Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Stream » lör 31 dec 2011, 14:25

Jag har alltid kört Spinlock XAS och varit supernöjd. Nu ska jag uppgradera från gamla Easylock till nya avlastare på min nuvarande båt. Jag behöver 4 x trippel så det kostar ju en del. Samtidigt är Rutgerson mycket billiga på Benns just nu. Så frågan är:

Hur mycket sämre än Spinlock XAS är Rutgersson RC750X?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av peterh » lör 31 dec 2011, 14:33

Stream skrev:Jag har alltid kört Spinlock XAS och varit supernöjd. Nu ska jag uppgradera från gamla Easylock till nya avlastare på min nuvarande båt. Jag behöver 4 x trippel så det kostar ju en del. Samtidigt är Rutgerson mycket billiga på Benns just nu. Så frågan är:

Hur mycket sämre än Spinlock XAS är Rutgersson RC750X?
Våra fördomar spelar oss ibland ett spratt. Bara för att man är van via en sak
är den inte automatiskt ""bättrre än andra".

Man kan vända på frågan och undra "jur mycket sämre är spinlock än rutgerson's" ?

Köp en av varje så ha du en ( för dig) objektiv jämförelse.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av gungner » lör 31 dec 2011, 14:59

Förra båten hade Rutgersson och nya båten har Spinlock. Både frugan och jag tycker att Spinlock vinner, framför allt när man skall öppna under last. I en situation när man måste släppa snabbt, utan att först spänna upp med winschen, så är det värt pengarna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Anders S » lör 31 dec 2011, 16:57

Jag har använt Rutgerssons 750-modell fem år. De sitter relativt utsatta på utsidan av sittbrunnssargen (för skotsjustering och för rullfock respektive gennakerfot och de fungerar utmärkt. Att de är svåra att llossa under belastning har jag inte märkt. Rent kapacitetsmässigt är de också ett strå vassare än Spinlock XAS, men man måste ju (som sagts redan) jämföra dem sida vid sida för att se skillnader. Till fall och annat trim från masten har jag Easylock Midi från Hedenhös (ca 1990) och jag känner ingen anledning att byta dem. Jag vet heller inte riktigt vad som skulle motivera ett byte, de är ju inte sönder.
Anders S

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av WhitePearl » sön 01 jan 2012, 11:58

Har två Spinlock XAS på riggen och Rutgersson 750 på resten av båten (10st) och jag håller med Anders om att RC750 fungerar klanderfritt. Jag har aldrig haft några problem att lossa under last.
Både XAS och RC750 kan ibland, dock väldigt sällan, kärva något när de skall låsas. Men det avhjälps lätt med att släppa och låsa igen. Detta problem är alltså likvärdigt på båda modellerna.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av SWE54 » sön 01 jan 2012, 12:01

WhitePearl skrev: ...
Både XAS och RC750 kan ibland, dock väldigt sällan, kärva något när de skall låsas. Men det avhjälps lätt med att släppa och låsa igen. Detta problem är alltså likvärdigt på båda modellerna.
Många gånger kan det underlätta om man drar lite i tampen samtidigt som man låser, det gäller särskilt avlastare med tandade käftar...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Stream » sön 01 jan 2012, 19:34

Tack alla för bra feedback.

Jag har hört att 8 mm fall är i klenaste laget för att sitta bra i RC750, kan någon bekräfta eller är det bara snack?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av T » sön 01 jan 2012, 20:34

Stream skrev:...
Jag har hört att 8 mm fall är i klenaste laget för att sitta bra i RC750, kan någon bekräfta eller är det bara snack?
Jag hade mina funderingar kring detta men bara mina egna, inget som jag hört 'på stan'. Jag chansade och köpte 8 mm dyneema (Hjertmans 6009-860) till spinnfall. Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att prova det förra säsongen, men jag har dragit och ryckt i det för kung och fosterland. Jag är inte längre orolig att det ska glida.
Nu är det som sagt en dyneemalina, som dessutom är väldigt hård jämfört med andra fabrikat och andra material. Det kan spela roll.
I övrigt instämmer jag i att Rutger är minst lika bra som Spinlock (om inte bättre), iaf när jämförelsen gäller RC750 vs XAS.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Anders S » sön 01 jan 2012, 21:16

