Tankar kring masthead

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Tankar kring masthead

Inlägg av T » lör 18 feb 2012, 13:29

heah79 skrev:När det blir dags att byta segel på min Comfort 30 om några år så funderar jag lite på att investera i en längre bom och vinna några m2 på storen för att ev. gå ner till en välsydd 110%:are eller liknande som försegel.

Utrymmesmässigt borde det inte vara några större problem att förlänga bommen en meter i min c30, men det kanske finns andra risker eller problem?
Att förlänga bommen en meter låter inte som nån bra ide. Risken är att båten blir hopplöst lovgirig eller att ökningen av yta bara kommer långt ner och långt bak utan att göra nån direkt nytta.
Men däremot, en ordentligt utbyggd akterrunda både på stor och 110 %-are skulle nog göra skillnad.

:o
/T

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » sön 19 feb 2012, 07:42

I början på 80-talet var det populärt att bygga om Dixie MH till 7/8-rigg. Då förlängde man både mast och bom, men det är bäst att låta någon kunnig räkna på möjligheten. På Comfort 30:an har det experimenterats ganska friskt med olika riggar. I alla fall bland grabbarna i Arvika som var med och byggde båtarna i början.

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » fre 13 jul 2012, 10:41

Tänk så tokigt det kan bli.
Nu har vi köpt en Birdie 24. Mycket mindre än de båtar jag tänkt på tidigare, och dessutom med mastheadrigg. Å andra sidan så kan vi komma ut på havet nu genast, och inte vänta på att barnen blir större och att vi sparat mer pengar. Har provseglat några dagar med min son, och är jättenöjd hittills. Den seglar jättefint och känns väldigt välbalanserad och trygg för sin storlek. Nu återstår att testa en segelsemester med hela familjen och se hur vi trivs ombord! :D

Trevlig segelsommar!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 13 jul 2012, 13:14

Grattis till båten. Alltid en början ;)
Med tanke på vad som skrivits föreslår jag att du tar en titt på Maxi Fenix framöver.
Trygg på Maxi -vis och med boendeutrymmen och plats i sittbrunnen.
Att konvertera/uppdatera en gammal design låter som en väg att gå om man redan äger båten. Onödigt dyrt och chansartat att köpa båt och därefter konvertera. Välj modern båt från start istället.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 13 jul 2012, 14:55

T skrev:
heah79 skrev:När det blir dags att byta segel på min Comfort 30 om några år så funderar jag lite på att investera i en längre bom och vinna några m2 på storen för att ev. gå ner till en välsydd 110%:are eller liknande som försegel.

Utrymmesmässigt borde det inte vara några större problem att förlänga bommen en meter i min c30, men det kanske finns andra risker eller problem?
Att förlänga bommen en meter låter inte som nån bra ide. Risken är att båten blir hopplöst lovgirig eller att ökningen av yta bara kommer långt ner och långt bak utan att göra nån direkt nytta.
Men däremot, en ordentligt utbyggd akterrunda både på stor och 110 %-are skulle nog göra skillnad.

:o
/T
Det finns de som labbat en del med Comfort30. Jag skulle gissa att det kan vara rätt lyckat....

http://www.blocket.se/vasternorrland/Co ... ?ca=11&w=3
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar