Vindroder, mm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Vindroder, mm

Inlägg av goph » mån 26 dec 2011, 21:15

Har tänkt mig en längre seglats till sommaren, utanför Östersjön. Genom Öresund, kanske England eller Skottland, har inte bestämt mig riktigt. Men vad jag vet är att ett bra vindroder är ett måste. Vi har ju de traditionella, Sailomat, Monitor, Nya Aries, Windpilot, mfl. Vilka har det gemensamt, att de är tunga, och ser ut som oljeborrplattformar. Vill ha något lätt, enkelt. Ju färre detaljer desto bättre. Inte så många saker som kan gå sönder, är mitt motto. Så mitt herrskap, har kollat in CapeHorn, deras hemsida är väl lite sådär inte speciellt förtroendeingivande. Men det behöver ju inte betyda att produkten är lika dan. Tycker om tänket (hemskt ord) med CapeHorn. Lätt, enkel och (förhoppningsvis) bra funktion.

Några tankar, eller styr ni alla för hand, eller med nån elektrisk mockapär?

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Vindroder, mm

Inlägg av fribbe » mån 26 dec 2011, 21:34

Kika på de här http://www.mrvane.com/

Jag kollade in dessa lite halvt på skoj för några år sedan när de låg på prototypstadiet. De har en enkel och smidig konstruktion minns jag. Kvalitet och funktion har jag ingen aning om och jag har inte orkat kolla igenom nya hemsidan heller.
Det är något för dig att undersöka iaf!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vindroder, mm

Inlägg av toaen » mån 26 dec 2011, 22:51

Va har du för båt?

Kollade också på http://www.mrvane.com/ när det var nytt. Funderade allvarligt på att köpa till introduktionspris till min havsfidar. Köpte en L32;a i stället - med vindroder. Ett Atom. Fungerade fint att segla med. Nästan lika enkelt att kryssa i trånga farleder med som med autopiloten. Tog dock mycket plats akteröver med styråran utsatt oavsett om den var i vattnet eller var uppfällt. Nu vilar det i mitt förråd i väntan på bättre tider. Autopiloten duger gott för de färderna jag gör nu för tiden.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Vindroder, mm

Inlägg av goph » tis 27 dec 2011, 00:23

toaen skrev:Va har du för båt?

Kollade också på http://www.mrvane.com/ när det var nytt. Funderade allvarligt på att köpa till introduktionspris till min havsfidar. Köpte en L32;a i stället - med vindroder. Ett Atom. Fungerade fint att segla med. Nästan lika enkelt att kryssa i trånga farleder med som med autopiloten. Tog dock mycket plats akteröver med styråran utsatt oavsett om den var i vattnet eller var uppfällt. Nu vilar det i mitt förråd i väntan på bättre tider. Autopiloten duger gott för de färderna jag gör nu för tiden.
Jag har en Ballad. Fick en sån där vibb att du vill sälja ditt vindroder. Har du nån bra sida, där jag kan läsa om den?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vindroder, mm

Inlägg av toaen » tis 27 dec 2011, 05:34

goph skrev:Har tänkt mig en längre seglats till sommaren, utanför Östersjön. Genom Öresund, kanske England eller Skottland...................... Men vad jag vet är att ett bra vindroder är ett måste.
Jaså - för för en så kort seglats. Jag hade nog inte besvärat mig att monterat på mitt vindroder bara för att segla över Nordsjön - fast jag har ju en fungerande autopilot.

goph skrev:Vi har ju de traditionella, Sailomat, Monitor, Nya Aries, Windpilot, mfl. Vilka har det gemensamt, att de är tunga, och ser ut som oljeborrplattformar. Vill ha något lätt, enkelt. Ju färre detaljer desto bättre. Inte så många saker som kan gå sönder, är mitt motto.
Om de som du räknar upp är tunga, och ser ut som oljeborrplattformar, så har du inte sett mitt "Atom". Letade efter bilder men hittade bara två som visar själva den fasta delen. Vindflöjeln och pendelservot är bortplockade, vilket de i regel var när vindrodret inte användes. De var bara ivägen.

Av de fyra åren jag hade vindrodret monterat var det nog bara en sommar jag använde det i nån större utsträckning. Fungerade nästan lika enkelt att kryssa med täta slag som autopiloten. Dessutom drog det ju ingen ström. Men allt runtomkring var bara jobbigt. Att montera på de bitar som var ivägen i hamnarna. Att förvara de två lösa delarna krävde ju ganska mycket plats.

