen havererade och gjorde fartyget manöverodugligt, varvid det strandade och blev vrak vid engelska kusten.
//Jonas
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Ja, det borde vara Preussen som blev påseglad och sedan strandade vid Crab Bay vid Dover 1910.
Hon kunde göra över 20 knop och med ett rekord på 426M på ett dygn.
Mäktigt fartyg som kunde segla med fullt ställ i över 20 m/s men då behövdes det 8 man för att sköta rodret!
Hon kunde göra över 20 knop och med ett rekord på 426M på ett dygn.
Mäktigt fartyg som kunde segla med fullt ställ i över 20 m/s men då behövdes det 8 man för att sköta rodret!
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
http://www.seniorseglarna.se/00-filer/1_2012.htm
Vad som fick mig att tveka om det verkligen var Preussen var att alla fem masterna verkar vara precis lika höga. Men det kan kanske vara en synvilla.
Som framgår av den andra bilden jag har lagt ut nu så är Preussens master olika höga.
Dessutom har fartyget på den andra bilden de flesta rår kvar, vilket inte ser ut att vara fallet på ursprungsbilden.
Vad som fick mig att tveka om det verkligen var Preussen var att alla fem masterna verkar vara precis lika höga. Men det kan kanske vara en synvilla.
Som framgår av den andra bilden jag har lagt ut nu så är Preussens master olika höga.
Dessutom har fartyget på den andra bilden de flesta rår kvar, vilket inte ser ut att vara fallet på ursprungsbilden.
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Verkar inte vara några kritklippor som den första gått på...
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Det är knappast samma fartyg på bilderna, avsaknanden av rår på fartyget på den första bilden tyder på det. Om det skulle vara samma fartyg kommer den andra bilden från ett senare skede i haveriet (den knäckta fockmasten) men alla rår är plötsligt på plats igen?Brendan skrev:http://www.seniorseglarna.se/00-filer/1_2012.htm
Vad som fick mig att tveka om det verkligen var Preussen var att alla fem masterna verkar vara precis lika höga. Men det kan kanske vara en synvilla.
Som framgår av den andra bilden jag har lagt ut nu så är Preussens master olika höga.
Dessutom har fartyget på den andra bilden de flesta rår kvar, vilket inte ser ut att vara fallet på ursprungsbilden.
Dessutom ser det som sagt inte ut att vara samma klippor på de två bilderna...

/T
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Bild nr 2 är definitivt Preussen. Den förekommer på flera ställen.
Men Bild 1 ser annorlunda ut. Men, det har bara byggts en femmastad fullriggare.
Men Bild 1 ser annorlunda ut. Men, det har bara byggts en femmastad fullriggare.
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Den första är lite underligt riggad: Första och tredje masterna är råtacklade, övriga tre master är snedsegeltacklade.
Jag skulle nog kalla det för ett skonertskepp.
Perra.
Edit: Detta är vad engelsmännen Kallar en Fivemast two-topsail scooner!
En riktigt udda fågel.
Perra.
Jag skulle nog kalla det för ett skonertskepp.
Perra.
Edit: Detta är vad engelsmännen Kallar en Fivemast two-topsail scooner!
En riktigt udda fågel.
Perra.
Senast redigerad av 1 Perra, redigerad totalt 0 gånger.
Segla vackert.
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Fartyget tycks ha bom på (alla?) masterna. Oklart hur många master som bär rår.
För att vara en fullriggare krävs att alla masterna bär råsegel. En bark bär råsegel på alla master utom den akterliga, men de bär väl inte gaffelsegel på övriga master?
Jag tycker det ser ut att vara en toppsegelskonert av något slag, alltså som en bark fast med råsegel över märsarna i stället för toppsegel.
Preussen är faktiskt inte den enda femmastade fullriggaren som funnits. År 2000 sjösattes den femmastade fullriggaren Royal Clipper. Ett modernt, seglande kryssningsfartyg.
För att vara en fullriggare krävs att alla masterna bär råsegel. En bark bär råsegel på alla master utom den akterliga, men de bär väl inte gaffelsegel på övriga master?
Jag tycker det ser ut att vara en toppsegelskonert av något slag, alltså som en bark fast med råsegel över märsarna i stället för toppsegel.
Preussen är faktiskt inte den enda femmastade fullriggaren som funnits. År 2000 sjösattes den femmastade fullriggaren Royal Clipper. Ett modernt, seglande kryssningsfartyg.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
kan det vara "Adolf Vinnen"??? Skonerten förliste 1923 på sin jungfru-törn i engelska kanalen. I länken nedan ser det ut att det är samma bild.
Femmastade skepp fanns en del och även sexmastade...
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Vinnen_(barquentine)
Femmastade skepp fanns en del och även sexmastade...
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Vinnen_(barquentine)
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Helt klart att den övre bilden föreställer Preussen och den undre Adolf Vinnen. Beträffande kollisionen mellan Preussen och ångaren Brighton var det tydligen många turer när det gällde ansvarsfrågan. http://www.bruzelius.info/Nautica/Marit ... _p202.html
Staffan
Staffan
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
MiniMe, du hann precis före mig. Jag googlade mig just också fram till barqentinen Adolf Vinnen. Det tycks inte finnas något svenskt namn på riggtypen ifråga.MiniMe skrev:kan det vara "Adolf Vinnen"??? Skonerten förliste 1923 på sin jungfru-törn i engelska kanalen. I länken nedan ser det ut att det är samma bild.
Femmastade skepp fanns en del och även sexmastade...
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Vinnen_(barquentine)
Den andra bilden är tagen från samma plats som min bild, men det är inte samma tillfälle. Vattenståndet är lägre på den senare bilden.
http://www.seniorseglarna.se/00-filer/1_2012.htm
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Jag hade lite fördel med min tyska i fråga... 

Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Barquentin heter just "skonert" på svenska, sen ställer det ju till det lite att fartygen har fem master. Det finns nog alla möjliga konfigurationer på sådana fartyg.
Den engelska vokabulären verkar lite mer utvecklad på området och Perra la fram det engelska namnet på riggtypen, "Fivemast two-topsail scooner".
Alltså ett femmastat fartyg som bär råsegel över märsarna på de två främre masterna. En blandning mellan en en slätskonert och en toppsegelskonert alltså!
Den engelska vokabulären verkar lite mer utvecklad på området och Perra la fram det engelska namnet på riggtypen, "Fivemast two-topsail scooner".
Alltså ett femmastat fartyg som bär råsegel över märsarna på de två främre masterna. En blandning mellan en en slätskonert och en toppsegelskonert alltså!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Re: När, var, hur, varför och vilket skepp var det?
Jo men lite oäktafribbe skrev:Preussen är faktiskt inte den enda femmastade fullriggaren som funnits. År 2000 sjösattes den femmastade fullriggaren Royal Clipper. Ett modernt, seglande kryssningsfartyg.

Men fler femmastade fullriggare lär det inte finnas! Men det fanns ju sjumastade slättopskonare som Thomas W. Lawson.
Precis, men typen beskrivs även som "barkentin".fribbe skrev:Barquentin heter just "skonert" på svenska