Hitta bra gastar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jat359
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 dec 2011, 16:23

Hitta bra gastar

Inlägg av jat359 » tis 03 jan 2012, 19:57

Hej på er alla där ute.
Jag har ett problem med att hitta mogna bra gastar. Har försökt på alla möjliga forum utan resultat.
Vad jag skulle behöva är ett antal gastar som kan ligga ute och träna ihop en del för att sedan, om det går bra, deltaga i kappsegling
i Sthlms trakten. Jag håller med ny och snabb båt och nya segel.
Gastar, via någon gastbank, går alltid att få som ställer upp vid en kappsegling. Men, det ger inget resultat om man inte sam-tränar och
tillsammans trimmar båten/seglandet.
Vänner och bekanta prioriterar solresor, sommarstugor, camping, husvagn, vandringar, fiske, barn och annat. :(
Har ni några tips? Hur går man tillväga.
Mvh Göran :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hitta bra gastar

Inlägg av Anders S » ons 04 jan 2012, 08:06

Välkommen till forumet!

Problemet kan sammanfattas som att hitta likasinnade, på samma nivå och med samma intresse, och som tycker det är kul (rätt självklar analys, föga hjälpsam...).

Jag har erfarenhet av två team som fungerar. Dels socialt (det är det viktigaste) men också funktionellt. Det ena är uppbyggt av sponsorn (båtägare) hans son och sonens kompisar - alla gamla jolleseglare. De tränar lokalt och seglar halvlokalt - entypsbåt X35. Det andra teamet är ett kompisgäng med tre nav (ägaren med kompisar (där har jag vart med emellanåt som utfyllnad), en driven kappseglare med sin vanliga besättning och även här ägarens söner med kompisar. Detta är en respitbåt, konkurrenskraftig (bara) under DH.

Gemensamt för båda teamen är att de har tagit tid på sig att komma någon vart. Tips: Lagom konkurrens i besättningen. Att X35:an har en viktgräns gör det svårare än man kan tro att ha "reserver", dvs de som kan och vill, men inte varje gång. Det är enklare med en båttyp eller klassregler som tillåter att man drar på litet överlast. Det andra är att leta efter folk som gärna vill vara med, även på helg-rejs. Var hittar man då folk? Normalt finns det alltid en svans eller hangarounds på båtklubbar, folk som är utan båt, mellan båt eller helt enkelt vill vara med och rejsa men inte har båten eller resurserna för det. Får man med klippor med stor kunskap är det en bonus. Själv har jag en viss förkärlek för jolleseglare i skiktet strax under OS-VM-satsa-vidare-nivå men det kan ha med annat att göra. Men här gäller att fråga runt och bygga ett nätverk. Det verkar rätt bra att först samla två eller tre socialt kompetenta ("känner många") "förstemän" (eller "förstepersoner" - intresserade flickvänner/fruar/döttrar är lika bra) som sedan vittjar sina kretsar på kandidater. Kanske du kan hitta någon här?

Ett av problemen man måste lösa är att seglingen är hyfsat teknisk även i besättningen. Som båtägare/skeppare kan det kännas naturligt att man styr, men har man en bättre rorsman i besättningen så kan nog skepparen tjäna på att ta tag i strategi/taktik och besättningskoordination. Missförstå inte -det blir tillfällen att styra båten i alla fall, och precis alla lär sig mycket om sitt ordinarie jobb ombord genom att få styra. Framförallt segeltrimmarna får feedback till sitt eget jobb den vägen. Även relingskött som får styra ibland kan få en hint om varför de skall frysa, om de får kämpa med styrning och höjdtagning när ordinarie sittsbrunnsteam sitter kvar i brunnen och ljuger och skrattar i stället för att raila. En skeppare som inte släpper till ratten till de som kan lika bra eller bättre tappar till slut besättning. Att byta jobb ombord är också bra för sammanhållning och teamanda, men det borde ju vara självklart. Sedan får man inte som skeppare vara främmande för att låta besättningen göra innavotationer mha silvertejp, snören och liggunderlag och prova, prova, prova. Det finns limtvätt om tejpen ger märken.

Vad du gör, bygg inget viktigt på folk som har tre egna båtar, kappseglar själva och som försvinner hela sommaren på långtur. Sådana är möjligen "bra att ha" när någon fattas men är helt opålitliga... :D
Anders S

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Hitta bra gastar

Inlägg av blur » fre 06 jan 2012, 06:53

Som sagt, detta är en av de största utmaningarna med att kappsegla större båt. Samtidigt så är det otroligt givande när man får det att fungera.

Min erfarenhet är också att det tar tid, båda att få ihop, men också behålla, en bra besättning. Gemensam ambition, målsättning, planering och individuella "utvecklingssamtal" är viktigt om man skall lyckas hålla ihop ett gäng som inte är kompisar normalt. Hos oss drivs alla av att utvecklas som seglare, och då är det viktigt att jag som skipper ser till att erbjuda de möjligheterna.

Det som oftast blir fel är att alla har olika ambition. Därför bör man vara väldigt tydlig redan från början om man vill ha det trevligt på onsdagsseglingarna eller vinna Gotland Runt.

För team som vill hitta besättning så har jag kört "kontaktannonser" på blur.se: http://www.blur.se/tag/kontaktannons/.

Om du (eller någon annan) är intresserade, så maila bilder + kontaktannons till peter@blur.se.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Hitta bra gastar

Inlägg av matz » fre 06 jan 2012, 07:10

Vad är det för båt

Skriv svar