Då är allt autopilot betydligt enklare. Tar liten plats. Fungerar när man kör med motor. Med vindflöjel fungerar den som vindroder. När jag fick möjlighet att vinterförvara innomhus i tempererad lokal 2005, monterade jag bort både vindrodret och det vanliga rodret. Det gjorde båten nästan en meter kortare och man betalade efter längden.

Efter det har jag inte känt nåt behov av att montera tillbaka det. Så visst skulle jag kunna sälja det. det var inte min tanke när jag svarade dig i inlägget ovan. Som den dåliga försäljaren jag är kan jag nog konstatera att den enda fördelen jag ser med mitt vindroder är att det blir nog billigt jämfört med de andra du räknade upp. :mrgreen:
Bilagor
TVindroderLARGE09.jpg
VindroderLARGE08.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Vindroder, mm

Inlägg av goph » tis 27 dec 2011, 20:06

Toaen: Tack för svar och bilder. Tror nog jag struntar i vindroder, ska ju inte åka jorden runt och har inga planer på det heller (eller har jag, he he). Kom ihåg att det fanns en tråd här för inte så länge sedan, som handlade om autopiloter. Och en enligt sakkunniga, tror det var Seawolf, som hade många bra inlägg, och poängterade han att vad som gäller är kraft och snabbhet.

Även om mina gamla ST200 Autohelm har funkat i 15 år, så kanske det är läge att uppgradera sig. Tror jag nog fastnar vid en Simrad TP22, med vindgivare, så att jag kan hålla önskad riktning mot vinden. Synd bara att varje leverantör alltid ska uppfinna hjulet en gång till. Tänker då på databussarna. Att inte kunna enas om en standard, känns lite gammalmodigt. (Vet att NMEA finns, men tydligen inte optimalt för Simrad).

Får väl stå ut med ljudet: "öhöh, öhöh", tror det låter så om gamla trotjänare.

Till sist, kan inte låta bli att fascineras över vindroder. Att överföra en vertikal rörelse till en roterade, med minimal friktion, kan ge mig en massa sömnlösa nätter.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Vindroder, mm

Inlägg av janne » ons 28 dec 2011, 18:18

Finns många åsikter om vindroder, även från de som inte har någon erfarenhet. Min är att det är en oslagbar känsla att se hur bra det fungerar och att det gör detta utan el. Har erfarenhet av Monitor och Aries.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vindroder, mm

Inlägg av bosseh » ons 28 dec 2011, 20:11

Vindroder hör väl lite till en svunnen tid? De flesta båtar har det inte om man tittar i "långfärdshamnarna". Det var annorlunda för 10 år sedan. Längre tillbaka hade man riktiga båtar som kunde trimmas så att behovet av automatstyrning var väldigt lite.
Läser och lyssnar man till de som seglat lite längre är det tydligen Monitor som gäller. Man hör också en hel del som numera kör med autopilot trots att vindrodret sitter i bak. Man hör också ganska mycket om ett ganska omfattande reparationsbehov och en stark önskan om en elsvets ombord.
Det är inte helt billigt med ett bra vindroder, vi närmar oss 50 tkr. Det finns begagnade men varför säljer man dem om de är så bra?

Moderna autopiloter är bra och de fungerar även vid motorgång. Kvaliteten varierar men det är mest att de ger upp med tiden. En skyddad placering av motorenheten brukar förlänga livslängden rejält.
Visst är det fantastiskt att se ett bra vindroder styra båten men jag kan försäkra att det är inget mot att se en skickligt trimmad gammal yawl klara sig själv.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vindroder, mm

Inlägg av Anders S » ons 28 dec 2011, 21:04

Det är ju ingen tvekan om att ett vindroder av den "bra" sorten bygger rätt duktigt på aktern. Nu är väl inte alla modeller såpass grovt tillyxade som på toaens bilder, men det skall ju se något ut i hamnen också. Framförallt kanske man skall fundera på så att rodret är i material som tål att INTE användas, åtminstone om man har det spå en vanlig semesterbåt. På min båt skulle jag i så fall sätta ett sådant här (samma tillverkare som Monitor) : http://www.selfsteer.com/products/autohelm/index.php , huvudsakligen därför att rattstyrning har sina sidor att koppla ett pendelservo till, och ett "reservroder" är en bra ide.

Det jag HAR är en elektrohydraulisk autopilot. Den kan hjälpligt styra på läns i 17-20 m/s, vilket annars är de elektriska (oavsett drivning) autopiloternas akilleshäl. För att fungera i dåligt väder krävs så stora styrmaskiner att elbudgeten far all världens väg - och priset blir också så högt att ett vindroder kan bli billigare. Många vindroderägare går vägen över sitt "vindservo" och styr detta med en mycket enkel autopilot i dålig vind och motorgång.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vindroder, mm

Inlägg av toaen » ons 28 dec 2011, 21:52

goph skrev:Toaen: Tack för svar och bilder. Tror nog jag struntar i vindroder, ska ju inte åka jorden runt och har inga planer på det heller (eller har jag, he he). Kom ihåg att det fanns en tråd här för inte så länge sedan, som handlade om autopiloter. Och en enligt sakkunniga, tror det var Seawolf, som hade många bra inlägg, och poängterade han att vad som gäller är kraft och snabbhet.

Även om mina gamla ST200 Autohelm har funkat i 15 år, så kanske det är läge att uppgradera sig. Tror jag nog fastnar vid en Simrad TP22, med vindgivare, så att jag kan hålla önskad riktning mot vinden. Synd bara att varje leverantör alltid ska uppfinna hjulet en gång till. Tänker då på databussarna. Att inte kunna enas om en standard, känns lite gammalmodigt. (Vet att NMEA finns, men tydligen inte optimalt för Simrad).

Får väl stå ut med ljudet: "öhöh, öhöh", tror det låter så om gamla trotjänare.

Till sist, kan inte låta bli att fascineras över vindroder. Att överföra en vertikal rörelse till en roterade, med minimal friktion, kan ge mig en massa sömnlösa nätter.
De rorkultspiloterna jag haft har varit Autohelms (eller vad de heter nu för tiden) av den rund modellen med lös styrenhet som jag satte vid ruffluckan. Den första - till havsfidran - hette 2000. och de två senaste till L32;a (6,5) ton och Storfidran (3,1 ton) hette 4 000+. Motsvarande heter idag SXP5 och kostar 11 495 på Hjertmans Julreahttp://www.hjertmans.se/webshop/framese ... =autopilot

Det var nog betydligt dyrare än om du köpt mitt avdankade vindroder :wink: Det finns faktiskt en autopilot som var en orginaldel till vindrodret. En burk - som det va på de gamla Autohelmautopiloterna) som sitter i en hållare och sen vrider man hela burken till önskad kompasskurs. Testade den aldrig.

En autopilot skall vara snabb och strak.

Det där med ljudet "öhöh, öhöh" är ju en trygghet. Brukade segla ganska långa dagetapper förr. Första autopiloten hade jag på havsfidran, som ju va en långkölad skapelse. (riktiga båtar är långkölade :wink: ) En seglingsdag på 12 - 15 timmar var inget ovanligt. Man hörde hela tiden autopilotens "öhöh, öhöh". I vissa lägen kunde man få rätt bra balans på båten när man låg timme efter timme på samma bog. Ibland kunde det hända att autopiloten inte sa ett ljud på väldigt länge. Till slut började man bli lite orolig att det hänt nåt med elektroniken. Men så kom det ett "öhöh, öhöh", ocgh friden var återställd. Autopiloten fungerade och man slapp att handstyra själv. Jag har seglat många tusen distansminuter sen början av 1990-talet. De distansminuter som jag handstyrt, är kanske inte så lätt räknade, men de är definitivt inte många. :mrgreen:

Fästet för autopiloten på L32;a har jag ringat in på bifogad bild. Autopiloten med specialmontage för kostrar plus en nödreparation. Ändfästet på Autohelms är en mycket svag punkt. Tror inte att någon av mina rorkultspiloter klarat sig oskadade där under den tid jag haft dom. Man blir med tiden mycket duktig på nödreparationer, och det gäller ju det som man beskyllde Kajsa Varg för att ha sagt "Man tager vad man haver". I detta fallet ett uppsågat SRS-rör 50 mm (såna som elverken lägger när de skall dra en jordkabel ovan mark - SRS-rör och vulk- och eltape skall man alltid ha med sig ombord)
Bilagor
b_PICT3145.jpg
TVindroderLARGE09.jpg
TVindroderLARGE09.jpg (47.07 KiB) Visad 5825 gånger
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar