Är J/80 rätta båten för mig?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Är J/80 rätta båten för mig?

Inlägg av snajdarn » tor 19 jan 2012, 23:04

Hej allihopa,

Jag vet ju att det är många kappseglingsintresserade härinne så jag hoppas någon kan peka mig i rätt riktning angående min nästa båt. Lite om mig själv först: 40-årig tvåbarnspappa, som alla andra har jag begränsat med tid... Har till slut motvilligt fått ge upp tanken om att hålla en 70-tals båt flytande... All tid går åt till underhåll + en ointresserad fru har till slut fått mig att ge upp. Blir försäljning till våren, men att vara utan båt, nej det går inte..

Jag tänker mig istället ett enklare båtliv, som främst inkluderar mig själv, förhoppningsvis barnen när de blir lite större, och kanske en klubbregatta eller två med kompisar. Med en ny/nästan ny båt (mindre tid går till underhåll) och fokus på rolig dagsegling istället. Som gammal brädseglare så älskar jag ju när det går fort, men jag älskar även havet så jag vill kunna segla ut på öppet vatten om vädret tillåter, eller åtminstone längre sträckor, Därav faller jollar bort. Är egentligen inte jätteintresserad av att segla regatta, så att det är entyp mm är inte jätteviktigt. Däremot så uppskattar jag när det går fort, och båtar som seglar bra. Kravlistan nedan pekar mig i riktning J/80, men frågan är finns det någon annan båt i denna kategorin?? Jag har seglat sporadiskt i många år, men aldrig sportbåt så jag har dålig koll på vad som passar för mina krav..

* båten måste plana med gennaker, helst bortimot 15 knop.
* Måste kunna seglas singlehanded (Därav faller väl kanske x-99, Dominant race, melges å liknande bort?)
* skall vara kölbåt
* max 250000 sek
* 7-8 meter känns lagom stort, kanske man tom kan tänka en övernattning nån gång
* bör kunna Trailas
* ny eller nyare båt som inte kräver omfattande underhållsarbete
* enkel att segla
* utombordare
/Niclas

SWE54
Diamantmedlem

Re: Är J/80 rätta båten för mig?

Inlägg av SWE54 » fre 20 jan 2012, 07:50

Melges har ju båtar, 24 och 32 ft.
I vilken prisklass dom ligger vet jag inte men det är nog en båttyp du söker.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 20 jan 2012, 09:33

Jag har seglat J/80 lite grann och Melges 24 en hel del...
Därför är det lätt att jämför just de två modellerna.

* båten måste plana med gennaker, helst bortimot 15 knop. -15 knop med J/80 är svårt att komma upp till utan att det blåser REJÄLT. M24 har mycket mer speed och jag har toppat dryga 19 knop... M24 +1p
* Måste kunna seglas singlehanded (Därav faller väl kanske x-99, Dominant race, melges å liknande bort?) -Svårt både på J/80 & M24 tror jag. Man når helt enkelt inte fockskoten men med enbart stor så borde det gå. J/80 styvare. J/80 +1p
* skall vara kölbåt -Båda är kölbåt
* max 250000 sek -J/80 billigare är M24. J/80 +1p
* 7-8 meter känns lagom stort, kanske man tom kan tänka en övernattning nån gång -J/80 har två britsar. J/80 +1p
* bör kunna Trailas -Båda kan trailas men M24 kan hissa upp kölen och är mycket enkel och genomtänkt att traila. M24 +1p
* ny eller nyare båt som inte kräver omfattande underhållsarbete -Inte modellspecifikt
* enkel att segla -Båda har stor, fock, gennaker. Jag tror J/80 även kan bära genua men det är ovanligt.
* utombordare -Båda har utombordare

Enligt din lista så får J/80 3p mot M24 2p

J/80
-Styvare
-Billigare
-Övernattningsbar

M24
-Snabbare
-Enklare att traila

Så välj J/80 om du vill ha en hyfsat snagg (SRS= 1,19) trygg båt som du ev kan sova över en natt i.
Välj M24 snabb (SRS = 1,27) och rolig båt.

