Vad är okey att betala för en begagnad Albin Viggen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Smurfan_360
Rookie

Vad är okey att betala för en begagnad Albin Viggen?

Inlägg av Smurfan_360 » ons 04 jan 2012, 00:51

Funderar lite i mina köpartankar, har tittat lite på begagnade segelbåtar runt 24 fots klassen, med blandat resultat. Vissa som inte har gjort i ordning båten för försäljning och vissa som vill ha 60 000kr för båten ( i detta fall var det en Viggen). På de flesta ingår det som man brukar använda, ja segel, fendrar, färskvatten tank, saltvattentank, badstege, spritkök el. dyl. mm. som för att nämna lite.

Så vad är en rimlig summa att begära för en begagnad segelbåt på 24 fot?

sator
Diamantmedlem

Re: Vad är okey att betala för en begagnad Albin Viggen?

Inlägg av sator » ons 04 jan 2012, 01:40

Det tycker jag är jätte svårt att svara på!
Var själv i din situation, för inte så länge sedan när jag letade båt.

Jag gjorde så här.
Först satte jag en budget på vad båtinvesteringen skulle få kosta. (inkl allt)
Formeligen lusläste annonser på blocket mm. För att uppskatta vad prisbilden i snitt låg på.

Gjorde som du, åkte runt och tittade på rätt många exemplar. Blev ofta besviken på
att kört många mil för att titta på en utlovad "otroligt fin" båt... Bilder gör sällan rättvisa..(åt båda hållen)

Till sist, så hittade jag en till grunden fin båt. Men, med mycket som behövde bytas. Inkl segel.
Räknade på vad de dyraste investeringarna skulle hamna. Kom fram till en slutsumma som var betydligt högre
än vad båtar i någorlunda vettigt skick låg i pris. Mao, efter några år så skulle det bli en brakförlust vid försäljning.
Syftade lite, på vad värdeminskning skulle kunna tänkas vara på inköpta prylar, över ett antal år. Räknade in en trolig/realistisk
försäljning summa för framtiden.
Helt enkelt, var värdeminskingen totalt rimlig?
Nix, det var den inte. Men det gick och pruta till någorlunda rätt nivå. Så det vart affär.
Förlust kommer det alltid att bli. Men..Det är ju kul saker vi bränner pengar på! :wink:

Mao. Var ligger snittpriserna?
Är båten i kanonskick, normalt eller dåligt skick?
Att köpa nya båtprylar är oftast dyrt. Segel tillhör det dyraste. Motor reparationer osv..

Oftast är nog det bäst att köpa en så nyrustad båt som möjligt. Men elektronik sjunker snabbt i värde.
Plotter osv med några år på nacken är inte värd så många kronor.

Kanske lite krångligt utlägg/inlägg :lol: . Men lite beräknande och magkännsla. Så hittar du rätt båt!

Någon som berättar om sin båt med värme. Är en god indikator på en väl underhållen båt!

<lycka till!

p.s
Tycker 60.000 kr för en viggen låter väldigt högt. Då borde den nästan vara nyligen totalrenoverad.
Har sett att de ligger normalt mellan 25.000 till 45.000 för dom dyraste. (om jag inte minns fel)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 jan 2012, 08:32

Smurfan_360 skrev: Så vad är en rimlig summa att begära för en begagnad segelbåt på 24 fot?
Ett sätt att kolla in prisnivån är att scanna av Blocket. Ett par filtreringar på pris och fritext (båttyp) ger dig en bra bild på "lägsta begärda pris". På Blocket just nu: 7 stycken, från 7000 till 39.500.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 04 jan 2012, 09:51

Albin Viggen är en bra båt att börja med. Har själv haft en under många år och kan ibland sakna den; Lättseglad, lätthanterlig, rymlig och utan egentliga svagheter. På min tid fick man även "rabatt" på försäkringen bl a för att kölinfastningen var så bra (få skador). Vi var 2 vuxna och två barn ombord som mest.

