Tankar kring masthead

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spikifoten
Guldmedlem

Re: Tankar kring masthead

Inlägg av Spikifoten » mån 02 jan 2012, 16:01

...fråga, har ni kikat på en Cumulus..?
Nej det har vi inte, men tack för förslaget. Verkar vara en aning mindre än Comfort 30. Skall undersöka den. Är den lika sjövärdig och robust? Har gjort lite web-research på Omega 28 och fått för mig att den inte är riktigt lika stark och trygg som en Comfort 30, men jag kan ha fel. Den eller Cumulus kanske kan vara ett alternativ i rätt prisklass, men lite mindre än Comfort 30.
Varför styr du?
Det händer ibland att min fru tröttnar på att styra :D och då får jag chansen. Hon är inte heller riktigt lika frälst som jag är ännu, men jag jobbar på det problemet :) . Min fru sitter inte och gör research på båtar i Januari om man säger så...
Det tog dem tre år att förstå men ångrar sig nu och får ta till motorn vid kryss.
Det har nog bara hänt vid ett tillfälle hittills, och det var vid krabb sjö och 15-18m/s då Maxi77:an stannade på varannan våg. Efter en timme fram och tillbaka på Hakefjorden utan att komma framåt på testade vi med full fart på utombordaren och hårt skotad stormfock och då kunde vi ta oss fram, dock helt översköljda av vatten var 15:e sek. Det är en härlig känsla när vågen tar sig via pannan ner innanför glasögonen och fortsätter ner innanför regnjackan 8) . Maxi 77 finns inte med bland tänkbara alternativ efter den resan :roll:

Bifogar en liten stämningsbild som tack för alla svar.
Bilagor
fiskare.jpg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 02 jan 2012, 18:07

En Cumulus är mindre på papperet, men väl planerad och upplevs som stor. Sittbrunnen är enorm. Och den är säkert trygg så det räcker, kanske inget man seglar till Antarktis med, men duger bra i skärgården.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 02 jan 2012, 19:07

Anders S skrev:Den mastheadriggade båt som passar för den här konverteringen skall för det första ha generös segelyta rent allmänt, sedan skall den ha en rimlig proportion mellan storsegel och försegel (förtriangeln). Men det är ingalunda omöjligt att sätta en självslående fock på en lämplig mastheadbåt. Det man ger upp är en del segelyta i genuan, och med dagens segelmaterial och skärningar är det inte lika hopplöst som det var på den töjbara Dacrontiden. Exempelvis skulle en 100%-are till Balladen bli litet över 19 kvm, jämförbart med en genua 3. Just Balladen har väl främre undervant, vilket också gör projektet en smula lättare.

Nu anses Balladen vara styv och bär sina segel mycket bra redan med den stora genuan, så den är inte direkt överriggad. Att plocka bort segelyta man har nytta av även i litet starkare vind är inte så kul. En "vek" mastheadriggad båt är nog ett bättre objekt i så fall, dvs en masthead med rejäl segelyta som går att pruta på. Comfort 30 har ungefär samma data som Balladen, dvs en självslående fock blir knappast större där heller (men på båda båtarna blir den större än storen i alla fall), och Brendan brukar påpeka att den nog väger en smula mer än på ritningen, ungefär som Balladen.
Av Ballad och Comfort 30 passar den senare bättre för självskotande fock, pga längre förstag. Å andra sidan måste man bygga om så Comfortens enda främre undervant ersätts av två sådana som dras ut till t.ex. relingen där de inte är så mycket i vägen för focken.

