Torrbollen -släng dig i väggen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av HR312 » tor 29 dec 2011, 10:53

Jag tog intryck av ett av många värdefulla tips och erfarenheter på sailguide och ersatte min torrboll med ett durksalg fyllt av vägsalt till en uppsakttad kostnad av ca 20 kr. Avfuktningsfunktionen är enorm och spannen där jag samlar upp vätskan har jag tömt på nästan en liter vatten. Skulle uppskatta att avfuktningsfunktionen (läs mångden kalciumklorid) är ca 20 gånger större än en normal torrboll. Någon torrboll blir det inte mer. Dessutom har jag vägsalt i reserv i fall det blir vinter. Ett toppentips från sailguide!
Henric D

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av Segelbo » tor 29 dec 2011, 11:19

Håller med. Sparka inte omkull hinken bara. Det gjorde jag en gång....
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av Lasse L » tor 29 dec 2011, 12:58

HR312 skrev:Jag tog intryck av ett av många värdefulla tips och erfarenheter på sailguide och ersatte min torrboll med ett durksalg fyllt av vägsalt till en uppsakttad kostnad av ca 20 kr. Avfuktningsfunktionen är enorm och spannen där jag samlar upp vätskan har jag tömt på nästan en liter vatten. Skulle uppskatta att avfuktningsfunktionen (läs mångden kalciumklorid) är ca 20 gånger större än en normal torrboll. Någon torrboll blir det inte mer. Dessutom har jag vägsalt i reserv i fall det blir vinter. Ett toppentips från sailguide!
Nja. Det är väl inte samma salt.
Vägsaltet är för att binda dammet på sommaren och göra torrbollar.
Tösalt är "vanligt" salt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av Anders S » tor 29 dec 2011, 15:11

Jo, man kan lura sig där. Men om man köper kalciumklorid (torrbollssalt) så fungerar det också bra som tösalt: http://www.biokleen.se/website1/1.0.1.0 ... d_grp-s1/3

Tvärtom blir inte lika bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av Lasse L » tor 29 dec 2011, 16:09

Anders S skrev:Jo, man kan lura sig där. Men om man köper kalciumklorid (torrbollssalt) så fungerar det också bra som tösalt: http://www.biokleen.se/website1/1.0.1.0 ... d_grp-s1/3

Tvärtom blir inte lika bra.
Se där. Man lär så länge man lever.
Fast "tösalt" kostar bara hälften.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av Fredrik » tor 29 dec 2011, 19:55

Om man torkar sitt kalciumklorid i långpanna i ugnen förbättrar man uppsugningsförmågan ytterligare, men det sker förstås till en viss extra kostnad. Smartare att skaffa fler hinkar och durkslag antagligen...
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av SWE54 » tor 29 dec 2011, 21:01

Jag kör med två hinkar...
Det blir en hel del i dom, har å andra sidan inte tätat något...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av HR312 » tor 29 dec 2011, 21:57

Det är viktigt att det är kalciumklorid och inte natriumklorid (vanligt koksalt). Båda säljs som vägsalt så det är viktigt att se upp med detta.
Henric D

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av robban999 » fre 30 dec 2011, 00:08

En fundering angående detta med torrbollar och hemmagjorda supertorrbollar.

Spelar det egentligen någon roll om man lyfter ut någon/några liter vatten ur båten på vintern? För att det ska vara någon ide måste man ju sänkt luftfuktigheten varaktigt och icke marginellt. Att gå från 97% till 95% spelar ju knappast någon roll oavsett hur mycket vatten man "öst" båten på. Ni som använder metoden, har ni mätt luftfuktigheten i båten före och efter installation av torrboll?

mvh

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av jason » fre 30 dec 2011, 09:43

HR312 skrev:Det är viktigt att det är kalciumklorid och inte natriumklorid (vanligt koksalt). Båda säljs som vägsalt så det är viktigt att se upp med detta.
Kalciumklorid heter också sommarvägsalt. Man använde(r) det på grusvägar för att binda dammet.