En beg båt har ett pris. Sedan är frågan vad man får för pengarna och i vilket tillstånd grejorna är i. Kostnaderna beror sedan på vad man kan göra själv och vad man kan acceptera. Riktvärden hittar du på Sailguides Båtfakta.

Om det är originalsegel, dvs 40 år gamla, så är det nog aktuellt med byte. Om seglen är 20 år och i god kondition så klarar man sig kanske några år till. Ny stor + genua kostar ca 15000. Nu bör man även ha en fock och helst en stormfock också. Dessa segel används i regel mindre och håller därför längre.

Sprayhood vill man gärna ha. De håller rätt länge men tidens tand och sol sliter. Ny sprayhood kostar 3 - 5000.

Dynor är nästa stora post. Nya dynor + klädsel 3 - 5000 men man kan komma undan billigare genom att sy enkla överdrag.

En utombordare håller länge om man bara tar hand om den. Större motor än 6 hk behövs inte. 30 kg på akterspegeln är den övre gränsen.

Om man får med utrustning som tampar kök, solpaneler, kompasser osv är det bra. Det är prylar som behövs.

Några detaljer att vara observant på; Självlänsarna saknar ventiler då utsläppen sitter strax över vattenutan. Slangarna mellan genomföringarna i sittbrunnsbotten och aktersepegeln bör undersökas. Spricker dessa ( t ex av ålder) så är man illa ute.
Däcket har balsa som distansmaterial. Otätade hål i däcket är inte bra.
Gummilisterna runt rutorna spricker med åren och behöver bytas ut förr eller senare. Listen är en standardtyp.
Kölen behöver, som alla andra järnkölar,ett ordentligt rostskydd.

Lycka till

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 04 jan 2012, 10:38

Anders S skrev:Ett sätt att kolla in prisnivån är att scanna av Blocket. Ett par filtreringar på pris och fritext (båttyp) ger dig en bra bild på "lägsta begärda pris". På Blocket just nu: 7 stycken, från 7000 till 39.500.
7000:-? Jag hittar ingen för det priset på Blocket, måste ha bivit såld snabbt. Den billigste Albin Viggen jag kan hitta på Blocket är 20,000:- (möjligtvis 17,500:- kan inte riktigt se. Tycker det ser ut som en Karlskrona men Albin hade ju varit logiskt med tanke på försäljningsorten). Enligt min bedömning är 25,000:- ett rimligt pris för en båt i hyfsat skick men med visst behov av utbyte/renovering. Ca 35,000:- eller något mer för en båt i bra skick med mycket nytt/utbytt och ibland hittar man priser under 20,000:- för båtar i dåligt skick eller där säljaren på ett eller annat sätt er "desperat" och vill bli av med båten.

Kjelle: Såvitt jag vet har Albin Viggen alltid haft distansmaterial av Divinycell. Har du någon källa för ditt påstående att det skulle vara balsa?
Albin Viggen användarhandbok skrev:Däck. De "horisontella" ytorna (däck och rufftak) har sandwichkonstruktion med Divinycell (PVC-cellplast) som distansmaterial. Laminattjocklekar är 3 mm ytterskikt + 15 mm Divinycell + 2,5 mm innerskikt. Ytorna utan sandwich ha min 5,5 mm laminattjocklek.

Fotlister, luck-karmar, mastfot och områden där genomgående bultar finns har tryckhållfast och vattensäker fyllnad av polyester och expanderad glimmer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 jan 2012, 11:50

Ridax skrev:
Anders S skrev:Ett sätt att kolla in prisnivån är att scanna av Blocket. Ett par filtreringar på pris och fritext (båttyp) ger dig en bra bild på "lägsta begärda pris". På Blocket just nu: 7 stycken, från 7000 till 39.500.
7000:-? Jag hittar ingen för det priset på Blocket, måste ha bivit såld snabbt. Den billigste Albin Viggen jag kan hitta på Blocket är
[/quote]