Det är inte relevant att jämföra en traditionell G3 med en självskotare med genomgående lattor som ger akterrunda i toppen (och bara jämföra segelytorna). En sådan fock har såpass bredd upptill att det förmår ändra luftströmningen ungefär lika mycket upptill som en G1, och de som inte själva provat hur en sådan fock funkar i jämförelse med en G1 bör inte uttala sig.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 02 jan 2012, 22:03

Seawolf skrev:
Anders S skrev:
Det är inte relevant att jämföra en traditionell G3 med en självskotare med genomgående lattor som ger akterrunda i toppen (och bara jämföra segelytorna). En sådan fock har såpass bredd upptill att det förmår ändra luftströmningen ungefär lika mycket upptill som en G1, och de som inte själva provat hur en sådan fock funkar i jämförelse med en G1 bör inte uttala sig.
Just det. Jämförelsen med en G3 är bara avseende ytan man förlorar. En G3 är fullt segelbar, men kanske inte i de allra lättaste vindarna, och en för ändamålet sydd selftacker blir till och med litet större och med längre förlik.

Hela poängen är att moderna material gör det möjligt att sy segel som fungerar mycket bättre än de som grundat åsikten att en stor genua är det enda som fungerar. Det här är inget konstigt eller märkligt. Comfortens baksida är helt klart det inre förstaget/babystaget, men det så svårt att bygga om till dubbla undervant är det inte. Man får ju ur som helst tänka igenom skenans infästningar också.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 03 jan 2012, 01:00

Seawolf skrev:...
Av Ballad och Comfort 30 passar den senare bättre för självskotande fock, pga längre förstag. Å andra sidan måste man bygga om så Comfortens enda främre undervant ersätts av två sådana som dras ut till t.ex. relingen där de inte är så mycket i vägen för focken.

Det är till att vara lite snorkig, tycker jag... är det nån som, i denna tråd, påstått att en bredare topp på focken inte gör skillnad? Varför ska man förresten ha flera genomgående (vertikala) lattor när det räcker med en?
Men.. om båten har raka spridare, som t.ex Ballad, Comfort 30 och Avance 36, kan man inte bredda toppen på en selftacker så mycket som vore önskvärt, det vet jag, jag har provat. Man kommer en bit på väg men man vill ha mer... Däremot kan en 100 - 110-procentare göra stor skillnad även på en mastheadriggad båt, om man har ett maximalt långt förlik, det vet jag, för det har jag också provat.( En selftacker blir ca 90 % enligt den gängse procentberäkningen.) Så... ett försegel med max förlik och lagom långt underlik är nog den bästa kompromissen om man vill ha ett effektivt och lätthanterligt försegel.
Vad är förresten en 'traditionell' G3? Förr parallellförflyttade man bara akterliket föröver och minskade därvid både yta och förlikslängd, är det det som är traditionellt?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 03 jan 2012, 07:43

T skrev:
Seawolf skrev:...

Det är till att vara lite snorkig, tycker jag... är det nån som, i denna tråd, påstått att en bredare topp på focken inte gör skillnad? Varför ska man förresten ha flera genomgående (vertikala) lattor när det räcker med en?
Men.. om båten har raka spridare, som t.ex Ballad, Comfort 30 och Avance 36, kan man inte bredda toppen på en selftacker så mycket som vore önskvärt, det vet jag, jag har provat. Man kommer en bit på väg men man vill ha mer... Däremot kan en 100 - 110-procentare göra stor skillnad även på en mastheadriggad båt, om man har ett maximalt långt förlik, det vet jag, för det har jag också provat.( En selftacker blir ca 90 % enligt den gängse procentberäkningen.) Så... ett försegel med max förlik och lagom långt underlik är nog den bästa kompromissen om man vill ha ett effektivt och lätthanterligt försegel.
Vad är förresten en 'traditionell' G3? Förr parallellförflyttade man bara akterliket föröver och minskade därvid både yta och förlikslängd, är det det som är traditionellt?