/j

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av bosseh » fre 30 dec 2011, 11:03

Mycket effektivare är att ställa ner en elektrisk luftavfuktare några dygn. Förutsättningen är att det är plusgrader och tillgång till el naturligtvis. Har man sen en viss ventilation under vintern så håller sig luftfuktigheten ombord på en låg nivå under vintern.
Det är också effektivt att under sommaren köra luftavfuktaren några gånger för att torka ur båten. I synnerhet efter en blöt segling.

kallevindroder
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 18:36

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av kallevindroder » fre 30 dec 2011, 23:26

Har själv använt metoden i flera år , men använder ett system bestående av två godis lådor 4 l med Kalciumklorid i den ena, som jag ställer i den andra. I den övre med Kloriden har jag gjort små hål i botten "lödkolv". Den undre samlar upp vätskan , som mätare ställer jag ut en rulle toapapper .Kan jag riva och det hörs ett ljud när jag river av pappret så är det torrt!!PÅ Granngården är priset 135 Kr i år för 25 Kg Jag laddade 5 lådor och ställde ut i båten och det finns inte tillstymmelse till imma på insidan.
Kalle

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av Seawolf » lör 31 dec 2011, 08:14

För att avfuktning med sommarvägsalt skall funka skall all ventialtion till ruffen tejpas igen någorlunda. VIsserligen kommer lufttrycksvariationer att byta ut lite av ruffluften, men det blir bråkdelar av vad öppen ventilation tillför av fukt. Men överlastar helt enkelt avfuktare genom att samtidigt ventilera.
En elektrisk avfuktare är effektivare än en kemisk, men den kräver el vilket de flesta båtklubbar inte tillåter utan vidare (eller inte alls). Samtidigt funkar de flesta rimligt prissatta elektriska avfuktare inte vid minusgrader eller kanske inte ens vid några få plusgrader. Så då skall man alltså åka till båtklubben och slå på/av det hela i takt med vädret. Inte så smart för de flesta.
Jag använder flera hemgjord STORA kemiska avfuktare (varav två är hinkar med durkslag) och tejpade ventilationsöppningar, och har märkt att om jag håller på med något som kräver många och långa besök i båten under vintern så fylls avfuktarna dubbelt så fort och saltförbrukningen ökar också till det dubbla på grund av att jag vid besöken håller rufföppningen öppen såpass länge att ruffluften byts ut. Det visar vikten av att hålla tätt.
I min båt är skrovet klätt med ett slags skumplast/tyg, som tidigare lätt möglade under vintern där hudfett mm kommit i kontakt med tyget, men sedan jag började som ovanstående är detta problem borta. Så därmed har jag numera även låtit dynor vara kvar i båten men ställda på högkant. Klart arbetsbesparande och spar plats hemma.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av gungner » lör 31 dec 2011, 12:54

jag gjorde en koll vintern 2008/2009 med en temp/funkt logg, jag ville kolla om det fanns gynnsamma förhållanden för mögelsporer. Resultatet med grafer finns här http://www.tabykyrkby.se/?p=681. Innan alla klagomål kommer att jag har länkat till min hemsida kan jag säga att jag under denna tid inte fanns en gynnsam miljö för mögel, så slipper ni klicka. För övrigt så har jag alltid 3 hinkar med kalciumklorid i durkslag och så tejpar jag ventilationsöppningar så gott det går (dessutom tar vi hem allt, inte dumt när alla vinterprojekt skall göras :lol: )

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Torrbollen -släng dig i väggen!

Inlägg av Anders S » lör 31 dec 2011, 13:39

gungner skrev:jag gjorde en koll vintern 2008/2009 med en temp/funkt logg, jag ville kolla om det fanns gynnsamma förhållanden för mögelsporer. Resultatet med grafer finns här http://www.tabykyrkby.se/?p=681. Innan alla klagomål kommer att jag har länkat till min hemsida kan jag säga att jag under denna tid inte fanns en gynnsam miljö för mögel, så slipper ni klicka. För övrigt så har jag alltid 3 hinkar med kalciumklorid i durkslag och så tejpar jag ventilationsöppningar så gott det går (dessutom tar vi hem allt, inte dumt när alla vinterprojekt skall göras :lol: )
Hur menar du, har du en möglig hemsida... :mrgreen:

Jag kör den motsatta principen; med ventilation. Men jag är noga med att båten skall vara torr, så snustorr det går. Det betyder att alla små skumma skrymslen vittjas på all eventuell fukt ("fria vätskeytor") och alla luckor till slutna utrymmen öppnas. Har man inget dasspapper kan man använda en bit knäckebröd. (Det där lät inte alldeles bra, men det är Kallevindroders ansvar om ni tänker fel här). Jag springer för mycket i och ur båten för att det skall fungera med att täta den, utan litar på luftväxlingen under presenningen och att naturlig ventilation genom ventilatorer och öppningar skall räcka. Att ha kvar dynorna vore nog dumt i mitt fall.

För den som till äventyrs inte täcker båten på land bör ju tätning och torrboll vara alldeles utmärkt.
Anders S

Skriv svar