Jag skrev nog bara fel, det skulle vara 9.000, inte 7. Sedan sökte jag på "viggen", inte Albin + Viggen eller "Albin Viggen". Tyvärr är det inte så avancerade sökmöjligheter i Blocket, så man gör oftast rätt i att söka litet öppnare och sortera själv. Den för 9 var en Karlskronaviggen, givetvis. Min poäng var annars att Blocket är en bättre (mycket bättre) värdemätare på pris och utbud än det mesta. Det handlar om objekt som är eller varit till salu, och prisförväntningarna är uttalade.

Sedan är alla kloka ord om värde för pengar, budgetering och hur man disponerar sina penningar också viktiga.
(Den i Vingåker hade jag tittat på. Hade jag inte varit jag, hade jag bett någon båtkunnig följa med och titta. Nya segel och något som ser ut som en trailer är inte helt fel utgångsvärden. Något säger mig att den varit på tapeten innan...)
Anders S

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » ons 04 jan 2012, 13:30

Jag växte upp i en Albin Viggen. 2vuxna + 2barn i några veckor på sommaren. Sista säsongen var vi 3 barn även om en bebis inte tar så stor plats. Fattar inte att föräldrarna stod ut.

Mina föräldrar köpte båten för 35.000, sålde den efter ett antal år för 35.000, och de kostar fortfarande kring 35.000 i hyggligt skick. Ganska måttlig värdeminskning får man säga.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 04 jan 2012, 13:42

Kjelle skrev:...
Om det är originalsegel, dvs 40 år gamla, så är det nog aktuellt med byte. Om seglen är 20 år och i god kondition så klarar man sig kanske några år till. Ny stor + genua kostar ca 15000. Nu bör man även ha en fock och helst en stormfock också. Dessa segel används i regel mindre och håller därför längre. ...
40 år gamla segel... nog aktuellt med byte...? Tror du skojar...
20 år gamla segel... så kanske man klarar sig ett par år till...? Tror du skojar igen.. oavsett konditionen.

Räkna med att seglen är slut inom ett par år, om dom är äldre än 10 år.
Dessutom gör fräscha segel livet mycket enklare för en som inte är så rutinerad. Dom är planare med buken på rätt ställe, ger mindre krängning, mindre lovgirighet osv..

:o
/T

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 04 jan 2012, 17:59

Under 2011 känner jag till två affärer för 21.000 resp 28.300 kronor.
Se även på http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=35 för statistik. Generellt är trenden klart nedåtgående för begpriserna.

/Anders L

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 05 jan 2012, 18:55

T skrev:
Kjelle skrev:...
Om det är originalsegel, dvs 40 år gamla, så är det nog aktuellt med byte. Om seglen är 20 år och i god kondition så klarar man sig kanske några år till. Ny stor + genua kostar ca 15000. Nu bör man även ha en fock och helst en stormfock också. Dessa segel används i regel mindre och håller därför längre. ...
40 år gamla segel... nog aktuellt med byte...? Tror du skojar...
20 år gamla segel... så kanske man klarar sig ett par år till...? Tror du skojar igen.. oavsett konditionen.

Räkna med att seglen är slut inom ett par år, om dom är äldre än 10 år.
Dessutom gör fräscha segel livet mycket enklare för en som inte är så rutinerad. Dom är planare med buken på rätt ställe, ger mindre krängning, mindre lovgirighet osv..

:o
/T
Håller i princip med men det är kanske inte så enkelt i praktiken. Om du köper din första båt och vill känna dig för så är inte förstklassiga segel det viktigaste. Ett 20 år gammalt segel k a n vara i OK kondition för semestersegling beroende på hur det använts och vårdats av tidigare ägare. Vad jag menar är att om seglen är gamla och utseglade så bör man lägga på kostnaden för nya segel på prislappen. Om de är välskötta men gamla så kan man skjuta på den investeringen några år.

Skriv svar