:o
/T
Skall man då spinna vidare på "raka-spridare"-problematiken, så finns det ju Comfort 30 som har dubbelspridare, vilket jag också har på min (inte en Comfort 30). Då faller en av poängerna med att ha ett segel som byter en del förlik mot större överlapp i nederdelen. Jag vågar påstå att det är dagens stabila dukar som gör det möjligt att sy en fock som fungerar med de vinklar som blir aktuella i toppen relativt skotpunkten, ett annat skäl till att en mer liksidig tygtriangel förr i världen blev "totalbättre".
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 03 jan 2012, 11:10

Spikifoten skrev:
Det tog dem tre år att förstå men ångrar sig nu och får ta till motorn vid kryss.
Det har nog bara hänt vid ett tillfälle hittills, och det var vid krabb sjö och 15-18m/s då Maxi77:an stannade på varannan våg.
Ni verkar gilla att segla :D
Mitt tips är då att köpa en fockbåt eller en båt med stort storsegel (Cumulus seglar fint) och börja där.
Efterhand kan ni sedan investera i rullfock, självslående fock eller vad ni nu önskar.
Jag tycker alla kompromisser är just kompromisser och då förlorar man alltid nåt.
En Cumulus med bra segel och 110% fock är nog en fröjd att segla men sätter man på rulle och självslående fock tappar man nog för mycket tror jag...
Att segla halvvind i 4m/s är en sak men att kryssa i 2-10 m/s är en helt annan sak och kräver mer av båten.
Gillar man att segla skall man inte kompromissa för mycket med motorn (läs seglen)

Vi har bytt bort genua, självslående fock på rulle.
Nu har vi stort storsegel, enbart fock med hakar och gennaker på vår båt och är nöjda med det.
Inget som krånglar eller så lite som kan krångla som möjligt...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » ons 04 jan 2012, 18:44

Jag är med i comfortförbundet.och där talar en medlem varmt om lösningen med självslående fock/ gennaker.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » mån 23 jan 2012, 19:57

omega skrev:fann en länk till Scampin

http://www.scampiforbundet.se/tips/elin ... llfock.htm
Detta exemplar finns med ny ägare i vår klubbhamn sedan några år, dock har den inte skenan kvar....

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » mån 13 feb 2012, 20:19

Jag själv har beställt en 145% laminat genua till min comfort 30
jag tycker det viktigaste är att ta bra höjd, då slipper man slå så ofta :-)

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » tis 14 feb 2012, 03:55

För många år sen konverterade vi en mastheadbåt till 7/8 rigg. Köpte en bit mastprofil, som vi popnita fast (med inre skarvhylsa) lite nedanför förstagsfästet. Vi förlängde en 11 m mast med 1.8 m. Svårigheten är att få tag på samma profil om man har en gammal båt. Det är faktiskt ganska lätt att bygga Al-mast själv (när man väl har profilen).

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » tis 14 feb 2012, 18:48

Dominant 95? Har själv en Dominant 78 med självslående fock, dessutom med peke och gennaker.
95:an är snarlik 78:an men ett nummer större i allt utom sittbrunnen som är identisk. En kul seglare med bra fart. 95:an kan i lättvind ses som underriggad, men går som tåget i hårdare vindar. Platt i botten gör att den planar vid rätt förhållanden.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 14 feb 2012, 19:15

Vilse skrev:
omega skrev:fann en länk till Scampin

http://www.scampiforbundet.se/tips/elin ... llfock.htm
Detta exemplar finns med ny ägare i vår klubbhamn sedan några år, dock har den inte skenan kvar....
Måste nog ses som ett lågt betyg helt enkelt...
Alla borde ha skägg

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » ons 15 feb 2012, 06:58

Jag tycker det är svårt att få till formen på den självslående så fort det öppnar upp. Då ska det trixas med extra linor för att få drag i toppen. Självslående är nog bra i skärgården, men seglar man mest längre bogar tappas fördelen.

heah79
Erfaren medlem

Inlägg av heah79 » lör 18 feb 2012, 13:16

När det blir dags att byta segel på min Comfort 30 om några år så funderar jag lite på att investera i en längre bom och vinna några m2 på storen för att ev. gå ner till en välsydd 110%:are eller liknande som försegel.

Utrymmesmässigt borde det inte vara några större problem att förlänga bommen en meter i min c30, men det kanske finns andra risker eller problem?

Skriv svar