En M24 har inte revbar stor men det kanske J/80 har?
Kan vara viktig?
M24 är också jobbig att skota på kryss i hård vind då den inte har winschar till focken.

Lycka till
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

makke_the_muss
Trogen medlem

Inlägg av makke_the_muss » fre 20 jan 2012, 14:02

* Måste kunna seglas singlehanded (Därav faller väl kanske x-99, Dominant race, melges å liknande bort?) -Svårt både på J/80 & M24 tror jag. Man når helt enkelt inte fockskoten men med enbart stor så borde det gå. J/80 styvare. J/80 +1p

Du kan lyckas med focken på j/80 fastän det är en bit till winsharna men självklart blir det inga kappseglingsslag när du åker själv. Självklart beror det på hur mycket det blåser också så klart :) Men rolig båt är det. Jag läste en blog om två killar som korsade atlanten i en J/80 sök efter den den ger ju lite input om hur de löst olika saker kanske. Själv har jag mestadels ögnat den så törs inte lova riktigt hur detaljerad den är.

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Inlägg av snajdarn » fre 20 jan 2012, 20:49

Tack for svar,

Ni som har erfarenhet av J/80, hur funkar det å segla med bara storen? Funkar det ok, tänker på om man vill ut och finsegla med barnen.? Har läst en del i nämnda blog, imponerande, och det pekar väl också på att detta är en sjövärdig båt och inte bara en racer. Är det möjligt att plana med stor och fock, eller måste man upp med gennakern? Var gör ni av bensintanken vid seglats, måste den ned under däck?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 20 jan 2012, 20:59

jag är något förvånad om Dominat Race skulle vara för svårt att segla singelhanded kan det väl inte vara så mycket lättare med J80?

det finns i alla fall en hel del snabbare båtar i detta segment.

t.ex.
Delphia 24, Humphreys 22, Bull 7000, Elliott 770, Platu 25 mm. En del är med sänkköl och därmed lättare att sjösätta. Jag tycker dock att det är tråkigt om dessa båtar inte används i deras rätta element, dvs. på kappseglingen.

Lycka till i alla fall!
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

makke_the_muss
Trogen medlem

Inlägg av makke_the_muss » fre 20 jan 2012, 21:28

Den kommer ju rora pa sig utan fock men det blir inga hisnande farter. Det ar till att anvanda spinn eller gen om du skall plana om det inte blaser otroligt mycket. Motor har jag aldrig haft med nagon gang den seglar sa pass bra att den skulle nog bli mest ivagen. Sa vager den ju inte sa mycket heller sa i hamn ar det inte problem fastan du ar sjalv slapp storen en bit ut och segla in med focken eller genuan.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 20 jan 2012, 21:32

Har läst j80 bloggen flera ggr. Är impad av j80. Även om jag inte
seglat den själv.

Att flytta winchar + lite småplock bör inte vara omöljigt!

Köööpp.. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 20 jan 2012, 22:15

Nu VET jag inte det här, men hårt typade båtar brukar man inte kunna göra som man vill med, alla gånger. Innan det skruvas i M24 eller J80 skall man förstås titta i klassreglerna.

Som hälftenägare i en sliten gammal starbåt kan jag ju ändå bekräfta att även trötta fullblod är... fullblod. Mycket segel, lätt båt = rolig båt. Gäller 1911 precis som 2011.
Anders S

makke_the_muss
Trogen medlem

Inlägg av makke_the_muss » fre 20 jan 2012, 23:06

Jo klassreglerna skall man vara noga med även om man inte tävlar entyp själv så minskar det skaran som kan tänkas köpa den när det är dags att sälja. Särskillt på en så utpräglad entypsracer. Här finns klassregler http://www.j80.org/rules_intl.php

Skriv svar