Apropå 8 mm vs 10 mm och kritiska lindimensioner, så märkte jag den skillnaden i den lina jag använder till rullfocken. 8 mm slirar i den själskotande vinschens gripklor, medan 10 mm fungerar fint.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Nubben » mån 02 jan 2012, 09:41

Glöm bort både Rutgerson och Spinlock, de håller inte i längden utan fallen bara glider. Ta istället en titt på Lewmars D1/D2 som har en helt annan konstruktion, fungerar perfekt även under belastning och inte äter fall.
Mina fem (finska) penni.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Anders S » mån 02 jan 2012, 10:28

Lewmar D1 och D2 är utmärkta avlastare, men en prisjämförelse är på sin plats. Just RC750 är mkt prisvärd just nu hos Benns. Man bör också vara med på den generella problematiken med linans diameter - det är linan som avgör hur kraftigt avlastaren kan hålla. Lewmar D1 finns för både 6-8 mm (300 kg) och 10-12 (500 kg). Hållkraften beror uppenbarligen på lindiametern, eftersom det är samma kropp på avlastaren. Notera gärna att Lewmar D2 för 10-12 mm anges hålla 700 kg, nästan ingen skillnad till Rutgerssons 750 kg.

Personligen håller jag i så fall också Easylock för skonsamma och starka, men priset är också där mkt högt.
Anders S

Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Stream » mån 02 jan 2012, 14:59

Återigen, Rutgersson är så billiga just nu att man lätt tappar omdömet och slår till direkt.

Här kommer några fler detaljer. Jag vet inte om de spelar någon roll, men i alla fall. Jag har en 31 fots halvtonnare med 13 meter mast, nytt storsegel i membran/kevlar/kolfiber och ett helt nytt 8mm Dyneema-storfall (Liros Dynamic Plus). Kommer fallet sitta fast 100-procentigt i RC750:an, eller kommer jag behöva joxa runt med extra höljen och taglingsgarn?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av T » mån 02 jan 2012, 15:29

Stream skrev:Återigen, Rutgersson är så billiga just nu att man lätt tappar omdömet och slår till direkt.

Här kommer några fler detaljer. Jag vet inte om de spelar någon roll, men i alla fall. Jag har en 31 fots halvtonnare med 13 meter mast, nytt storsegel i membran/kevlar/kolfiber och ett helt nytt 8mm Dyneema-storfall (Liros Dynamic Plus). Kommer fallet sitta fast 100-procentigt i RC750:an, eller kommer jag behöva joxa runt med extra höljen och taglingsgarn?
Ingen kan säkert lova att fallet kommer att sitta 100-procentigt fast i RC750. Lika lite som att nån kan lova att det sitter 100-procentigt i Spinlock. Själv skulle jag nog hoppas mer på RC750 än på Spinlock men 8 mm är väl undre gränsen för båda? Jag har bägge sorterna i min båt och jag fördrar nog RC750.

Det är inte så att du tror/tycker att RC750 är sämre än Spinlock bara för att dom är billigare? Och har ett svenskt namn?

:o
/T

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Nubben » mån 02 jan 2012, 16:19

Jag har själv haft (nya) Spinlock XAS med 8mm Dyneemafall för en kol/kevlarstor på 32m2. Det fungerade inte utan då du släpper från vinschen (då man hissat så högt som man vill ha vid efterspänning) så glider 5-10cm igenom avlastaren. Med Lewmar D2 8-10mm däremot inget problem som helst. Spinlock XAS har p.g.a. sin konstruktion också tendensen att vara väldigt jobbiga att öppna ifall de varit under hård belastning.

Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Re: Avlastare: Rutgersson vs Spinlock

Inlägg av Stream » mån 02 jan 2012, 17:19

T: jo, det stämmer nog att jag har påverkats av att Spinlock är dyrare och lite mer "exotiska".

Men efter alla goda synpunkter i denna tråden är valet mycket enkelt. Det blir RC750. Varför? Ger samma nytta till halva priset. Om det finns några kvar hos Benns dvs, med dessa priser lär det bli korsdrag på butikshyllan.

Tror jag köper 2 st x singel också till backstagen.

Skriv svar