Sailonline och sailplanner i VOR

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:16
Ort: Bromma
Kontakt:

Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av nikke » tis 27 dec 2011, 19:30

Har just passerat Maldiverna i Volvo Ocean Race i Sailonlines virtuella race. Använder verktyget Sailplanner för att navigera. Men jag tycker det är konstigheter, som att man enligt Saiplanner inte ska kryssa enligt VMG utan falla av betydligt. Är det någon som vet hur de båda systemen fungerar ihop? Har inte hittat något vettigt forum på Sailonline eller Sailplanner för sådana diskusioner.

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av spackel » tis 27 dec 2011, 19:55

Kolla på Sailonlines länk sida där finns en länk till 76Trombones, har skrivit bra förklaringar på sin blogg. Annars är det bara att börja fråga på chatten i sailonline finns många kunniga och hjälpsamma seglare där

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av SWE54 » tis 27 dec 2011, 22:35

Ja det handlar ju om att utnyttja skiften maximalt och då funkar max VMG inte alltid så bra.
Man seglar ofta lågt i vriden för att utnyttja farten om man ändå ska slå senare, det blir även en genväg, man skapar också en separation till dom båtar som seglar max VMG och tjänar på så vis en del bara på vridet, vid 10 graders vrid ca 17% på separationen, vilket kan bli en hel del ute på havet. Tricket är att veta hur lågt man kan gå.

Jag har skrivit en kort beskrivning av VMG och VMC, http://banner28swe54.wordpress.com/2011/10/20/vmg-vmc/, på som kanske kan hjälpa att skilja begreppen åt lite...
Det är egentligen enbart vid en konstant vindriktning som VMG är optimalt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av Sambal » ons 28 dec 2011, 12:49

Jag har, med Aaron Gages hjälp, kopplat ihop Sailplanner med positionsdata från Sailonline. Vägen dit går via en speciell hemsida sol.brainaid.de, en proxy, NavMonPc och utnyttjandet av virtuella portar. Lite trixigt var det men nu behöver jag inte skriva in koordinater i Sailplanner längre.

Då kan jag också konstatera att vindriktning och vindstyrka stämmer bättre överens med motsvarande värden i SOL, i alla fall direkt efter en väderuppdatering. Men många gånger är det mycket stora skillnader. Exempelvis 10 grader för TWD och 2 knop för TWS. Då blir det ju helt värdelöst att köra Sailplanner och tro att man kan styra efter dess ruttförslag!

Jag har också fått tips om att använda Bluewater i st f Sailplanner. Har lagt ner några timmar hittills men har ännu inte lyckats skapa en rutt! Programmet är inte direkt intuitivt, om man säger...

Själv har jag nu lyckats ta mig upp från under 250 till 229 och siktar Piratrundning nr 3 vid horisonten.
Att 76Trombones leder fältet förvånar mig inte alls. Däremot undrar jag om hans närmaste 4 följeslagare. Hur har dom lyckats lägga bevakning på honom så effektivt?
Tillägg, något senare på dagen: OK, nu har jag slagit på AIS-funktionen i NavMonPc - en tjänst som underlättar att ta rygg på någon annan avancerad seglare...
Skärmdump401.gif
Skärmdump401.gif (9.2 KiB) Visad 7253 gånger
Senast redigerad av 1 Sambal, redigerad totalt 0 gånger.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av SWE54 » ons 28 dec 2011, 16:18

Jag kör också mitt MaxSea via NMEA proxyn men måste gå via NavMonPc för att få det att funka då MaxSea kör med fasta ip i sitt nätverk. NavMonPc kan läsa nmea över nätet och skapa virtuella com portar som man sedan kommer åt som vilken nmea mottagare som helst. Det underlättar något att slippa köra dödräkning och en del verktyg funkar lite bättre.
Att den spanska armadan ligger som ett snöre efter ledaren är inte så konstigt, det gör vi all just nu på grund av den enkla anledningen att det finns inga alternativa rutter, och det har egentligen inte gjort sedan vi lämnade doldrums. Att det råkar ligga 4 spanska båtar i rad ser jag som en tillfällighet.

NavMonPc kan jag rekomendera att ta en titt på för dom som inte har navigation mjukvara men gps som kan köra nmea till pc. Kanske kan vara en kul grej.
http://www.navmonpc.com/

Har du möjlighet att justera vindarna +- 10 grader i bluewater så ska du se att rutten du då får inte skiljer så farligt mycket ändå, så om du har offset mellan sol och din router så är det inte hela världen. I större och lite snabbare skift så kommer dom att vara olika för att väderdata extrapoleras lite annorlunda i dom olika mjukvarorna. Därför är det också viktigt att ha en plan och hålla sig till den hyffsat. Visst hjälper en router men den är ändå bara ett verktyg och man måste ändå göra jobbet sjäv, många riktigt duktiga routerbåtar försvan ur leken när dom gick den norra vägen syd om Afrika. Att enbart köra efter en router går inte så bra, det går men man kommer inte först fram..:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av Sambal » ons 28 dec 2011, 16:58

SWE54 skrev:...
Att den spanska armadan ligger som ett snöre efter ledaren är inte så konstigt, det gör vi all just nu på grund av den enkla anledningen att det finns inga alternativa rutter, och det har egentligen inte gjort sedan vi lämnade doldrums. Att det råkar ligga 4 spanska båtar i rad ser jag som en tillfällighet.
Tillfällighet?
rumskib, elbetico, canalejas och GREATSKUA har legat som ett plåster på 76Trombones ända sedan Kapstaden! Det har aldrig skilt mer än en tumsbredd :) mellan deras positioner. Kan ju förstås bero på att de är lika skickliga alla och använder samma verktyg. Men jag har mina misstankar.
SWE54 skrev:Har du möjlighet att justera vindarna +- 10 grader i bluewater så ska du se att rutten du då får inte skiljer så farligt mycket ändå, så om du har offset mellan sol och din router så är det inte hela världen. I större och lite snabbare skift så kommer dom att vara olika för att väderdata extrapoleras lite annorlunda i dom olika mjukvarorna. Därför är det också viktigt att ha en plan och hålla sig till den hyffsat.
Ja, att gå strikt efter Sailplanner efter varje nytt väder kan bli väldigt hattigt. 17.36 ska man gå NO i 12 timmar men 6 timmar senare ska man lika självklart i stället gå NV. Även om den senare rutten är det mest korrekta i det aktuella läget så har man antagligen förlorat tid på den föregående kursen...
SWE54 skrev:Visst hjälper en router men den är ändå bara ett verktyg och man måste ändå göra jobbet sjäv, många riktigt duktiga routerbåtar försvann ur leken när dom gick den norra vägen syd om Afrika. Att enbart köra efter en router går inte så bra, det går men man kommer inte först fram..:)
OK, jag som trodde felet låg i att Sailplanner inte förstår att man visserligen ska passera en WPT men att avståndet till den kan vara hur långt som helst. Går det att få Bluewater att fatta det?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av SWE54 » ons 28 dec 2011, 17:10

Sambal skrev:
SWE54 skrev:Visst hjälper en router men den är ändå bara ett verktyg och man måste ändå göra jobbet sjäv, många riktigt duktiga routerbåtar försvann ur leken när dom gick den norra vägen syd om Afrika. Att enbart köra efter en router går inte så bra, det går men man kommer inte först fram..:)
OK, jag som trodde felet låg i att Sailplanner inte förstår att man visserligen ska passera en WPT men att avståndet till den kan vara hur långt som helst. Går det att få Bluewater att fatta det?
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar nu...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av Sambal » ons 28 dec 2011, 23:02

SWE54 skrev:
Sambal skrev:
SWE54 skrev:Visst hjälper en router men den är ändå bara ett verktyg och man måste ändå göra jobbet sjäv, många riktigt duktiga routerbåtar försvann ur leken när dom gick den norra vägen syd om Afrika. Att enbart köra efter en router går inte så bra, det går men man kommer inte först fram..:)
OK, jag som trodde felet låg i att Sailplanner inte förstår att man visserligen ska passera en WPT men att avståndet till den kan vara hur långt som helst. Går det att få Bluewater att fatta det?
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar nu...
Man ska gå från punkten A norrut till punkten C och på vägen dit ska man gå öster om punkten B, som i sin tur ligger öster om både A och C. Om man då anger för Sailplanner att man vill gå från A till C via B så tror SP att man vill passera så nära B som möjligt. I själva verket vill man kanske gå en bra bit öster om B eftersom där finns mer vind.
Om jag chansar och anger bara A och C så kanske SP lägger en rutt väster om B.
Hur ska jag få SP att fatta att avståndet till B är irrelevant så länge rutten läggs öster om B?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av SWE54 » tor 29 dec 2011, 06:33

Om du vill avvika från den föreslagna rutten så gör du det "på eget bevåg". Du har väl isochroner att ta hjälp av även i Sailplanner? Jag har inte använt Sailplanner på väldigt länge och inte på något Oceanrace så jag vet inte om det finns andra inställningar att göra.
280_47.jpg
På grund av att vädret i Golfen är såpass ostadigt så varierar lösningarna en del för varje ny uppdatering
280_48.jpg
Istället för att köra slalom med uppdateringarna så får man ha lite is i magen och helt enkelt avvakta mer stabila trender lite längre fram
Man kan ju hålla lite koll och göra lite kvalificerade gissningar.
Men det här är lite av problemet/charmen med routing, man kan inte lite helt blint på det...
280_49.jpg
.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av Sambal » tor 29 dec 2011, 15:45

Oj, nu blev det väldigt komplicerat. Jag börjar förstå hur det kommer sig att du alltid tillhör täten i SOL...

Vad jag menade var hur jag ber Sailplanner räkna ut en bästa rutt som tar mig från Mauritius till Piratmärke 3 (längst norrut) men som går öster om Piratmärke 1 och 2, enligt skärmdumpen. Om jag då skapar waypoints vid P1 och P2 så tror SP att jag vill gå exakt till positionen för dessa.
Jag vill alltså ha möjligheten att skilja på wpt som ska ingå i rutten och wpt som bara ska passeras på rätt sida, ointressant på vilket avstånd.
Kan du det i ditt MaxSea? Eller vet du om det går i BlueWater?
Bilagor
Skärmdump402.gif
Skärmdump402.gif (8.1 KiB) Visad 7185 gånger

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Sailonline och sailplanner i VOR

Inlägg av SWE54 » tor 29 dec 2011, 17:51

Jag hade provat först att sätta PE3 som wpt eftersom man måste runt den och sedan ska man ju NV. Kommer rutten att hamna innanför PE2 så får man sätta en wpt på PE2 och troligen även en på PE1 för att hålla ut rutten så man kan runda på rätt sida och då kommer ju rutten att snika märkena. Jag brukar sätta wpt på slutmålet och se vad routern vill göra, sedan får man skjuta in ytterligare wpt's för att klara dom rundningar man måste göra, bojar, öar och andra hinder. Man ruttar lite i etapper och man får gå igenom en liten process vid varje uppdatering för det kan ju hända att det har ändrat sig så att routern inte behöver extra wpt's..
Kanske låter rörigt men man lär sig efter ett tag, jag har hållt på sedan 2007 eller nåt.

Om du undrar lite varför vi seglade lite mer österut så beror det för min del på att jag hade en kass natt på dc i ett skift och halkade efter så jag var tvungen att göra något annat. Det finns pilocharts för dom stora haven där data är sammanställt och jag seglade helt enkelt på oddsen.
Pilocharts kan du hitta här: http://msi.nga.mil/NGAPortal/MSI.portal ... bCode=0003
Jag seglade alltså inte på routern så mycket utan den gav mig mer kortsiktiga lösningar tills jag nådde en bra punkt att vända uppåt.
Låter kanske lite rörigt, det har varit betydligt enklare att visa direkt på pc:n.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar